kamaxel packning?

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

BOB
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

kamaxel packning?

Inlägg av BOB »

Jag märkte att min swift läckte olja ymnigt idag kollade för några dagar sen och då var den helt torr under. såg att det kom innifrån kamm kåpan. plockade bort och kollade. Då hade packningen på ena kammaxeln hoppat ur och hängde på axeln.Den såg hel och fin ut så jag tryckte tillbaka den och provkörde och den satt där den skulle. ska jag vara orolig att detta händer igen? ska jag byta packning? hur kan detta hända?
Robert Gustafsson
Gäst

Inlägg av Gäst »

hur kan detta hända?

du har ju en swift... :wink:

köp en amazon, de verkar inte ha några packningar...

amazon -for life
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

min första bil var en amazon... och den krånglade inte mindre den..
Robert Gustafsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Att en packning går sönder eller trycks ur sitt läge kan bero på högt tryck i vevhuset. Det ska finnas en ganska grov slang på ventilkåpan som går till insuget eller luftrenaren, vevhusventilation. Är det stopp i den så kan det blli övertryck i vevhuset och under venilkåpan. Är det insprut på Swiften? Isåfall bör slangen sitta direkt från kåpan till insuget.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
BOB
Kontakt:

Inlägg av BOB »

jopp du karlsson har fått denna förklaringen av oskar oxå låter ju rimligt. det var ju svin kallt dan det hände så kan ju vara något som har fryst. Det är ju en GTI alltså insprut. Har kört med den massa nu efter och inte läckt en droppe olja.
Robert Gustafsson
Skriv svar