Svårt att hitta billigare turbosar än bättre begade lastbilsturbos, typ Schwitzer, Holset, Garrett. Men snubblar man över två 16T ska man inte klaga..Andreas K skrev:I mitt fall så valde jag dubbla av ekonomiska själ.
Att de har bra spool-up har mer att göra med att de är små..Andreas K skrev:Dessa turbosar har väldigt bra vad de gäller spool-up tid och finns till vettiga pengar.
Jag skulle inte lyfta mer än 500-550 hk, vilket borde inträffa före 1.5 bar laddtryck om du justerat styrsystemet rätt. Problemet är att dessa turbos kanske klarar 300 hk styck, men då på motorer med 4-ventils-teknik och snälla kamaxlar. Med 2-ventils-teknik och arg kamaxel (nu är inte din sååå arg) så blir motorn direkt känslig för mottrycket och man riskerar att förutom sämre fyllnadsgrad att få högvarvsspikningar när avgasmottrycket skenar iväg.Andreas K skrev:Att hitta en turbo som ger över 600hk som dessa göra ihop med bra spool upp är svårt annars. Som du ser på bilderna så sitter det en turbo per 3 cylindrar.
Mitt råd till dig är alltså att mäta/logga avgasmottrycket före åtminstone en av turbosarna. Går jättebra att göra med lite bromsledning som sen övergår till gummislang kopplad till en lämplig mätare eller givare.
Här kan du också se skillnad direkt om du har eventuella läckage på trycksidan också - mycket viktigt att eliminera sådana om du ligger på gränsen på turbosarna.
Jag tror du har en jättefin kombination i den här motorn, den kommer att ha ett brett och fint register. Troligen fullt laddtryck (1 bar) vid drygt 3000 rpm på högre växlar.