Har ett litet problem med drivaxlarna på E21an som jag ska byta! De nyare axlarna har större medbringare än de som satt där. Se bilderna! Dom är lika långa i ihoppressat läge och utsträckt läge, dvs där medbringaren möter hubben mot hjul och diff. Kommer de bli något fel när jag monterar dessa? t.ex om bilen sätter sig vid acceleration eller gupp??
Sen är hålen mindre på de nyare drivaxlarna, är de "bara" och borra upp??
Väldigt tacksam för svar!!
MVH
Drivaxelbekymmer E21!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Drivaxelbekymmer E21!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Är diametern och hålbilden på medbringarna samma på båda axlarna?
Isåfall kan det inte vara nån fara att borra upp hålen.
Om axlarna blir lika långa i både utsträckt och ihoppressat läge så är de
ju lika långa, alltså inget problem där heller. Det ska ju inte spela nån roll om ledpunkten sitter lite längre in.
Isåfall kan det inte vara nån fara att borra upp hålen.
Om axlarna blir lika långa i både utsträckt och ihoppressat läge så är de
ju lika långa, alltså inget problem där heller. Det ska ju inte spela nån roll om ledpunkten sitter lite längre in.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Hålbilden är precis samma, bara storleken på hålen som är mindre på de "nya" axlarna...Karlsson skrev:Är diametern och hålbilden på medbringarna samma på båda axlarna?
Isåfall kan det inte vara nån fara att borra upp hålen.
Om axlarna blir lika långa i både utsträckt och ihoppressat läge så är de
ju lika långa, alltså inget problem där heller. Det ska ju inte spela nån roll om ledpunkten sitter lite längre in.
Får borra upp dom då!
Tack för svaret Karlsson!
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Snubben som nästan bara läser
- Inlägg: 3
- Blev medlem: 09 maj 2005 22:08
- Ort: skellefteå
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Har fixat mera drivaxlar så man har en fräsch uppsättning med sig på alla event, man vet ju som sagt aldrig vad som kan hända!jonnystrand skrev:ser ju utt att var nog med matrial också för att borra utt dom! men kålla det i allafallför annars är det ju lungt! sen tycker jag att du ska tväta dom klar med bilen i övrigt då nike?
Nästan klar, blir nog klar med "allt" idag faktiskt, känns bra!
Adios!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jag trodde dom var paj de gamla men de va dom inte, de är nå annat fel på bilen, vet inte vad... =/Alesand skrev:En amatörs fråga till Nicke:
De gamla drivaxlarna, bytte du dom för att dom var trasiga eller "bara" för att få det helt nytt?
(Man har ju hört talas om söndergasade drivaxlar, betyder det att dom går bokstavligen av?)
Söndergasade drivaxlar är väl att dom går av, men oftast så är de knutarna som vrids sönder o då är de ju inte själva axeln utan knuten...
Jag har dock haft turen o slippa de men har nåt annat fel i bakvagnen... =(
MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72