Opel Rekord E 2.0 -85 - Törnrosasömn

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Opel Rekord E 2.0 -85 - Törnrosasömn

Inlägg av B204T »

Och här kommer den, tråden om den nya, bättre, snyggare bilen!
Från hörapparatsbeige Volvo 245 till röd Opel Rekord, snacka om steg i rätt riktning

Är som rubriken lyder en 2 liters under huven, 110 vilda (iaf om man jämför med B230F, dom hänger man av vilken sekund som helst) bakom den sitter det en Getraglåda, som dels är helsynkad, och dels låter som det vore rakskuret, lite torrkörd några gånger kanske... dock så läggs växlarna i med fingertopparna ändå, hur lätt som helst. Längst bak i ledet däremot, sitter det en utbytesaxel från en skrotad 2.2i ´86, denna tjuter ännu mer, så denna ska bytas så fort en annan axel dyker upp.

Karossen ser ut som vilken Rekord som helst, men för ni som bor söderöver så har ni knappast sett så många Rekord E som varit så här rostfri.
Bild
7x15" Aez fälgar som jag en gång ägt, satt på en Jetta MK1 jag drog hem för några år sen
Bild
Original förutom Senator-lyktor med svarta insatser
Bild
2.0an är även den original, förutom filtret då, och...
Bild
...Ett litet grövre avslut på avgassystemet :P
Bild
Trevlig inredning är det också, är ju rätt van dom här iofs, är ju bara typ min sjunde... :P

Planer finns de allt.
Ska bygga lite ljud, har fått in stereon, fick med pioneer 6.5orna i framdörrarna, sen är de hål och kablar för 6x9or i hatthyllan, och sånna fick ja när ja fyllde år i Lördags så dom ska dit. Sen står de en portad och formanpassad baslåda för 2 10or i skuffen, så basarna och steget från fenan ska dit, är även gjort nytt skuffgolv osv, riktigt seriöst gjort. Baslådan tex skruvas innifrån kupen i balkarna bakom ryggstödet :)
Sen blir det väll lite mer solfilm, montera sportratten som väntar, byta bakaxel, sen vet man aldrig, bäst som det är så hittar man på några andra dumheter... :P
Senast redigerad av 16 B204T, redigerad totalt 18 gång.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Ganska snygg kaross trots att den kommer från Opels mörka 80-tal... 8)

Ser ut som om du kan behöva en hel insugsslang, jag har en liggande som fortfarande är otejpad :)

Tjutande och glappig bakaxel verkar vara vanligt på dem där, min beiga 2,2 -86 gjorde åt två originalaxlar innan jag våldade dit en axel från en Commodore B.
Då vart det iaf glappfritt, men eftersom nedre länkarmarna sitter med annan vinkel så blev bussningarna ganska stumma... :roll:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Maccan
Legend!
Inlägg: 3790
Blev medlem: 24 okt 2001 01:00
Ort: Värnamo
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Inte mycket slår insugsljudet från en 2.0E utan luftrenare...

Riktigt fin bil! Alla borde köpa bilar i norrland..
Marcus Marklund

www.millway.se
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Karlsson skrev:Ganska snygg kaross trots att den kommer från Opels mörka 80-tal... 8)

Ser ut som om du kan behöva en hel insugsslang, jag har en liggande som fortfarande är otejpad :)

Tjutande och glappig bakaxel verkar vara vanligt på dem där, min beiga 2,2 -86 gjorde åt två originalaxlar innan jag våldade dit en axel från en Commodore B.
Då vart det iaf glappfritt, men eftersom nedre länkarmarna sitter med annan vinkel så blev bussningarna ganska stumma... :roll:
80 talets snyggaste Svennsonbil? JA! :P Speciellt när jag fått dit Irmscherfronten och kjolarna jag har på lager, finns även en dieselhuv i äckligt bra skick över :)

Haha jo den började helt plötsligt gå ganska så fruktansvärt dåligt, rätt uppenbart när insugsslangen var i bitar :P

Jag tycker inte alls det är vanligt, på drygt dussinet Rekord E så är det här den första som det är rört nått längst bak i ledet på, den förra blev svetsad och då for en drivaxel vill jag minnas, då blev den här hämtad ur gömmorna (har legat lös utomhus i 5-6år) finns dock kvar en axel men den kommer från min gamla isbaneräser, och har fått smaka betydligt mer stryk än den här, men man kan ju alltid prova då det bara tar nån timme att byta.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Maccan skrev:Inte mycket slår insugsljudet från en 2.0E utan luftrenare...

