Fenmerca ´62 - Ännu ett avslutat kapitel

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Gött med framsteg!

Själv körde jag Crescent saxoped... En -60a, tvåväxlad handväxel... Den glider jag fortfarande runt på vid väl valda tillfällen 8)
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Min vita och rosa DT ska vi inte tala så högt om, den gick bättre än den var snygg, men jag körde moppe bara i väntan på traktorkortet, så vart väldigt lite kört.

Har svetsat ihop avgassystemet som var spräckt, verkade dock inte ha rostat utan de var helt enkelt spräckt för de gick hur fint som helst att bara svetsa ihop det. Det orkade jag dock inte försöka få nått kort på

Sen eftersom jag väntar på skärmen så börjar mängden jobb inför besiktningen vara väldigt få, så jag såg till att baksätet blev användbart
Bild
Hade ju visst en filt över från då man åkte amazon, ska bara va in med häftpistoln så den sitt fast mer än bara fastkilad vid hatthylla och mot dörrlist

Så det är skärmen jag väntar på, ska fixa bättre returfjäder till kopplingspedalen och en fjäder till huvstjärnan och byta nån glödlampa som brunnit, sen är den klar för att möta besiktningsgubbarna
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Hade tänkt göra de här sen, men eftersom vänsterskärmen aldrig behagar att dyka upp och repplåten till högerskärmen kommit fram så blev jag less att bara gå och vänta... Så nu har jag börjat kapa ur skärmen, så imorn har jag hela garaget där fenan nu står för mig själv så då ska ja va där och leva om bäst ja vill, och förhoppningsvis så sitter skärmen ihop igen när jag far hem

Bild
Den "nya" biten, slipat bort all ytrost för att hitta eventuella hål, visste det skulle vara på väg att bli hål uppe på, så där har jag kapat ut en bit så det ska jag börja med imorgon

Bild
Sen slant jag "lite" på skärmen, eftersom lyktpottan är svetsad i skärmen så blev det till att byta runt hela, lyktpottorna är ändå i tämligen identiskt skick så det kvittar vilken jag använder. Har kapat ganska försiktigt nu, tar hellre mer en gång till än kapar för mycket första gången

Bild
Löskapade biten, här var de inte ett litet hål... eller jo, det var inte så jättestort från början... men jag gick lös på skärmen med slipskiva för att se hur pass långt det var knottrigt i plåten, så nu åker ALLT som nästan är rostigt, inte bara just utanför hålen utan även där det är prickigt i plåten försvinner. Mina nya fina skyddsskor skymtas visst också ser jag, visst skulle man laga rost i mjukisbrallor och foppatofflor?
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Det går ju framåt med en rasande fart skulle jag vilja påstå.
Hur är rostsituationen på resten av bilen?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:Det går ju framåt med en rasande fart skulle jag vilja påstå.
Hur är rostsituationen på resten av bilen?
Lite rost innanför vänster kofångarfäste fram, annars kärnfrisk, den har ju sina brunfläckar men framskärmarna och bakom kofångaren är enda stället det går göra hål.

Ser jag missade att skriva de också, men de sitter stereo i den också, men de syns inte :) den hamnade i handsfacket då man saknar cd läsare så är ju stereon väldigt liten, så den försvann in fint där, så även fast USB-minnet sticker ut så går de stänga luckan
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Försökte få ihop högerskärmen men efter en timme av felberäkningar och felkapningar så var jag arg nog för att lyktpottan skulle flyga tvärs över garagegolvet... Så jag stängde av allt och for hem i ren ilska. Väl hemma så ringde jag på bussgods för att se vars min vänsterskärm var, fick då veta att personen hade varit in där för nån dag sen och hämtat paket, dom kände visst igen namnet... Men någon skärm var aldrig inlämnad som han påstått.

Så nu börjar projekt kriga för att få en skärm eller pengarna tillbaka, har allt han skrivit sparat för eventuell polisanmälan.

Men eftersom allt tycks gå emot mig just nu så ger jag upp här, tror jag ska ta och köra hem fenan och ställa den under en pressening tills jag mår bättre och orkar göra nått eller har möjlighet att lämna bort de och få hjälp.

