Är inte så haj på på hjulupphängning och sånnt, är mer av typen "Stummt är gôtt". Så jag har en liten fråga som ja går och kliar mig i hôvet över.
På en kadett... ska man våga smi dän krängningshämmaren i bak?
Tänkte att den borde driva på bättre i kurvor då. För den lyfter ju inte innerhjulet så mycket då.
Eller har det några nackdelar?
(bakjulsdriven kadett asså.)
Fimpa krängningshämmare bak?
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Fimpa krängningshämmare bak?
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
Det borde funka hyfsat på din lille bil, eftersom den bakaxeln har "struten" framåt som gör att inte kardan vrider ner axeln i backen när man gasar lite. Men kränghämmaren kan nog ha lite med det att göra också, det sitter väl ett par leder mellan den och golvet?
Skulle det bli konstigt men du ändå vill köra utan krängare så kan du nog göra ett par stag som blir som övre bärarmarna på 240 tex. Se bara till att de har nån form av bussning så de kan vrida sig lite när ena hjulet fjädrar upp. Svårt att förklara utan att rita, och det kan jag inte göra i internet...
Du har ju fördelen av en bil som går att provköra, så testa lite olika varianter och kör på det som känns bäst.
Jag kommer att köra utan krängare bak på Rekorden, den är stum nog som den är där. Fram är den tydligen för mjuk enligt vissa uträkningar...
Skulle det bli konstigt men du ändå vill köra utan krängare så kan du nog göra ett par stag som blir som övre bärarmarna på 240 tex. Se bara till att de har nån form av bussning så de kan vrida sig lite när ena hjulet fjädrar upp. Svårt att förklara utan att rita, och det kan jag inte göra i internet...
Du har ju fördelen av en bil som går att provköra, så testa lite olika varianter och kör på det som känns bäst.
Jag kommer att köra utan krängare bak på Rekorden, den är stum nog som den är där. Fram är den tydligen för mjuk enligt vissa uträkningar...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
hm.. fick fundera lite där.. men du menar asså, så att inte axeln vill snurra i motsatt rikning mot hjulen? altså lyfter upp "struten" mot golvet.
jaja.. ja ska kika på´t imorrn.. får väl slänga dän skiten och se vad som händer. det kan ju inte bli mer än general-ras. Och det har ja väntat på länge nu...
återkommer med mer funderingar senare, när ja sett hur det hänger ihop. Eller inte hänger ihop.
jaja.. ja ska kika på´t imorrn.. får väl slänga dän skiten och se vad som händer. det kan ju inte bli mer än general-ras. Och det har ja väntat på länge nu...
återkommer med mer funderingar senare, när ja sett hur det hänger ihop. Eller inte hänger ihop.
ps. du kan göra allt via internet. hade du varit online skulle ja krama dig!Karlsson skrev:...och det kan jag inte göra i internet....
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Tänk på att bilen blir mer understyrd om du plockar bort krängaren bak. Iallafall i teorin. Sen kan ju alltid andra saker spela in. (typ volvo 240 fenomenet att det ibland blir tvärtom)
Monterar du en grövre krängare fram får du samma effekt fast bättre. Bilen kommer rolla mindre, fram änden kommer dessutom ta upp mer av krängningen vilket gör att bakändan får mer grepp.
Har du problem med att innerhjulet spinner i kurvor eller?
Monterar du en grövre krängare fram får du samma effekt fast bättre. Bilen kommer rolla mindre, fram änden kommer dessutom ta upp mer av krängningen vilket gör att bakändan får mer grepp.
Har du problem med att innerhjulet spinner i kurvor eller?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Med ca 150 hk och originalbakaxel så spinner det väl rätt bra vad jag förstått. Hårdare krängare fram är ju bättre som Samuel säger, frågan är bara var man får tag i en sån till Kadetten? Ascona eller Manta kanske, men risken finns att de inte passar så bra.
Jag har en originalkrängare till Rekord liggande, den kan du ju låna och testa med. Eller så plockar vi av krängaren från reservdels-Omegan, den är säkert dubbelt så grov som Kadettens.
Jag har en originalkrängare till Rekord liggande, den kan du ju låna och testa med. Eller så plockar vi av krängaren från reservdels-Omegan, den är säkert dubbelt så grov som Kadettens.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jao, det är ju så.. och den är redan rätt understyrd. hmm..Samuel Lindkvist skrev:Har du problem med att innerhjulet spinner i kurvor eller?
fler tankar?
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95