Om en lyftare (eller tryckare om vi ska vara petiga) sätter sig så att den lilla hydraulkolven inte kan röra sig, då blir det ganska högljutt.
Om det däremot bara är lite oljekoks inuti, eller om det börjat sätta igen i oljekanalen till tryckaren så blir det bara lite tickande.
Det finns en viss justermån i tryckaren. Om den fastnar eller tappar trycket så försvinner justeringen också och då börjar det slå hårt mot ventilen.
Min gamla blå Omega brukade knacka ganska hårt i tryckarna när man startade den första gången på våren efter avställning. Försvann efter nån minut när oljan blivit varm och letat sig fram till alla 24 tryckarna...
Efter det var det bara lite lagom kedjesrassel.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
jag har en kompis som har problem med samma sak.
jag är inte insatt i nyare motorer jag jag vet ej vad det är för delar...
MEN...
om knackljudet minskar lite efter ca 10 min körning från kall:
är det hydraliska lyftare på den så är det säkert så att det har kommit skräp emellan delarna vid hydralcyllen. så då är det bara att plocka ner, rengöra, byta olja och filter. och sen sätta tillbaka.
hydraliska ventilsystem är självjusterande, och är det skräp nånstans så funkar det inte, rättare sagt felinställda ventilspel skapad av skräp.
om knackljudet INTE minskar efter ca 10 min körning från kall:
Det är inte helt säkert. Nu kan jag mycket väl vara ute på djupt vatten med mina klena mattekunskaper, men om staken är krökt så vänder kolven längre ner i cylindern.
Detta ger lite större volym i den cylindern, så det blir mer luft att komprimera.
0,7 bar(?) högre tryck kan lika gärna indikera lite läckage på övriga cyl, men det ska vara så jämt som möjligt. Är motorn ihopsatt på rätt sätt ska det inte skilja många tiondelar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare