Oljeretur från turbo vid turbobygge på BMW.

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Oljeretur från turbo vid turbobygge på BMW.

Inlägg av Fibban »

Funderar en del på hur jag skall göra oljereturen på min BMW, det är en M30b34 motor.

Lättast är ju att sätta den i tråget, men då kommer ju med all säkerhet returen under oljenivån å det kanske inte är en höjdare?

Men att sätta den i blocket känns småjobbigt! Är det enklast att skaffa sig rörmockarprylar och dra dit med mutter på innsidan och en lämplig annslutning på utsidan? Har hört att 20mm är ganska lagomt.

Nå som har bra tips att dela med sig av?
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

16mm innerdiameter är tumregel.

Jag gängade in mina i blocket och tätade med hydraultätningsklister.
/Andreas
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Andreas K skrev:16mm innerdiameter är tumregel.

Kan du fixa bild på de så jag får ser hur du gjort Andreas eftersom vi har M20 båda två??

Adios! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

Andreas K skrev:16mm innerdiameter är tumregel.

VA och köppte mig prylar på en VVS firma i dag, det blev 20mm innerdiameter och jag kommer att ha mutter på ena sidan. Sen får det bli tätnin likt det du använt.

Spelar det nå rol mellan vilken cyl man har den? Eller på vilken höjd över tråget?

Tack för svaret.
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Fibban skrev:
Spelar det nå rol mellan vilken cyl man har den? Eller på vilken höjd över tråget?

Tack för svaret.
Om du tittar på insidan av blocket så ser du att det inte är så många ställen man kan ha den på.

Men på M20 så blir det ganska långt fram och ungefär 50mm över tråget i närheten av oljetryckskontakten.
Fibban
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av Fibban »

Samuel Lindkvist skrev:
Fibban skrev:

Tack för svaret.
Om du tittar på insidan av blocket så ser du att det inte är så många ställen man kan ha den på.

Men på M20 så blir det ganska långt fram och ungefär 50mm över tråget i närheten av oljetryckskontakten.
Ja jag har nyss vart ute å pysslat på i garaget och känner att jag skulle vilja ha det i tråget! Är detta nå som ni alls inte rekomenderar?
Är det för att man får ett sämre flöde från turbon? Tycker att det borde ju bli samma iaf, eller blir det mer tryck på oljan om det "pumpas" ner i ett kärl där det är nivå?
För i tråget har man gott om plats samt att det känns lättare att arbeta i ett alu tråg än i själva blocket.
Tack för era svar..
Bild
Becker
Superpostare!

Inlägg av Becker »

Tråget är inte alls bra då oljan ska rinna ner och inte tillbaks, lätt att det "skvalpar" i tråget bättre att ha den i blocket.
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

http://www.jolie.nu/bmw/bilder/041223/bmw%20028.html

Så ser de ut på min hoppas de funkar trotts mellanslaget i namnet (amatörvarning) :)
/Andreas
Skriv svar