Smidda kolvar
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Man brukar prata om smidda kolvar när det ska trimmas hårt, men egentligen är nästan alla kolvar gjutna i aluminium från början. Det som skiljer är oftast att en del kolvar gjuts med högre tryck så att materialet blir hårdare. Sen bearbetas kolven till de mått man vill ha. Smidda kolvar har snävare toleranser i mått och vikt.
Skulle man verkligen smida en kolv så skulle man få utgå från en solid, rund aluminiumbit. Sen skulle man få fräsa och svarva väldigt länge för att få den form man vill ha. Då är det smidigare att gjuta en "universalkolv" som man sedan bearbetar så att den passar olika motorer.
Med gjutna kolvar kan man räkna med att de håller för ca 80 hk per liter cylindervolym, smidda kolvar tål mycket mer.
Skulle man verkligen smida en kolv så skulle man få utgå från en solid, rund aluminiumbit. Sen skulle man få fräsa och svarva väldigt länge för att få den form man vill ha. Då är det smidigare att gjuta en "universalkolv" som man sedan bearbetar så att den passar olika motorer.
Med gjutna kolvar kan man räkna med att de håller för ca 80 hk per liter cylindervolym, smidda kolvar tål mycket mer.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare