Bensinfråga

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

Orion skrev:
Lotus Samuel skrev:
Orion skrev:Farsan säger att blyfri 98 inte finns i Sverige? stämmer det ???

han sa att det enbart fanns i Tyskland ? hm tänkte jag, rätta mig om jag har fel....

Är 98 blyfri den med rödfärgen ?
jag är säker ute och cyklar...
Blyfri 98 är grön och finns ofta i samma pump som 95 eller 96, samma slang fast man väljer 98 på knappen iställer för 95. Svårare än så är det inte. :D

Däremot finns det inga pumpar vad jag har sett där man kan tanka 102oktanig racesoppa. Det är ju lite synd.

Okej, detta låter skumt, jag har vatt omkring i jkpg och letat efter 98 oktaning bensin, men har tyvärr inte hittat något..
Det du säger nu, att man kan välja 3 olika bensinsorter i samma slang, låter något nytt för mig, aja får väl leta i morron.
här på landet...vaggeryd...finns det en slang för 95 och en slang för 96/98 där man får välja med en knapp.

Vem som nu tankar 96 oktan vet jag iofs inte.
/Andreas
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

Orion skrev:Okej, detta låter skumt, jag har vatt omkring i jkpg och letat efter 98 oktaning bensin, men har tyvärr inte hittat något..
Det du säger nu, att man kan välja 3 olika bensinsorter i samma slang, låter något nytt för mig, aja får väl leta i morron.
Jag kan inte köra på något annat än 98, bilen går skitilla på 95!

98 oktan finns på alla mackar!
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Porsche Daniel skrev: 98 oktan finns på alla mackar!
Blyfri 98 finns inte på Jet.
Iallafall inte sist jag var där, var iofs ett tag sen.
Men om Orion bara letat på Jet i Jkpg så kanske det inte det e så konstigt att han inte hittat nån Grön 98.
Men på alla andra mackar så finns det!
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

BMW Samuel skrev: Blyfri 98 finns inte på Jet.
Har inte JET samma sortiment över hela sverige? Låter knepigt.. finns ju här (o överallt annars).. iofs inte med en grön slang och munstycket är alldeles för stort för att gå ner i E30:n men.. .. , fattar inte riktigt varför de inte byter de där slangarna..

Orion->> Gå ur bilen och kolla lite mer!! 98 finns som sagt i princip överallt!! Har nog aldrig sett nån som inte har de.. så..
Samuel S
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel S »

Ivarsch skrev: Har inte JET samma sortiment över hela sverige? Låter knepigt.. finns ju här (o överallt annars).. iofs inte med en grön slang och munstycket är alldeles för stort för att gå ner i E30:n men.. .. , fattar inte riktigt varför de inte byter de där slangarna..
.
Nu var det ju som sagt ett tag sen jag var på Jet...
Men är det ingen grön slang så är det ju inte blyfri 98. 98 har dom nog, men inte blyfri. (ja jag vet att all bensin är blyfri)
Har du en E30 från -87 o uppåt så ska du tanka blyfritt och då får du inte ner munstycket på de blyade pumparna.
Samuel Silverudd | Team GMBH Rennsport
Daniel Båge
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Daniel Båge »

BMW Samuel skrev:
Porsche Daniel skrev: 98 oktan finns på alla mackar!
Blyfri 98 finns inte på Jet.
Iallafall inte sist jag var där, var iofs ett tag sen.
Men om Orion bara letat på Jet i Jkpg så kanske det inte det e så konstigt att han inte hittat nån Grön 98.
Men på alla andra mackar så finns det!
Oj då! Gör det inte?

Jag har ju i och för sig aldrig tankat på Jet. Är lite för rädd om mina motorer för det.

I vilket fall så var det nog 10år sedan den gröna 98an kom. Jag minns att vi tankade vår superrace-SAAB med 98oktan runt år -95. Jag minns det för att det kunde vara lite besvärligt att hitta det. Men ska man köra hårdtrimmat så får man lida pin, som det gamla ordstävet säger...
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Ivarsch
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Ivarsch »

BMW Samuel skrev:
Nu var det ju som sagt ett tag sen jag var på Jet...
Men är det ingen grön slang så är det ju inte blyfri 98. 98 har dom nog, men inte blyfri. (ja jag vet att all bensin är blyfri)
Har du en E30 från -87 o uppåt så ska du tanka blyfritt och då får du inte ner munstycket på de blyade pumparna.

Jo du sa det.. var väl mest för det du skrev nu som jag skrev det.. hur långsökt det nu kan låta.. tänkte en sak och skrev lite annat.. har vart lite väck de senaste dagarna.. får väl skylla på tentaperiod o stress som alla andra.. :)

MEN, nån då, vad är det för 98 när det inte är grön slang? Finns det verkligen nån standard på det..(slangfärgen asså) svart slang tankar man ju med då som då .. tror jag iaf.. brukar sällan kollla.. tror ju det iofs bara är jet som håller kvar på de där gamla munstyckena..
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Svart eller grön slang med grönt munstycke = blyfri 95,96 och 98

svart slang med svart eller rött munstycke = 96 och 98 oktan som numera är blyfri men den inehåller blyersättningsmedel och andra tillsatser för att funka lika bra som en blyad bensin. Denna bensinsorten är påväg att försvinna och det är inte många som har den längre. Här är munstycket grövre så man inte ska få in det i nya bilar och tanka fel.

Det är alltså inte färgen på slangen man går efter utan på munstyckerna
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
JAC
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av JAC »

Andreas K skrev: här på landet...vaggeryd...finns det en slang för 95 och en slang för 96/98 där man får välja med en knapp.
på denna sidan (i mullsjö) finns 95/98 i en slang. 96 tror jag inte finns. isf på hydro, men där har jag inte kollat.
[Joel Christoffersson]

Jag vågar inte säga vad jag tycker om 240. Däremot är Fodka världens fulaste bil.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Alltså det finns inte 95,96 och 98 i samma slang, däremot 2 oktaner brukar man kunna välja på, antingen 95/98 eller 96/98, i det senare fallet är 95 i en helt egen slang. Det är ju för att fler ska kunna tanka samtidigt.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Mazdan måste enligt förre ägaren ha blyersättning. Därför kör jag med det också, men om det nu finns några mackar (Jet) kvar som fortfarande har bensin med blyersättning i 96/98 oktan, så kanske man skulle pröva att tanka sån soppa nån gång... Vem vet, det kanske finns oanade resurser i djupet av Mazdans 2 litersmaskin!
För att spä på diskussionen lite (det kanske har nämnts innnan) så är den främsta anledningen till oblyad bensin katalysatorns livslängd. Kör man bensin med blyersättning i en bil med kat så förstör man den ganska snart. Då finns det ett par trix att ta till;

Man plockar bort katalysatorn(arna) och sätter dit ett rör. Påverkar motoreffekten positivt mest på det psykologiska planet.

Man kör på 95/96/98 oktan oblyad bensin jämt, låter katalysatorn sitta kvar och blir en medelsvensson.

Man skaffar ett programmerbart sprut/tändsystem med bredbandslambda och en metallbunden racekatalysator och kör på 116 oktanig flygsoppa.

Vilket alternativ som är roligast kan ni nog räkna ut själva...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Orion
Postar så det viner...

Inlägg av Orion »

Vad skulle hända om jag råkar blanda lite 95 med 98 soppa ?

För tankar jag 98 så kommer det trolegtvis vara kvar 95 kvar i tanken ?

Eller gör det ingen om man har ett par liter 95 och sedan blandar 10 liter 98 ?

:)
Bor: Jkpg
Namn: Emil
Kör: Mercedes-Benz 190E
JAC
Ultrapostare!
Kontakt:

Inlägg av JAC »

Karlsson skrev: Man skaffar ett programmerbart sprut/tändsystem med bredbandslambda och en metallbunden racekatalysator och kör på 116 oktanig flygsoppa.
var får man tag på sån då? :mhihi:
[Joel Christoffersson]

Jag vågar inte säga vad jag tycker om 240. Däremot är Fodka världens fulaste bil.
Zeb
Lever här på forat...
Kontakt:

Inlägg av Zeb »

Det är inga dimmor att blanda bensin av olika oktantal. Frågan är mer
varför? I Zebs värld går en motor som är optimerad för 95-oktanig soppa
sämre om man tankar 98. Så här lyder min teori till varför det skulle vara
så: Ju högre oktantal bensinen har desto långsammare brinner bränsle-
blandningen. Om en motor är optimerad för 95-oktanig soppa så kommer
tändningen att vara ställd så att optimalt förbränningstryck uppnås. Om
man utan att ändra på det tankar 98-oktanig soppa så brinner som sagt
bränsleblandningen långsammare, men då den antänds vid samma punkt
som tidigare så hinner den inte brinna klart och man förlorar både effekt
och verkningsgrad. Sen tror jag inte att det är någon mätbar skillnad
mellan att tanka 95- eller 98-oktan men för all del prova. Det skiljer ju
inte många kronor på en fulltank.

Detta är som sagt min teori och det är ju inte alls säkert att den stämmer.

Btw. Karlsson, var köper man 116 oktanig flygsoppa? För inte blir väl 100
oktan RON 116 oktan MON, eller blir det det?
Zeb Arvidsson
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Inte vet jag. Det där med flygsoppa var bara lite på skoj. Fast det skulle vara kul att prova med nåt riktigt högoktaningt nån gång. Det ställer visserligen ganska hårda krav på materialet, smidda grejer och stenhårda stift.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Orion
Postar så det viner...

Inlägg av Orion »

okej tänkte tilläga att jag tankade 98 idag, men slangen var svart med grönt munstycke, det va på preem, hoppas det va blyfri? :)

nästa gång blir det väll 98 med samma slang som 95 har...
Bor: Jkpg
Namn: Emil
Kör: Mercedes-Benz 190E
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Karlsson skrev:Inte vet jag. Det där med flygsoppa var bara lite på skoj. Fast det skulle vara kul att prova med nåt riktigt högoktaningt nån gång. Det ställer visserligen ganska hårda krav på materialet, smidda grejer och stenhårda stift.
Som när jag hade Eter i ´moppen...närmare 130oktan, eller nåt..gick nåt hejdlöst, sen fick jag ju svart kolv också.... :oops: .
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04

tel. 0725-423500
Skriv svar