Målet är att lyckas bocka 3" rostfritt till ett avgassytem men det kan bli jobbigt. Vi får se om det går...
Ska du bocka för hand eller i någon slags maskin/press?
Med den diametern så kan jag gissa att du kommer få klämma i rätt ordentligt,(erfarenhet från fd jobb).
alltid fint att köra lite kluriga saker i en manuell svarv. själv hade jag nog aldrig gett mig in på att försöka det.(jag hade tagit en styrd istället. )
Målet är att lyckas bocka 3" rostfritt till ett avgassytem men det kan bli jobbigt. Vi får se om det går...
Ska du bocka för hand eller i någon slags maskin/press?
Med den diametern så kan jag gissa att du kommer få klämma i rätt ordentligt,(erfarenhet från fd jobb).
alltid fint att köra lite kluriga saker i en manuell svarv. själv hade jag nog aldrig gett mig in på att försöka det.(jag hade tagit en styrd istället. )
Jag håller på och bygger ihop en maskin som är en kopia på typ den som verktygsboden säljer. Får jag lite större lokaler att va i nån gång så ska jag bygga en större hydrauldriven.
Jag har inte tillgång till någon styrd svarv tyvärr. Jag har bara svarvat radie i manuellsvarv en gång innan i trä men det går med lite tålamod och mycket siffror på ett papper
Nu är bilen pallbockräcer igen. Besiktigades den första oktober med blankt papper Gick väldigt smidigt denna gången. Och nu har bilen körts in på långtidsparkeringen fått sig en polering och hissats upp på pallbockar. Kunde inte låta bli att börja skruva isär lite med...
Besiktning:
Skruvade upp bilen på högsta läget fram men det hjälpte inte ändå... Tur att besiktningsmannen var mycket stolt över sina hjälpmedel för att få upp låga bilar på lyften och gärna använde dom
Audi A3 1.6 TDI Ultra -14 Supersnål Pendlarbil
VW Tiguan 1.4 TSI Quattro "R-line" -13 Familjebil
Porsche 911 997 "Carrera Cup Edition" -10 Sportbil
Bmw 2002 ti -72 Original Sommarbil
Felsökningen går sakta... Men nu måste jag sätta fart!
Vet en så länge att jag har bensin och gnista på alla stift. Har även hällt i 20 liter färsk bensin men utan resultat. Bilen hostar till ytterst lite men är inte i närheten av att starta.
Det som är gjort sen sist den gick är att en del utvändiga delar plockats bort på motorn och monterats igen (inga missade kablar vad jag kan se. Har kollat många gånger) Sen har jag haft ur styrboxen och en annan dator inne i kupen som gick till ABS:en tror jag. När den ställdes för två årsedan var det hälften etanol i tanken om det kan ha någon betydelse.
Nästa steg blir att mäta upp bränsletrycket men alla tips mottages tacksamt! Ska ju besiktiga snart...
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
OK, då kommer gnistan vid fel tidpunkt eller är för svag, alternativt dåligt komp, typ felställda kammar, kärvande/otäta ventiler eller kass/fastsittande kolvringar.
Jag skulle nog börjat med kompprov.
Sedan kolla så ettans cylinder tänder då den skall (inte ett varv fel tex)
Soppatillförseln är ett senare problem, värt att kolla först efter att du fått den att gå igång på startgas.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Mät upp tändningen med stroboskop (jag har om du vill låna), du ritar ett streck på svängdämparen och sedan skall det lysa när strecket passerar rätt förtändning. Då ser man att givaren fungerar och ge siginal i rätt tid.
Det absolut viktigaste är batteriet, är ju väldigt uppenbart men många som missar. Ett batteri som suttit i bilen länge och som man laddar kan verka som det är bra snurr i men kan vara dåligt. Bästa är att ta ett fulladdat friskt batteri ur en annan bil så man vet det är 100%.
Stort tack för tipsen Mats och Andreas!!!
Ska kolla på det i veckan. Kul att du skrev det med batteriet med Andreas. Det har ju faktiskt stått två år men jag var jättenöjd att det gick så fint att ladda igen... Ska mäta upp hur mycket det levererar egentligen.
kardanaxel skrev:Stort tack för tipsen Mats och Andreas!!!
Ska kolla på det i veckan. Kul att du skrev det med batteriet med Andreas. Det har ju faktiskt stått två år men jag var jättenöjd att det gick så fint att ladda igen... Ska mäta upp hur mycket det levererar egentligen.
Tänk bara på att det inte bara är volten som spelar roll. Jag har mätare i verkstan om du vill se hur mycket startkapacitet som finns kvar.
kardanaxel skrev:Stort tack för tipsen Mats och Andreas!!!
Ska kolla på det i veckan. Kul att du skrev det med batteriet med Andreas. Det har ju faktiskt stått två år men jag var jättenöjd att det gick så fint att ladda igen... Ska mäta upp hur mycket det levererar egentligen.
Batteriet än mer intressant som felkälla när det stått så.
Knigth Rider skrev:Hur går det för dej? Har du lyckats väcka dom vilande
hästarna till liv igen?
Nej dom är svårväckta...
Har faktiskt inte försökt så mycket de senaste veckorna heller. Får fortsätta nån dag framöver men man har inte jättemycket lust att åka till garaget när det krånglar och man inte fixar det...
Knigth Rider skrev:Hur går det för dej? Har du lyckats väcka dom vilande
hästarna till liv igen?
Nej dom är svårväckta... Har faktiskt inte försökt så mycket de senaste veckorna heller. Får fortsätta nån dag framöver men man har inte jättemycket lust att åka till garaget när det krånglar och man inte fixar det...
Knigth Rider skrev:Hur går det för dej? Har du lyckats väcka dom vilande
hästarna till liv igen?
Nej dom är svårväckta... Har faktiskt inte försökt så mycket de senaste veckorna heller. Får fortsätta nån dag framöver men man har inte jättemycket lust att åka till garaget när det krånglar och man inte fixar det...
Det kanske är mekanikern som är mest svårväckt
Det ligger mycket i det... Är som vanligt svårt att få tiden att räcka till.
Jag tror att även om tiden kärleken & omsorgen till bilen har svalnat.
Så finns den nog kvar!
Men har nog hamnat på något annat som är hetare för tillfället!