Så tills vidare, är det här "nerlagt"
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Tråkigt!!!
Vi får hoppas att det löser sig :evil: :cry: :)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Jag hoppas de, har inte tänkt gå förlorande ur de här. Märktes på svaret jag fick att det blev hett om öronen för han, var ganska tydlig med mitt budskap, dock ser jag till att inte vara otrevlig, dock väldigt tydlig med att det lär få konsekvenser om det inte börjar hända något.
Har fått lite tips om vars de finns fenmercadelar, så drar det ut allt för länge måste jag se mig om efter skärm/skärmar på nått annat ställe
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Fenan står nu hemma under en pressening, känns lite tråkigt att se den stå där, men bättre den står där än hos polaren och är ivägen. Få se hur de går med plåtskärmen, den sägs ska vara skickad men väntar på bussgodsnumret än.
En positiv sak dock är att jag ringde en i Luleå som hade ett par nya plastskärmar till W110 för 1500 spänn, så jag väntar på svar på vad frakten blir, eventuellt så kunde jag få dom fraktade till Norsjö med nå bekanta till han om jag förstod de rätt. Men även om jag ska stå för bussgodsfrakten så känns de värt de, blir ju inte billigare att köra dit iom det blir en resa på nästan 50 mil innan jag är hemma igen.
Så är läget just nu, fördelen med plastskärmarna att dom är ju bara hänga dit å se glad ut, eller ja, dom ska ju få nå färg på sig... Men jag behöver ju inte bry mig om rost iaf och passformen skulle visst vara grymt bra
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Jag vann! Skärmen är faktiskt på väg, nu äntligen dök ett kollinr upp, som jag skyndsamt kollade upp och jodå, skärmen har lämnat haparanda och verkar ligga i skellefteå. Dock så tror jag att jag ska slå till på plastskärmarna ändå
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Sedär. Nu händer det grejor igen. :D
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Ja lite iaf :P nu är jag lite lugnare iaf, nu vet jag ju att jag får nått för pengarna... Fick helt klart tillbaka motivation, och att bilen står hemma gör egentligen ingenting för skruva skärmar går bra att göra där den står, alt så kör jag den på framsidan mot garaget och gör det där

Bild
Där står den nu iaf, världens bästa investering brevid, en container, helt genialiskt av min far att köpa den, med hyllor också, perfekt förvaringsutrymme för allt skrot man dragit på sig genom åren :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Fick skärmen idag, eller ja, fragmenten iaf...
Fel 1: den såg skitfin ut rung lyktan tills jag såg massa småsmå sprickor i lacken, tittade in ovanför pottan och insåg att där var de typ 3cm tjock kluse med nät och spackel...
Fel 2: Nedre hörnet fram insåg jag var dåligt redan då ja slet av plasten som var runt, då såg jag en sån där rejäl kluse med nät och spackel
Fel 3: Det lilla hålet vid skärmkanten blev efter en omgång med slipskiva väldigt mycket större, slapp en del fina spackelkakor, även här fanns de nät inblandat, och innifrån var allt döljt med underredsmassa

Bild
Slipat och sprättat bort spackel

Bild
Insidan ser ju bra ut, men utsidan talade ju sitt tydliga språk, skärmen är dålig här, sen saknas vinklade profilen längst ner som ska skruvas i tröskeln, så som den där är så går den då inte ens skruva fast, den skulle va lite dålig här sa han, ja tycker den är mycket dålig

Bild
Nedre hörnet fram, här tog jag och försökte göra hål i spacklet, men en ny slipskiva nådde inte igenom... och den är ju 125mm vill jag minnas
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Har skaffat två plastskärmar i betydligt bättre skick än plåtskärmen ja fick... Så snart är jag på g igen, ska låna mig nå 14" merca fälgar att ha fram tills vidare, istället för blankslitna 13" som bilprovningen inte lär gilla
Stereon funkar numer, ska bara göra lite seriösare montering av högtalarna, men hade ingen spånskiva just nu

Så går de vägen och inget oförutsett dyker upp så kanske man kan vara ute och glida när Brolle är i trakterna och spelar.

Att det skull vara sånt bök att tvärslänga ihop en pilsnerhäck trodde jag inte :P gick betydligt fortare förra gången, då hade jag sämre utgångsobjekt också :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Nu börjar man vara på g igen, skärmarna dök upp, passar svindåligt pga att jag inte fick till innerskärmen. Inte så förvånande iofs då jag inte hade nått att utgå ifrån, men de har jag nu. Så lite mer pyssel med innerskärmen så ska plastskärmen passa :) På den andra sidan är det ju lugnt då den inte är krokig

Bild
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Gött! Så skönt när man känner att man äntligen är på rätt spår med något :)
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Kezo skrev:Gött! Så skönt när man känner att man äntligen är på rätt spår med något :)
Jo, jag hoppade seriöst av glädje när busschauffören lastade av skärmarna :P
Nu hoppas jag bara att det slutar spöregna så man kan ta fram den :P
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

Bild
Vänster skärm monterad, nästan iaf, är lite glest mellan bultarna och nere mot tröskeln sitter den med bara en än också, då ja måste göra nya hål i tröskeln, men var ju såklart slut ström i borrmaskin, Men den sitter där iaf, och allt lyse på den här sidan funkar :)

Bild
En liten helhetsbild, en sida kvar, en returfjäder till kopplingspedaln, en glödlampa och fylla glykol, sen hade jag tänkt besikta den, typ :)
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Yihaaa!

Såg en typ likadan på blocket för 15000:-
Jo, jag är sugen.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
B204T
Dunderpostare!

Inlägg av B204T »

OneYet skrev:Yihaaa!

Såg en typ likadan på blocket för 15000:-
Jo, jag är sugen.
KÖP!
Sen kan du komma hit och dricka kaffe och vi kan kappcruisa fenmerca ;) Det är ju bara 108 mil ;) skärmarna har ju typ passerat dig
Volvo 945 Turbo -96
Chevrolet Camaro LT -76
Skriv svar