Simons avgassystem

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Klingan
Normal postare

Simons avgassystem

Inlägg av Klingan »

Hej hej.

Avgassystemet på min Volvohäck är inne på sluttampen. Funderar på ett Simons avgassystem till den men då det är en enkel 940 så kanske det är att slänga pengarna i sjön?
Man kanske inte får ut så mycket?
Är det någon här som har någon speciell erfarenhet av Simonsgrejer och lite tips?
Klingan

Ven af Gaspedal
ERnsT
Styrelseledamot

Re: Simons avgassystem

Inlägg av ERnsT »

Klingan skrev:Hej hej.

Avgassystemet på min Volvohäck är inne på sluttampen. Funderar på ett Simons avgassystem till den men då det är en enkel 940 så kanske det är att slänga pengarna i sjön?
Man kanske inte får ut så mycket?
Är det någon här som har någon speciell erfarenhet av Simonsgrejer och lite tips?
Är det en turbo eller vanlig sugis?
Tipset om det är en sugis är att köpa med 2 dämpare och inte för grovt, kommer låta riktigt mycket och jobbigt annars..
Med turbo så 3" och 1 lite större dämpare + katten då...

Effekt mässigt så kommer inte bli speciellt stor skillnad på en sugmotor, kanske känns lite rappare (mest placebo), kör du turbo så kommer laddtrycket att byggas tidigare och fortare än tidigare, något som kommer göra att bilen känns kvickare. Det man ska passa sig för med en turbobil är laddtrycket, pga att mottrycket ändras så kan laddtrycket också ändras...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Klingan
Normal postare

Inlägg av Klingan »

Vanlig 8 ventilers insprutare. Inget upphetsande med andra ord.
Klingan

Ven af Gaspedal
Martin
Lever här på forat...

Inlägg av Martin »

Min erfarenhet av otrimmad volvo o simons-system är att det inte dämpar något vidare. fullflödes burkar släpper igenom alltihop, så det verkade mer som resonans än dämpning i mitt fall.. :roll:
Martin .. Sköld
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Martin skrev:Min erfarenhet av otrimmad volvo o simons-system är att det inte dämpar något vidare. fullflödes burkar släpper igenom alltihop, så det verkade mer som resonans än dämpning i mitt fall.. :roll:
Vad har du för dimension på systemet?
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Klingan
Normal postare

Inlägg av Klingan »

Återkommer i frågan när jag hittat skjutmåttet.
Klingan

Ven af Gaspedal
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Martin skrev:Min erfarenhet av otrimmad volvo o simons-system är att det inte dämpar något vidare. fullflödes burkar släpper igenom alltihop, så det verkade mer som resonans än dämpning i mitt fall.. :roll:
håller med, i mitt fall alltså, fast jag vill ju att min amazon ska låta lite.

Jag kör 2" simons med en burk. Tror inte motorn blir mycket piggare på det, men det låter gött alltså varvar jag längre, och med tanke på kammen så drar den längre, vilket i slutändan innebär...tja, lite piggare.

Jag skulle köpt biltema om jag vill ha tyst, och simons om det ska låta mer...effektökningen snurrar bort i kardan.,,, :wink:
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Skriv svar