Opel Speedster 2,2 SC 2002

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Emil C
Megapostare!

Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002

Inlägg av Emil C »

OneYet skrev:
Adolfsson skrev:
Emil C skrev:DETTA HÅLLER PÅ ATT SPÅRA!!! LOVE IT :mhihi:
:mhihi:
Nu skall vi inte överdriva.
Det är bara ett enkelt kopplingsbyte pga en smula aktiv körning och slarvig vänsterfot.
Försök inte bortförklara dig, jag har följt denna tråden och kan utan överdrift berätta att jo, det har spårat! :wink:

Inget fel med det, mest rätt :mhihi: Detta blir konbanesmiskarn :racesmile :thumbsup:
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Måste jag hålla på och blaska med Brakleen å såna där saker när jag monterar ihop sakerna?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Japp, det ska vara helt rent och avtorkat när du plockar ihop en koppling. Finns alltid olja kvar från tillverkningen för att det inte ska rosta under leverans. Bort med det innan du låter det komma i kontakt med lamellen. Sedan kan man ju låta det vara kvar på andra ytor som inte kommer i kontakt med lamellen om man vill ha det rent och snyggt nästa gång man river :mhihi:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Sent omsider så dök ett vackert svänghjul och en ny koppling upp.
Bild
Tyvärr hade jag missat i all den engelska texten på hemsidan och trodde att svänghjulsbultar följde med på köpet.
Så var det nu inte utan dem fick jag åka och köpa på Holmgrens.
Men till sist så såg det ut så här under bilen.
Bild
Rengjorde svänghjulet och tryckplattan med t-röd och aceton. Hoppas det är godkänt.
Nästa steg är att få dit lådan på plats igen.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Lådan har hamnat på rätt ställe till slut.

Jag har ett annat litet "problem". Ett i-landsproblem.
Bild
Här kan ni se en krök mitt original avgassystem till höger och en till mitt fina trimsystem till vänster.
som ni kanske kan ana så är det samma diameter. Resten av trimsystemet är grövre men just den här flaskhalsen är samma som original!
Engelsmän.
Nu är jag på jakt efter en 180-graders böj som är 57 mm eller kanske 63 mm. C-c ca 170 mm.
Det är inte lätt. Finns det kanske någon här som har tips på var jag kan hitta?
GIK-turbo hade på hemsidan men inte i verkligheten.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Går det bra med 2 st snäva 90 graders böjar och svetsa ihop? Hade ett liknande problem på Buicken. Jag har för mig tog dem från hansen racing alt köpte hos bildelsfirman vid Meca i stan. Jag checka om det skulle fungera för dig?
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

ser i hansenkatalogen att de har även 180 graders böjar som du möjligt eftersöker. Jag kan komma förbi dig och lämna kopia på dessa sidor. Man kan beställa via mekonomen på österängen om hansen har det du söker.
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Gunnar skrev:ser i hansenkatalogen att de har även 180 graders böjar som du möjligt eftersöker. Jag kan komma förbi dig och lämna kopia på dessa sidor. Man kan beställa via mekonomen på österängen om hansen har det du söker.
Gärna Gunnar!
Det finns svetsböjar men de har radie 60 och så finns det 90 graders vanliga avgasrör men de har radie 150 ungefär.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

OneYet skrev:
Gunnar skrev:ser i hansenkatalogen att de har även 180 graders böjar som du möjligt eftersöker. Jag kan komma förbi dig och lämna kopia på dessa sidor. Man kan beställa via mekonomen på österängen om hansen har det du söker.
Gärna Gunnar!
Det finns svetsböjar men de har radie 60 och så finns det 90 graders vanliga avgasrör men de har radie 150 ungefär.
Kommer förbi. Skrivit ett pm!
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Jag har tighta 3" böjar, finns i 2,5" också. Samt konor ifrån 2-3" osv. Hojta om det inte löser sig.
Finns både i rostfritt och sv-stål.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

ERnsT skrev:Jag har tighta 3" böjar, finns i 2,5" också. Samt konor ifrån 2-3" osv. Hojta om det inte löser sig.
Nu skall vi inte spåra ut här. 3-tums.....
Nä, saken är den att den här böjen ligger fantastiskt nära vänster bakhjul så ju mindre den är desto bättre.
Fast kanske inte mindre än 57 mm då. 57 mm (2 1/4 tum) vore optimalt. Det är resten av systemet.
Gunnar var förbi och hade med sig utdrag ur Hansenkatalogen. De hade böjar som kanske kan funka. Liiite för tight radie men det kan kanske gå att fixa till. Skall snacka med min svetskille snart.
Någon annan som har idéer?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Tack för en mycket trevlig kväll!

Ett 3" rör och bygga resterande i 3" vore väl kul :D Biltema har ju kat http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... tor-79804/ och värmebandage om det behövs. :D :D 0
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

OneYet skrev:
ERnsT skrev:Jag har tighta 3" böjar, finns i 2,5" också. Samt konor ifrån 2-3" osv. Hojta om det inte löser sig.
Nu skall vi inte spåra ut här. 3-tums.....
Nä, saken är den att den här böjen ligger fantastiskt nära vänster bakhjul så ju mindre den är desto bättre.
Fast kanske inte mindre än 57 mm då. 57 mm (2 1/4 tum) vore optimalt. Det är resten av systemet.
Gunnar var förbi och hade med sig utdrag ur Hansenkatalogen. De hade böjar som kanske kan funka. Liiite för tight radie men det kan kanske gå att fixa till. Skall snacka med min svetskille snart.
Någon annan som har idéer?
:rolleyes: Försöka går ju :) Det finns nog i andra dimensioner också. Men ni verkar redan ha en lösning. Jag tycker det är riktigt skönt att det är du och gunnar som håller igen. Och ynglingarna ligger hemma å slöar.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Gunnar
Deluxpostare!

Inlägg av Gunnar »

Kör den enklaste lösningen, så den kommer ut om våren kommer tidigt. Funderar också om man skall åka till Mullsjö i mars!

Minnet är kort, men vilka bilmodeller har den motor som sitter i din bil resp. vilka modell/er har den kompressor som du valt?
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Gunnar skrev:Kör den enklaste lösningen, så den kommer ut om våren kommer tidigt. Funderar också om man skall åka till Mullsjö i mars!

Minnet är kort, men vilka bilmodeller har den motor som sitter i din bil resp. vilka modell/er har den kompressor som du valt?
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_Family_II_engine
Bara att läsa Gunnar. Min motor heter Z22SE.
Kompressorn kommer från en Chevrolet Cobalt.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Växellådan sitter på plats, kopplingen är luftad och känns bra.
Just nu känner jag mig så här:
Bild

Jag håller på och byter växelvajrar.
Det var inte enkelt....
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Nu är kablarna på plats inne i kupén.
Skall bara kopplas in.
På de gamla vajrarna fanns det gummibälgar som skydd i motorrummet men inte på de nya.
Skall jag försöka få över bälgarna till de nya vajrarna tycker ni?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Jakob
Styrelseledamot

Inlägg av Jakob »

Vilken fart du har på skruvandet Fredrik, man kan knappt tro att du har gjort annat tidigare... ;)
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Jag hade försökt mickla dit bälgarna, om det är relativt smidigt. Ju mindre skit man får in i vajrarna desto bättre :P
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Kezo skrev:Jag hade försökt mickla dit bälgarna, om det är relativt smidigt. Ju mindre skit man får in i vajrarna desto bättre :P
Låter klokt, så hade jag nog med tänkt.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Skriv svar