Info om Styrboxars,spridares funktion m.m

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Info om Styrboxars,spridares funktion m.m

Inlägg av Neider »

Är novis på mycket med bilar och detta är en av sakerna,
Fick ner min motor i garaget idag och skulle gärna medans den är ur och lättmekad kunna förstå allting hur det fungerar, hur det hänger ihop m.m. Så någon som vet om det finns det någon bra bok om detta eller en väldigt bra svensk internetsida?
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Beror ju lite på exakt va du är ute efter men Graham Bell har väl skrivit en massa bra böcker om allt kring olika motorer tror ja. Även insprutning osv... Haynes tror ja inte går in på detta så djupt men jag har sett en Haynes, som är mera allmän som visar på tändning och insprutning!

Annars så kan du ställa frågorna här oxå tycker ja, om de är nå speciellt du undrar över. Ja kan en del sen finns de fler som kan oxå! De är ja övertygad om! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Tackar
Alltid svårt att ställa frågor när man ej vart man skall börja :D

Kanske lättare att hitta en begagnad styrbox på skroten och bända up den och titta ,köpa lösa delar och se hur dom ser ut. men då har man väll ingen anning vad man tittar på :-)

Har i alla fall 3 insugningsrör med alla kablar till styrboxen, insprutning. till BMW 3,5liters motor. men vill ej förstöra någon av dom :-)
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Jobbigt att försöka hitta en bok med Graham Bell

Finns visst en annan snubbe Alexander Graham Bell han upfann/stal visst en sort makapär som gör att man kan tala med varandra över långa avstånd :mhihi:

men får söka vidare.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

I en styrbox så hittar du i regel en massa motstånd och potentiometrar, i en del iaf samt processorer som arbetar o tänker.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

howstuffworks.com uppfyller inte kriteriet med svenskan men är i övrigt en mycket bra sida.
/Andreas
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Bild

Så här ser en Bosch Motronic 1.5 styrbox ut inuti. Denna kommer från en Opel, men det är många tyska 90-tals bilar som har detta system.
Jag kan inte direkt svara på vilka komponenter som gör vad, bilden är inte den bästa heller.
Men grovt sett kan man säga att det funkar ungefär såhär:
Motorn är försedd med diverse givare för temperatur, varvtal, gasspjällets läge och luftflödet in i motorn.
När motorn startas känner processorn i styrboxen av de olika värdena den får av givarna och justerar bränslemängd och tändning efter det.
Just Motronic 1.5 styr både bränsle och tändning, dessutom lagras felkoder i ett minne. Det är ett ganska kompetent system med tanke på hur gammalt det är, sent 80 tal typ.
Kabelhärvor brukar vara svårt att koppla fel, iaf om det är helt original.
De är anpassade så fint efter motorn så det ger sig självt var man ska koppla in kontakterna.

Finns en väldigt bra Haynesbok som behandlar ett flertal olika motorstyrsystem, den finns säkert på närmsta bildelsaffär.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Det var mycket bra beskrivet :D Tackar :thumbsup:

Så vad händer om jag ändrar någe i bilen tex i Lindkvist projekttråd så ändrade han spridarna till 400cc för dom skulle vara exakt det han behövde, Gissar att det är en mappning som gäller då för att få styrsytemet att förstå att detta är som gäller nu att den vid just ett varvtal skal den ge så mycket bränsle m.m

Eller tänker jag fel??

Sakall ej rot för mycket i någe som fungerar men i framtiden kanske man vill trimma..

och skall leta up Haynesboken, se först om dom har någon om 3,5liters mortorn även om mycket ej stämmer med en Alpina. men även om dom har bara om elktronik.
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Neider skrev:Så vad händer om jag ändrar någe i bilen tex i Lindkvist projekttråd så ändrade han spridarna till 400cc för dom skulle vara exakt det han behövde, Gissar att det är en mappning som gäller då för att få styrsytemet att förstå att detta är som gäller nu att den vid just ett varvtal skal den ge så mycket bränsle m.m

