Byte utav bromsvätska
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Byte utav bromsvätska
Tänkte byta på min i vinter. Någon som har tips på arbetsmoment för att göra det så smidigt och korrekt som möjligt?
Jag använder biltemas bromsluftare. Mkt smidigt när man byter vätskan själv.
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82489
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82489
//MZM aka Martin Ek
-
- Legend!
Jepp, passa dig för att suga i luft i behållaren bara, då kan det bli lite bökigt... Men annars är det lika samma... Om vätskan är "sliten" så kommer du märka när den nya har kommit in i systemet.Granis skrev:Jo, men det är ju luftningsmomentet.. gör man likadant för att byta vätskan, tryck, öppnar å låter det flöda tills nya vätskan kommer?
Häll upp några droppar av den gamla i en burk och kika på, jämför med den nya så ser du direkt när du har färsk vätska vid oket...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Superpostare!
Ingenting slår att trycksätta bromsvätskebehållaren med tryckluft!
Mekonomen har ett ypperligt hjälpmedel som tar luft från ett hjul för att trycksätta.
Då har man konstant tryck och kan låta det flöda och man slipper öppna och stänga hela tiden.
Allt man behöver göra är att hålla koll på att nivån inte sjunker för långt ner.
Oslagbart enkelt,
Man kan göra det själv,
Mycket kostnadseffektiv lösning!!!
Rekommenderas!
Mekonomen har ett ypperligt hjälpmedel som tar luft från ett hjul för att trycksätta.
Då har man konstant tryck och kan låta det flöda och man slipper öppna och stänga hela tiden.
Allt man behöver göra är att hålla koll på att nivån inte sjunker för långt ner.
Oslagbart enkelt,
Man kan göra det själv,
Mycket kostnadseffektiv lösning!!!
Rekommenderas!
Porsche 944 S2 -90
-
- Superpostare!
Gör då som jag istället: Köp ett bromsvätskteburkslock (dagens längsta ord?Granis skrev:Jo, den har jag redananvänder den var gång.. fått laga med buntband, slangarna har för vana att släppa lite så det läcker luft ;(

Bromsvätskeburkslock är nästan standardstorlek/gänga, jag köpte från en volvo 340 och har använt det på porsche, bmw, audi, mazda.
Porsche 944 S2 -90