Opel Commodore GS/E -77
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Insprut från 2010, motor från 1993 och kaross från 1977, kan ju inte bli bättre
Nu börjar det snart bli dags för den klassiska leken "Gissa effekten"!
Så, vad tror ni? Senast blev det 200 hk/292 Nm på bakhjulen med ett lite halvt opålitligt Megasquirt.
Gissa vilt omkring er, den som kommer närmast vinner en fulkorv som vanligt!
Nu börjar det snart bli dags för den klassiska leken "Gissa effekten"!
Så, vad tror ni? Senast blev det 200 hk/292 Nm på bakhjulen med ett lite halvt opålitligt Megasquirt.
Gissa vilt omkring er, den som kommer närmast vinner en fulkorv som vanligt!
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 559
- Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
- Ort: Habo
-
- Megapostare!
- Inlägg: 222
- Blev medlem: 16 sep 2007 21:33
- Ort: Reftele (Bredaryd)
Nu är det nära!
Har varit ute och kört lite idag, nu börjar den kännas ganska ok.
Pillade lite med inställningarna till bredbandslambdan så nu visar det samma värden både i datorn och i mätaren som sitter i mittkonsollen.
Verkar som om det gjorde lite nytta, mätaren visar ungefär lambda 1 när man kör på landsväg.
På tomgång går den något magert, men det behöver ju inte vara nån nackdel.
Har varit ute och kört lite idag, nu börjar den kännas ganska ok.
Pillade lite med inställningarna till bredbandslambdan så nu visar det samma värden både i datorn och i mätaren som sitter i mittkonsollen.
Verkar som om det gjorde lite nytta, mätaren visar ungefär lambda 1 när man kör på landsväg.
På tomgång går den något magert, men det behöver ju inte vara nån nackdel.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
231hk/327Nhm
Edit: varför kunde jag inte gissat 5 min senare, när jag varit inne på...
Edit: varför kunde jag inte gissat 5 min senare, när jag varit inne på...
Senast redigerad av 1 Calle Wennborg, redigerad totalt 15 gånger.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
En liten film från mappningen i måndags hos Maxxtuning.
http://www.maxxtuning.se/kundbilar/m...ndore--anders/
Tokig musik
Lite mindre effekt och vrid än senast denna motorn bromsades 2009, men det hade jag nästan räknat med.
Den har ju gått två säsonger med mycket banåka och sen har väl kolvringar och cylinderväggar fått lite stryk av att den gick så fett när jag startade upp den med DTA-sprutet.
Huvudsaken är att den går bättre än med originalsprutet!
Ska testa att köra med tomgångsmotorn framöver, det kan ju bli spännande. Nånting händer iaf när jag testar utgången som styr tomgångsmotorn, det ploppar till i den lite grann.
Det får bli helgens nöje tror jag
http://www.maxxtuning.se/kundbilar/m...ndore--anders/
Tokig musik
Lite mindre effekt och vrid än senast denna motorn bromsades 2009, men det hade jag nästan räknat med.
Den har ju gått två säsonger med mycket banåka och sen har väl kolvringar och cylinderväggar fått lite stryk av att den gick så fett när jag startade upp den med DTA-sprutet.
Huvudsaken är att den går bättre än med originalsprutet!
Ska testa att köra med tomgångsmotorn framöver, det kan ju bli spännande. Nånting händer iaf när jag testar utgången som styr tomgångsmotorn, det ploppar till i den lite grann.
Det får bli helgens nöje tror jag
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Testade att aktivera tomgångsstyrningen rakt av som den är inställd nu, det sa "plupp" och motorn stannade
Förmodligen stänger ventilen helt som det är inställt nu, annars när den inte har nån styrning så ligger den i ett fast läge, typ 30% öppen eller nåt sånt.
Lade ner den delen av verksamheten och fokuserade istället på att få bort lite spikningar som dyker upp strax över 3000 rpm.