Riktigt fin bil! Alla borde köpa bilar i norrland..
Placeboeffekten är rätt grym, Japsdämparen gör ju inte ljudet sämre :P Den morrar fint när den får ta i, typ när man passerar 4000 :D

Jo den är fin :) Haha ja vi köpte tre samtidigt, den här och två till hämtades i Älvsbyn, sen har en blivit dieselkonverterad och taklös (en 2.0E kombi från början, som det satt 2.2 i) en vit 2.0E som var ännu finare än denna är skrotad, och nu denna blev min och kusinen tog 245an :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Jag och förra ägaren hade lite att göra idag, så vi koppla lite ljud :)

Bild
Väldigt rensad skuff, vad ska här bli...

Bild
Vi är ju seriösa, så här åker allt ut, dels för kabeldragningen men även för att lådan skruvas fast i balkarna bakom ryggstödet, som synes är bilen ombyggd lite, detta är ju en snikig GL från början, men hela inredningen är bytt, ÄVEN innertaket och b stolpsklädseln... Och dom vita fästena är till nackstöden, som dom flesta Rekord E inte har i baksätet, men denna har alltså det numer

Bild
Färdigt, steget var tänkt att sitta på bakstammen mellan baklysena, men kablarna nådde inte så långt, eller ja, om vi dragit dom raka spåret och haft dom synliga överallt... men det här får vackert duga, allt är iaf fastskruvat så man kan åka fort i kurvor, sladda osv utan att det flyger och har sig.

Bild
Råkade byta ratt också bara sådär :) ska bara inhandla en tutknapp...

Sådär, nu är det bara resten kvar :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

I hopp om att bli kvitt röklukten så inleddes steg ett, tokstäda, efter grovrens så blev det en noggrann dammsugning av ALLT, sen hade jag nå möbeltvätt i sprayflaska och en svamp som är grov på ena sidan, och cp-gnuggade golvmatta, säten, innertak och dörrsidor, kan säga att svampen blev rätt svart... sen en dammsugning igen då det kom upp en hel del när jag gnuggade. Sen avslutade jag med dammtorkning och fönsterputs!
Oharre vilken skillnad, och jag tror röklukten blev mindre påtalig, ytterligare två granar placerades ut också tills vidare då svågern drog på kryssning nu. Men när han är på hemmaplan igen ska jag låna hans Kärscher klädseltvätt och attackera lukten ÄNNU hårdare. Någon fler kur som den fått idag ska den också få innan.

Bör jag tillägga att även skuffen är lika välstädad som resten av bilen? ;)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Bildbevis på att jag har städat... ;)
Bild
Bild
Fast som synes så har jag fuskat, är ju kvar en sten, sen såg jag att jag hade kvar nått litet bås på baksätet, så det är bara att börja om med städningen.

Bild
Fusktvättad är den också...

Bild
Men ja, sämre blev den ju iaf inte... Dock så måste jag höra till en av tidernas sämsta när det gäller att tvätta bilar. :P

Har även kurerat bilen mot lite skrammel, nu sitter det tejpbollar bakom regskylten så den är tyst. Nu är det nämligen i princip noll skrammel, utan bara ren bas man hör om man står utanför bilen :) Invändigt så trycker det på riktigt bra också för den delen, är i stort behov av mer batterier, större generator än 70 amp eller en stor fet kondensator i skuffen, laddningen gillar inte när man krämar på :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Bild
Hej. Jag behöver mental hjälp för jag monterar extraljus i mitten av Juli... :)
Kan bero på att jag hade OFANTLIGT tråkigt... fick slut plåtskruv dock så inget mer än lysena sitt där, så ska fixa de så man kan skruva fast extraljusstagen och ballasterna, resten är ju bara plug n play :)
Tanken var att koppla in p ljus i lysena, + borra in extra lamphållare i blinkers också :)
Bild
Allt på plats iaf

Bild
En detalj som egentligen bara jag tänker på, men den skarpsynte ser på dom tidigare bilderna att grillen lutar, det beror helt enkelt på att samtliga undre fästen var borta, hur löser man de? JO! Man går upp på vinden och hämtar ner sin NOS grill som man har haft på lager i mååånga år :) Där uppe ligger även två kompletta NOS lyktor, dock vanliga utan extra helljus. Så nu lutar inte grillen längre :P
Nya regskyltar är också beställda, utan eu märke såklart, dassiga skyltar i plast måste ju vara de fulaste som finns
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Är lite att skriva om denna, mer än att den fick sig en välbehövlig service.
Kusin min trodde sig kört drygt 1500 mil med den, och han hade aldrig servat den, och vi visste att den var aldrig servad då den var i Älvsbyn, så nu var det dags. Oljetrycksmätaren pendlade mellan 1kg och 2,5kg beroende på temp och varvtal. Tänkte att det kan vara klokt att hälla i en sån där flaska invändig motortvätt, dom vet jag ju faktiskt gör någon nytta, som exempel, svarta omega 2.4an jag hade som gått 42000 mil hade fått den behandlingen, den slutade ticka på lyftarna...
Iaf, sagt och gjort, hällde i smörjan, for ut och körde en sväng, typ 6km totalt, när jag hade vänt om och började acca upp i fart såg jag att vid belastning så steg oljetrycket till 3kg helt plötsligt.
Rasslade i det gamla filtret, som förövrigt var tätt... Oljan var ju såklart svart. Hällde i 15w40 mineralolja och döm om min förvåning när jag startade den, pang for oljetrycksmätaren upp på 3,5kg och när jag prova torrgasa så var det ingen match att bottna mätaren på 5kg.