Eller tänker jag fel??
Jo, typ så är det. Men, det går sällan mappa om ett originalsystem så att det funkar bra. Chiptrimning av lite äldre system är ingen bra lösning, man tänjer alldeles för mycket på gränserna. Bilarna är oftast väldigt snikigt utrustade från fabrik när det gäller spridarstorlek, så trimpotentialen blir inte så stor.
Ska man börja trimma så rekommenderar jag ett fullt programmerbart eftermarknadssprut, det börjar bli så billigt nu och kunskapen om det här ökar hela tiden.
Själv rekommenderar jag ju naturligtvis Megasquirt, men då får man vara beredd på att bygga och greja mycket själv.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Mycket bra info nu :)

Men hur vet man hur mycket spridarna skall leverera? och när man bytt ut dom så måste ju luften räcka till, men det kanske aldrig brukar vara ett problem?
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Neider skrev:Mycket bra info nu :)

Men hur vet man hur mycket spridarna skall leverera? och när man bytt ut dom så måste ju luften räcka till, men det kanske aldrig brukar vara ett problem?
Oftast när man trimmar så kan man uppskatta ganska hyggligt i vilken härad effekten kommer att landa sen väljer
man storlek på spridare utifrån det.

Man skulle kunna säga att luften är det stora problemet. Det är ju luft du vill att motorn ska pumpa igenom så
stora mängder som möjligt av (själva poängen med trimning). Att sedan tillsätta rätt mängd soppa till luften
för att få rätt blandning är det lilla problemet.
Zeb Arvidsson
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

MAP-sensor är väl de ja tycker är bäst när de gäller att mappa bilar! Den säger ju till styrboxen hur mycket soppa som ska ges. Känner av vakuum/lufttryck i insuget. Sen i alla eftermarknadssystem så går de att säga där hur stora spridarna är och då finns de en fin liten dator som räknar ut öppningstider/stängningstider på spridarna så dom sprutar ut viss mängd soppa under 3bars tryck som de vanligast är. Vissa bilar har även 2,5, 3,5 eller även 3,8.

Nu stod de ju i samuels tråd att de va på 400cc. För att gå lite djupare skulle ja tro att de ger 400cc per minut under 3 bars tryck. Snabbt förkortat 400cc/min@3bar. Sen om de börjar bli så att man får för lite luft, då smäller man dit en turbo. Men då sitter de oftast i att de fattas bränsle. ;)

Lustgas då, jaa, många tror ju att lustgas är på nå vis ett superbränsle som förbränns o ger därav massor med hästkrafter, men inte riktigt så är de. De förökar verkningsgraden på bränsleblandningen (bensin+luft) så att den blir bättre o därav utvinns mera effekt. Sen är de ju beroende på hur mycke gas man ger på osv. Mera gas, större chans att de går sönder saker oxå! ;)

Nu känner ja att de skenade iväg, kan bero på att klockan är över 00 o ja behöver sova... Natti! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

haha bara bra att ni alla rinner iväg jag lär mig mera då :mhihi:

Mycket av detta vet man att man vet när man läser det men alltid bra att se det nerskrivet.

Men vi kan ju ta ett exempel som jag kanske kommer att göra i framtiden för att få fram någe verklighetsbaserat.

Bilen (Min Alpina) kommer bli ban/gat anpasad men kan vara roligt att testa stripen med ibland.
Fick reda på av en trimmare (Henry Kickmyer) att jag skulle få ut ca300hk (ca261hk nu) om jag portar toppen, till detta kommer ju då störe ventilen och annan kamm, men jag gissar att eftersom jag nu trimmar och det ni skrivit att spridarna att dom oftast ligger på gränsen från fabrik så måste dom bytas.
Måsta jag nu bytta Styrsystem för att kunna mapa korekt och få ut mera hk eller är just denna effekt och trimningsgrad för liten påverkan på systemet?
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Neider skrev:haha bara bra att ni alla rinner iväg jag lär mig mera då :mhihi:

Mycket av detta vet man att man vet när man läser det men alltid bra att se det nerskrivet.

Men vi kan ju ta ett exempel som jag kanske kommer att göra i framtiden för att få fram någe verklighetsbaserat.

