Turbo eller inte turbo det är frågan !

Frågor om teknik.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Andreas K
Gör inte annat än skriver...

Inlägg av Andreas K »

okej för en b230et turbo med trim 60 kit tänkte jag på först.

Fast de där med saab har jag också hört.
Anders Toll
Legend!

Inlägg av Anders Toll »

Karlsson (AudiSport) skrev:är det någon speciell du vill veta?
Nej, inte någon speciell. Fick syn på en '85 245 turbo men hittade ingenstans var det fanns för motor i den. Utan att fråga ägaren då... Efter ett tag fick jag reda på att det sitter ju en B21et i den. "Men har den IC?" fick jag då frågan - "ingen aning" var mitt svar...

Faktum är att jag har bara koll på B21ET.

B23ET kom ju sen. Sen då? Vilka bilar sitter den i? 740? Vilka årsmodeller? När kom B230 då? Vilken prestanda osv...

Hm, det här blir ju en massa ostrukturerade frågor som en enkel lista skulle lösa ganska bra... :wink:
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Faktum är att jag har bara koll på B21ET.

Den utan ic har 155 hk.

Sedan finns B21FT är den med IC och ger 162hk.

B23ET kom ju sen. Sen då? Vilka bilar sitter den i? 740? Vilka årsmodeller? När kom B230 då? Vilken prestanda osv...

B23ET sitter i 760 turbon och lämnar 173hk tom 84 modell
Sedan sitter den b230et i dem och 740. Den lämnar 182hk.
Sedan finns det 90:ans motor och 940 motorn som heter b230ft som lämnar 165 hk.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Jag har ett insug som jag fick till min 240 turbo som skulle ge lite mer effekt. Han sa det va ett grupp a insug men det skulle lika väl kunna va till en B23ET eller B230 eller vad dom heter. Det är böjt nedåt iallafall och tar mindra plats än det till B21ET som sagt innan. Det kan nån få köpa billigt inklsive en ny packning. Dessutom sitter det uttag för spridare på insuget och på B21ET sitter dom ju i toppen. Perfekt om man ska vrål trimma med dubbla spridare. Nån som vet hur spridarna sitter på B23? toppen eller insuget?
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Om det är samma insug till turbon som det är till den vanliga insprutaren så sitter spridarna i toppen på B23, om det är K-jet. Det är större plenum på de gamla B23E än på de nyare, insuget på 760in har en platt kammare med spjället på undersidan. Med elektriska sprut så sitter spridarna på grenröret och spjället sitter mitt på insuget, rakt ut.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Karlsson (AudiSport) skrev:jag och din bror diskuterarde denna motor.
Jag skulle kolla upp numret på turbon först. Han sa att de var en grp A. Ofta är de lite fusk med sånt. Ofta kör dom med b21et turbon som är större och säljer de som grp A. Men han kanske verkade seriös. Sedan verkar ju milen lite väl bra. Men stämmer de så är priset rätt hyfsat. Du får nog pruta någon krona på det bara.

En tanke jag fick är att b21et och b23et(760t) har en annan layout på insuget. Skulle kunna vara lägre. De är ju en fördel för er. Men jag har aldrig jämfört så de är nog samma höjd. Men den högsta punkten på motorn är iallafall inte insuget utan locket till olje påfyllningen men de måste gå att fixa..

En annan tanke var att du kanske skulle leta upp en 940 ltt motor. Dom ger ju bara 134hk eller något men är i princip samma och har ett starkt block. b230fk heter den om jag inte minns fel. Den är nog lättare att besiktiga med om du tänkt göra det :D
Han sa inte att det var en grupp a turbo utan det sitter en ny turbo med "något större kompressorshus än orginal" vad nu det innebär.

