Vikt på en bil.

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Anders Eldehage
Megapostare!

Vikt på en bil.

Inlägg av Anders Eldehage »

I papprena till min C2 så står det att den ska väga 1130 kg i tjänstevikt. Men jag med min enorma (eller obefintliga) kunskap om vad bilar borde väga tycker att det är 100kg för mycket. En kompis har en Fiesta ST och den väger 1130kg. Både han och jag tycker att de inte borde väga lika mycket.

Jag har googlat runt lite och hittat olika vikter med allt ifrån 1045 kg till just 1130kg.

På forum i England när de rensar ut sina bilar utan att byta ut några saker till lättare matrial så säger de att de får ner dem till 800 - 850kg. Men då är det full utrensning (men ändå gatbil) som gäller. Bilen är ju liten och det borde inte finnas 300kg att lätta ur tycker jag.

Så nånstans stämmer inte vikterna. Om det är på engelska forum, info sidor på nätet eller i mina papper till bilen vet jag inte. Men sen finns det väl ingen anledningen som helst för Citroën att skriva in en högre vikt?

Vad tror ni? Kan man åka till SBP och väga bilen där?
Fordon: Skoda Octavia 00:a med 75 hk och två sittastill stolar!
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

det finns ju en del våg stationer utmed våra svenska vägar, leta upp en sån och väg bilen. :)
Anders Eldehage
Megapostare!

Är de igång hela tiden så det bara är att åka upp och ställa sig på en sån? :)
Emmaljunga Scooter 05:a Med ratt och sekvensiell låda! Emmaljunga Duo Edge 04:a!
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

ajjemen. så brukar det vara iallafall. de är väl till för att lastbilarna ska kunna vägas.
Anders Eldehage
Megapostare!

Okej. Tack tack. :)
Sliparn
Normal postare
Kontakt:

Inlägg av Sliparn »

Andra som har vågar är skrotar/återvinningsanläggningar, flisterminaler, bilprovingen mf, så du borde kunna hitta en våg nära dej. passerar du Linköping så är vågen vid södra infarten från E4 an alltid på (eller var iallafall)
Opel Speedster Turbo -03
Bästa SS 1:23,53 (hittills)
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

På utlänska forum kan det mycket väl vara tomvikt som diskuteras. Tjänstevikt inkluderar förare (80kg tror jag), full tank och reservhjul.

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Emil C
Megapostare!

Inlägg av Emil C »

Grusgropar och bergtäkter har oftast vågar som bara det är att åka upp o väga på utan speciella vågkort.
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
John
Turbopostare!

Inlägg av John »

Anders,
Om du passerar Västerås någon gång (eftersom du bor i närheten) så finns ett flertal.
Rekommenderar en våg som finns nere i hamnen. Mellan tågstationen och vattnet finns ett par silos, Lantmännen som äger dessa.

Det finns även en våg där. 9 gånger av 10 har den varit igång och fungerande, och då har jag nästan bara åkt förbi på kvällar och helger.

Man kör upp på vågen och kör längst fram mot lilla "huset".
Displayen är inuti det lilla skjulet. Antingen kliver man ur och läser, eller så sträcker man sig lite :roll: och läser när man sitter kvar i bilen.

(jag tycker dock det är mest intressant med vikt utan förare)

Se bilder.

Bild
Bild
Anders Eldehage
Megapostare!

Tack John! :)
Jag jobbar ju på ICA lagret så är i Västerås rätt så ofta.:) Det ligger ju nära stället med så får bli en tur dit någon dag efter jobbet. :) Tack tack igen. :)
Skriv svar