Tanken att montera oljepumpslock från diesel kändes rätt onödigt helt plötsligt, vet inte varför jag ska ha 6kg i oljetryck :P

Men den fick en helt annan gång på tomgång, nu myser den bara, morrar lite snällt från japsburken.

Så nu ska jag köra max 500 mil hade jag tänkt, sen ska den få samma behandling igen :)

Sen fick jag tips att Turtle hade nån flaska som hette Odör X, som skulle va skitbra mot diverse oönskade dofter, så in på Mekonomen och handla en flaska, stod till och med på den att den ska avlägsna röklukt osv (stod dock inget om dåliga magar...) så imorgon ska jag prova om den gör som det står, avlägsnar lukten istället för att försöka dölja den.
För vi kan säga som så, 30 grader och bil med svart inredning, utan ac, som det är rökt i, tror ni doften var trevlig...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Fick i en annan baklucka som var utan hål, dock fel färg, men för att slippa vara orolig att man har skuffen full i vatten så tvärbytte jag. Hämtade även min dieselhuv, som också är fel färg. Tyvärr har den varit med om en älgkrock tidigare i sitt liv och är dåligt riktad, så jag har lite jobb där.

Bild
Syns om man kollar mellanrum mellan lyktorna och huven, att det är tightare på förarsidan, men det är småpotatis. Förövrigt så iom att huven stått ute i 6-7år så kan ni ju gissa hur ren och fin den var... :P fick gnugga rätt bra för att få den vit igen och den är långt ifrån mossfri, men det sitter något fruktansvärt :o

Bild
Bakluckan är desto rakare, finns inte ens tillstymmelse till ytrost ens, ej heller några bulor, denna behöver bara bli fri från emblem och lilla stripen, mattas ner och sen är den bara att lacka :)

Så innan julen 2032 så ska huv och skuff vara i rätt färg :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Mats J
Deluxpostare!
Inlägg: 405
Blev medlem: 22 feb 2008 11:13
Ort: Tämta
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Ser ju lovande ut!
Vad hette medlet som du använde för invändig motortvätt?
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Mats J skrev:Ser ju lovande ut!
Vad hette medlet som du använde för invändig motortvätt?
Lite lack och plastidip på de här så blir det nog kanon :)
Omega motorrengöring eller liknande, sa bara att jag skulle ha "en sån där omega invändig motorrengöring" så plocka han fram den ja ville ha :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Fick ett oönskat motorproblem med denna, den vägrade gå annat än typ över 4500 och skapligt på tomgång, men ju varmare den blev, desto bättre gick den = fukt! Nytt fördelarlock fanns på hyllan och löste problemet. MEN, jag provade bränna ur den ordentligt, tills den slog till mot varvstopp. Jag är ju van att en CIH slutar vid 6200-6300 ungefär, vässade 2.2an jag hade när jag tog körkortet nådde ganska prick 7000 dock. Men iaf, den här passerade 7000 och uppskattningsvis så varvar den ganska prick 1000 rpm mer än original. Förrförra ägaren, som pillat överallt, har även pillat på 2.0an, exakt vad som är gjort vet jag inte, men är visst pillat med diverse vaccumslangar och tändningen, han har säkert hunnit vara nån annanstans också.

