Japp, det ska vara helt rent och avtorkat när du plockar ihop en koppling. Finns alltid olja kvar från tillverkningen för att det inte ska rosta under leverans. Bort med det innan du låter det komma i kontakt med lamellen. Sedan kan man ju låta det vara kvar på andra ytor som inte kommer i kontakt med lamellen om man vill ha det rent och snyggt nästa gång man river
Sent omsider så dök ett vackert svänghjul och en ny koppling upp.
Tyvärr hade jag missat i all den engelska texten på hemsidan och trodde att svänghjulsbultar följde med på köpet.
Så var det nu inte utan dem fick jag åka och köpa på Holmgrens.
Men till sist så såg det ut så här under bilen.
Rengjorde svänghjulet och tryckplattan med t-röd och aceton. Hoppas det är godkänt.
Nästa steg är att få dit lådan på plats igen.
Jag har ett annat litet "problem". Ett i-landsproblem.
Här kan ni se en krök mitt original avgassystem till höger och en till mitt fina trimsystem till vänster.
som ni kanske kan ana så är det samma diameter. Resten av trimsystemet är grövre men just den här flaskhalsen är samma som original!
Engelsmän.
Nu är jag på jakt efter en 180-graders böj som är 57 mm eller kanske 63 mm. C-c ca 170 mm.
Det är inte lätt. Finns det kanske någon här som har tips på var jag kan hitta?
GIK-turbo hade på hemsidan men inte i verkligheten.
Går det bra med 2 st snäva 90 graders böjar och svetsa ihop? Hade ett liknande problem på Buicken. Jag har för mig tog dem från hansen racing alt köpte hos bildelsfirman vid Meca i stan. Jag checka om det skulle fungera för dig?
ser i hansenkatalogen att de har även 180 graders böjar som du möjligt eftersöker. Jag kan komma förbi dig och lämna kopia på dessa sidor. Man kan beställa via mekonomen på österängen om hansen har det du söker.
Gunnar skrev:ser i hansenkatalogen att de har även 180 graders böjar som du möjligt eftersöker. Jag kan komma förbi dig och lämna kopia på dessa sidor. Man kan beställa via mekonomen på österängen om hansen har det du söker.
Gärna Gunnar!
Det finns svetsböjar men de har radie 60 och så finns det 90 graders vanliga avgasrör men de har radie 150 ungefär.
Gunnar skrev:ser i hansenkatalogen att de har även 180 graders böjar som du möjligt eftersöker. Jag kan komma förbi dig och lämna kopia på dessa sidor. Man kan beställa via mekonomen på österängen om hansen har det du söker.
Gärna Gunnar!
Det finns svetsböjar men de har radie 60 och så finns det 90 graders vanliga avgasrör men de har radie 150 ungefär.
ERnsT skrev:Jag har tighta 3" böjar, finns i 2,5" också. Samt konor ifrån 2-3" osv. Hojta om det inte löser sig.
Finns både i rostfritt och sv-stål.
Nu skall vi inte spåra ut här. 3-tums.....
Nä, saken är den att den här böjen ligger fantastiskt nära vänster bakhjul så ju mindre den är desto bättre.
Fast kanske inte mindre än 57 mm då. 57 mm (2 1/4 tum) vore optimalt. Det är resten av systemet.
Gunnar var förbi och hade med sig utdrag ur Hansenkatalogen. De hade böjar som kanske kan funka. Liiite för tight radie men det kan kanske gå att fixa till. Skall snacka med min svetskille snart.
Någon annan som har idéer?
ERnsT skrev:Jag har tighta 3" böjar, finns i 2,5" också. Samt konor ifrån 2-3" osv. Hojta om det inte löser sig.
Finns både i rostfritt och sv-stål.
Nu skall vi inte spåra ut här. 3-tums.....
Nä, saken är den att den här böjen ligger fantastiskt nära vänster bakhjul så ju mindre den är desto bättre.
Fast kanske inte mindre än 57 mm då. 57 mm (2 1/4 tum) vore optimalt. Det är resten av systemet.
Gunnar var förbi och hade med sig utdrag ur Hansenkatalogen. De hade böjar som kanske kan funka. Liiite för tight radie men det kan kanske gå att fixa till. Skall snacka med min svetskille snart.
Någon annan som har idéer?
Försöka går ju Det finns nog i andra dimensioner också. Men ni verkar redan ha en lösning. Jag tycker det är riktigt skönt att det är du och gunnar som håller igen. Och ynglingarna ligger hemma å slöar.
Nu är kablarna på plats inne i kupén.
Skall bara kopplas in.
På de gamla vajrarna fanns det gummibälgar som skydd i motorrummet men inte på de nya.
Skall jag försöka få över bälgarna till de nya vajrarna tycker ni?