Var ute och körde lite, fetade på lite soppa och backade nån grad på tändningen och nu verkar det ha försvunnit. Iaf det man kan höra in i kupén över allt annat vindbrus och skrammel.
Lyckades råda bot på ett skrammel åtminstone, torsionspinnarna till bakluckan skorrade mot hatthyllan.
Klädde in dem med uppslitsad plastslang så nu är de tysta.
Förmodligen stänger ventilen helt som det är inställt nu, annars när den inte har nån styrning så ligger den i ett fast läge, typ 30% öppen eller nåt sånt.
Lade ner den delen av verksamheten och fokuserade istället på att få bort lite spikningar som dyker upp strax över 3000 rpm.
Var ute och körde lite, fetade på lite soppa och backade nån grad på tändningen och nu verkar det ha försvunnit. Iaf det man kan höra in i kupén över allt annat vindbrus och skrammel.
Lyckades råda bot på ett skrammel åtminstone, torsionspinnarna till bakluckan skorrade mot hatthyllan.
Klädde in dem med uppslitsad plastslang så nu är de tysta.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Jag provkörde på gatan efter mappningen, men det regnade och bilen skramlar och lever så det var svårt att höra om det spikade.
Dippen i vridmomentskurvan beror på det variabla insuget. Det är ett vacuumstyrt spjäll som öppnar precis vid 4000 rpm så därför blir det en liten dipp där.
Vi testade lite olika varvtal för öppningen, men det funkade bäst med 4000.
Spikningarna inträffar vid ungefär 3500 rpm och försvinner över 4000.
Jag ska testa att lägga på lite mer bränsle i det området.
Dippen i vridmomentskurvan beror på det variabla insuget. Det är ett vacuumstyrt spjäll som öppnar precis vid 4000 rpm så därför blir det en liten dipp där.
Vi testade lite olika varvtal för öppningen, men det funkade bäst med 4000.
Spikningarna inträffar vid ungefär 3500 rpm och försvinner över 4000.
Jag ska testa att lägga på lite mer bränsle i det området.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Bilen ombesiktigad och godkänd två år framåt!
Jag fick göra några fullgasrepor utanför stationen för att få upp temperaturen i katalysatorn, sen gick det fint
Jag bytte tillbaka till original Motronic motorstyrning eftersom det var svårt att få motorn att gå rent på tomgång med DTA-sprutet.
Besiktningsgubbarna tyckte det var lite kul med två Commodorer samma dag, det hade tydligen varit en där på morgonen också
Så nu ska jag försöka få tag i lite R-däck så jag kan köra på Anderstorp på torsdag. Finns risk att jag får köra på besiktingsdäcken som sitter på nu, men hellre det än inget alls.
Två beggade R888 har jag på fälg, samt två slutkörda A048 på fälg. Känns inte så bra att köra på så slitna däck, kanske att man ska ha gatdäcken bak?
Jag fick göra några fullgasrepor utanför stationen för att få upp temperaturen i katalysatorn, sen gick det fint
Jag bytte tillbaka till original Motronic motorstyrning eftersom det var svårt att få motorn att gå rent på tomgång med DTA-sprutet.
Besiktningsgubbarna tyckte det var lite kul med två Commodorer samma dag, det hade tydligen varit en där på morgonen också
Så nu ska jag försöka få tag i lite R-däck så jag kan köra på Anderstorp på torsdag. Finns risk att jag får köra på besiktingsdäcken som sitter på nu, men hellre det än inget alls.
Två beggade R888 har jag på fälg, samt två slutkörda A048 på fälg. Känns inte så bra att köra på så slitna däck, kanske att man ska ha gatdäcken bak?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Det blev inget Anderstorp på nationaldagen, så i vredesmod körde jag av kopplingsvajern istället.
Den började nog ge sig redan på Varaträffen, den gav upp helt ett par dagar senare.
Köpte en ny vajer på http://altopelhilfe.de/altopelshop/ som dök upp idag, så det var bara att åka och montera.
