Efter att ha drömt om banracing i många år och haft en bil i ett garage som jag tänkte jag skulle slänga i bur och ut och köra med men utan att ha kommit mycket längre än att laga lite rost, så tog jag genvägen att köpa mig något färdigt istället.
Nu är bilen inte helt klar, det återstår ett par stag i buren som tillkommit sedan bilen byggdes samt att det måste dit en katalysator. Men först ska jag in och regbesiktiga med buren så man får köra på allmän väg. Återstår egentligen bara att fixa vevhusventilationen samt att slänga tillbaka originalstolarna för besiktningens skull. Originalbältet funkar inget bra med mina stolar.
Kommer slänga upp lite bilder längre fram när bilen börjar bli raceklar. Målet är att stå på startlinjen i Alfa Romeoklubbens serie på Gelleråsen i maj.
Spec motor:
Block std 75 1,8 turbo
Topp portad
Vassare kammar, både på insug och avgas
Spjäll från 75 TS(större)
Special plenum
Frontmatad IC
960 spridare
Autronic sprut
Trim 60 turbo
Grupp A grenrör(pulssplit)
Uppborrade vattenkanaler
Frästa ventilsäten
Framvagn:
27mm stavar
26mm krängare
105-serie casterstag
Utjusterad camber
Hårda plastbussningar
Gula Koni
Kort styrväxel utan servo
Bakvagn:
Diverse plastbussningar
Gula Koni
MT steg 2 fjädrar
Plasthuv, plastbaklucka(sitter inte på än), plastrutor fram, nästan färdigbur, OMP Pista, OMP 4-p bälte, djup OMP mocka ratt.
Senast redigerad av 4 Gustav_Holmdahl, redigerad totalt 18 gång.
Nu blev jag typ så sjukt oerhört himla avis...och glad.
Mitt första entusiastfordon var en AR75 2,5 V6. Gav mig massa problem, var fruktansvärt opålitlig, var dyr i drift men samtidigt den bästa bilen jag ägt.
Är nog få "familjebilar" som redan från grunden är så väl anpassade för banåka. Växellåda i bakaxeln, centrerade bromsskivor, diffbroms...mmmmm. Sen att det där inte är så praktiskt när det ska användas som bruksgrejer uppe hos oss i saltets förlovade land är inget man talar högt om...
Detta ska följas mycket noggrannt!
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
Sant, 75'or ska helst inte bruksas i saltslask, har gjort det själv med en 75 3,0 V6 med följden att man fick byta en del plåt som rostat bort.
Turbon däremot köpte jag i färdigfixat skick, dvs rostfri!!! Var faktiskt ute och körde en kort sväng igår kväll, och de 9 år gamla sommardäcken spinner gott när turbon laddar på
Självklart ska jag komma med på några träffar med Attitude. Men nu är det vintersäsong, dvs garageläge! Men om det arrangeras iskörning eller så här nere i söder så kanske man får ta ut och köra lite i vinter också.
Rolig bil!
Jag hade en 3,0 V6 America för många årsedan.
Tyvärr användes den en vinter...
Men riktigt rolig att köra. Ibland får man för sig att vilja skaffa en sådan igen. Men som tur är hinner man glömma det innan något otäckt hänt.
Hejsan Gustav, du har hittat hit också! Får du din bil konbanemässig får jag väl släpa ut Alpinan...
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Mats J skrev:Hejsan Gustav, du har hittat hit också! Får du din bil konbanemässig får jag väl släpa ut Alpinan...
/Mats J
Jo då, har vart här tidigare nån gång, men tänkte att jag får slänga upp en tråd här också Blir det konbana i närheten så får vi matcha våra pjäser mot varandra. Du har några hästar upp, men jag har väl 50% lägre vikt
Henke skrev:Kul att se en riktig bil här. =)
Brorsan hade en sån här TS, den var riktigt underhållande att busa runt med. Lycka till
Tackar! Tänkte ta första året som ett läroår. Dels lära sig hur bilen beter sig, sen lära sig banorna samt hur man ska ta sig runt så fort som möjligt. Det finns många vassa chaufförer i klubbens serie, så jag är glad om jag inte kommer sist varje tävling Har kört 75'or med både V6 och TS motorn innan, men med vässad turbo är det nåt helt annat! Att dessutom chassiet är uppstyvat gör sitt till för upplevelsen! Vi snackar gokart känsla med den korta styrväxeln
En tråd är ju värdelös utan bilder, så här kommer en på dagens lilla mek. Körde på lite glasfiberspackel på utsidan av huven. Återstår lite slip och spackel innan lack.
Senast redigerad av 1 Gustav_Holmdahl, redigerad totalt 16 gånger.
Det går sakta men säkert framåt. Fick mitt siktglas till tanken idag, så nu ska det väl på lita färg så inte alut ärgar, sen blir det montering och SBP nästa!
Då står bilen i garaget på jobbet och inväntar regbesiktning i eftermiddag. Inte helt rätt dag att köra trimmad turbobil med gamla vinterdäck Det blir lätt lite släpp i bakvagnen emellanåt
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Det började bra, bilen startade snällt när den skulle in i hallen. Sen var det ridå. Träffade Svensk Bilprovnings mest plikttrogne paragrafryttare. Dra mig baklänges vad sur och trumpen han var. Han måste druckit bromsolja till frukost för det var banne mig inga glada miner här inte. Killen var väl strax under 60 och visade inga jätteglada miner över att få klättra in i kupén. Frambromsarna funkade fint, sen var det något märkligt. Ingen bakbroms alls, noll, nada! Handbroms ok, men inte tillstymmelse till bakbroms. Kom sedan på att det måste vara bromskraftsregulatorn som hängt sig. Första poängen fixad!
Vidare in i nästa hall. Det mesta flöt väl på hyffsat, ända till han skulle leta reda på chassienumret. Den popnitade plåten gick bra att hitta, men sen letade både han och jag och några gubbar till i säkert 20 min utan resultat. Måste kolla vart det stansade numret sitter på min andra 75'a. Dags för motorrummet. "Hmm, är det här verkligen originalmotor?" "Eh, mjo det är original block och turbo(inget ljug så långt), det är "bara" ombyggt med frontmatad IC för bättre kylning"(dagens vita lögn). Som tur var höll han sig under 3000rpm under provturen så han märkte inte så mycket av trimmet.
Så skulle vi upp på rullarna, men det ville inte bilen. Stendött, inget ljus, ingenting. Hmm, konstigt. Upptäckte rätt snabbt som tur var, att när vi letat efter chassienumret så hade en kabel hoppat ur ett kopplingsblock, stoppa i den igen och vips så startar den så snällt. Hmm, kan detta varit bekymret med startproblemen innan kanske? Får forska mer i det senare. Under bilen kammade han noll, inte en rostfläck så långt ögat når, ändå letade hans pikhammare noggrant! Men när vi kom till framvagnen så hittade han ett par grejer. Bromsrören satt fast, men inte på det sättet de "skall". Får fixa en plåt med hål och skruva slang med kontramutter i, inget svårt att fixa, men ändå ett poäng till. Sen saknades kåporna på framnaven, får skaka fram ett par sådana också. Sen så var inre styrled glapp på höger sida. Bra att få det kollat så man kan byta den. Tre ponäg till.
Ljusbilden stod klockrent på strecket, men var suddig på ena sidan, ingen poäng men nära. Sen klagade han på att jag inte hade något ljus på hastighetsmätaren. Den får jag ta på mig eftersom jag helt enkelt glömt att fixa det. Fick en bra att veta att bilen saknade vägmätare, behövs den?
Sen var det regbesiktningen. Där hittade han några punkter. Några av dem kände jag till, men chansade för att jag hört om flera andra som reggat med samma utrustning och kommit igenom. Nummer ett, stolarna. Bältena sitter kvar och funkar fin fint, de testade han själv, men stolarna måste ur och in med original. Tanken måste bort, detta kände jag också till men vet om flera som besat med plasttank inne i bagaget. Främre takbågen måste dit en glidramp så man inte bryter nacken om man slår i den. Detta hade jag hört talas om, men även där är det många besiktningsgubbar som släppt igenom det för att det är omöjligt att komma dit upp med huvudet. Att jag har typ 40cm från huvudet till röret(som är vadderat) spelade ingen roll. Lätt att fixa, men surt att de är så förbenat inkonsekventa. Under korsförhöret inne på hans kontor(där vi satt i ca 40 min) så fick jag höra både det ena och det andra, bland annat att han tyckte att sådana som jag med dylika bilar inte hade på hans station att göra. Säger man så?!
Allt som allt så gick det väl både bra och dåligt. Kul att få veta att vikten ligger på 1030 med full tank. Finns rätt många kilo kvar att lätta, så det var ju kul. Även bra att få veta det där med bakbromsarna tex, såg även att bakre motorfäste var helslut, så det ska skrivas upp på byteslistan. Men att de ska va så inkonsekventa i sin bedömning är bara pinsamt. Ska ta mig en funderare på om det blir strikt banbil och skiter i besiktningen, eller om jag orkar fixa dit en tank(som jag förvisso har hemma) som jag kan besiktiga med. De andra punkterna är klart lättare att fixa så det behöver jag inte ens fundera på.
gzon skrev:Härligt med en 75a i klubben! Har själv haft några 75or, byggda med kärlek snarare än kvalitet. Men det gör bilen till en bil man minns.
Hoppas kunna komma med på lite träffar till våren/sommaren. Just nu är det garageläge som gäller, även om vinterdäcken faktiskt sitter på. Vem vet, blir det isåka av i vinter så kanske det blir en sväng. Det är rätt kallt utan värme i bilen!
Att någon tar sitt arbete på allvar, om än lite mycket regler för reglernas skull kan man väl respektera. Men personangrepp är inte okej.
Byt bilprovningsstation till nästa gång.
[David Knutsson] Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Ang. Chassinumret, det är stansat i golvet i kofferten, brevid reservhjulsbaljan.
"Avbärare" som det så fint heter till främre röret i taket är inte så ovanligt att de kräver. Har själv fått nerslag på detta. Men det ska till besiktningsmän som åkte rallycross på 60 talet, det var nämligen då som det krävdes i racingsammanhang.