Bilen (Min Alpina) kommer bli ban/gat anpasad men kan vara roligt att testa stripen med ibland.
Fick reda på av en trimmare (Henry Kickmyer) att jag skulle få ut ca300hk (ca261hk nu) om jag portar toppen, till detta kommer ju då störe ventilen och annan kamm, men jag gissar att eftersom jag nu trimmar och det ni skrivit att spridarna att dom oftast ligger på gränsen från fabrik så måste dom bytas.
Måsta jag nu bytta Styrsystem för att kunna mapa korekt och få ut mera hk eller är just denna effekt och trimningsgrad för liten påverkan på systemet?
Rent spontant känner jag såhär. Om du skulle byta styrsystem så skulle du få ut mera effekt än org redan som motorn är nu! Jag förespråkar VEMS för de som inte vill lägga ut så (jätte)mycket pengar på ett styrsystem men ändå vill få ett bra styrsystem. Likt Megasquirt på många vis men mera komplett redan från början. Du kan styra bränsle o tändning samt har du uttag för 2st avgastempgivare och bredbandslambdasond. De finns inte i MS om du inte fixar typ ett extra kretskort osv. Men, åter till din bil. Ja skulle nog tro att man kan krypa bra mycket närmare 300hk om man bara byter grenrör, mappar in bilen mera exakt, håller koll med avgastemp och bredbandslambda.

Jaja, några små förklaringar då.

Avgastemp = Mäts ca 20mm in i grenröret från toppen eller ca 80-100mm från avgasventilen. Högre temp så går motorn troligast lean. (snålt, för lite soppa o för vass tändning) Så va ska man ligga på då? Jaa om man bara ligger o finåker landsväg så 500grader ungefär. Medans under belastning kan den stiga upp emot 850 grader. Nå varmare än så tycker jag personligen inte man ska gå.

Bredbandslambdasond = Mäter avgasvärdena på avgaserna där grenröret gått ihop till ett stort rör (sugmotor) eller 40-50cm efter turbon. (turbomotor) Med denna ser man direkt om motorn går snålt eller för fett. Dvs om man skadar miljön i onödan eller inte... ;)
På vanliga bilar sitter så kallad "smalbandslambdasond". Den kan inte ge ett exakt värde direkt utan de är lite fördröjning på en sån. Några sekunder och när du mappar en motor med lite effekt eller som man trimmat, lagt ut pengar på så vill man inte gärna mappa med en sån. Då kanske allt ser fint ut o sen så skenar den iväg o visar snålt osså förstör man nåt i motorn.

Spridarna funkar ju så att när man kör med VEMS. Som jag gör. Då ligger den +12 volt på spridaren hela tiden. Alltså när tändningen är påslagen. Sen jordar VEMS-boxen spridaren så att spolen i den öppnar och soppan sprutar in i motorn. Jag tror att på "vanliga" bilar så är spridaren jordad hela tiden och man tillför +12 volt när spridaren ska öppna. Är dock inte helt säker på att de är så men har läst att en del bilar har så.

Ha en bra dag! Nu ska ja på jobbet! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Zeb skrev:

Oftast när man trimmar så kan man uppskatta ganska hyggligt i vilken härad effekten kommer att landa sen väljer

Man skulle kunna säga att luften är det stora problemet. Det är ju luft du vill att motorn ska pumpa igenom så
stora mängder som möjligt av (själva poängen med trimning). Att sedan tillsätta rätt mängd soppa till luften
Jag testade den metoden, problemet var det att planerna ändrades så många gånger under byggets gång att spridarna blev för små och turbon för liten :mhihi:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

ERnsT skrev:
Zeb skrev:

Jag testade den metoden, problemet var det att planerna ändrades så många gånger under byggets gång att spridarna blev för små och turbon för liten :mhihi:
Alltid lika jobbigt när det händer ;) :D
Zeb Arvidsson
Neider
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Jag hoppas fler har nytta av denna info fast man vet att många av er kan allt detta redan.
Men jag lär mig mycket :D

Tror inte det går att byta grenröret på alpina motorn för mer effekt, det är ett grymmt "ormbo" redan från grunden men man vet aldrig.

