På min 740 -88 har batterivarningslampan i instrumentpanelan börjat lysa. Igår lyste den hela tiden när jag körde hem, annars brukar den bara lysa till när man startar och när jag gasar på för mycket.
Jag har kollat generatorremmen men den ser för ögat ok ut. Jag gissar att det är generatorn som strejkar, det var tydligen vanligt på de här modellerna.
Hur ska jag felsöka? Kan jag mäta om generatorn fungerar och laddar batteriet?
// Anders
generatorfel?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Re: generatorfel?
Ta och mät spänningen över batteriet med en voltmeter, ska öka nä bilen är igång och generatorn laddar. En frisk generator borde ge drygt 14volt.Anders Toll skrev:På min 740 -88 har batterivarningslampan i instrumentpanelan börjat lysa. Igår lyste den hela tiden när jag körde hem, annars brukar den bara lysa till när man startar och när jag gasar på för mycket.
Jag har kollat generatorremmen men den ser för ögat ok ut. Jag gissar att det är generatorn som strejkar, det var tydligen vanligt på de här modellerna.
Hur ska jag felsöka? Kan jag mäta om generatorn fungerar och laddar batteriet?
// Anders
Har för mig att de vanligaste felet på de däringa genratorerna på volvo (och många andra med boschgeneratorer) brukar va att laddrelät/kolen är dåligt, enkelt att byta och finns garanterat i alla biltillbehörs affärer till en moderat peng.
-
- Gör inte annat än skriver...
- Kontakt:
Som sagt, kolla om den laddar som den ska, gör den inte de så byt kolen i generatorn. Nytt laddrelä kostar 135kr på OKQ8 Parkvägen i Umeå, så de är nog billigare hos Mekonomen eller så. Kolla även att laddlamps sladden sitter där den ska.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Legend!