Som jag skrev tidigare så hade det vettigaste varit att skrota maskinen.
Men vettigast är inte alltid roligast och jag har fäst mig vid modellen och tycker det skulle vara tråkigt utan en snabb röd polo.
Äventyret började egentligen vid lunch i måndags eller strax innan. Då kamremshaveri konstaterades, något som verkade märkligt så även oljetrycket försvunnet. Får göra en obduktion framöver.
Vid lunchen så kändes det lite orättvist och hopplöst men ganska snart hittades en gul polo gti på blocket. Jakob sa direkt: "Vi åker ikväll" och så var vi påväg. Direkt efter att maten landat i kistan så ringdes killen upp och 43 sekunder senare var bilen nerprutad 25% och köpt!
Vi började skruva igårkväll efter jobbet och ganska snart låg den första motorn på golvet.
Efter några minuter städande och lika många minuters puttande var nästa objekt inne. Någon timme senare så var även den motorn ur.
För att det skulle bli någon form att uppgradering så tog Jakob med sig svänghjulet hem och filade bort lite onödigt material innan det sedan balanserades och monterades.
Även kamrem & vattenpump byttes när motorn stod på bänk. 1 timmes arbete trots lite krångel.
Montering av motorn tar alltid längre tid och krånglar lite mer. Sedan är det lätt hänt att man glömmer någonting och får lossa en massa för att komma åt, men inte denna gången. Det enda var en självjusterande kopplingswire och ett stift i en kontakt.
Så efter mindre än 24timmar ifrån mekstart så var Polon vid liv igen
En Second Hand polo som är Världens fynd(igaste)!
Donatorbilen som likt alla andra polo också hade en rasad låda.
Efter knappt 2 timmar låg första motorn på marken.
En något förvirrad men ändå glad mekaniker som direkt blir sugen på att skruva ur den rasade maskinen.
Rasmotorn urplockad. Ska öppna och titta hur illa det är i toppen. Det brukar vara lite spännande att försöka ta reda på vad som har orsakat haverierna. Så att man vet vad man ska tänka på till nästa gång.
Nybalanserat svänghjul. Alltid kul att testa lite nytt.
En glad nattarbetare och svarvare godkänner sitt egna arbete.
2kg lättare blev svänghjulet, en minskning med 27% av orginalvikten på 7,5kg.
Varmkörning pågår!