Lite problem med ny bil

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Lite problem med ny bil

Inlägg av Neider »

Så har man äntligen fallit för grupptrycket och skaffat sig en BMW :-)
en 320 -84 blev det (har bilder men vet ej vart jag skall lägga up dem)
men en gammal bil har oftast lite probl. så

Tomgången ligger högt över 1500 hur ställa ner?

Under 3000 varv händer inget,, Normalt?

Knackningar, finns det några enkla knep att fixa det? rasrisk?

Utanpå är den fin men inredningen är ful, tex så har förarstolen ett stort hål.

så ingen som skall till riksträffen som har en till salu? :-)
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Fibban
Ultrapostare!
Inlägg: 985
Blev medlem: 11 sep 2002 17:30
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Lite problem med ny bil

Inlägg av Fibban »

Neider skrev: så ingen som skall till riksträffen som har en till salu? :-)
En här uppe har en hel 320 att sälja, men det va säkert bara stolen du vill ha... :D
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Lite problem med ny bil

Inlägg av Neider »

Saab Filip skrev:
Neider skrev:
En här uppe har en hel 320 att sälja, men det va säkert bara stolen du vill ha... :D

:-) jag nöjer mig med stolen just nu i alla fal :-)
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Zeb
Lever här på forat...
Inlägg: 1113
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Habo
Kontakt:

Re: Lite problem med ny bil

Inlägg av Zeb »

Neider skrev:Så har man äntligen fallit för grupptrycket och skaffat sig en BMW :-)
en 320 -84 blev det (har bilder men vet ej vart jag skall lägga up dem)
men en gammal bil har oftast lite probl. så

Tomgången ligger högt över 1500 hur ställa ner?

Under 3000 varv händer inget,, Normalt?

Knackningar, finns det några enkla knep att fixa det? rasrisk?

Utanpå är den fin men inredningen är ful, tex så har förarstolen ett stort hål.

så ingen som skall till riksträffen som har en till salu? :-)
Sitter det tomgångsmotor på dom rackarna? I så fall skulle man kanske
kunna tänka sig att den, med lite tur, bara kärvar lite. Annars kanske det
är nån slang som har spruckit.

Om oljudet kommer från toppen kan det vara så illa att kamaxeln är
nersliten. Riv bort ventilkåpan och kolla hur kamaxeln ser ut. Om den är
sliten så kan det hålla ett tag ändå, men varvar du lite så brukar
vipparmarna få för sig att gå av. Med lite tur är det bara lite väl tilltaget
ventilspel.
Zeb Arvidsson
Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Lite problem med ny bil

Inlägg av Neider »

Zeb skrev:
Neider skrev:
Sitter det tomgångsmotor på dom rackarna? I så fall skulle man kanske
kunna tänka sig att den, med lite tur, bara kärvar lite. Annars kanske det
är nån slang som har spruckit.

Om oljudet kommer från toppen kan det vara så illa att kamaxeln är
nersliten. Riv bort ventilkåpan och kolla hur kamaxeln ser ut. Om den är
sliten så kan det hålla ett tag ändå, men varvar du lite så brukar
vipparmarna få för sig att gå av. Med lite tur är det bara lite väl tilltaget
ventilspel.
Vet ej det med tomgånsmotor men ibland kan det gå ner i varv så lite glapp eller att det kärvar kan stämma.

Får man bort ventilkåpan utan att ta bort insug m.m ?

Skall köra dena bil på riksträffen så då lär man märka vad som går sönder :-)
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Daniel Båge
Legend!
Inlägg: 4691
Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
Ort: Tofteryd
Kontakt:

Re: Lite problem med ny bil

Inlägg av Daniel Båge »

Neider skrev:Får man bort ventilkåpan utan att ta bort insug m.m ?
Ja den sitter med 8 muttrar.
Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Lite problem med ny bil

Inlägg av Neider »

Daniel Magnusson skrev:
Neider skrev:Får man bort ventilkåpan utan att ta bort insug m.m ?
Ja den sitter med 8 muttrar.
Låter bra, det såg lite väll trångt ut där under huven så man började undra :-)
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Ivarsch
Lever här på forat...
Inlägg: 1271
Blev medlem: 24 maj 2002 08:54
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

Tips är att kolla upp vad ventilspelet är.. Normalt kollar man det vid typ 20 000 mil. Har bilen inte riktigt gått de än så kan du ju kolla upp de iaf! Rätt justerade vippor går inte av lika lätt och låter mindre. Sen om du nöjer dig med o dra bilen till absolut högst 6000 varv.. gärna något mindre så slipper du förmodligen att byta vippor. När man fått in snitsen på de går de ju iofs ganska fort men de är jobbigt iaf.

Tror ventilspelet är 0,3 kall o 0,25 varm.. men kolla upp de med haynes..
De enda man behöver är typ bladmått och en ståltråd och en 8:ans.


sen så ska kammen vara som längst ner när du mäter spelet..

Fixar man detta så blir den nog lite tystare (om de inte är gjort på länge). Passsa på och ta loss oljeröret som stter precis under ventilkåpan och gå på de med tryckluften på alla sätt du kan komma på! kläggar de igen slits kammen fort..
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Ivarsch skrev:Tips är att kolla upp vad ventilspelet är.. Normalt kollar man det vid typ 20 000 mil. Har bilen inte riktigt gått de än så kan du ju kolla upp de iaf! Rätt justerade vippor går inte av lika lätt och låter mindre. Sen om du nöjer dig med o dra bilen till absolut högst 6000 varv.. gärna något mindre så slipper du förmodligen att byta vippor. När man fått in snitsen på de går de ju iofs ganska fort men de är jobbigt iaf.

Tror ventilspelet är 0,3 kall o 0,25 varm.. men kolla upp de med haynes..
De enda man behöver är typ bladmått och en ståltråd och en 8:ans.


sen så ska kammen vara som längst ner när du mäter spelet..

Fixar man detta så blir den nog lite tystare (om de inte är gjort på länge). Passsa på och ta loss oljeröret som stter precis under ventilkåpan och gå på de med tryckluften på alla sätt du kan komma på! kläggar de igen slits kammen fort..

Tackar för dom tipsen

bilen har väll gått ca 22000 nu och tror ingen har kollat ventilspelet änu, hinner ju inte göra det innan riksträffen så man får väll köra lite lugnare då och fixa det senare, eller så tar man med sig vektygen och gör det på plats där man kan få goda tips :-) har ingen anning vad man skall med ståltråden att göra tex :-)


sedan så gasade jag på lite extra idag och på trean så komm jag inte up över 4000 varv, det känndes som det helt tog stop där,, vad kan deta vara?
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Ivarsch
Lever här på forat...
Inlägg: 1271
Blev medlem: 24 maj 2002 08:54
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

ståltråden (eller liknande,, behöver vara en hård ståltråd) har man för att justera excentern som bestämmer vilket ventilspel man har.. tar väl kanske typ 20 min att justera ventilerna så de borde du ju kunna hinna innan..

Gick de inte att komma över 4000 varv??? Låter skumt!
________________________
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Neider
Lever här på forat...
Inlägg: 1207
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Neider »

Det brukar vara lätt när man vet exakt vad som skall göras, annars kan det vara dryggt, men jag skall ta en titt på det imorgon :-)

nepp tror det till och med var 3500, kändes inte så bra, men det var bara en gång när jag presade, får testa nu efter jobbet igen...
Cheva Tahoe-99

Dodge -39 Pickup Ratrod.
Skriv svar