Traction control vectra c
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Traction control vectra c
Tc lampan tänds emellanåt.
Mycket irriterande. Startar upp bilen och allt är som det ska. Men så fort jag vrider på ratten så tänds lampan. Oftast, men det händer att jag kan köra till jobbet utan att den tänds. Ett typiskt glapp i min värld.
Kan ha klämt kablarna något vid fjäderbyte, men jag ser inga fysiska skador iaf. Har provat att lossa/dela kabeln, men då tänds ju både abs och tc.
Ideer hur man ska lösa problemet någon?
Mycket irriterande. Startar upp bilen och allt är som det ska. Men så fort jag vrider på ratten så tänds lampan. Oftast, men det händer att jag kan köra till jobbet utan att den tänds. Ett typiskt glapp i min värld.
Kan ha klämt kablarna något vid fjäderbyte, men jag ser inga fysiska skador iaf. Har provat att lossa/dela kabeln, men då tänds ju både abs och tc.
Ideer hur man ska lösa problemet någon?
Martin .. Sköld
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Styrvinkelgivaren...
Testa att ratta fram och tillbaka max ett par gånger. Det funkade iofs inte på min bil, men kunde gjort det. När väl felkoden (som skapade lamp-tändningen), var släckt, så nollades detta.
Den kan ju för all del vara sönder också...
Testa att ratta fram och tillbaka max ett par gånger. Det funkade iofs inte på min bil, men kunde gjort det. När väl felkoden (som skapade lamp-tändningen), var släckt, så nollades detta.
Den kan ju för all del vara sönder också...
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Mekonomen i skillingaryd är rätt billiga på sånt har jag hört!Martin skrev:Det kom några dagar efter fjäderbytet, och jag var orolig att jag skadat någon kabel, vilket spär på teorierna om att jag gjort det oxå. Men det verkar ju troligast att det är den där enheten
Så vem datar billigt?
-inte mekonomen iaf-
Felkoden sa att det var styrvinkelgivaren som hade problem.
Jag funderar på en annan sak. Jag har ett dåligt batteri oxå.
Och jag känner ju att servon lägger av ibland. Och ett av dessa problem kan ju leda till det andra. Det kan ju vara såklart att styrvinkelgivaren får servon att falera, men kan det vara så att betteriet är för dåligt för servon (el), så att den inte orkar, och på så vis ger felsignal till givaren?
I övrigt så funkar ju esp (tycker jag det verkar som)
Jag funderar på en annan sak. Jag har ett dåligt batteri oxå.
Och jag känner ju att servon lägger av ibland. Och ett av dessa problem kan ju leda till det andra. Det kan ju vara såklart att styrvinkelgivaren får servon att falera, men kan det vara så att betteriet är för dåligt för servon (el), så att den inte orkar, och på så vis ger felsignal till givaren?
I övrigt så funkar ju esp (tycker jag det verkar som)
Martin .. Sköld
12,8 volt i batteriet är ok, men det behöver inte betyda att batteriet mår bra.
Startbatterier slits och ju mer elektronik det blir i bilarna desto hårdare får batteriet jobba när man startar motorn.
Är det ett originalbatteri? Alltså att det står Opel eller GM på det.
Då är det troligen lika gammalt som bilen, ungefär 10 år i ditt fall.
Startbatterier slits och ju mer elektronik det blir i bilarna desto hårdare får batteriet jobba när man startar motorn.
Är det ett originalbatteri? Alltså att det står Opel eller GM på det.
Då är det troligen lika gammalt som bilen, ungefär 10 år i ditt fall.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Batteriet kan hålla rätt volt när man mäter det, men oftas dalar det när man belastar det...
Biltemas batterier har jag tidigare sålt en massa begagnade, och tycker de håller väldigt bra standard.
Ta gärna ett ännu större batteri om det får plats. Jag tror jag har ett 70A i min...
Stora tyska kvalitétsvagnar kräver mycket ström.
Biltemas batterier har jag tidigare sålt en massa begagnade, och tycker de håller väldigt bra standard.
Ta gärna ett ännu större batteri om det får plats. Jag tror jag har ett 70A i min...
Stora tyska kvalitétsvagnar kräver mycket ström.
Jag lyxade till det och köpte ett Banner hos Holmgrens, kostade nog 1200 tror jag.Martin skrev:Nej så är det säkert, det stod gm på tyckte jag.
Fultema har 62 ah batteri med 600 i startström för 800:- med fyra års garanti, det tror jag är det mest prisvärda.
Om ingen tipsar något bättre, så blir det köp imorgon.
En grej man kan tänka på så här års är att stänga av klimatanläggning, stereo och sånt innan man stänger av motorn.
Sen när man ska starta nästa morgon och det är -20 behöver inte batteriet ge ström till en massa extra grejer.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare