Höja bränsletrycket
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Höja bränsletrycket
Hej
Jag vill höja bränsletrycket i min bil lite grann, jag tänkte mig följande: om
jag placerar en tryckregulator efter originalregulatorn så borde jag få ett
tryck över spridarna som motsvaras av summan av trycken över dom bägge
regulatorerna, förutsatt att bränslepumpen klarar av det vill säga, rätt eller
fel? Mitt problem är att jag är rätt snål, så om jag inte måste köpa en
eftermarknadsregulator som kompenserar för trycket i insuget när jag inte
behöver den finessen så gör jag helst inte det. Följaktligen har jag varit runt
hos en del hydraulfirmor och frågat efter en vanlig tryckregulator som har
följande egenskaper:
1) Är avsedd för vätska
2) Är justerbar mellan ca 0-4 bar
3) Klarar ett flöde på runt 2 l/min
4) Tål bensin
Tyvärr har mitt sökande inte gett något resultat så därför frågar jag er om
det är någon här som har något tips på vart jag kan leta?
Jag vill höja bränsletrycket i min bil lite grann, jag tänkte mig följande: om
jag placerar en tryckregulator efter originalregulatorn så borde jag få ett
tryck över spridarna som motsvaras av summan av trycken över dom bägge
regulatorerna, förutsatt att bränslepumpen klarar av det vill säga, rätt eller
fel? Mitt problem är att jag är rätt snål, så om jag inte måste köpa en
eftermarknadsregulator som kompenserar för trycket i insuget när jag inte
behöver den finessen så gör jag helst inte det. Följaktligen har jag varit runt
hos en del hydraulfirmor och frågat efter en vanlig tryckregulator som har
följande egenskaper:
1) Är avsedd för vätska
2) Är justerbar mellan ca 0-4 bar
3) Klarar ett flöde på runt 2 l/min
4) Tål bensin
Tyvärr har mitt sökande inte gett något resultat så därför frågar jag er om
det är någon här som har något tips på vart jag kan leta?
Zeb Arvidsson
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
En bra och billig lösning, såna gillar jag! Men jag inser att jag glömde att
upplysa om en mindre detalj. Jag kommer med stor sannolikhet att ha ett
behov av att kunna justera ner bränsletrycket till originalnivå igen och då är
det nog rätt bra om jag har originalregulatorn orörd.
Fast nu när du gick in på att modda originalregulatorn.. jag har för mig att
jag har läst nån beskrivning om hur man bygger om en originalregulator till
justerbar, det är kanske så billigt det blir, jag får söka lite på internätet.
upplysa om en mindre detalj. Jag kommer med stor sannolikhet att ha ett
behov av att kunna justera ner bränsletrycket till originalnivå igen och då är
det nog rätt bra om jag har originalregulatorn orörd.
Fast nu när du gick in på att modda originalregulatorn.. jag har för mig att
jag har läst nån beskrivning om hur man bygger om en originalregulator till
justerbar, det är kanske så billigt det blir, jag får söka lite på internätet.
Zeb Arvidsson
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jag tänker ju fel!
En bränsletrycksregulator av typen som sitter på en
bil reglerar ju inte trycket gentemot utloppssidan, den reglerar ju gentemot
trycket i insuget! Men om man sätter bilbränsletrycksregulatorn sist i kedjan
och placerar den justerbara fasta regulatorn innan så borde det väl bli rätt?
Vad ska du ha för din 3-barsregulator?

bil reglerar ju inte trycket gentemot utloppssidan, den reglerar ju gentemot
trycket i insuget! Men om man sätter bilbränsletrycksregulatorn sist i kedjan
och placerar den justerbara fasta regulatorn innan så borde det väl bli rätt?
Vad ska du ha för din 3-barsregulator?
Zeb Arvidsson
De låter väl korrekt tycker jag, om den sitter innan med ett fast värde så borde bränsletrycket bli: fast värde + de variabla värdet från btrn.Zeb skrev:Jag tänker ju fel!En bränsletrycksregulator av typen som sitter på en
bil reglerar ju inte trycket gentemot utloppssidan, den reglerar ju gentemot
trycket i insuget! Men om man sätter bilbränsletrycksregulatorn sist i kedjan
och placerar den justerbara fasta regulatorn innan så borde det väl bli rätt?
Vad ska du ha för din 3-barsregulator?
Frågan är om inte de smidgaste för dig är att ta orginal btr, skära av locket och montera dit ett nytt med en skruv på vilken du kan ställa grundtrycket? En del firmor har sådana kit att sälja så de borde du ju tillverksa smidigt själv.
/Andreas