I bilens histora är hjulet en mycket viktig del och har påverkat hela den tekniska utvecklingen enormt.
Hjulet var det första maskinelementet som människan uppfann, allt annat som människan tog fram före hjulet var bara verktyg. Det fanns inget liknande mönster i naturen som gjorde det möjligt för människan att associera hjulet med. Därför gäller hjulet fortfarande som människans viktigaste uppfinning och utan tvekan är hjulets betydelse för den tekniska utvecklingen mycket stor. Utan hjulet skulle bilens historia och många uppfinningar inte varit möjliga.
När exakt hjulet uppfanns vet man inte riktigt men de första belägg ledar till Mesopotamien och de är ca 6000 år gamla. För ca 4 000 år använde egypterna ekarhjul, det gjorde att hjulet blev mycket lättare och rullade också snabbare.
Den enklaste versionen av ett hjul är en rund skiva med ett hål i mitten. Mer sofistikerad är ett hjul med en axel i mitten och en cirkelform, de binds med stavar mellan axeln och cirkeln(som på dagens cykelhjul till exempel).
Den första bilen i bilens historia
Ursprunget för vagnen - föregångare till bilindustrin - är kontroversiella. Den senaste teorin ser bilen som en central europeisk uppfinning från dagens Tyskland. Bilens början
Uppfinningen av fyrtaktsmotorn med komprimerad gas-luft blandning av den tyske uppfinnaren Nikolaus August Otto 1876 var grundläggande för dagens bilar.
Utvecklingen av dagens bilar drivna med en förbränningsmotor började 1886 i Tyskland. Carl Benz byggde 1886 i Manheim en trehjulig bil med en bensindriven motor som blev patenterat som världens första bensindrivna automobil: Benz Patent-Motorwagen Nr.1 och hade en högst hastighet på 16km/h.
Den första landsväg körningen gjorde Bertha Benz den 5 augusti 1888 från Mannheim till Pforzheim då hon tog bilen på natten för att hälsa på hennes mamma. Bilen drevs med ”lättbensin”, när bilen stannade på grund av bensinbrist mitt i staden Wiesloch, var hon tvungen att leta efter bensin för att “tanka”. I staden Wiesloch fanns ett apotek där hon kunde köpa bensin för att tanka bilen. Apoteket blev världens första “bensinstation”.
De flesta fordon som producerades i Tyskland byggde på den grundläggande utformningen av den så kallade Mercedes simplex konstruktionen. De hade en motor på framsidan, en växellåda och drivaxlar kopplade till hjulen.
"Dagens Bilar"
