Matematiker

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Jonte
Turbopostare!
Inlägg: 196
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Matematiker

Inlägg av Jonte »

..se hit.
Behöver hjälp av ngn som kan räkna lite hållfastighet.
Skall montera upp en balk, eller rör i garagetaket/väggen.
Har en bredd på ca 4.8 meter och skall kunna belasta "röret" med ca 200 kg, vid lyft mittpå.
Är det ngn som har förslag på vad som kan vara lämpligt att använda?
Ett rör blir kanske lite svajjigt, men ngn slags balk kanske.
Se så. räkna lite.
Jonathan Egerbo/
Opel Omega Kombi -98
Bmw 525 Touring -95
Opel Vectra -93
Vw Polo -82
-----------------------------------------------------
Fibban
Ultrapostare!
Inlägg: 985
Blev medlem: 11 sep 2002 17:30
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Matematiker

Inlägg av Fibban »

Jonte skrev: Ett rör blir kanske lite svajjigt, men ngn slags balk kanske.
Ja om ett år eller så så har jag nog hunnit läsa en hel del hållfasthetslära! Så om du har tid att vänta så ska du få ett bra svar!

Men jag tror på en I-balk istället för ett rör!
Bild
* Kia Ceed SW crdi -09 * Nissan 200sx s14 -95 * Ford Transit Connect T230 -08 * Ski-doo X-RS 600 -07
Bulan
Megapostare!
Inlägg: 246
Blev medlem: 08 maj 2003 17:39
Ort: Östersund

Inlägg av Bulan »

Eller en stor genomgående bult med feeet bricka på taket.. :mhihi:

Eller kanske inte är så bra ide´jag ska nog vara tyst :mouthshut
NORRLAND HE É SOM ELJEST
Pete71
Superpostare!
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2003 21:14
Kontakt:

Inlägg av Pete71 »

Sätt dit en I balk men tänk åxå på att det blir en rätt häftig egentyngd som åxå skall tas med i beräkningarna.
Det största momentet som balken skall klara av blir alltså längden genom 2 gånger massan = Newtonmeter kolla sedan i tabell för specad balk och material, svårare än så är det inte!! Men som sagt lägg till för egenmassan + tänk på att du skall ha en säkerhetsfaktor på minst 2 ggr. Det vill säga dimensionera för minst det dubbla momentet.
Oftast det som tar mest stryk är nog fästena i väggen/taket, det är ju dock inte så vanligt att I- balkar skjuvas av på mitten, men det är klart, man kan ju alltid böja den.
Bra tips på bok: Formler och tabeller av Karl Björk
/ MP Peter
Pete71
Superpostare!
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2003 21:14
Kontakt:

Inlägg av Pete71 »

...hmmm kollade lite på formler och såg att om man har en I balk med två vägg fästen blir momentet med en punktlast på mitten = F(kraften i N)*Längden( i m) genom 8 på varje fäste
kraften N kan avrundas till 1 kg = 10N
Så balken i ditt fall skall väggfästena klara minst (200*2*10*4.8)/8=2400Nm med andra ord ca 240 kg (inräknat en säkerhetsfaktor på 2 ggr, detta är åxå mittmomentet på balken )
Sedan ska jag kolla om vad böjmomentet skall kunna bli... återkommer när jag putsat på mina gamla hållfasthetskunskaper.....
/MP Peter
Martin
Lever här på forat...
Inlägg: 1042
Blev medlem: 08 maj 2002 21:13
Ort: Habo

Inlägg av Martin »

varför sätta upp balkar? garagetaket är väl starkt i sig själv.

vill bara påpeka att min kusin o jag satte upp motorlyften Allan(den heter så) i takstolen på hans fars garage. ett vinkeljärn (med ditsvetsad ögla för lyftblock) infäst i bjälken med fyra franskbult. den har vi lyft både B20 o större motorer i.

garaget är ett typiskt standardgarage från 70-talet med platt tak. minst 4 meter mellan väggarna. du kanske ska göra någon travers (vad vet jag) men tak är ganska starka konstruktioner.
Martin .. Sköld
Pete71
Superpostare!
Inlägg: 117
Blev medlem: 04 sep 2003 21:14
Kontakt:

Inlägg av Pete71 »

martin skrev:varför sätta upp balkar? garagetaket är väl starkt i sig själv. du kanske ska göra någon travers (vad vet jag) men tak är ganska starka konstruktioner.
man kan ju tänka sig att kunna använda en traversliknande historia så man slipper flytta på bilen när man lyft ur motorn eller dyligt, men javisst det är en bra tanke att göra det så enkelt som möjligt för sig.

/ MP Peter
Gindemo
Lever här på forat...
Inlägg: 1379
Blev medlem: 16 jul 2002 20:17
Ort: Ärla (Eskilstuna)

Inlägg av Gindemo »

En fördel är att försöka att fördela vikten mellan flera takstolar.
Så att balken monteras vinkelrätt mot takstolarna, för att fästas i varje takstol.

Sedan kan man ju oxå ha en "pelare" i varje ände av balken ned till golvet, som tar upp en hel del vikt.
Marcus Gindemo
Bmw 530 xd
Saab 9-5 aero
Saab 900 t16 cab
Saab 9-3 toppola
Jonte
Turbopostare!
Inlägg: 196
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Jonte »

Jag har själv nyligen byggt garaget, och takstolarna är inte av konstruktion att de går att belasta på det sättet, de är skarvade på mitten med hammarband (köpt färdiga takstolar).
I- balk har jag funderat på i ngn form oxå, kommer inte att användas mängder av gånger förhoppningsvis, men vill ha möjligheten att göra div lyft, och göra färdigt den konstruktionen innan jag slår på innertak, och isolerar osv, tack för svaren än så länge förresten.
Jonathan Egerbo/
Opel Omega Kombi -98
Bmw 525 Touring -95
Opel Vectra -93
Vw Polo -82
-----------------------------------------------------
Martin
Lever här på forat...
Inlägg: 1042
Blev medlem: 08 maj 2002 21:13
Ort: Habo

Inlägg av Martin »

aha. inga takstolar då. ska du komma billigt undan, köp en gungställning o ställ i i garaget.. :D
Martin .. Sköld
Redbeard
Megapostare!
Inlägg: 257
Blev medlem: 28 nov 2002 14:17
Ort: Emmaboda (Lindås), Hede, Ö-vik, Hede, Gävle, Umeå.
Kontakt:

Inlägg av Redbeard »

håller med gungställningsmannen här ovan.
Man kan bygga egna gungställningar oxå om man har lite blandat byggmaterial o svets.
___________________________

Folkvagn Golf TDI -99 :slow2:
Yamaha V-Max 500 -98
Honda CBR 1100 Super Blackbird -97 :burnout: :trfflght:
Kona Kahuna -03
Jonte
Turbopostare!
Inlägg: 196
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Jonte »

Det där med gungställningen är nog inte så dumt trots allt. Står ju faktiskt en i trädgården, den dagen det blir dags, får nog grabben se sig om efter något nytt ställe att gunga på...
Jonathan Egerbo/
Opel Omega Kombi -98
Bmw 525 Touring -95
Opel Vectra -93
Vw Polo -82
-----------------------------------------------------
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Gungställningsvarianten är helt ok tror jag också, ska nog försöka bygga nåt sånt till det kommande motorlyftet i garaget. (Ja, det är sant! Snart ska motorn i Rekorden!)
Problemet där är att det är lågt i tak och bilen står uppallad så mycket det går. Har ju ingen bakaxel på bilen heller, så den går inte att flytta så smidigt...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar