Vinterdäcken på igen!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
Vinterdäcken på igen!
Jag kom på att min fru pendlar ju till Åseda, 5 mil från Växjö. De får alltid snö några veckor tidigare än vi i Växjö. Om Habo har haft snö har Åseda det också.
I kväll måste däcken på!
I kväll måste däcken på!
-
- Gör inte annat än skriver...
Jag får väl slänga på dem snart...men är det sista Okt. lr november jag måste ha på dem?
Senast redigerad av 1 Martin Fåglefelt, redigerad totalt 8 gånger.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Billigast möjliga skitdäck på vintern till 760in. Får väl rota i däckhögen hemma och se vad man hittar. Ett antal Volvovintrar har lämnat diverse fälgar efter sig. Konstigt att man får fler hjul över än vad som går åt...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Mae skrev:Jag kommer att vänta tills den 1:e december eller tills det att snön anländer.
Det är rätt korkat att göra så, vinterdäcken bör rulla minst typ 50 mil innan man kör med det i halt väglag. Annars är det som att sätta fyra pulkor på bilen.. När däcken står över sommaren blir alltid ytskiktet lite hårdare, så det behöver ruggas upp... Så sätt för allt i världen på vinterdäcken lite innan snön kommer...
David Vindlycke
Yamaha wr 400f
Bmw 318 E46 -03
Ja det blir kanske innan den 1:e december men jag kommer inte att montera på dom än på ett tag.Ivarsch skrev:Mae skrev:Jag kommer att vänta tills den 1:e december eller tills det att snön anländer.
Det är rätt korkat att göra så, vinterdäcken bör rulla minst typ 50 mil innan man kör med det i halt väglag. Annars är det som att sätta fyra pulkor på bilen.. När däcken står över sommaren blir alltid ytskiktet lite hårdare, så det behöver ruggas upp... Så sätt för allt i världen på vinterdäcken lite innan snön kommer...
/M
Vinterdäck har ju mer naturgummi i stommen för att de ska vara mjuka och smidiga även när det är kallt. 5 gr + är minimum för sommardäck, då är de hårda som bakelit. Gamla vinterdäck torkar också naturligtvis, däck är "färskvara".
Därför burnar jag slut på Omegans däck varje sommar, så man kan skaffa nya, fräscha puckar till våren!
Därför burnar jag slut på Omegans däck varje sommar, så man kan skaffa nya, fräscha puckar till våren!

Anders Karlsson
-
-
Grrr...Ando skrev:Nej det är en volvo...behöver man säga mer?JackieChan skrev:Nu har jag krängt på vinterdäcken...men det var lite luft i dem...0,5 som värst...
Men när jag pumpade upp dem blev det skakningar i ratten, (som vissrligen var innan också)...beror det på ojämn slitning?

Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500