Hejsan!
Airbaglampan lyser på min BMW.
Tydligen är det kablarna till bältessträckarna som glappar.
På BMW vill de ha 1000kr per sida för att byta ut kontakterna.
Det tycker jag är lite dyrt för att byta ut glappande kontakter.
Är det någon som vet om man på något sätt måste deaktivera airbagen för att laga glappkontakten? Kan man riskera att lösa ut något om man gör fel? Är det därför de tar så mycket betalt för det tro?
Inget man vill hålla på att labba med hursomhelst direkt. Inte så kul att lösa ut airbagen eller bältessträckaren.
Är det något man kan göra själv?
Airbaglampan lyser BMWE39
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Ta inte detta för en absolut sanning, för man ska inte leka med airbags om man inte vet vad man gör...
Koppla ur batteriet så SKA inte airbagen lösa ut.
Ett annat tips är att fråga på http://www.autopower.se, där snackas det bara BMW.
Koppla ur batteriet så SKA inte airbagen lösa ut.
Ett annat tips är att fråga på http://www.autopower.se, där snackas det bara BMW.
[Daniel Lindmark]
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
"Ovanstående skall ses som skarp ironi,
jag menar aldrig vad jag säger.
Fast ibland kanske jag gör det..."
Jag hittade faktiskt en tråd på autopower om det igår natt efter lite googelsökning
Det verkar ofarligt att försöka fixa skarven själv. Problemet är att släcka airbaglampan. Den slockar inte av sig själv. Får väl försöka fixa och sen åka in och se vad BMW ska ha för att släcka lampan.
Hoppas på att det inte återkommer efteråt bara.

Det verkar ofarligt att försöka fixa skarven själv. Problemet är att släcka airbaglampan. Den slockar inte av sig själv. Får väl försöka fixa och sen åka in och se vad BMW ska ha för att släcka lampan.
Hoppas på att det inte återkommer efteråt bara.
-
- Superpostare!
Re: Airbaglampan lyser BMWE39
Min E39 var likadan. Det är egentligen så att i bältessträckaren sitter en ett silverbleck (eller kanske koppar) o det är vanligt att dessa slutar funka. Man byter då ut dem mot guldbleck istället. Skall vara bättre kontakt med dessa. Därav att airbagen lyser. Det felkodas automatiskt i systemet. Kan vara värt lägga de kronorna få skiten riktigt gjort. Byt båda när du ändå är igång för den andra kommer ändå snart ge sig.Danne77 skrev:Hejsan!
Airbaglampan lyser på min BMW.
Tydligen är det kablarna till bältessträckarna som glappar.
På BMW vill de ha 1000kr per sida för att byta ut kontakterna.
Det tycker jag är lite dyrt för att byta ut glappande kontakter.
Är det någon som vet om man på något sätt måste deaktivera airbagen för att laga glappkontakten? Kan man riskera att lösa ut något om man gör fel? Är det därför de tar så mycket betalt för det tro?
Inget man vill hålla på att labba med hursomhelst direkt. Inte så kul att lösa ut airbagen eller bältessträckaren.
Är det något man kan göra själv?
//Markus Mattsson