Är det inte samma insug på B23et och B230et ? Som du säger så är oljepåfyllningen högsta punkten. men det måste gå att ordna på något sätt. På B23a som sitter i nu klarar det sig med 5 mm till huven men jag tror att påfyllningen är högre på nyare motorer. Det blir väl till att kapa lite....

b230fk är ju ett allternativ. Vad sitter det för topp på dom vet du det ? Har inte den motorn det höga "940-insuget" med plenumkammare. Vad skiljer i övrigt, är det bra turbon och box ?
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Lotus Samuel skrev:Jag har ett insug som jag fick till min 240 turbo som skulle ge lite mer effekt. Han sa det va ett grupp a insug men det skulle lika väl kunna va till en B23ET eller B230 eller vad dom heter. Det är böjt nedåt iallafall och tar mindra plats än det till B21ET som sagt innan. Det kan nån få köpa billigt inklsive en ny packning. Dessutom sitter det uttag för spridare på insuget och på B21ET sitter dom ju i toppen. Perfekt om man ska vrål trimma med dubbla spridare. Nån som vet hur spridarna sitter på B23? toppen eller insuget?
Det låter som ett insug till en nyare turbomotor..... men vad vet jag det kanske är ett grupp a. Tycker bara att det verkar som om volvo slängde ut lite grupp a delar lite här och var.... många säger att dom har det. :wink:
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

Wackt skrev:
Han sa inte att det var en grupp a turbo utan det sitter en ny turbo med "något större kompressorshus än orginal" vad nu det innebär.

Är det inte samma insug på B23et och B230et ? Som du säger så är oljepåfyllningen högsta punkten. men det måste gå att ordna på något sätt. På B23a som sitter i nu klarar det sig med 5 mm till huven men jag tror att påfyllningen är högre på nyare motorer. Det blir väl till att kapa lite....

b230fk är ju ett allternativ. Vad sitter det för topp på dom vet du det ? Har inte den motorn det höga "940-insuget" med plenumkammare. Vad skiljer i övrigt, är det bra turbon och box ?
Kan ju betyda att de är ett trim 60 kit på en b230et turbo. Ft har ju mindre turbo orignal än dom tidigare. Ger ju bra respons men räcker inte till lika många hk.

Tror toppen heter 530. Insuget vet jag inte. Är det samma som på 940turbon måntro? Då vet jag ungefär hur de ser ut.
Boxen och turbon. Tja LH Jet heter styrstemet såg jag någonstans. Och turbon är nog lite för liten. Men vinsten med motorn är att de är en svagare ft vilket gör att du skulle kunna besiktiga med mindre straffvikt. Men om du inte ska göra de så satsa på en ft istället.
Wackt
Dunderpostare!
Kontakt:

Inlägg av Wackt »

Karlsson (AudiSport) skrev:
Wackt skrev:

Kan ju betyda att de är ett trim 60 kit på en b230et turbo. Ft har ju mindre turbo orignal än dom tidigare. Ger ju bra respons men räcker inte till lika många hk.

Tror toppen heter 530. Insuget vet jag inte. Är det samma som på 940turbon måntro? Då vet jag ungefär hur de ser ut.
Boxen och turbon. Tja LH Jet heter styrstemet såg jag någonstans. Och turbon är nog lite för liten. Men vinsten med motorn är att de är en svagare ft vilket gör att du skulle kunna besiktiga med mindre straffvikt. Men om du inte ska göra de så satsa på en ft istället.
Kommer aldrig att gå att besikta med 134 hk då måste bilen väga 1000, innebär 300 kg viktökning. Blir mycket järnskrot det... Enda alternativet är nog att besikta med B21A.
Samuel Lindkvist
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Samuel Lindkvist »

Wackt skrev:
Lotus Samuel skrev:Jag har ett insug som jag fick till min 240 turbo som skulle ge lite mer effekt. Han sa det va ett grupp a insug men det skulle lika väl kunna va till en B23ET eller B230 eller vad dom heter. Det är böjt nedåt iallafall och tar mindra plats än det till B21ET som sagt innan. Det kan nån få köpa billigt inklsive en ny packning. Dessutom sitter det uttag för spridare på insuget och på B21ET sitter dom ju i toppen. Perfekt om man ska vrål trimma med dubbla spridare. Nån som vet hur spridarna sitter på B23? toppen eller insuget?
Det låter som ett insug till en nyare turbomotor..... men vad vet jag det kanske är ett grupp a. Tycker bara att det verkar som om volvo slängde ut lite grupp a delar lite här och var.... många säger att dom har det. :wink:
Jo det kan mycket väl va ett insug till en nyare motor. Men det ser indentiskt ut med grupp-a insuget från en gammal bilsport med en grupp a volvo i.
Det passar inte på BMW:n iallafall.
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

okej var det så mycket vikt. De blir kanske tuft att få dit utan att de blir misstänksamt.

