Den stjärtbiegea 245an! Sprider motordelar vitt och brett :)
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Ptja, lägesrapport: Diffen håller än, och på frågan om den har fått smaka stryk så är svaret: OJA!
Vinterdäcken tog visst slut...
Så då blev det sommardäck på
Sen igår så väntade jag på att bror skulle ringa, då han skulle flyga Lycksele - Arvidsjaur då MFI:n skulle användas för skolflygning idag, och för att fördriva tiden så började jag pilla lite mer
Så nu sjönk förbrukningen med typ 3 deciliter helt plötsligt
Men iom att jag kör svetsat så var jag inte så sugen på att nöta upp mina nya sommardäck direkt, så laglydig som man är så grävde jag fram två av originalhjulen, Fulda Kristall! tillverkade 1998... dessa attackerade jag med skruvmejsel tills dom var dubbfria, pumpade 3.2kg och skruvade dit Hollywooddäck modell snorhalkiga, bra när man har lite motor
Dom här fälgarna är ju bara såååå snygga...
Sen råkade jag hitta en burk svartfärg och en burk svart toningsspray som var nästan tom
Svartfärgen hamnade här...
Och toningssprayen råkade hamna på dom spruckna och slitna originalblinkersglasen Alltid retar de nån heter de ju
Tvärstanna å pinka när ja var på väg till Arvidsjaur, blev totalt 34 mil och jag kan säga som så... jag ska byta förarstol...
Vinterdäcken tog visst slut...
Så då blev det sommardäck på
Sen igår så väntade jag på att bror skulle ringa, då han skulle flyga Lycksele - Arvidsjaur då MFI:n skulle användas för skolflygning idag, och för att fördriva tiden så började jag pilla lite mer
Så nu sjönk förbrukningen med typ 3 deciliter helt plötsligt
Men iom att jag kör svetsat så var jag inte så sugen på att nöta upp mina nya sommardäck direkt, så laglydig som man är så grävde jag fram två av originalhjulen, Fulda Kristall! tillverkade 1998... dessa attackerade jag med skruvmejsel tills dom var dubbfria, pumpade 3.2kg och skruvade dit Hollywooddäck modell snorhalkiga, bra när man har lite motor
Dom här fälgarna är ju bara såååå snygga...
Sen råkade jag hitta en burk svartfärg och en burk svart toningsspray som var nästan tom
Svartfärgen hamnade här...
Och toningssprayen råkade hamna på dom spruckna och slitna originalblinkersglasen Alltid retar de nån heter de ju
Tvärstanna å pinka när ja var på väg till Arvidsjaur, blev totalt 34 mil och jag kan säga som så... jag ska byta förarstol...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Jag slant visst, skulle ta runt 2 varv, då ja tyckte de skulle bli lagomt, men när jag kapade första framfjädern gjorde jag tabben att jag glömde bort att jag kapat föst nedersta varvet, som låg kvar i tallriken, så ja tog totalt tre varv aja, bara ta tre på andra sidan, sen av bara farten blev de tre bak också, istället för 2.5 som jag tänkt, brukar ta ett halvvarv mindre bak, då brukar de blir perfekt stuk, då brukar det bli lika högt från tröskel ner till asfalt oavsett vars på tröskeln man mätar (om den inte är krokig då förstås)
Den är lite lägre bak nu pga att det är mindre däck bak än fram.
Enda som tar i är bakre stänkskydden vid nog rejäla gubb i typ 120 blås
En dag senare, ska leta åt något mer plant än våran garageinfart och se om den blivit lägre sen igår, den ska ju alltid sjunka ihop lite med tiden.
På väg hem från Jörn så valde bakaxelkröken slutligen att lämna skeppet, den har varit glapp länge men till slut så såg jag den studsa hejvilt bakom bilen för att slutligen hamna i dikeskanten, och trots samma antal ljuddämpare som förr, bara en krök mindre, så är ljudnivån MYCKET högre, iaf om man drar ur den ordentligt, mysiga avgassmällar gör den iaf
Av nån underlig anledning så var mina bakdäck betydligt sämre nu än när jag skruvade dit dom... förstår inte varför
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Fick mig en omgång fälgar en omlackering och två centrumkåpor till så ser dom riktigt bra ut, dom var runda och fina, en fälg var så bra att det blev 0 gram på både in och utsida, utan balanseringsvikter
Sen eftersom B230F är ungefär lika rolig som en rosa cykel med stödhjul så tyckte jag det var dags att åtgärda de, tänkte trimma lite lätt, bara typ 500 hästar, tror ni jag måste byta spridare då? eller räcker de med öppet filter från biltema?
