VW 1500 -68

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Hur går det i ladugården? Har du satt dit 7-pucklad svintolamell, de där ap-stora Dellortoförgasarna med tillhörande insug, samt topparna och kolvarna ifrån USA?? Eller bara fortsatt fundera över hur du ska få ur grenrörsbulten :mhihi: :wink:
Slopa dieselskatten!!
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Diesel Oscar skrev:Hur går det i ladugården? Har du satt dit 7-pucklad svintolamell, de där ap-stora Dellortoförgasarna med tillhörande insug, samt topparna och kolvarna ifrån USA?? Eller bara fortsatt fundera över hur du ska få ur grenrörsbulten :mhihi: :wink:
Det är nog tyvärr bara det sistnämnda.... Har tappat sugen lite nu. Får väl ta tag i det då.
Ska leta upp någon pelarborr. Man är ju inte riktigt så stadig på hand nu vid äldre dar... :mhihi:
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Motorn sitter i bilen! Äntligen händer det något här.

Ska montera kablar, vajrar och luftburk mm. Sen ska vi försöka oss på ett startförsök.

Men det är många bilar som ska ut i vårsolen nu förtiden.
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Så kom helgen som skulle förlösa denna bilen från vinterns vila. Mot alla odds så blev jag färdig med bilen och 1a dagen köde jag till Värnamo och deltog i Riksettan Rallyt. Hela centrala stan var avstängd och ca 250 bilar deltog vid detta evenemang.

Växellådan smäller inte längre och värmekammarna verkar fungera bra. Det jag ville ha åtgärdat fungerar. Sen finns det fler planer för denna bil. När man får onödigt med penagar och tid ska det i en bättre motor.
Men det blir då det...

Nu ska det åkas på picnick och handlas glass så ofta vi hinner. :drive:
Diesel Oscar
Deluxpostare!

Inlägg av Diesel Oscar »

Grattis!!!!! :blommor:
Slopa dieselskatten!!
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Gött mos. Bra jobbat pajk!
OT:
Vi var uppe i Skillingaryd och tittade lite när de hade samlats där för R1 rallyt. Många fina bilar...Så du platsade nog utan bekymmer! :wink:
Marcus Marklund

www.millway.se
Frownlayer
Megapostare!

Inlägg av Frownlayer »

du ska nog åka en runda till gislaved sturesson...
http://www.blocket.se/vi/19910890.htm?ca=17_s&last=1
Mä Völvon på Bréé...
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

anderstorp var det ju tillåme! bara å åka å handla!! ;)
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Det har hänt lite sedan sist och som man kanske förstår på sista inlägget funkar inte bilen nu.

Förra sommaren skulle bli roligt med fina som dagsturer och glass.
Men motorn gav upp efter ca 1 månad i trafik.
Blev otroligt trött på att meka med bilen när jag precis satt i motorn efter justering.
Bilen ställdes undan i garaget igen.
Nu är det semester igen och jag har fått tummen ur. :thumbsup:

Bestämde mig för att plocka ur motorn igen idag.
Eftersom det är en högkomplicerad motor är det inget stort jobb att montera ur den från bilen...
Nu står motorn i det specialinredda motor-meka-rummet hemma hos mor och far.
Vi konstaterade att det var för dåligt komp på en cylinder.
Hur mycket pengar som ska grävas ner i denna motor vet vi inte i skrivandets stund.
Men det ska satsas mest på driftsäkerhet än trim om man så säger.
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Rivit ner delar av motorn idag.
Trodde i min enfalld att jag inte skulle behöva ta bort så mycket. Mest bara på ena sidan... Icke!

Nu har jag tagit bort så pass mycket att det nästan är lika bra att spräcka hela motorn. Vi får väl se.

Någon som kan svara på vad som kan vara fel om det är grått på ena kolven?
Liknar lite som att det kanske har funnits ett "lager" av sot på kolven som har flagnat och att det inte blivit någon riktig förbränning heller.
Det har inte varit någon förbränning under kanske max 10min (här gissar jag vilt). Hinner det bli grått på på så kort tid?

Ska se om jag kan ordna några bilder också.
Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

vad hände när den stannade? Har du sett hur hela kolven samt förbräningsrummet ser ut? Grått på kolven låter nästan som de har förbrännt i materialet. ex i toppen eller på sidan av kolven
/Andreas
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Bilder var det också ja.

Bild
Cylindrar, den till vänster är lite dålig.

Bild
Toppen, den högra är motsvarande till den vänstra ovan... :roll: :wink:

Bild
Såhär mycket är det kvar på motorn nu.

Har varit i Aneby idag och lämnat topparna hos Smé och hans pajk. De ska ordna till ventilerna och sätet. Bara att vänta och kanske beställa lite småsaker inför monteringen.
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Borde vara dags för en uppdatering nu kanske. :roll:

Motorn plockades ju ur bilen för ca snart 1 år sedan.
Jag fick tillbaka topparna runt påsk, men eftersom man har 11 andra projekt vid just våren så har inte bilen blivit färdig till vårträffarna.

Vad som är gjort vid bilen.

Topparna är renoverade med nya styrningar och slipade ventiler.
Bland annat nya stötstänger, packningar, skyddsrör, gasvajer, tändstift och kablar.
Bild

I väntan på topparna bytte jag dämparna bak. De främre när bilen blev flyttbar igen.
Bild

Smidigt när man kan handla mjölk samtidigt som bildelar… :mhihi:
Bild

När motorn äntligen var på plats igen laddades batteriet och med lite tvångsmatning av bensin startade motorn. Glad i hågen skruvades däcken dit och en lite smygtur till grannen väntade.
Det skenade inte när jag körde iväg och det kändes inte som att den gick riktigt. Kunde det fortfarande vara så att en burk inte hängde med?
Med enkel felsökning ryckte vi ur tändkablarna i tur och ordning. När vi kom till nummer 3 hände inget. Suck. Jag körde hem bilen från grannen. Skruvade bort stiftet för att se om det var fuktigt, men det såg ganska normalt ut. Gnista från stiftet också kontrollerat. Fråga, vad är fel. :what:
Det var då vi insåg att den illbattiga hustomten varit framme och bytt plats på 2 tändkablar.
Efter att ha läxat upp hustomten :slap: och flyttat tillbaka kablarna funkade allt bra.
Jösses vilket drag det blev nu när man gasade iväg till grannen.
Måste ändå säga att det är imponerande att kunna köra hyfsat obehindrat på 2 cylindrar. (På samma sida dessutom.)

Bilen tvättades av, lampor mm kontrollerades och en besiktningstid bokades.
Bild

Bytte en positionslampa idag och sen med full tank och med alla tummar hållna som finns rullade jag och fru in till besiktningen idag.
Döm av min förvåning när en blinkerslampa hade lagt av. Det knackades och trixades rejält innan man fick inse det faktum att en 2 var noterat. Men den funkade ju igår stammade jag fram. Det gjorde den säkert sa Herr Besiktningskontrollant. Jag tror det var någonstans här som min fru viskade att jag skulle lugna ner mig… :aaarrgghh

Men hela kalaset slutade med 2st 2:or. Vänster framblinkers och ojämn bromsverkan bak.
Eftersom bromsarna runt om har nya belägg/backar, slangar och cylindrar är det bara en liten justering.
Vad som gjorde mig glad var CO-värdet som stannade på 0,3. Gränsvärdet är 4,5 (Ändrat från 5,5 som var gränsvärde för 2 år sedan.)

Så nu är det väl bara att köpa daimstrut och ha det gött.
Passade på att ta en bild jag tycker är lite smårolig på vägen hem. :drive:
Bild

Hmm, är jag sammankallande för veteranutskottet? Träff?? :grouphug:
Daniel S
Deluxpostare!

Inlägg av Daniel S »

Sturesson skrev: Hmm, är jag sammankallande för veteranutskottet? Träff?? :grouphug:
På fråga A svarar jag absolut, på fråga B anser jag att träff, givetvis, är korrekt svar. :)
Kul att du fått rull på den igen!
Back on track med bojsänke i fronten och bladfjädrar under karossen.
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Kul att den är ute igen! Den är verkligen jättefin.

Jag tycker verkligen det är dax för lite veteranträffar. Gärna i höjd med Skellefteå där min veteran-142:a bor... :roll:
Marcus Marklund

www.millway.se
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Maccan skrev:Jag tycker verkligen det är dax för lite veteranträffar. Gärna i höjd med Skellefteå där min veteran-142:a bor... :roll:
Skellefteå låter långt bort tycker jag, men vi kan väl träffas på halva vägen, typ Skillingaryd... :roll:
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Nu är efterbesikningen gjord och man kan andas ut i 2 år till. Fick hem hjullager till den i veckan. Funderar på om man ska byta dem direkt eller försöka njuta lite av den i sommar istället. :roll:
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Roligt att se att bilen har kommit upp på benen.. hjulen igen. Gammla bilar har en hälig charm :D
Sturesson
Medlemsansvarig

Inlägg av Sturesson »

Japp, annat än de där dragsterbilarna som alla andra håller på med... :wink: :mhihi:

Funderar på om det är åka-och-köpa-glass-kväll i kväll?
Skriv svar