Det är väl just på vinterbilen det inte är lämpligt att konvertera om man ska göra det. Blir ju så svårstartat. Å andra sidan är det ju E75 nu på vintern.ERnsT skrev:Ska ta och testa detta på vinterbilen framöver... Ska bli intressant att se hur det ter sig... Återkommer när bilen är hämtad, tanken fylld och spridare skiftade.Martin Fåglefelt skrev:Körde en fulltank E85 för ett tag sen. Gick Klockrent, förutom över 4500varv, då soppapumpen inte orkade med....fast å andra sidan...det är väl typ där jag har maxeffekt, så jag behöver inte varva mer....
Etanolkonvertering?!
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Är medveten om detta, körde med ganska mycket etanol i fårrden min förrförra vintern, fick gå något varv extra på starten. Annars var det nog inga konstigheter...Samuel Lindkvist skrev:Det är väl just på vinterbilen det inte är lämpligt att konvertera om man ska göra det. Blir ju så svårstartat. Å andra sidan är det ju E75 nu på vintern.ERnsT skrev:Ska ta och testa detta på vinterbilen framöver... Ska bli intressant att se hur det ter sig... Återkommer när bilen är hämtad, tanken fylld och spridare skiftade.Martin Fåglefelt skrev:Körde en fulltank E85 för ett tag sen. Gick Klockrent, förutom över 4500varv, då soppapumpen inte orkade med....fast å andra sidan...det är väl typ där jag har maxeffekt, så jag behöver inte varva mer....
Till denna så funderar jag på motorvärmare (nästan måste ändå) samt att sno lite delar ifrån en dieselbil. Så man får "glöda" lite innan. Detta är bara teorier än så länge. Skulle man vara ytterligare lite seriösare så skulle man göra värmeväxlare till oljan också, men det får nog vara på denna...
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Nu kör jag på Etanol igen....passade på så jag får en fulltank för runt 400spänn...ERnsT skrev:Ska ta och testa detta på vinterbilen framöver... Ska bli intressant att se hur det ter sig... Återkommer när bilen är hämtad, tanken fylld och spridare skiftade.Martin Fåglefelt skrev:Körde en fulltank E85 för ett tag sen. Gick Klockrent, förutom över 4500varv, då soppapumpen inte orkade med....fast å andra sidan...det är väl typ där jag har maxeffekt, så jag behöver inte varva mer....

Går kanon...smäller och lever lite...och så luktar det matolja nånstans i bilen.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Nu så har jag ägt vinterbilen i 14 timmar eller nåt. Har precis varit ute och kört på 100% etanol. Gick igång direkt 
Vilken skillnad det blev, mycket starkare och helt annat drag i registret. Mycket mer varvillig än tidigare. Nu så ska bara laddet ökas ifrån 0,4 också...


Vilken skillnad det blev, mycket starkare och helt annat drag i registret. Mycket mer varvillig än tidigare. Nu så ska bara laddet ökas ifrån 0,4 också...


Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
ladda 2. Det är bra.ERnsT skrev:Nu så har jag ägt vinterbilen i 14 timmar eller nåt. Har precis varit ute och kört på 100% etanol. Gick igång direkt
Vilken skillnad det blev, mycket starkare och helt annat drag i registret. Mycket mer varvillig än tidigare. Nu så ska bara laddet ökas ifrån 0,4 också...![]()

