Städar du ut hjulen tidigare än 20dag-knut?OneYet skrev:Japp det är kopplingsbyte på gång och det innebär stormek.
För att få ned lådan måste jag få bort drivaxlarna och för att bort drivaxlarna måste jag ta bort lite hjulupphängningar och andra hjulsaker.
Sedan skall jag hitta och lossa alla bultar som håller lådan mot blocket. Det håller jag på med just nu.
Efter det skall jag lossa halva motorpaketet och tilta så mycket det går åt vänster det så att jag kan lirka ur lådan underifrån utan att slå emot lite chassiedetaljer, kaross och sånt.
Låter kul va!
Liiite smutsigt blir det allt.
Opel Speedster 2,2 SC 2002
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Vad skall jag svara Martin. Bra fråga i alla fall.
Nu har jag för första gången fått använda en sådan här på min stackars bil.
Den här skarven ville inte riktigt som jag ville. Men den gav sig till slut.
Jag var tvungen att få isär den för att kunna tilta motorn.
Alla skruvar var hittade och lossade till slut och motorn är bara fast i ett enda motorfäste. Den hänger i en kran och har en extra domkraft under sig.
Började vääääldigt sakta och försiktigt sänka ned paketet.
Kollar noga att inga slangar, rör eller kablar är i vägen.
Efter en stund märker jag i alla fall att motorn börjar tilta mot mig istället för i sidled.
Rycker i slangar och tittar. Hittar inget misstänkt.
Sänker lite till. Kollar igen i motorrummet.
Då får jag en läxa som gäller livet i allmänhet tror jag. Man skall alltid lyfta blicken lite grand.
I överkant på motorrummet så har insugsänden på kompressorn tagit i ECU:n och vilar nu på ena elkontakten.
Inte bra. Men en aning förhöjd puls så höjer jag motorn igen.
Det verkar ha gått bra. Ytterhöljet till jättekontakten är lite hoptryckt men det verkar bara vara höljet. Puhhh!
Efter en stund och hjälp av min kompis Daniel så ser det nu ut så här i garaget.
Kan knappt tro det själv.
Nu har jag för första gången fått använda en sådan här på min stackars bil.
Den här skarven ville inte riktigt som jag ville. Men den gav sig till slut.
Jag var tvungen att få isär den för att kunna tilta motorn.
Alla skruvar var hittade och lossade till slut och motorn är bara fast i ett enda motorfäste. Den hänger i en kran och har en extra domkraft under sig.
Började vääääldigt sakta och försiktigt sänka ned paketet.
Kollar noga att inga slangar, rör eller kablar är i vägen.
Efter en stund märker jag i alla fall att motorn börjar tilta mot mig istället för i sidled.
Rycker i slangar och tittar. Hittar inget misstänkt.
Sänker lite till. Kollar igen i motorrummet.
Då får jag en läxa som gäller livet i allmänhet tror jag. Man skall alltid lyfta blicken lite grand.
I överkant på motorrummet så har insugsänden på kompressorn tagit i ECU:n och vilar nu på ena elkontakten.
Inte bra. Men en aning förhöjd puls så höjer jag motorn igen.
Det verkar ha gått bra. Ytterhöljet till jättekontakten är lite hoptryckt men det verkar bara vara höljet. Puhhh!
Efter en stund och hjälp av min kompis Daniel så ser det nu ut så här i garaget.
Kan knappt tro det själv.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Har du ritat en skiss så du kommer ihåg var den satt? Dumt om du försöker montera den i fel ände av bilen när du skall skruva ihop allt igen! (men du kanske inte sett Macken...)
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Roligt att se att du verkligen är pågång Du verkar ta det metodiskt och tålmodigt, även om du är motståndare till mek, men du har ju lång erfarenhet sedan du satte ihop traja-choppern och allt därefter
Kanske skall ta mig en tur till dig med corvetten och se ditt projekt om du har tid?
Kanske skall ta mig en tur till dig med corvetten och se ditt projekt om du har tid?
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Alla är alltid välkomna på garagebesök och handräckning/problemlösning.
Tyvärr så missade jag stora delar av Macken men jag hoppas jag får dit lådan på rätt sida bilen.
Om jag får dit den rätt är en helt anan sak.
Tyvärr så missade jag stora delar av Macken men jag hoppas jag får dit lådan på rätt sida bilen.
Om jag får dit den rätt är en helt anan sak.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Kul och se Fredrik!
Vad blir det för koppling? Någon tuff eftermarknads eller ny original eller någon turbohistoria???
Vad blir det för koppling? Någon tuff eftermarknads eller ny original eller någon turbohistoria???
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Till vänster på den här bilden ser ni min tryckplatta.
Den är missfärgad.
Svänghjulet ser likadant ut.
Skall det också bytas eller är missfärgningen inget att bry sig om?
Den är missfärgad.