Väldigt krångligt att byta vajern på denna bilen, det är fruktansvärt trångt ovanför pedalstället så vajeröglan går inte att haka på utan att lossa halva pedalstället.
Lite oväntat att det var så besvärligt, resten av bilen är väldigt lättmekad.
Hann inte provköra, men känslan i pedalen är bra och det blev mer lättrampat. Gamla vajern mådde nog inte så bra.
Nu väntar jag på nya stolsfästen så jag kan montera mina svarta skalstolar, det blir sitta-still stol på passagerarsidan nu också.
Köpte en Raidopower och en noname av garagepolaren Zeb för ett tag sen, det är ju bättre än inget.
Förhoppningsvis kan jag montera stolarna lite lägre nu, OMP-stolen jag har nu sitter på ett slaktat originalunderrede och det går inte komma lägre utan att kapa i golvet. Det är lågt i tak i bilen pga takluckan.
Den började nog ge sig redan på Varaträffen, den gav upp helt ett par dagar senare.
Köpte en ny vajer på http://altopelhilfe.de/altopelshop/ som dök upp idag, så det var bara att åka och montera.
Väldigt krångligt att byta vajern på denna bilen, det är fruktansvärt trångt ovanför pedalstället så vajeröglan går inte att haka på utan att lossa halva pedalstället.
Lite oväntat att det var så besvärligt, resten av bilen är väldigt lättmekad.
Hann inte provköra, men känslan i pedalen är bra och det blev mer lättrampat. Gamla vajern mådde nog inte så bra.
Nu väntar jag på nya stolsfästen så jag kan montera mina svarta skalstolar, det blir sitta-still stol på passagerarsidan nu också.
Köpte en Raidopower och en noname av garagepolaren Zeb för ett tag sen, det är ju bättre än inget.
Förhoppningsvis kan jag montera stolarna lite lägre nu, OMP-stolen jag har nu sitter på ett slaktat originalunderrede och det går inte komma lägre utan att kapa i golvet. Det är lågt i tak i bilen pga takluckan.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Såna moderna påfund kan man ju inte ha i bilenAdolfsson skrev:Du skulle bygt om till hydral när du ändå va där och rota
Nja, det är ihopsvetsat med en insugsfläns nu men det återstår en hel del jobb innan det är färdigt.Jakob skrev:hur gick det för dig sen, fick du dit m3 insuget?
Risken finns att jag får kapa isär och svetsa om det, tror jag tänkte lite fel på ett par ställen.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Svarta skalstolar monterade, fick bli en kombination av universalfästen och slaktade originalunderreden.
https://www.dropbox.com/s/4a73qq9954cbl ... .19.47.jpg
Ni får nöja er med en länk till min Dropbox, orkar inte klabba med facebooklänkar och sånt nu.
Det bästa vore om attitude.mine.nu kunde återupplivas, men det kanske är kört för evigt?
Tog iaf en provtur och kunde konstatera att dynan i den nya stolen är tunnare så jag sitter lägre, men mer obekvämt på långresor.
Inget som inte går att lösa med nån extra kudde under röven vid längre sträckor på landsväg.
Satte stolen en aning längre bak också för att senare kunna montera en moccaratt jag har liggande.
Har fortfarande vänsterbenet böjt när kopplingen är helt nertrampad och det är inga problem att få i 5an
https://www.dropbox.com/s/4a73qq9954cbl ... .19.47.jpg
Ni får nöja er med en länk till min Dropbox, orkar inte klabba med facebooklänkar och sånt nu.
Det bästa vore om attitude.mine.nu kunde återupplivas, men det kanske är kört för evigt?
Tog iaf en provtur och kunde konstatera att dynan i den nya stolen är tunnare så jag sitter lägre, men mer obekvämt på långresor.
Inget som inte går att lösa med nån extra kudde under röven vid längre sträckor på landsväg.
Satte stolen en aning längre bak också för att senare kunna montera en moccaratt jag har liggande.
Har fortfarande vänsterbenet böjt när kopplingen är helt nertrampad och det är inga problem att få i 5an
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare