Opel Rekord E 2.0 -85 - Törnrosasömn

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!

Re: Opel Rekord E 2.0i -85

Inlägg av B204T »

Bild
Så här såg det ut när kylsystemet spolades ur, notera min asläckra lagning av insugsslangen!

Bild
Svinkallt och för mycket kortkörningar resulterade i akut strömbrist en dag...

Bild
Annars ser ishögen ut som vanligt, ständigt ihopfrusen och kall typ

Bild
Ice! Bakluckan är just nu ej öppningsbar, lite väl mycket is i låset.

Bild
En gammal bild, veckorna innan vi bytte, en omgång 17" AEZ provmonterades, satt som en fläskläpp!

Bild

Dock så ger sig inte vissa problem, ibland vill den nästan gå varm verkar det som, dock inte på mätaren, ibland trycker den ur sig typ en deciliter vatten, ibland har jag ingen värme alls i kupen... Men jag hittar inget fel. Men nu ska motorn UT! Punkt
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Låter som luft i systemet, eller dålig cirkulation. Borra ett lufthål i "plåten" på termostaten, så det cirkulerar lite i kylen även när termostaten är stängd. Eller kör utan termostat till att börja med.
Kan ju även vara luft i värmeelementet, kanske går att lufta vid någon slanganslutning?

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Har luftat, luftat och åter luftat, finns en luftskruv på termostathuset men det är enklare att lufta med att låta den stå och gå i typ en halvtimme utan kylarlock, då kylarlocket är högre upp. Sen som sagt, den har sina hyss bara ibland... Men jag tror du kan ha en poäng med cirkulationen.

Dock så höll den på att bli totalt sönderslagen, hade lovat en pojk i byn att vi skulle fara till Jörn och se Knuffarcupen, dvs tre timmars långlopp på isbana.
Efter att ha brutit av nyckeln i ren ilska och lyssnat när startmotorn kutat av sig själv och tömt batteriet totalt så blev det åka ´08 Astra till Jörn istället. Lyckades få runt tändningslåset en sista gång och försäkra mig om att startmotorn inte var i längre. Så nu sitter den i laddaren men går inte att starta ändå, för tändningslåset är dyngstumt. Jippi!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild

Spöat skiten ur bästa vinterbilen, sämsta står innanför...

Hittat vars vattnet försvinner! Kylaren läk i skarven mellan gavel/cellpaket, så ska kastbyta kylare när jag är på samma ställe som en hel kylare :)
Dränkte tändningslåset i teflonspray och vips så börja de funka igen.

Är helt klart bästa tiden nu att köra Rekord, minus 4 och lagom mängd nysnö, de är bara å bju fullt! Mer varvstopp till folket!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Söker kylare som ser ut så här, alltså med påfyllnadslock.
Hel slang mellan lmm och filter sökes också.

Kom på hur jag ska lösa problemet med oljeförbrukningen utan att riva motorn också... :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Så, Version 1.0 av hur man får en sopslut CIH att sluta förbränna olja, samla upp den i en petflaska istället, bör ta mig typ 100 mil på en flaskfyll
Ska dock flytta om så ja får flaskan upprätt, och fixa bättre avluftning, men det blir en annan dag...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Hehe. :thumbsup:
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Ful får man vara men inte dum :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Förbättrad version av min vevhusventilation

Bild
Detaljbild om någon vill kopiera min genialiska lösning till nån isbil eller nåt annat brutalt

Bild
Eftersom Volvo 360in vi kör Knuffarcupen med just nu har ett luftfilter till en skoter så behövdes öppna filtret till den.
Så original luftburk hittade tillbaka, men tro inte att jag ska vara utan insugsbröl! Vinkelharry kirra biffen! Nu brölar den välservade 2.0an som aldrig förr!

Bild
Eftersom jag ännu inte fått i någon hel insugsslang så preppade jag den befintliga med mera rosa! Lita på rosa!

Nu fattas ju bara en fet snigel och ett Vems! Får boka tid hos chefsmekanikerna på Fus Tech racing!

Btw, kom till Berglunda, Lycksele den 23e Februari, för årets andra Knuffarcupsrejs, 4 timmar på isbana, minst 3, max 4 teammedlemmar, alla åker med i bilen under hela rejset! Då ska våran brutala 360 GL visa vad den går för!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Jag gjorde en liknande lösning med vevhusventen på min Rekord 2,2 men jag lyxade till det och drog en slang till insuget också, sluten vevhusventilation :thumbsup:

Urkapad luftburk hade den också, moddade dit en filterburk från en Omega 2,4 för att få större filteryta. Det slutade med att jag kapade av hela underdelen på luftburken och lämnade bara en ram för låsclipsen :roll:
Lät mustigt gjorde den iaf och flög långt i skogen. Denna bilden har säkert varit uppe förut, men jag känner att jag vill dela med mig av den igen till dagens ungdom.