Så man kanske skall titta på ett nytt styrsystem redan från grunden då, använder man alltid en laptop och mapar på gatan eller finns det andra metoder?
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Ja att byta styrsystem direkt är rätt väg att gå. Då kan du slippa luftmängdmätaren och då blir motorn mycket trevligare. Sen kan du skaffa en elak kam till den och porta lite. Sen behöver du inte göra så mycket mer. Kommer bli lagom. Är det en 3,5 motor du har?

Jag vill nog dock avråda dig från Vems. Det kommer inte funka nåt vidare på en vass sugmotor. Jag har provat så jag vet. Dessutom är det lite väl mycket pyssel för en nybörjare. Även för en erfaren. Köper du ett ex DTAfast som inte är så dyrt så har du mycket gratis redan.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Karl Birgander
Superpostare!

Inlägg av Karl Birgander »

Samuel Lindkvist skrev:Jag vill nog dock avråda dig från Vems. Det kommer inte funka nåt vidare på en vass sugmotor. Jag har provat så jag vet. Dessutom är det lite väl mycket pyssel för en nybörjare. Även för en erfaren. Köper du ett ex DTAfast som inte är så dyrt så har du mycket gratis redan.
Jag har en vän som är i uppstartfasen med VEMS på en Alfa V6:a med lite godis i.
Vad är det som gör att VEMS passar mindre bra?
(Att VEMS är bökigt och att han har lagt ett antal timmar på felsökning av knasiga problem hör inte till saken nu.... :mhihi: :mhihi: :lol: :D )
Porsche 944 S2 -90
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Karl Birgander skrev:
Samuel Lindkvist skrev:Jag vill nog dock avråda dig från Vems. Det kommer inte funka nåt vidare på en vass sugmotor. Jag har provat så jag vet. Dessutom är det lite väl mycket pyssel för en nybörjare. Även för en erfaren. Köper du ett ex DTAfast som inte är så dyrt så har du mycket gratis redan.
Jag har en vän som är i uppstartfasen med VEMS på en Alfa V6:a med lite godis i.
Vad är det som gör att VEMS passar mindre bra?
(Att VEMS är bökigt och att han har lagt ett antal timmar på felsökning av knasiga problem hör inte till saken nu.... :mhihi: :mhihi: :lol: :D )
Ja att jag la över ett år på felsökning och programvarubuggar hör inte heller hit just nu. Men...

1. Ska man köra alpha-n får man hålla på att lura den på massa parametrar för att det ska funka. Trots att det har teoretiskt stöd för det så är det inte så i praktiken.

2. Varvtalsområderna är för få. Att man själv kan flytta vartalskolumnen vart man vill och att det interpolerar hjälper inte. En vass motor ändrar karaktär ibland va 100-200:e varv och behöver man då 4-5 kolumner dit så kan man ju räkna ut hur många av de 12totalt som är kvar till resterande varvtal. Jag har DTA nu med 20kolumner och det är på gränsen ändå.
(detta va ett känsligt ämne bland vems-folket när jag tjatade om mer kolumner. Men om man bara mappar mellan 1000-6000 varv så kanske det räcker. Men på en hojmotor eller liknande (läs m3 :mhihi: ) där man kanske varvar 14-15000 blir det inget bra.

3. Jag upplevde det som att spridarstyrningen va långsam och väldigt oregelbunden. Mappade man perfekt på ett ställe så gick den helt plötsligt snålt/fett där nästa gång. Och då hade jag ändå små spridare.

4. Jag kan ha fel i alltihopa och att jag fick ett måndagsex eller att jag byggt ihop fel etc. Men kan jag det så kan nog fler göra samma fel.
(men förklara gärna isåfall varför det som tog flera veckor bara tog 5min med DTA-sprutet) :wink: 8)

Ps. jag gjorde åt 12st tändstift á 300:-st bara för att det va massa strul med firmwaren. Köp riktiga grejer från början så sparar man både psykiska besvär och oförutsedda utgifter.

Nu är jag färdig. :mhihi:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Skriv svar