Fredrik79 skrev:Jag funderar på att konvertera min hos Maptun till E85 istället men tyvärr måste jag byta down pip och katt + kopplingen innan så de är ju en affär på 28 000:- minst men då kan man ju lika gärna slå till på en ic med men då blir de ju lite mer effekt så att säga.
Men har man saab kan man konvertera ganska lätt.
MVH
F
Finns ju andra firmor än maptun som sysslar med saab
Men bor man i en stad där Maptun har sitt huvudkontor och känner ägaren lite så gör inte jag de nån annan stans.
MVH
F
Då är det väl heller inte en affär på 28k eller?
Iofs så vet jag bara om en firma där det skulle vara möjligt....
Jag kör sedan drygt 2 månader med en V70 Bifuel.
Visst, 140 hk, automat och en väldans massa kilon ger ju inte världens roligaste bil men vill jag ha en rolig biltur tar jag ju Opeln i alla fall. Den här skall ju bara vara tyst, säker och bekväm och det är den ju.
Jag får tanka ungefär en gång i veckan jämfört med varannan vecka med min gamle 850. Det är en enda nackdelen.
Fördelen är att det känns faktiskt väldigt skönt att köra omkring på ett bränsle som inte bara är billigare än bensin utan framför allt lokalt tillverkat av Jönköpings energi.
Att det sedan kostar ca 9,50 kr/lit och en bråkdel i bilskatt är ju trevligt det också.
PS, visste ni om att Opel Speedster fick "årets bästa miljöindex" 2001 av teknikens värld.
kardanaxel skrev:Ungefär som att gå å köpa en ring för fem millioner bara för att man har föt mycket pengar! Det drabbar ju ingen fattig...
Då är det väl bättre att skänka dom pengarna? Samma sak borde gälla "maten"
Fast problemet är ju inte att det finns för lite mat, för det gör det absolut inte, utan problemet är att distributionen av mat inte fungerar eftersom vi människor tycker det är bättre att kriga och göra det gör livet surt för många...
Nåja, etanol är inte perfekt bränsle men det känns betydligt bättre än ren bensin eller diesel.
ERnsT skrev:
Finns ju andra firmor än maptun som sysslar med saab
Men bor man i en stad där Maptun har sitt huvudkontor och känner ägaren lite så gör inte jag de nån annan stans.
MVH
F
Då är det väl heller inte en affär på 28k eller?
Iofs så vet jag bara om en firma där det skulle vara möjligt....
Jag måste buta en del för att de ska funka och de är lågt räknat 28 000:-
de jag behöver byta är ic, koppling, downpip med race katt, förstärkt WG klocka; mapsensor och spridare. Så de är inte billigt. men de är så när man har en stor turbo som knappt används på orginal sakerna!
Martin Fåglefelt skrev:
Toyota Prius med bensinmotor och elmotor.... låter väldigt miljövänligt. Drar trots detta 0,46...blandat...nåja...och kostar 250000:-
Vet inte om man ska kalla Prius miljöbil...vid en livcykelanalys visade det sig att en Toyota Prius är mindre miljövänlig än en Range Rover Sport. Detta då det endast är drygt 20% av utsläppen i livcykeln som kommer från användningen av fordonet. Övrigt kommer ifrån produktion och återvinning där batterierna är en bidragande negativ faktor för Prius.
Men jag anser att det ändå är rätt val att köpa en Prius då det är en aktiv handling för en bättre miljö istället för att bara sitta att vänta på något bättre.
Något jag hoppas på ska komma mer är biodiesel. I dagsläget blandar de väl i max 10% i den vanliga dieseln hos Preem mfl. Ser man Audis prestationer på LeMans 24h med sin V12 TDi borde det kunna komma små lätta 4-cyl dieslar med 250hk och 400+Nm. Vore intressant att se hur en sådan skulle gå monterad i en Opel Speedster eller dyl.
Det finns fler underbara förslag på evighetsmaskiner. En vän till mig tyckte att vi skulle sätta ett litet vindkraftverk på bilen för att driva den framåt. "Det blåser ju alltid när man kör!"
Jag tycker fortfarande att regeringen borde sluta göra livet surare och surare för de som faktiskt kör miljöfordon.
Det är ju inte många miljöbilar som drar lika lite bränsle som en vanlig touringhoj av lagom kubik. Tänk er om alla pendlade med såna istället för att åka själva i bil.
Politiker: -Sluta tracka ner på motorcyklister!
Edit: Borde man inte kunna fixa touringhojar byggda för etanol? kanske hybridhojar? Då kör man ju nästan på minus i energiförbrukning.