Bild

Nu kanske du inte ska göra såna luftfärder med din fina Rekord, men notera hur välbalanserad den är i luften. Landade på alla fyra hjulen som en äkta rallybil.
Sen att oljetråget blev lite justerat ser jag inte som nåt misslyckande, snarare ett tecken på manlighet och hjältemod.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Öppen vevhusvent for the win! Slutet är för miljönördar ;) Är ju dock en tillfällig lösning i hopp om att samla upp iaf en del av oljan den förbrukar, och kanske gå lite bättre då det bör bli lite renare det ska kommer in i insuget...
Dock så sotar den en del, verkar få lite väl mycket sås, men det är ju bara bra :) Har en genialisk lösning på det problemet, och där öppna vevhusventen är helt perfekt för. Nämligen lite laddtryck! Det sägs ju att en turbomotor ska ha lägre kompressionsförhållande än en sugis, så då tänkte jag att lite komp borde väl bli typ samma sak? Nära nog iaf :P

Skiten ska alltså få smaka typ halvkilot i ladd (kolvarna ska ju inte gilla så mycket mer än 0,6) och för det lilla laddet så är sådana moderniteter som programerbar insprutning lite overkill, så jag tänkte helt enkelt banka skiten ur BTR:en tills den har typ 3,5kg i bränsltetryck, original är 2,5, detta bör duga alldeles tillräckligt för att den ska få nog sås för det lilla laddet. Löjligheter som dumpventil och intercooler är överkurs, ny slang från lmm till snigel och en lämpligt utformad rörstump från den till insuget. en 3" downpipe och inget mer borde väl vara lämpligt som avgassystem?

Ska bara gräva fram mitt cih turbogrenrör och modifera detta, är kapat och ihopsvetsat, men kapningen är rätt apkasst gjord så ska byta ut nån stump, skulle ha beställt typ 2-3 rörböjar, bättre de än att försöka bränna ihop stora hål med svetsen...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Kom på att alla seriösa trimtrådar innehåller ju ett motorrecept, så tänkte ni skulle få ett också

Vi utgår då alltså från den genialiska tretakts, två kolvs raka boxer-v8an med fyra cylindrar
I bottendelen så kör vi stålomspunna stakar och kolvar insmorda i fotogen med Tvetty, för att minimera risken för spikningar.
Sen toppen har ju redan helt briljanta flöden, flödar typ 1800cfm enligt zatzy, och då måste det ju vara sant.
Dock så byter vi ut ventilerna mot nya h-profils ventiler med öppen dumpning.
Ett specialgrenrör i äkta 18 karats stångjärn för en helt nyutvecklad singel dubbelturboanläggning med tre aggregat.
Sen så för att minimera risken för en bugg i mappen så ska den mappas utan vatten. Det blir helt enkelt bäst så... :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Hahaha!
T.o.m jag fattade den. :D
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

B204T skrev:Kom på att alla seriösa trimtrådar innehåller ju ett motorrecept, så tänkte ni skulle få ett också

Vi utgår då alltså från den genialiska tretakts, två kolvs raka boxer-v8an med fyra cylindrar
I bottendelen så kör vi stålomspunna stakar och kolvar insmorda i fotogen med Tvetty, för att minimera risken för spikningar.
Sen toppen har ju redan helt briljanta flöden, flödar typ 1800cfm enligt zatzy, och då måste det ju vara sant.
Dock så byter vi ut ventilerna mot nya h-profils ventiler med öppen dumpning.
Ett specialgrenrör i äkta 18 karats stångjärn för en helt nyutvecklad singel dubbelturboanläggning med tre aggregat.
Sen så för att minimera risken för en bugg i mappen så ska den mappas utan vatten. Det blir helt enkelt bäst så... :)
Perfekt recept för en stryktålig motor. :thumbsup:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Självklart! Det här är ju helt idiotsäkert! ;)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Okej, nu var det ju tänkt att ni skulle få se bilder på turbogrenrör och andra coola saker.

MEN...

Jag körde knuffarcupen i Söndags...

Våran överbrutala Volvo 360GL skulle få gå sin andra tävling, denna gång på riktig isbana på älven. Förra rejset kördes på spolad folkracebana.
Bild
Lagom domkraft va? Lite småfix kvällen före

Bild
Teamnamnet måste ju synas!

Bild
Dekaltrimmad! Notera den mäktiga avskärmningen för luftfiltret, någon som känner igen filtret btw? ;)

Bild
Lastat och klart på morgonen, blev lite extra friskluftshål i fronten som synes.

Bild
På plats och väl förberedda!

Tävlingen på gick i 4 timmar, med paus i mitten för mat och reparationer, vi hade försökt flytta på en Cheva Caprice, vilket inte var det klokaste vi provade på, så vi fick smida till lite i fronten, annars var det bara att tanka bilen och få i oss nå mat sen var vi redo för kvarvarande två timmar.
Jag skulle köra sista timmen. Som notis så hade jag aldrig kört bilen tidigare, inte ens flyttat på den. Iaf, vi hade rätt dåligt bett första två timmarna så vi låg i mitten när det gällde antal varv, men efter lunch så fanns det bett i gamla räsern, omvänd startordning i nummerföljd, vilket innebar att vi startade näst sist, innan första varvet var avklarat låg vi i mitten av fältet som bestod av 27 bilar. Dom före hade vi aldrig nån chans på då dom kunde åka så mycket fortare än oss.

I alla fulla fall, timmen gick och det blev dags för förarbyte, nu gällde det att ta det piano. Kände på bilen lagomt i första kurvan och kände att den var väldigt lättkontrollerad även på isbana utan isdäck. Men i en svag vänsterböj innan en hårnål åt höger i slutet av banan så gör jag en tabbe och blir stående tvärsöver banan i ingång på vänstern, försökte förställa för hårnålen men gick för fort så gjorde en stoppsladd. Tre bilar tätt bakom passerar bakom oss utan problem, jag väntar på att fjärde ska passera så jag hinner backa ut och sticka iväg innan nästa klunga kommer. Fjärde bilen passerar dock inte bakom oss.
Jag tittar till vänster och ser fronten på en 745 komma rakt mot mig. Paniken kommer som på beställning då jag inser att det här kommer göra ont.
745an träffar rätt i vänste bakdörr/bstolpe. Jag skallar b stolpen, som numer tar i förarstolen, bakdörren är bara skrot, rutan ligger i pulver på 745ans huv och i baksätet. Eftersom alla i teamet måste åka med så satt det ju en innanför bakdörren. Hans hjälm var det som skickade ut majoriteten av rutan ut på deras huv...

Bild
Vi försökte tejpa igen hålet för att få fortsätta men bältet till föraren är ju inne i b stolpen, så det strök med, varav vi var tvugna efter tappra försök att få lös det att helt enkelt lämna in. Två varv fick jag köra, visste att vi skulle bli tvungna att åka in pga rutan, men körde ett extra varv ändå.

Bild
Hela sidan är indragen rätt friskt som synes, som mest är det intryckt cirkus 15cm

Bild
Skapligt trångt inne i bilen blev det också.

Bild
Bara lite krokig dörr...

Bild
Notera vinkeln på tröskeln och vecket på hjulhuset.

Bild
En till vy

Så jag ska försöka få en remiss till röntgen för att få ryggen kollad. Har ganska ont just nu, igår var jag mest öm men idag är det snarare värre.
Vrider helst inte skallen så mycket och vänsterarmen som hamnade i kläm känns inte heller helt hundra.

Men men, peppar peppar, en ny dörr ska införskaffas, bilen ska få plastrutor och bli längre och bredare så en rak dörr passar så vi kan köra ett rejs till med bilen.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Kul med en rejs-rapport. Alldeles för ont om dem.
Tråkigt med smällen.
Hoppas både du och kompanjonen i baksätet repar er.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Är ju för fint med 360 på is!
Körde en röd 360 för några år sedan på is, gick fint men va lite för torra däck.
Men det bästa va nästan att vi "grilla" korv och tinade saften på grenröret 8) :thumbsup:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Ska till doktorn halv 12 idag och få ryggen undersökt, få se hur mycket som blev skrot.

Finns inget fint med en Volvo 360, speciellt inte en som stått i 4 år pga rost som bes gnällde på :P varit en hel del underliga elfel bland annat, vi har bara bromsar på ett bakhjul (går bra att burna då!)
Men som isbil är den kung, riktigt snäll i rörelserna, vi körde med ganska djup sportratt och rattknopp, det blev kung! Sitter rensad kisse, endast en burk och 3" ut under tröskeln på den. Lovar vi hade ballast varvstopp i hela startfältet.
Vi hade ju dock inte V8-vrål som ett team hade i sin Caprice classic...

Men som sagt, bara ta nya tag och komma igen med rak bil och nya krafter! Så lätt ger vi ju inte upp. Dock så var det ju rätt fint att man hade hjälm, är fina märken efter takstolpen. Småskrattade lite åt ett team som hade nackkragar ala folkrace, kan säga att så här i efterhand så är man väl lite avis, kanske får införskaffa sån.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Emil C
Megapostare!

Inlägg av Emil C »

Sånna här rejs är ju fruktansvärt kul, dock tycker jag att det här med att alla Måste åka med va det mest idiotiska jag hört!!
Har själv whiplash med ständig värk, kan säga att det är inget man vill ha, inte alls!
Så det här med att åka många när kör sånt här med lite knuffar även om det inte är med uppsåt att bli hårda smällar tycker jag borde skrotas, vi vet ju alla hur man blir bakom ratten, lätt att det satsas lite :wink: Nackkrage är ingen dum idé, det har jag alltid numera vid såna här tillställningar :D

För övrigt såg bilen grym ut, 360 är nog den roligaste vinterbilen jag haft! Liten, ettrig och väldigt väldigt välbalanserad :racesmile

Kör hårt och hoppas ingen av er får några men av det!
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Skriv svar