Eller nått... Några direkta hästkraftsmål var de väll inte direkt satt, utan snarare en dröm om en lite piggare motor, karaktären var mer viktig än antalet hästkrafter... Så det fick bli en k kam, kändes som en bra kam till en övrigt orörd motor. Extraktor vore ju kul, men då mest för sången då originalgrenröret räcker gott och väl till högre effekter än 116hk, dock så iom att avgassystemet ligger utspritt lite här och var i olika kommuner och jag är less på att ha epatraktorbröl rätt upp i golvet så slog jag till och beställde ett nytt simons sportsystem, modellanpassat sådant då jag inte tycker det är värt att stå och svära över att de aldrig passar som jag vill ha det.
Så lite trevligare sång än original och epatraktorbröl + lite skojigare karaktär, precis som jag vill ha det. Och vem vet, har jag tur så kanske jag får tillbaka alla 116 hästar den en gång hade
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Tog fram den här skithögen idag, kollade vad som låtit från vänster bak. Visade sig att ena pinnen till beläggen släppt, så inre belägget ligger och slår, så ny monteringssats är beställd, då byter jag alla, även på andra sidan. Sen rök innerskärmarna fram och stänkskydden. Dom ska bort bak också och skärmkanterna lär väll åka på en valsning om pentafälgarna ska gå använda i vinter
Sen när denna snabbservice var över så kunde jag inte hålla mig...
Saknade sommardoften, roligt med svetsdiff, då man kan göra riktiga burnouter! Även om jag måste fuska och börja på grus för att skitbilen ska orka...
Sen när denna snabbservice var över så kunde jag inte hålla mig...
Saknade sommardoften, roligt med svetsdiff, då man kan göra riktiga burnouter! Även om jag måste fuska och börja på grus för att skitbilen ska orka...
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Har nu gjort de sista på denna bil, nämligen bytt monteringssats bak till beläggen så dom sitter fast som dom ska. Pentafälgarna är utan däck och bilen är lastad med alla däck och fälgar som passar Volvo 240, allt från original 5,5x14 till nyss nämnda penta.
Så nu är det bara att säga ajöken till denna slitvarg som varit trogen i ett halvår, med nästan 1000 mil med allt annat än försiktig körning. På tisdag rullar den iväg mot nya äventyr som projektbil.
Jag själv, får min nya bil, också på tisdag Vad det är kan ni ju försöka räkna ut. Bakhjulsdrift är det såklart (köra nått annat går ju inte) och det är ingen Volvo Men det kanske kommer en tråd om den också framöver
Så nu är det bara att säga ajöken till denna slitvarg som varit trogen i ett halvår, med nästan 1000 mil med allt annat än försiktig körning. På tisdag rullar den iväg mot nya äventyr som projektbil.
Jag själv, får min nya bil, också på tisdag Vad det är kan ni ju försöka räkna ut. Bakhjulsdrift är det såklart (köra nått annat går ju inte) och det är ingen Volvo Men det kanske kommer en tråd om den också framöver
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Den här är ju inte min längre, men de här måste ni bara få se, hjälpte kusinen att plocka ut B230in idag, efter att den lite oväntat tackade för trogen tjänst med ett litet haveri...
Utgångshål i blocket, två sådana, även stampat hål i tråget, ett minimalt, som syns på bilden
Treans cylindervägg försvann visst
Veven, en stake syns, eller ja, resterna av en
Anledningen att bara en syns på förra bilden syns här, nummer två kom visst ut Tillsammans med en och annan bit till, diverse överfallsrester, block/cylinderbitar, den stora "blanka" är från cylinderväggen. Kolvbulten kom som synes ut hel också, med andra ord så är inte kolven hel
Dom två "pinnarna" nere i vänstra hörnet grubblade vi en stund över vad detta skulle vara, sen upptäckte vi att det var visst två bitar av fördelar/oljepumpsaxeln, den är visst i fyra delar
B230!
