Polera bilen
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Polera bilen
Det här har jag ju gjort i många år.
Tvätta, köra med polish, vaxa.
Vid grova repor lite flytande rubbing.
Det har ju fungerat men jag är inte imponerad av mitt eget resultat.
Jag har sedan de vann Bilsports vaxtest någon gång på 90-talet använt Sonax prylar.
Nu frågar jag: Har ni några tips grabbar?
Gör jag på fel sätt?
Använder jag fel produkter?
Hur gör ni?
Fyll på tråden.
Tvätta, köra med polish, vaxa.
Vid grova repor lite flytande rubbing.
Det har ju fungerat men jag är inte imponerad av mitt eget resultat.
Jag har sedan de vann Bilsports vaxtest någon gång på 90-talet använt Sonax prylar.
Nu frågar jag: Har ni några tips grabbar?
Gör jag på fel sätt?
Använder jag fel produkter?
Hur gör ni?
Fyll på tråden.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Intressant tråd.
Jag har testat lite olika produkter men använder mest sonaxprodukter.
Det finns säkert något som är bättre idag. Men ett fel som jag gjorde
i början var att man lapå för mycket medel. Tycker att det blir lättare
& bättre resultat med mindre medel + en bra polermaskin och delar upp
bilen i flera ytor.
Har märkt att det krävs mycket tid & tålamod för bra resultat.
Jag har testat lite olika produkter men använder mest sonaxprodukter.
Det finns säkert något som är bättre idag. Men ett fel som jag gjorde
i början var att man lapå för mycket medel. Tycker att det blir lättare
& bättre resultat med mindre medel + en bra polermaskin och delar upp
bilen i flera ytor.
Har märkt att det krävs mycket tid & tålamod för bra resultat.
Senast redigerad av 1 Knigth Rider, redigerad totalt 30 gånger.
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Jag själv använder en billigare oscillerande maskin som funkar bra.Reco skrev:Använder du maskin? Och vilka delar använder du den till?
Och vad ska man ha för maskin? Jag har varit förvirrad länge.
Använder den till hela bilen. Jag är ingen expert på polering men en
liten regel som jag går efter. Hårt sliten lack medel med mer polermedel.
Mindre sliten lack - medel med mindre polermedel i.
Som jag skrev innan använder jag inte så mycket medel på en gång.
Pollerar tills nästan allt medel är borta ock tar det sista med en polerduk.
Jag var väl oxå lite rädd för att använda maskin i början men tycker
nu att det funkar bra.
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Lite bra tipps hur man använder en polermaskin.
http://youtu.be/Et6Egpw-f-s
http://youtu.be/Et6Egpw-f-s
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Glömde bort att skriva att jag använder en frotteliknande polerduk
på maskinen. Föredrar den hällre en svamp som är mer vanligt.
Frottetrissan tycker jag går lite lättare och är inte lika lätt att köra varm.
Många säger ju att frottehanduken är finputtsarens bäste vän!
Ock det tycker jag med!
på maskinen. Föredrar den hällre en svamp som är mer vanligt.
Frottetrissan tycker jag går lite lättare och är inte lika lätt att köra varm.
Många säger ju att frottehanduken är finputtsarens bäste vän!
Ock det tycker jag med!
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
-
- Legend!
- Inlägg: 3042
- Blev medlem: 23 okt 2001 01:00
- Ort: Horda
- Kontakt:
Sonax körde jag med också ett tag. Fick dock aldrig något bra resultat med maskin. Men har nu förstått att det är en "kemisk" polering och funkar bra om man inte har en polermaskin. Med maskin avdunstar den allt för fort.
Riktigt polermedel är ju oftast mer krämigt. Fick tips om att fukta lite lätt ibland med vatten i en "blomspruta" där man polerar. Och helt plötsligt så blev det väldigt mycket lättare att få bra resultat.
Ska man få det riktigt bra behöver man ju två olika sorters maskiner och olika trissor för olika steg.
Denna film kikade jag på endel. Fattar dock inte mycket av vad han säger.
http://www.youtube.com/watch?v=XONNuBSALwU
Riktigt polermedel är ju oftast mer krämigt. Fick tips om att fukta lite lätt ibland med vatten i en "blomspruta" där man polerar. Och helt plötsligt så blev det väldigt mycket lättare att få bra resultat.
Ska man få det riktigt bra behöver man ju två olika sorters maskiner och olika trissor för olika steg.
Denna film kikade jag på endel. Fattar dock inte mycket av vad han säger.
http://www.youtube.com/watch?v=XONNuBSALwU
BMW M3 E30 - BMW 530D F10 - ALPINA B3 2,7 CAB Replica - BMW Z4M Coupé
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Hittade lite bra tipps innan vaxning & polering.
Vad ska jag tvätta bilen med?