[David Knutsson] Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Reco skrev:Jag tycker fortfarande att regeringen borde sluta göra livet surare och surare för de som faktiskt kör miljöfordon.
Det är ju inte många miljöbilar som drar lika lite bränsle som en vanlig touringhoj av lagom kubik. Tänk er om alla pendlade med såna istället för att åka själva i bil.
Politiker: -Sluta tracka ner på motorcyklister!
Edit: Borde man inte kunna fixa touringhojar byggda för etanol? kanske hybridhojar? Då kör man ju nästan på minus i energiförbrukning.
Etanol är inga problem att köra på, en el hoj kan bli lite besvärtligt, då motor och batterier blir ganska utrymmeskrävande samt tungt. Finns någon som redan lagt förmånga timmar på att räkna på en elbil byggd för pendling fram och tillbaka till jobbet
Reco skrev:Jag tycker fortfarande att regeringen borde sluta göra livet surare och surare för de som faktiskt kör miljöfordon.
Det är ju inte många miljöbilar som drar lika lite bränsle som en vanlig touringhoj av lagom kubik. Tänk er om alla pendlade med såna istället för att åka själva i bil.
Politiker: -Sluta tracka ner på motorcyklister!
Edit: Borde man inte kunna fixa touringhojar byggda för etanol? kanske hybridhojar? Då kör man ju nästan på minus i energiförbrukning.
Etanol är inga problem att köra på, en el hoj kan bli lite besvärtligt, då motor och batterier blir ganska utrymmeskrävande samt tungt. Finns någon som redan lagt förmånga timmar på att räkna på en elbil byggd för pendling fram och tillbaka till jobbet
Det var väl nån länk om en el-krääs här nånstans, den kan man ju åka till jobbet på. Gött att åka krääs 1 mil i 4 minusgrader, till jobbet dessutom.
Nä, jag åker hellre i min varma, goa jättestora kombi med V6a. Drar 0,95 l/mil i snitt, går att slänga in en kylofrys på tvären i bagaget och får dra 1700 kg.
Vad får man dra bakom en Prius?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Reco skrev:Jag tycker fortfarande att regeringen borde sluta göra livet surare och surare för de som faktiskt kör miljöfordon.
Det är ju inte många miljöbilar som drar lika lite bränsle som en vanlig touringhoj av lagom kubik. Tänk er om alla pendlade med såna istället för att åka själva i bil.
Politiker: -Sluta tracka ner på motorcyklister!
Edit: Borde man inte kunna fixa touringhojar byggda för etanol? kanske hybridhojar? Då kör man ju nästan på minus i energiförbrukning.
Etanol är inga problem att köra på, en el hoj kan bli lite besvärtligt, då motor och batterier blir ganska utrymmeskrävande samt tungt. Finns någon som redan lagt förmånga timmar på att räkna på en elbil byggd för pendling fram och tillbaka till jobbet
Det var väl nån länk om en el-krääs här nånstans, den kan man ju åka till jobbet på. Gött att åka krääs 1 mil i 4 minusgrader, till jobbet dessutom.
Nä, jag åker hellre i min varma, goa jättestora kombi med V6a. Drar 0,95 l/mil i snitt, går att slänga in en kylofrys på tvären i bagaget och får dra 1700 kg.
Vad får man dra bakom en Prius?
bogserlina....utan bil.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
David Alesand skrev:Angående E85-bilarna så debatterar man ju nu om det är försvarbart att göra bränsle av livsmedel (majs tex).
Jag tycker det är roligt att argumenten från de stora oljebolgens lobbyister även hittar hit.
Vi skulle inte ha några matproblem på jorden, om vi människor skulle vilja leva i fred och harmoni med varandra.
Dessutom görs inte etanol av mat som tas från någon som hungrar.
Amen broder! Minnet är bra men kort. så jag minns tyvärr inte vilken växt det var man skulle använda för att få högvärdigt protein som "restprodukt" vid framställning av bränsle.
Har en känsla av att det är en hel del struntprat från oljebolagen tills de har hittat SIN lösning.
Mae skrev: För mig är en miljöbil en bil som är slö, tråkig och ful.
Dock verkar det som om det kommer fler och fler alternativ.
För min egen del skulle jag vilja ha en bil som är snäll mot miljön men samtidigt har lite fartresurser och ser bra ut.
För tillfället verkar detta inte gå ihop.
Nu är du ändå ute och cyklar....
Saab som har varit ledande inom etanol har flera roliga motoralternativ med Etanol tex:
Jag funderar lite på en Citroen C3 HDI 110hk som är miljöbilsklassad.
Kostar 150 000 (minus 10 000 man får i bidrag av staten) och har en hel del utrustning för en småbil 16" fälgar, klimatanläggning osv