Jag har köpt en gubbil - igen
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Deluxpostare!
- Kontakt:
Jag har köpt en gubbil - igen
Några gråa rökpuffar i onsdags och jag insåg att det var dags att skiljas från min Saab 9-5 efter 12000 mil och fem år. En halrenovering av motorn + genomgång av bromsarna innan besiktningen hela världen om jag hade haft jobb, men inte nu.
Efter att ha letat efter ett lämpligt vinterskott och bommat en riktigt fin Saab 90 med några timmar planerade jag för en permanent lösning bestående i försäljning av en GDS-bil och köp av en så bra 9000 som möjligt. Lusläste Blocket, men så ringde vännen L mig och erbjöd mig en 9000 CSE -97 som blir klar om en eller två veckor.
Mot min 9-5 får jag en bil med nya framskärmar och resten av den måttliga rosten fixad, "nytt" drag och de vanligaste slitdelarna (inkl. ny koppling) bytta för runt 20´av den förre ägaren. AC och allt annat fungerar som det ska. Jag får åka till bilprovningen med den, men jag har garanti på att den går igenom.
130 hk gör den inte till en racer, men jag åker bekvämt och säkert och kanske den får bli ett klassikerobjekt vad det lider.
Efter att ha letat efter ett lämpligt vinterskott och bommat en riktigt fin Saab 90 med några timmar planerade jag för en permanent lösning bestående i försäljning av en GDS-bil och köp av en så bra 9000 som möjligt. Lusläste Blocket, men så ringde vännen L mig och erbjöd mig en 9000 CSE -97 som blir klar om en eller två veckor.
Mot min 9-5 får jag en bil med nya framskärmar och resten av den måttliga rosten fixad, "nytt" drag och de vanligaste slitdelarna (inkl. ny koppling) bytta för runt 20´av den förre ägaren. AC och allt annat fungerar som det ska. Jag får åka till bilprovningen med den, men jag har garanti på att den går igenom.
130 hk gör den inte till en racer, men jag åker bekvämt och säkert och kanske den får bli ett klassikerobjekt vad det lider.
-
- Deluxpostare!
- Kontakt:
Det tar onekligen på de fina exemplaren. Skärmkanter av silvertape är nästan standard och jag vet inte hur många som är uppskrämda till +300 hk med fulchips som jag har sett... Jag har långtidsplaner på polyuretanbussningar + 10-20 hk till.OneYet skrev:Det är inte alls speciellt ofta man ser en 9000 nu för tiden.
9000 är trevliga bilar. Har haft -86, -87, -88, -89 och -93 års modeller tror jag det var. Men en sen modell med turbo är intressant om jag tröttnar på BMW igen...
Lätta att hålla igång.
/Mats J
Lätta att hålla igång.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
-
- Deluxpostare!
- Kontakt:
Egentligen kanske jag borde skriva om det här som ett tacksägelseämne, men i alla fall:
Fredag kväll och jag hade avverkat drygt hundra mil med pärlan sen besiktningen förra tisdagen. Fin väg, tät skog, dålig sikt åt sidorna, måttlig fart.
Plötsligt såg jag något stort och gråbrunt i höger ögonvrån. Lyckades med en hastig inbromsning och en undanmanöver undvika älgkon, men i stället blev det en fullträff på fjolårskalven som kom efter.
Älgen dog innan jag han ur bilen, bilen är i praktiken ett reservdelslager på hjul och jag lever.
Av olika anledningar var bilen helförsäkrad så nu ska det bli spännande att se vad jag får för värdering.
Fredag kväll och jag hade avverkat drygt hundra mil med pärlan sen besiktningen förra tisdagen. Fin väg, tät skog, dålig sikt åt sidorna, måttlig fart.
Plötsligt såg jag något stort och gråbrunt i höger ögonvrån. Lyckades med en hastig inbromsning och en undanmanöver undvika älgkon, men i stället blev det en fullträff på fjolårskalven som kom efter.
Älgen dog innan jag han ur bilen, bilen är i praktiken ett reservdelslager på hjul och jag lever.
Av olika anledningar var bilen helförsäkrad så nu ska det bli spännande att se vad jag får för värdering.
-
- Deluxpostare!
- Kontakt:
-
- Deluxpostare!
-
- Styrelseledamot