Då ska du nog satsa på en vanlig turbo motor.
16V forts.

16V

Inlägg av 16V forts. »

Exakt vad som är den svaga länken på 16V-toppen vet jag inte. Däremot är det ju dubbelt så många grejer som kan gå sönder, och går det sönder, ja då kostar det. Men det stämmer som du (Karlsson) säger att det har byggts med denna också.
Nä, jag rekommenderar nog en vanlig turbomotor, runt års -90 och några år framåt är det 190hk original i 7/940 turbo (b230ft) den är ju självklart lite modernare än b230et men den är ju också hyffsad 182hk som sagt tidigare här, dessutom billigare eftersom den är äldre. Båda varianterna går att byta chip och wastegatefjäder med god effektökning, lätt över 200 hk.
Andreas K

Re: 16V

Inlägg av Andreas K »

16V forts. skrev:Exakt vad som är den svaga länken på 16V-toppen vet jag inte. Däremot är det ju dubbelt så många grejer som kan gå sönder, och går det sönder, ja då kostar det. Men det stämmer som du (Karlsson) säger att det har byggts med denna också.
Nä, jag rekommenderar nog en vanlig turbomotor, runt års -90 och några år framåt är det 190hk original i 7/940 turbo (b230ft) den är ju självklart lite modernare än b230et men den är ju också hyffsad 182hk som sagt tidigare här, dessutom billigare eftersom den är äldre. Båda varianterna går att byta chip och wastegatefjäder med god effektökning, lätt över 200 hk.
Ft har väl ändå inte 190hk?
165hk, mindre turbo och högre laddtryck än b230et
16V forts.

16V

Inlägg av 16V forts. »

Jag vet inte var jag har sett det, sen ser man ju en massa olika uppgifter tycker jag. Det är ju minst 165hk iaf. och mindre turbo som svarar betydligt snabbare än den gamla (230ET) stora turbon, så skillnaden känns nog inte så stor som toppeffekterna. 940 hade 190hk som -92 års modell vet ej om det var fler år, men den hette väl också b230ft. Och när ft kom var den bara på 156 hk. Det vanligaste är nog som du säger 165hk, men det här är ju intressant att kolla vidare på.
Andreas K

Re: 16V

Inlägg av Andreas K »

16V forts. skrev:Exakt vad som är den svaga länken på 16V-toppen vet jag inte. Däremot är det ju dubbelt så många grejer som kan gå sönder, och går det sönder, ja då kostar det. Men det stämmer som du (Karlsson) säger att det har byggts med denna också.
det som ska vara dåligt med 16v är att den är byggd i aluminium och många toppar kokade väl sönder om jag inte minns fel?
Sigge
Postar så det viner...
Kontakt:

Inlägg av Sigge »

Volvos 16 ventilare är inge bra....
När det blir fel på ett fordon går det ofta att härleda till trakterna mellan ratten och ryggstödet !
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det är ju alutopp på 8-ventilarna också. Men visst, färre detaljer som kan gå sönder är bra.
Tacka vet jag min gamla gjutjärnsspis i Rekorden!
Anders Karlsson
Andreas K

Inlägg av Andreas K »

som sagt ett kamrems brott brukar resulterar i krökta ventiler, det borde bli dyrare på b234 motorn.
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det är ju sant. Bättre med gamla hederliga Opelspisar, de har dubbelkedja till kamtransmission.
Anders Karlsson
Gäst

Inlägg av Gäst »

Vill du ha liten motor låg vikt och mycke effekt så ska du satsa på en 2-takts V6 båtmotor, finns utombordare med paj transmission för billiga penningar. Brukar ligga på ca 200-300hk
Att du sedan kommer lukta gammal katt är en annan femma.
Skriv svar