Ingen av oss kan förklara hur detta kunde ske, motorn gick med bra olja, rätt mängd, rätt mängd vatten/glykol, inte fått nämnvärt mycket spö, men ändå så började den slamra på vevlagrena så då fick den smaka full gas, 7 sekunder senare for första staken, ca 20 sekunder senare small det ordentligt och allt var över i ett stort rökmoln. Jag personligen har ju en förklaring, och den står på ventilkåpan, Volvo
Utgångshål i blocket, två sådana, även stampat hål i tråget, ett minimalt, som syns på bilden
Treans cylindervägg försvann visst
Veven, en stake syns, eller ja, resterna av en
Anledningen att bara en syns på förra bilden syns här, nummer två kom visst ut Tillsammans med en och annan bit till, diverse överfallsrester, block/cylinderbitar, den stora "blanka" är från cylinderväggen. Kolvbulten kom som synes ut hel också, med andra ord så är inte kolven hel
Dom två "pinnarna" nere i vänstra hörnet grubblade vi en stund över vad detta skulle vara, sen upptäckte vi att det var visst två bitar av fördelar/oljepumpsaxeln, den är visst i fyra delar
B230!
Ingen av oss kan förklara hur detta kunde ske, motorn gick med bra olja, rätt mängd, rätt mängd vatten/glykol, inte fått nämnvärt mycket spö, men ändå så började den slamra på vevlagrena så då fick den smaka full gas, 7 sekunder senare for första staken, ca 20 sekunder senare small det ordentligt och allt var över i ett stort rökmoln. Jag personligen har ju en förklaring, och den står på ventilkåpan, Volvo
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Fantastiskt!!!!
Jag trodde inte man kunde få död på en Volvomotor så brutalt!
Jag trodde inte man kunde få död på en Volvomotor så brutalt!
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
http://s304.photobucket.com/user/Hel070 ... 8.mp4.html
Finns ju faktiskt film på förödelsen
Finns ju faktiskt film på förödelsen
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76
Öppen vevhusventilation kallas det
Polaren gjorde lumpen som mek på P4 i Skövde.
De hade en övning där de drog ut en 245a på skjutfältet och brände av några salvor med kulsprutan.
Karossplåt och inredning blev trasor direkt och de lyckades även skjuta hål i motorblocket.
Andra delen av övningen bestod i att de skulle få bilen körbar igen, och det klarade de!
Jag tror han sa att de lagade blocket med massor av glasfiberspackel
Det gick iaf att köra bilen ett par kilometer innan den dog helt, bra militärövning tycker jag!
Polaren gjorde lumpen som mek på P4 i Skövde.
De hade en övning där de drog ut en 245a på skjutfältet och brände av några salvor med kulsprutan.
Karossplåt och inredning blev trasor direkt och de lyckades även skjuta hål i motorblocket.
Andra delen av övningen bestod i att de skulle få bilen körbar igen, och det klarade de!
Jag tror han sa att de lagade blocket med massor av glasfiberspackel
Det gick iaf att köra bilen ett par kilometer innan den dog helt, bra militärövning tycker jag!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Hahaha snyggt tror dock den här är liiiiiite för död för att gå laga med spackel nu är den ju dessutom plockad i molekyler, enda som inte är i delar är toppen, men allt i bottendelen är urplockat, så nu finns det ett tomt och tvättat B230 block som trofe och minneKarlsson skrev:Öppen vevhusventilation kallas det
Polaren gjorde lumpen som mek på P4 i Skövde.
De hade en övning där de drog ut en 245a på skjutfältet och brände av några salvor med kulsprutan.
Karossplåt och inredning blev trasor direkt och de lyckades även skjuta hål i motorblocket.
Andra delen av övningen bestod i att de skulle få bilen körbar igen, och det klarade de!
Jag tror han sa att de lagade blocket med massor av glasfiberspackel
Det gick iaf att köra bilen ett par kilometer innan den dog helt, bra militärövning tycker jag!
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Chevrolet Camaro LT -76