Nämen, orkar soppapumpen med? Kul för dig. Frågan är väl om den inte blir svårstartad vintertid, dvs såsom vintern var förr....kall... Jag kör med etanol nu igen också, men än har det inte varit minus...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
2bar vore skoj...Martin Fåglefelt skrev:
ladda 2. Det är bra.![]()
Nämen, orkar soppapumpen med? Kul för dig. Frågan är väl om den inte blir svårstartad vintertid, dvs såsom vintern var förr....kall... Jag kör med etanol nu igen också, men än har det inte varit minus...
Soppapumpen ska nog inte vara några problem, den pumpar inte mer soppa nu än tidigare. Ang svårstartad vintertid, visst blir det så. Men jag tänkte att jag skulle försöka lösa detta så att man kan köra "miljöbil på riktigt".
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Hur funkar det, behöver du göra en hel mappning bränsle+tändning på 98 plus e85 och sedan interpolerar boxen beroende på blandningsförhållandet bensin/etanol? Eller ändrar boxen insprutningsmängden/tändningen beroende på blandningsförhållandet ändå?Samuel Lindkvist skrev:På min M3:a kör jag med ett DTA-fast styrsystem. Nu finns det uppgraderad firmware till att köra med bränsle-sensor. Perfekt till min bil. Då kan man tanka både E85 och 98 och styrboxen sköter resten.
Zeb Arvidsson
Hur är det på "Biopower", "Flexifuel" och allt vad de heter? Regleras det bara med knacksensor eller sitter det en bränslesensor (aldrig hört talas om) i de bilarna också?Zeb skrev:Hur funkar det, behöver du göra en hel mappning bränsle+tändning på 98 plus e85 och sedan interpolerar boxen beroende på blandningsförhållandet bensin/etanol? Eller ändrar boxen insprutningsmängden/tändningen beroende på blandningsförhållandet ändå?Samuel Lindkvist skrev:På min M3:a kör jag med ett DTA-fast styrsystem. Nu finns det uppgraderad firmware till att köra med bränsle-sensor. Perfekt till min bil. Då kan man tanka både E85 och 98 och styrboxen sköter resten.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Klart det måste sitta en bränslesenor i. Annars kan ju inte bilen veta vilket typ av bränsle det tankats med. Men måste ju feta blandingen med E85. Räcker ju inte med knacksensor och lambda. Då är det ju redan försent. Dessutom kan det ju bli en salig blandning när man tankar hit och dit.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Från dtas-hemsida
E85 is a bio-fuel which contains a mix of petrol (gasolene) and ethanol. Nominally E85 is 15% petrol and 85% ethanol although this will vary with the time of year purchased and the differential rates evaporation from forecourt tanks. Petrol may also be added at any time to the vehicle tank. Because of these issues the ethanol percentage must be measured at all times the engine is running and fuelling and ignition advance adjusted to reflect this. We have implemented support for the GM ethanol sensor and will add more as soon as the technical information becomes available. In general injector and fuel pump capacity must be increased by up to 70% to guarantee the required fuel delivery is available.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Man mappar för antingen bensin eller e85. Sedan fyller man i en tabell. Att vid 5% etanol ska det vara ex. 3% mer soppa och xx grader tidigare tändning. Sen fyller man i på 10%, 15% osv upp till 100% ren etanol.
Nu ska jag bara få tag på en GM-givare från maccan. Sen kan man åka både bensin och E85 och allt där emmellan.
Nu ska jag bara få tag på en GM-givare från maccan. Sen kan man åka både bensin och E85 och allt där emmellan.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Min mor har en V50 Flexifuel som tjänstebil och för ett tag sen så vägrade den helt att starta. Efter att den varit på verkstad så kom det fram att man inte får byta helt mellan bränslesorterna, dvs köra en hel tank på vanlig bensin och sen tanka en hel tank med etanol, utan man måste gå över gradvis enligt han som fixade deras bil. Felet på deras var sedan att bränslepumpen och nått mer hade dött. Låter inte detta lite konstigt?! Tanken med flexifuel är väl att man ska kunna blanda hur man vill?! Tappar ju lite av grejen om detta stämmer.Karlsson skrev:
Hur är det på "Biopower", "Flexifuel" och allt vad de heter? Regleras det bara med knacksensor eller sitter det en bränslesensor (aldrig hört talas om) i de bilarna också?
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
MINA BILDER
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Som vanligt är det kunden som gjort fel. Då slipper man erkänna att man inte byggt rätt från början. Skitsnack är vad det är.Josef skrev: Min mor har en V50 Flexifuel som tjänstebil och för ett tag sen så vägrade den helt att starta. Efter att den varit på verkstad så kom det fram att man inte får byta helt mellan bränslesorterna, dvs köra en hel tank på vanlig bensin och sen tanka en hel tank med etanol, utan man måste gå över gradvis enligt han som fixade deras bil. Felet på deras var sedan att bränslepumpen och nått mer hade dött. Låter inte detta lite konstigt?! Tanken med flexifuel är väl att man ska kunna blanda hur man vill?! Tappar ju lite av grejen om detta stämmer.
Fick dom betala bränslepumpen????!!!!!
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
verkstadsnubben som ringde upp var ganska säker till att börja med och sa att "det vet du väl att du inte får byta helt plötsligt" Då började min mor att ifrågasätta var man kunde hitta denna information och då var det visst inte så lätt att svara, hans svar va att "...det borde stå i instruktionsboken"
Självklart behövde dom inte betala med just i detta fallet beror det väl kanske på att det är en företagsbil, undrar hur det hade gått om man kommit som privatperson med detta felet...
Självklart behövde dom inte betala med just i detta fallet beror det väl kanske på att det är en företagsbil, undrar hur det hade gått om man kommit som privatperson med detta felet...
Josef Wahlström - Finspång - Östergötland - Sverige
MINA BILDER
MINA BILDER
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
-
- Legend!
- Inlägg: 3339
- Blev medlem: 07 apr 2002 11:17
- Ort: Växjö
Granis: nackdelen är väl om det blir för kallt, då klarar inte motorn av etanolen...
http://www.temperatur.nu/temperatur-1-0_0_10.html -3,8 grader nu i Växjö.
Vi har haft vår Ford Focus Flexifuel i snart sex månader och upplever inga problem med starter eller driften. Vi har dessutom växlat en del mellan bensin och E85.
http://www.temperatur.nu/temperatur-1-0_0_10.html -3,8 grader nu i Växjö.
Vi har haft vår Ford Focus Flexifuel i snart sex månader och upplever inga problem med starter eller driften. Vi har dessutom växlat en del mellan bensin och E85.