Sen upptäckte jag ju typ veckan efter jag monterat extraljus att de sitter ju två relän med säkringshållare å allt gömt nedanför batteriet, jaha tänkte jag, här hade man ju sluppit lite eljobb om man vetat de här. Men brydde mig inte mer om de men nämde det för förra ägaren, min kusin alltså, som förklarade att dom två reläna är inkopplade och används, ett är till extra helljuset i senatorlyktorna, det andra är till helljusläget på H4orna. Extraljus är således egentligen TOTALT meningslöst på den här... Men nu får dom sitta kvar :P

Men man kan iaf konstatera att den är välskruvad av en ägare, och tämligen dåligt servad, så jag åker på allt i serviceväg, men fördelen är att då vet jag att det är gjort iaf :) och den går bättre och bättre allt eftersom ;)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Lite sen update, och utan bilder dessutom... Men iaf så gick den igenom ombesiktningen med råge, besiktningsgubben gillade att fjädrarna satt fast med slangklammer :P
Sen blev det köra 10 mil till svågern och leka med hans Kärscher klädseltvätt, riktigt effektiv rackare. Hade ju dammsugat och dammtorkat den ordentligt innan, så den såg ju klinisk ut när jag började, men ja, den var visst inte så ren... När jag var klar hade jag dels kolsvart vatten i avfallsbehållaren, + att botten var typ halv centimeter tjockt lager med mindre mysig sörja som var jobbig som rackarn att få bort sen :P Vilken tur att tvätten hade dubbla behållare och således inte använde samma vatten två gånger.

Men nu då den är ombesiktad och godkänd så kan man ju göra lite roliga saker, bakljusen ska bli helröda igen, med lätt svart toning över de. Även framblinkers ska få sig en lätt toning, inget kolsvart utan bara mer för att matcha svarta insatserna i lyktorna.
Sen är en solfilmsrand i vindrutan rätt saknad, så det blir också.

Och sist men inte minst så ska jag ge den en rejäl tvätt så den är ren och fin då den ska fotas :) Så jag kan lacka huven och bakluckan.

En konding till ljudet + större generator, alt även ett till batteri funderas det på också, men jag kan iaf som det är nu få vindrutan att skaka till den milda grad att en mobilkamera kan fånga det, bättre basar och mer kräm så bör man kunna göra hairtrick och kunna spela 130 ärliga, min värdelösa decibelapp tyckte jag spelade 132dB, men det tror inte jag att grejerna är kapabel till riktigt än.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Decibelapp, vicka grejer det finns nu för tiden.
Kul att allt funkar i alla fall.
Grattis till en lyckad besiktning.
:D
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:Decibelapp, vicka grejer det finns nu för tiden.
Kul att allt funkar i alla fall.
Grattis till en lyckad besiktning.
:D
Yes, ger ju en ungefärlig hint om vars man är och lirar nånstans. Undra om grannarna tycker man är riktigt frisk, när man har ljud nog för att få vindrutan att gå i vågor till den milda grad att mobilkameran fångar de utan problem, så ska man nå 130dB på en riktig mätning får man nog ha med sig hela kompisskaran som håller mot dörrar och baklucka så karossen inte flexar så fruktansvärt när man ska spela :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Förra årtusendet hade jag en Cerwin-Vega 12" bas och ett Denon slutsteg i Rekorden.


Den röda Rekord -69an alltså.


Livet kan ha sina märkliga vändningar... :think2:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Haha nu har du ju dock annan ljuv musik i den ;)

Kan passa på att uppdatera, ska lägga in några bilder sen också. Men iaf, hade fått utbetalningsavi från LF iom att jag ställde av Mercan, så skulle in på banken och fixa det. Halvvägs dit så kör jag om en drös med husvagnsekipage och en 740, ligger i lite drygt det som står på skyltarna, 90 väg och jag höll väll lite drygt, inga jättefarter men. Hur som helst så kommer jag till ett parti där det är en liten raka, en blind höger och sen en längre raka med en liten lätt vänsteböj och ytterligare en raka. När jag kommer genom blinda högerböjen så kommer två bilar emot mig... Och dom är inte efter varandra, utan det är en pågående omkörning.
Jag har totalt NOLL chans att grejja det hela snyggt, utan jag har två val, frontalkrock med mest troligt dödlig utgång, eller diket. Såklart var ju diket det självklara så jag vek helt enkelt av, dock höll jag vänsterhjulen kvar på asfalten. På hemvägen såg jag spåren efter mig. ett ca 20 meter långt bromsspår, på ytterlinjen. Detta är från vänster framhjul, övriga spår är nere i diket.
Men jag kan väll bara hålla med det en vän sa, Han ville inte ha hem mig än, så därför såg Han till att jag klarade det hela. Och det är jag väldigt tacksam över. Sällan jag skakat så mycket som när allt lugnat ner sig.
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!
Inlägg: 770
Blev medlem: 24 feb 2011 17:08

Inlägg av B204T »

Bild
Plockat isär lite :) Som vanligt... (A)

Bild
Nämen oj, här OCKSÅ :O

Bild
Röktonade framblinkers = check :)

Bild
Ehm, lite drygt röktonade bakljus :P

Nu skulle ägaren bara ha fått tummen ur och tvättat den ordentligt så man kan fara till Skellefteå och få färg blandat till huven och bakluckan :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Skriv svar