Jag hört lite rykten angående sportfilter och det är att man inte ska använda sportfilter pga att den beläggning på filtret som finns kan hamna på luftmängdsmätaren o bränna sönder den?!
jag tänkte att ni som håller på mycke med skruvande i bilar o så kanske kunde hjälpa mig med ett svar på den frågan?!
Jag kör med ett Saab 9000 turbo filter
Pappersfilter med ena gaveln stängd och hål i andra. Har kopplat på en avgasrörsböj där. Betydligt mer filterarea än original och låter lite mer på rejäl gas.
Billigt var det också. Filter 125, avgasböj 49.
Kjellman skrev:Jag hört lite rykten angående sportfilter och det är att man inte ska använda sportfilter pga att den beläggning på filtret som finns kan hamna på luftmängdsmätaren o bränna sönder den?!
jag tänkte att ni som håller på mycke med skruvande i bilar o så kanske kunde hjälpa mig med ett svar på den frågan?!
tack på förhand!
Du ska ju inte dränka in filtret med filteroljan.. Men ett tunnt lager spejat på så ska det gå bra..har kört med insatsfilter i flera år å det e inga som helst problem..bara du tvättar å sköljer bort "tvättmedlet" NOGA å ser till att filtret e HELT torrt innan du sprejar på oljan igen..
jag har haft öppet filter på 4-5 bilar.....både dyra o billiga filter---aldrig haft problem....däremot verkar vissa bilar vara mer känsliga....ex audi a4 har känsliga lmm