Borde vara dags för en uppdatering nu kanske.
Motorn plockades ju ur bilen för ca snart 1 år sedan.
Jag fick tillbaka topparna runt påsk, men eftersom man har 11 andra projekt vid just våren så har inte bilen blivit färdig till vårträffarna.
Vad som är gjort vid bilen.
Topparna är renoverade med nya styrningar och slipade ventiler.
Bland annat nya stötstänger, packningar, skyddsrör, gasvajer, tändstift och kablar.
I väntan på topparna bytte jag dämparna bak. De främre när bilen blev flyttbar igen.
Smidigt när man kan handla mjölk samtidigt som bildelar…
När motorn äntligen var på plats igen laddades batteriet och med lite tvångsmatning av bensin startade motorn. Glad i hågen skruvades däcken dit och en lite smygtur till grannen väntade.
Det skenade inte när jag körde iväg och det kändes inte som att den gick riktigt. Kunde det fortfarande vara så att en burk inte hängde med?
Med enkel felsökning ryckte vi ur tändkablarna i tur och ordning. När vi kom till nummer 3 hände inget. Suck. Jag körde hem bilen från grannen. Skruvade bort stiftet för att se om det var fuktigt, men det såg ganska normalt ut. Gnista från stiftet också kontrollerat. Fråga, vad är fel.
Det var då vi insåg att den illbattiga hustomten varit framme och bytt plats på 2 tändkablar.
Efter att ha läxat upp hustomten

och flyttat tillbaka kablarna funkade allt bra.
Jösses vilket drag det blev nu när man gasade iväg till grannen.
Måste ändå säga att det är imponerande att kunna köra hyfsat obehindrat på 2 cylindrar. (På samma sida dessutom.)
Bilen tvättades av, lampor mm kontrollerades och en besiktningstid bokades.
Bytte en positionslampa idag och sen med full tank och med alla tummar hållna som finns rullade jag och fru in till besiktningen idag.
Döm av min förvåning när en blinkerslampa hade lagt av. Det knackades och trixades rejält innan man fick inse det faktum att en 2 var noterat. Men den funkade ju igår stammade jag fram. Det gjorde den säkert sa Herr Besiktningskontrollant. Jag tror det var någonstans här som min fru viskade att jag skulle lugna ner mig…
Men hela kalaset slutade med 2st 2:or. Vänster framblinkers och ojämn bromsverkan bak.
Eftersom bromsarna runt om har nya belägg/backar, slangar och cylindrar är det bara en liten justering.
Vad som gjorde mig glad var CO-värdet som stannade på 0,3. Gränsvärdet är 4,5 (Ändrat från 5,5 som var gränsvärde för 2 år sedan.)
Så nu är det väl bara att köpa daimstrut och ha det gött.
Passade på att ta en bild jag tycker är lite smårolig på vägen hem.
Hmm, är jag sammankallande för veteranutskottet? Träff??