Först så ska du avfetta bilen för att få bort asfaltsfläckar och annan inbiten smuts. Sedan spolar du av bilen med vatten och avslutningsvis schamponerar hela bilen med en svamp och spolar rent efteråt.
Vilken avfettning ska jag använda?
En alkalisk avfettning används för att få bort damm, trafikfilm,sot och annan smuts. Men den är inte så effektiv på asfalt och tjära.
Kallavfettning är mycket effektiv på asfalt, tjära och salt. Används väldigt ofta på vintern inför
tvätt av bilen. Denna består nästan helt av lösningsmedel. Denna avfettningen löser även olja, fetter,asfalt och vaxskikt. Därför rekommenderas det att man använder denna typen mer sällan och endast vid grov smutsgrad.
Microavfettning brukar man säga en en blandning av de ovannämnda. Dvs den löser olja och smuts samt även trafikfilm och damm.
Sommartid rekommenderar jag att använda mildare avfettningar för att spara på lackskydd/vaxet. Under vintern brukar man nästan behöva att köra med kallavfettning för att få bort det mesta.
Vad är viktigt att tänka på innan jag börjar polera lacken på min bil?
Tvätta noga av all smuts på bilen så att du har en klinisk ren lack när du är klar. Tänk på att all smuts du lämnar kvar sätter sig på poleringsdukar/svampar sedan när du kör maskin på den och samtidigt så roteras smutsen på din lack som du ska polera upp och kan istället repa mer.
Vilka risker finns det med att polera?
Så länge man använder låga varvtal på maskinerna man kör med och milda medel så brukar riskerna vara väldigt små. Det man ska akta sig för är när man använder en "roterande" maskin med endast en polertrissa på. Kör man ett högt varvtal på denna maskinen och håller för länge på samma yta eller över skarvar/kanter så är det lätt att man bränner igenom lacken. För nybörjare rekommenderar jag en oscillerande maskin med dubbla trissor och som kör på ett lägre varvtal. Det är svårare att bränna igenom med en sådan maskin.
Kan man lägga vax direkt på lacken utan att rengöra den?
Man kan göra detta men bör helst avstå. Det är A och O att lacken är ren och fin innan man lägger på ett skydd. Så ett bra underarbete är vad som är viktigast vid en bra rekond av bil. Man vill ju ha en fin lyster/glans på bilens lack innan man lägger på ett skyddande skikt.
Vilka olika typer av medel finns? Vad är vad?
Rubbing, cleaner, polish, vax/lackförsegling används. Rubbing är ett grövre medel som tar bort oxid och repor men kan lämna polerrosor(ser ut som rosor i lacken när man lyser på den med lampa eller tittar i solljus.). Cleaner är ett mellanting mellan rubbing och polish. Avverkar inte lika bra som rubbing men är heller inte lika mild som polish. Kan med fördel användas för polering av mildare tvättrepor.
Polish används för att finpolera och jämna ut dessa polerrosor som kan uppstå. Polish är mer rekommenderat för mindre finrepor som tvättrepor. Avslutningsvis brukar man lägga på ett lackskydd eller vax av något slag på ytan man polerat för att skydda den. Ett vax brukar hålla mindre än ett riktigt lackskydd. Det varierar väldigt stort mellan de olika sorterna och det som är bäst är att prova sig fram och se vilket man trivs bäst med.
Hur ofta kan man polera?
Varje grovpolering tunnar ut lacken lite eftersom den sliter på yttre lackskiktet, men det är så lite så man har idag egentligen inte sagt någon gräns på hur ofta man kan polera. Finns bilar där man grovpolerat över 20 gånger i dens livstid utan problem.
Finns olika polermaskiner, vilken ska jag använda till vilket moment?
Finns två olika typer av polermaskiner, Roterande och Oscillerande. Den roterande maskinen används oftast först och är till för att grovpolera samt rengöra lacken på djupet. Då denna maskinen brukar kunna hålla ett högt varvtal så används den för att plocka djupare repor som kräver mer värme. Den oscillerande maskinen används för att finpolera och duger perfekt till att plocka bort tvättrepor med. Den används för att "städa" bort polerrosor som den roterande maskinen skapat och för att bygga en slutglans och fördela ut lackskydd/vax med.
Vad ska man vara i för lokal och spelar temperaturen någon roll?
Man bör helst ha +10 grader i lokalen man vistas i. Detta är för att vaxet ska torka snabbt och bra. Vissa polermedel biter inte lika bra under kallare temperaturer.
Mina plastlister blev vita efter polering, hur kan jag undvika detta?
Man bör som grundregel alltid maskera svarta lister eller plocka bort de innan polering. Vanlig maskeringstejp fungerar perfekt. Har man ändå glömt att maskera och fått vita fläckar på plastlisterna så finns det olika medel man kan köpa för att få bort detta med. Det är poleringsmedel med silikon som orsakar detta och det finns många silikonfria som är väldigt snälla mot plasten idag.
Hur mycket medel? Är mycket medel bättre än lite?
Man ska använda så lite medel som möjligt då allt som blir över bara blir överflöd som du sedan måste torka borta och innebär mer arbete. Jag brukar ha som tumregel att sätta tre droppar per trissa i storlek av ärtor och köra med. Kör alltid en karossdel i taget. Mycket medel blir mer trögpolerat och jobbigare att få bort, gör ingen nytta alls då lacken bara tar en viss mängd innan den är mättad.
Hur ska man använda en enkeltrissig maskin?
Detta är en maskin man ska vara väldigt försiktig med om man är nybörjare. Tryck aldrig maskinen för hårt mot lacken och håll alltid ett stadigt stag om den. Polera in medlet tills den bryts ner på lacken och kör endast en karossdel i taget. Lys gärna med dubbla 500wattslampor för att se hur ytan blir och om reporna försvinner.
Ska man polera och lackskydda en nylackad bil?
Nej, det är rekommenderat av alla lackfirmor att vänta minst 2 månader så lacken får härda ordentligt. Sen är det starkt rekommenderat att vaxa eller lackskydda bilen så den skyddas mot oxid.
Vad ska jag tvätta bilen med?
Först så ska du avfetta bilen för att få bort asfaltsfläckar och annan inbiten smuts. Sedan spolar du av bilen med vatten och avslutningsvis schamponerar hela bilen med en svamp och spolar rent efteråt.
Vilken avfettning ska jag använda?
En alkalisk avfettning används för att få bort damm, trafikfilm,sot och annan smuts. Men den är inte så effektiv på asfalt och tjära.
Kallavfettning är mycket effektiv på asfalt, tjära och salt. Används väldigt ofta på vintern inför
tvätt av bilen. Denna består nästan helt av lösningsmedel. Denna avfettningen löser även olja, fetter,asfalt och vaxskikt. Därför rekommenderas det att man använder denna typen mer sällan och endast vid grov smutsgrad.
Microavfettning brukar man säga en en blandning av de ovannämnda. Dvs den löser olja och smuts samt även trafikfilm och damm.
Sommartid rekommenderar jag att använda mildare avfettningar för att spara på lackskydd/vaxet. Under vintern brukar man nästan behöva att köra med kallavfettning för att få bort det mesta.
Vad är viktigt att tänka på innan jag börjar polera lacken på min bil?
Tvätta noga av all smuts på bilen så att du har en klinisk ren lack när du är klar. Tänk på att all smuts du lämnar kvar sätter sig på poleringsdukar/svampar sedan när du kör maskin på den och samtidigt så roteras smutsen på din lack som du ska polera upp och kan istället repa mer.
Vilka risker finns det med att polera?
Så länge man använder låga varvtal på maskinerna man kör med och milda medel så brukar riskerna vara väldigt små. Det man ska akta sig för är när man använder en "roterande" maskin med endast en polertrissa på. Kör man ett högt varvtal på denna maskinen och håller för länge på samma yta eller över skarvar/kanter så är det lätt att man bränner igenom lacken. För nybörjare rekommenderar jag en oscillerande maskin med dubbla trissor och som kör på ett lägre varvtal. Det är svårare att bränna igenom med en sådan maskin.
Kan man lägga vax direkt på lacken utan att rengöra den?
Man kan göra detta men bör helst avstå. Det är A och O att lacken är ren och fin innan man lägger på ett skydd. Så ett bra underarbete är vad som är viktigast vid en bra rekond av bil. Man vill ju ha en fin lyster/glans på bilens lack innan man lägger på ett skyddande skikt.
Vilka olika typer av medel finns? Vad är vad?
Rubbing, cleaner, polish, vax/lackförsegling används. Rubbing är ett grövre medel som tar bort oxid och repor men kan lämna polerrosor(ser ut som rosor i lacken när man lyser på den med lampa eller tittar i solljus.). Cleaner är ett mellanting mellan rubbing och polish. Avverkar inte lika bra som rubbing men är heller inte lika mild som polish. Kan med fördel användas för polering av mildare tvättrepor.
Polish används för att finpolera och jämna ut dessa polerrosor som kan uppstå. Polish är mer rekommenderat för mindre finrepor som tvättrepor. Avslutningsvis brukar man lägga på ett lackskydd eller vax av något slag på ytan man polerat för att skydda den. Ett vax brukar hålla mindre än ett riktigt lackskydd. Det varierar väldigt stort mellan de olika sorterna och det som är bäst är att prova sig fram och se vilket man trivs bäst med.
Hur ofta kan man polera?
Varje grovpolering tunnar ut lacken lite eftersom den sliter på yttre lackskiktet, men det är så lite så man har idag egentligen inte sagt någon gräns på hur ofta man kan polera. Finns bilar där man grovpolerat över 20 gånger i dens livstid utan problem.