Svänghjulet ser likadant ut.
Skall det också bytas eller är missfärgningen inget att bry sig om?
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Missfärgningen är ju tecken på varmgång / kopplingsslirande.
Mät upp ytan på svänghjulet med en rätskiva. Hittar du inga ojämnheter så behöver du inte bry dig. Ser du minsta lilla tendens så hade jag plockat av och planat för säkerhetsskull.
Å när allt ändå är loss, mät upp den nya tryckplattan och schimsa in den så att du får maximalt tryck mot svänghjulet.
Mät upp ytan på svänghjulet med en rätskiva. Hittar du inga ojämnheter så behöver du inte bry dig. Ser du minsta lilla tendens så hade jag plockat av och planat för säkerhetsskull.
Å när allt ändå är loss, mät upp den nya tryckplattan och schimsa in den så att du får maximalt tryck mot svänghjulet.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
När du ändå har svänghjulet loss så skicka ner det till skillingaryd så få du det lättat och balanserat.
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Ahhhrg!
Jag som precis hade tryckt KÖP på ett nytt lättat från England.
Jag som precis hade tryckt KÖP på ett nytt lättat från England.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Det funkar ju det också!
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Jo det gör det ju men budgeten sprack.....Jakob skrev:Det funkar ju det också!
Jag har nu köpt en "Competition Clutch" från Courtenay Motorsport.
Hade siktat in mig på deras "Fast road clutch" egentligen men så gjorde jag misstaget att ringa dem och då tyckte de att iom att jag kör lite på bana så kan den vara lite på gränsen. Competition clutchen däremot den var precis vad jag behövde.
Han lovade att den inte skulle bli tyngre att arbeta men det får vi väl se.
Så tog jag ett djupt andetag och kryssade i ett lättat svänghjul med. Jag har ju längtat efter ett sådant och när det gamla såg ut som det gjorde så kunde jag göra det med gott samvete.
Efter en genomförd betalning så går jag in på Attitude och där står ett lockande erbjudande från Jakob........
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Ja, alltså. Beställer man grejer utan att höra med varvtalsutskottet så kan det bli så
Det kan vara väldigt förståndigt att inte höra med oss också, för senast i helgen träffades jag och jakob och konstaterade att "Nu var det länge sedan någonting spårade ur"
Det kan vara väldigt förståndigt att inte höra med oss också, för senast i helgen träffades jag och jakob och konstaterade att "Nu var det länge sedan någonting spårade ur"
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
ERnsT skrev: "Nu var det länge sedan någonting spårade ur"
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
DETTA HÅLLER PÅ ATT SPÅRA!!! LOVE IT
Emil Stenvall
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Emil C skrev:DETTA HÅLLER PÅ ATT SPÅRA!!! LOVE IT
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Nu skall vi inte överdriva.Adolfsson skrev:Emil C skrev:DETTA HÅLLER PÅ ATT SPÅRA!!! LOVE IT
Det är bara ett enkelt kopplingsbyte pga en smula aktiv körning och slarvig vänsterfot.
Senast redigerad av 1 OneYet, redigerad totalt 15 gånger.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Å hur gör jag för att schimsa in den nya tryckplattan?ERnsT skrev: Å när allt ändå är loss, mät upp den nya tryckplattan och schimsa in den så att du får maximalt tryck mot svänghjulet.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Själva schimsandet är bara brickor eller svarvning om man vill det.
Du mäter när det går åt mest tryck för att frigöra lamellen. Man får använda hydralpress, tålamod och skjutmått. Samt lite tankeverksamhet.
Har du koppling med god marginal och inte tänkt öka effekten så är det ju inte nödvändigt.
Men är det hårt trimmat och mycke effekt så kan det vara tacksamt att hitta 10-15% extra om man har lite tur.
Du mäter när det går åt mest tryck för att frigöra lamellen. Man får använda hydralpress, tålamod och skjutmått. Samt lite tankeverksamhet.
Har du koppling med god marginal och inte tänkt öka effekten så är det ju inte nödvändigt.
Men är det hårt trimmat och mycke effekt så kan det vara tacksamt att hitta 10-15% extra om man har lite tur.
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
"Alla borde köra peugot"
Re: Opel Speedster 2,2 SC 2002
Hydraulpress, tålamod och skjutmått har jag. Sedan blev det svårt......ERnsT skrev:Själva schimsandet är bara brickor eller svarvning om man vill det.
Du mäter när det går åt mest tryck för att frigöra lamellen. Man får använda hydralpress, tålamod och skjutmått. Samt lite tankeverksamhet.
Har du koppling med god marginal och inte tänkt öka effekten så är det ju inte nödvändigt.
Men är det hårt trimmat och mycke effekt så kan det vara tacksamt att hitta 10-15% extra om man har lite tur.
Ska googla lite grand annars blir det fler frågor på det här.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster