BMW e30 v8 662hk/900nm. wisefab!

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Emil C
Megapostare!
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 feb 2008 20:58
Ort: Vetlanda

Inlägg av Emil C »

waldemarsson skrev: yes invigd;)

nu är buren helsvetsad.

Och jag har en fråga.
Vet någon om företag som säljer alt. en bil som har:
60-67cm bred,
ca 40-45 cm hög
Kylare.
så tjockt cellpaket som möjligt.

det är rätt trångt under huven kan jag säga, är alltså ute efter ett lite lägre kyl än orginal.
Kolla Ford Mondeo manuell, dom ska va 60x40 nånting :)
Eller bmw 525tda e34 är 65x43 tror jag

Edit:
Här finns! :D

http://www.bildelsbasen.se/index.php?ex ... ter=diesel

http://www.bildelsbasen.se/?index=defau ... any_id=188
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
waldemarsson
Postar så det viner...
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
Ort: habo

Inlägg av waldemarsson »

tack! ska grotta lite i detta :D

ska försöka få fram hur tjockt cellpaketet är, det är ju rätt avgörande :lol:
662hk nuff said.

kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

waldemarsson skrev:tack! ska grotta lite i detta :D

ska försöka få fram hur tjockt cellpaketet är, det är ju rätt avgörande :lol:
Om måtten är rätt för den bilmodellen som passar så leta på ebay i england eller tyskland efter eftermarknads alukyl, dom brukar vara tjockare.

Själv köpte jag ett från en 200sx S14 till min Starion.
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
waldemarsson
Postar så det viner...
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
Ort: habo

Inlägg av waldemarsson »

Nu är det kanske onödigt att hålla inne påt när jag lägger upp dessa bilderna, självklart blir det tYYrbo. det har varit planen hela tiden.
8)
Folk har sagt att jag är dum i huvvet. "Det får aldrig plats!"
Ja vi får väl se:)

grenrör är påbörjade som ni ser. försöker göra varje rör lika långt.

Sen vill jag köpa kyl till en mitsu eclipse 94-98 eller va de va. men jag är kass på datorer och ebay, hittar bara i usa?:S nån rackare som är bra på ebay kan kanske länka:)

Bild
Bild
Bild


Bild

kollektorn va sur att göra, men det blev rätt bra tycker jag.

Bild

bonusbilder från helgen stubbrejs, på lördag är ni välkommna!!
Bild


Bild


Bild

natti
662hk nuff said.

kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
Jakob
Styrelseledamot
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 sep 2006 20:03
Ort: Reftele

Inlägg av Jakob »

snacka med filip på http://www.tuneitmotorsport.se/ han har byggt sån motor med turbo med goda resultat!
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

waldemarsson skrev:Sen vill jag köpa kyl till en mitsu eclipse 94-98 eller va de va. men jag är kass på datorer och ebay, hittar bara i usa?:S nån rackare som är bra på ebay kan kanske länka:)
Jag tycker vi gör så här: Jag köper vilken kylare du vill och du stoppar i en turbo-V8 i min Opel.....

Imponerande blandning av Hightech o Bonnsmide.
Jag är seriöst impad av grenrören och kollektorn.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Fint grenrörsmide! Ser lovande & bra ut!
Lycka till med fortsättningen! :D
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
waldemarsson
Postar så det viner...
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
Ort: habo

Inlägg av waldemarsson »

har hänt lite, snart klar med att punkta ihop grenrören, sen ska det helsvetsas:) ska köpa ett flexrör som jag ska sätta emellan den vänstra och högra cylinderbanken. för att ta upp vibrationer och värmeutvidgning.
Men den blir RÄTT trångt kan jag säga!! nu när ni kollar på bilderna förstår jag om ni tycker att det ser helt hemskt ut, men man får verkligen inte plats:P
rören från högra blocket blev väldigt rätt längd hela bunten, men från den vänstra sidan fanns ingen plats för ett ormbo:)
och jag kan inte gå upp med rören från vänstersidan rätt in i turbon, eftersom jag precis får ner handen mellan ramben och toppen:D haha

turbovalet då. en turbobanditen 70-4. 70mm inducer på kompressorn och 65 exducer på turbin. 1.15 a/r.
varför så stor? som ni ser har jag väldigt långa grenrör, och om jag skulle välja en trängre turbin är jag rädd att det kommer bygga mottryck längst bort och skjuta grenrörspackning som följd.
sen är de ju surt att åka hem från mappning med turbon bottnad? :)

Bild


Bild


Bild

INTE EN TILL KOLLEKTOR!!! ;((
Bild


Bild


Bild


Bild

Bild

Uploaded with ImageShack.us
662hk nuff said.

kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Framflyttad bromsservo ser jag :thumbsup:
Har du gjort nåt fiffigt länkage från pedalen fram till servon eller räckte det med en rak tryckstång?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
waldemarsson
Postar så det viner...
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
Ort: habo

Inlägg av waldemarsson »

Det finns någon bild på sid 1 på bromslänkaget. Men det är inte ens halvklart, bara ditpunktat. Saknas grejjer etc:)
662hk nuff said.

kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
waldemarsson
Postar så det viner...
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
Ort: habo

Inlägg av waldemarsson »

Har hänt lite sen sist. har äntligen fått hem min tigsvets i förra veckan.
en 200 amp acdc med puls och pedal:))) grymt nöjd än så länge.
Har dc tiggat en del i jobbet och i skolan. men vile testa ac nu, och ja det är så svårt som alla påstår:P

Ni som är med på banan ser att jag bara kör v-fog på rören=inte 100%
vid riktig rörsvetsning ska man köra med spalt. Nu är inte detta gasledningar för ånga som ska palla 20 bar, så jag nöjjer mig med v-fog, sparar tid och material.

annars flyter de på. har satt upp ett mål åt mig själv att den ska vara klar för lack till nyår:))

veckans fail var kyler jag beställde hem. röranslutningarna var inte som bilden visade på hemsidan och det angivna bredd måttet var måttet på cellpaketet:@@
kapa kapa kapa.
fixade skitfräna huvlås med extra plast :D haha. orginal infästningarna var ju bortkapade så jag har jju inget annat val
Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Bild
662hk nuff said.

kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
waldemarsson
Postar så det viner...
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
Ort: habo

Inlägg av waldemarsson »

Okejj, lite har hänt, ett mtech2 paket har rullat in samt fräscha(re) framskärmar.
det är en bra inpirationshöjjare:)

dessvärre har jag blivit av med kortet, det är inte en inspirationshöjjare:)
Och det främjar inte bilbyggandet att gå upp kl.04.20 för att ta sig till jobbet:S
en skitsak som hände för ett halvår sedan gjorde att dom blippte de:(

menmen, något roligt ska man kunna berätta om sin ungdom när man blir gaggig?
GO BIG OR GO HOME!



Bild


verkligen kassa bilder men ni fattar vinkeln:)

Bild

finns inga m60 flänsar att köpa så jag använde orginal. och alla som svetsat vet att de slår sig, svårt att undgå.
på vänstra sidan blev det perfekt, på högersidan var jag tvungen att göra en specialare för att kunna helsvetsa kollektorn. så då slog sig en fläns.
eftersom jag inte har någon fräs i bonnaverkstan får man nöjja sig med en lampa, något rakt och vinkelharry;)
Bild


Bild


det enda som återstår att göra på grenröret är att bygga WG rören, jiggat upp ett rör så kan jag bygga det smidigare utanför motorrummet:)
Bild


Bild
















Bild
662hk nuff said.

kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
waldemarsson
Postar så det viner...
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
Ort: habo

Inlägg av waldemarsson »

går lite för slött här, har svårt att få tid att lägga på bilen.
blir mest att man sätter sig å tiggar lite aluminium när man är i verkstan :mhihi: svårt men kul:)

låter bilderna tala för sig själva


svänghjul från bakaxeldelar, 765 tryckis och 6puckad sinter, DYRT
Bild

Min fina svetskärra. Material:
gamla gasrör från en fabrik.
stora plasthjul från fultema 39kr
en trädgårdsslangshållare fultema pris:billig.
lite tunnplåt och några kättingsstumpar så e man hemma.

Bild
stack till skåne och fixa låda med:)) 5vxl från en e34 530 v8

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

RF downpipe, får se om 3 tums bromsar upp något.. eller så får de bli gövre sen
Bild

hejj
662hk nuff said.

kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Kul och se!
Sådär härligt trångt! :D
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Anton_the_man
Deluxpostare!
Inlägg: 559
Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
Ort: Habo

Inlägg av Anton_the_man »

grymt!
lova mig en sak bara, måla INTE den MATTSVART!
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
waldemarsson
Postar så det viner...
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
Ort: habo

Inlägg av waldemarsson »

hehe varför inte? smidigt att lacka ju.
vilken annan färg gör sig bra med mörktonade baklyktor? som jag redan sitter på

Bild[/img]
662hk nuff said.

kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
Anton_the_man
Deluxpostare!
Inlägg: 559
Blev medlem: 01 jul 2003 22:16
Ort: Habo

Inlägg av Anton_the_man »

ser så fattigt ut me mattsvart..
ett sånt mästerverk är värt mer än så. allt e snyggare än mattsvart.
typ; blanksvart,blankvit, röd, whatever..
ska du dock ha en matt färg så ta då typ gun metal. så mycket snyggare än svart.
Bygg & Fastighetsservice i Habo
Citroen Jumper -05
VW Passat 2,0 tdi 4motion R-line -10
Porsche 944 -86
GasGas fse 400 -02
140m2 garage -13
Andreas K
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 1632
Blev medlem: 21 mar 2002 23:50
Ort: Vaggeryd

Inlägg av Andreas K »

Ska du överladda på en oöppnad motor?
/Andreas
Jakob
Styrelseledamot
Inlägg: 891
Blev medlem: 06 sep 2006 20:03
Ort: Reftele

Inlägg av Jakob »

Andreas K skrev:Ska du överladda på en oöppnad motor?
det är inga problem på dom här motorerna. jag har en kompis som har åkt hela året med oöppnad motor och 740hk. :)
waldemarsson
Postar så det viner...
Inlägg: 93
Blev medlem: 27 aug 2011 21:35
Ort: habo

Inlägg av waldemarsson »

e85 och en fin mapp, och 0.9 i ladd bör vara ganska safe.
iallafall baserat på tidigare m60is.
finns flera st i sverige som åkt oöppnat denna sommaren.
rasar de kostar en begagnad motor 5lax. det går att leva med:)
662hk nuff said.

kränger däck, tigar alu, svart och rostfritt. kan va bra att veta.
Skriv svar