Finns olika polermaskiner, vilken ska jag använda till vilket moment?
Finns två olika typer av polermaskiner, Roterande och Oscillerande. Den roterande maskinen används oftast först och är till för att grovpolera samt rengöra lacken på djupet. Då denna maskinen brukar kunna hålla ett högt varvtal så används den för att plocka djupare repor som kräver mer värme. Den oscillerande maskinen används för att finpolera och duger perfekt till att plocka bort tvättrepor med. Den används för att "städa" bort polerrosor som den roterande maskinen skapat och för att bygga en slutglans och fördela ut lackskydd/vax med.
Vad ska man vara i för lokal och spelar temperaturen någon roll?
Man bör helst ha +10 grader i lokalen man vistas i. Detta är för att vaxet ska torka snabbt och bra. Vissa polermedel biter inte lika bra under kallare temperaturer.
Mina plastlister blev vita efter polering, hur kan jag undvika detta?
Man bör som grundregel alltid maskera svarta lister eller plocka bort de innan polering. Vanlig maskeringstejp fungerar perfekt. Har man ändå glömt att maskera och fått vita fläckar på plastlisterna så finns det olika medel man kan köpa för att få bort detta med. Det är poleringsmedel med silikon som orsakar detta och det finns många silikonfria som är väldigt snälla mot plasten idag.
Hur mycket medel? Är mycket medel bättre än lite?
Man ska använda så lite medel som möjligt då allt som blir över bara blir överflöd som du sedan måste torka borta och innebär mer arbete. Jag brukar ha som tumregel att sätta tre droppar per trissa i storlek av ärtor och köra med. Kör alltid en karossdel i taget. Mycket medel blir mer trögpolerat och jobbigare att få bort, gör ingen nytta alls då lacken bara tar en viss mängd innan den är mättad.
Hur ska man använda en enkeltrissig maskin?
Detta är en maskin man ska vara väldigt försiktig med om man är nybörjare. Tryck aldrig maskinen för hårt mot lacken och håll alltid ett stadigt stag om den. Polera in medlet tills den bryts ner på lacken och kör endast en karossdel i taget. Lys gärna med dubbla 500wattslampor för att se hur ytan blir och om reporna försvinner.
Ska man polera och lackskydda en nylackad bil?
Nej, det är rekommenderat av alla lackfirmor att vänta minst 2 månader så lacken får härda ordentligt. Sen är det starkt rekommenderat att vaxa eller lackskydda bilen så den skyddas mot oxid.
Robert Arvidsson
Pontiac Trans Am
Pontiac Trans Am
Titta vad jag fick i farsdagspresent av en snäll familj.
Först testade jag med mitt gamla Sonax polish och de nya padsen. Hjälpte inte.
Nya pads och nytt flådigt medel. Bättre men inte bra.
Sonax flytande rubbing för hand. Sedan nytt medel. Nu börjar det likna nåt.
Skall jag våga använda maskinen även till rubbingen tro?
Först testade jag med mitt gamla Sonax polish och de nya padsen. Hjälpte inte.
Nya pads och nytt flådigt medel. Bättre men inte bra.
Sonax flytande rubbing för hand. Sedan nytt medel. Nu börjar det likna nåt.
Skall jag våga använda maskinen även till rubbingen tro?
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Ähhh!
Ingen svarade på min fråga på 2 minuter och jag kände mig lite "wild and crazy" så jag provade flytande rubbing och biltemas jättemjuka pads.
Nu har jag en angreppsplan. Det verkade funka.
Om ett år kanske jag är så djärv att jag vågar mig på Samuels fyrstegspolering.
Ingen svarade på min fråga på 2 minuter och jag kände mig lite "wild and crazy" så jag provade flytande rubbing och biltemas jättemjuka pads.
Nu har jag en angreppsplan. Det verkade funka.
Om ett år kanske jag är så djärv att jag vågar mig på Samuels fyrstegspolering.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Har nog aldrig i halva mitt liv polerat nån bil...
Men jag har hört av folk som är lagda åt det hållet att AutoGlym skall vara "Tha Shit".
Man ska tydligen köra tills plåten slår sig av värmen. Då blir det perfekt. Förutsatt att bilen är helt rentvättad innan, naturligtvis...
Men jag har hört av folk som är lagda åt det hållet att AutoGlym skall vara "Tha Shit".
Man ska tydligen köra tills plåten slår sig av värmen. Då blir det perfekt. Förutsatt att bilen är helt rentvättad innan, naturligtvis...
Tappen
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95
www.UKULIZED.se
Volvo V70 2,4D -06
Volvo V70 TDI -99
Volvo 240 GL -85
Volvo 240 GL -88
Stiga Park Pro 16 HST -95