Opel Speedster 2,2 SC 2002
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
För ett par veckor sedan så var jag på Vårgårda flygfält för att tampas med Hondklubben på en typ av Superstagekörning och se om flygfältet kunde vara ett alternativ för vår klubb i framtiden.
Jag brukar ju säga att det finns inget roligare än en konbana för där kan jag ligga precis på, eller lite över, gränsen av vad jag klarar av. Snurrar jag så händer inget mer än att jag få skämmas lite och sätta upp konorna igen.
Förutom den där gången i Uråsa när jag körde över tidtagarutrustningen då alltså.
Jaja, nu hände det igen. Snurrade rejält ut i det långa gräset.
Gräset fastnade i och rev loss min svarta skärmkant som på vägen bort knäckte lite av plasten.
Det får bli lite spackel och lack.
Hur gick det på körningen då?
Jodå, tackar som frågar. Snabbaste tiden för dagen. Snabbaste tiden någonsin för den klubben. Klådde t.o.m Gallardon som var där i våras.
Det var en del tappade hakor faktiskt.
Själva flygfältet var otroligt lappat och gropigt. Inget kul alls att köra på.
Jag brukar ju säga att det finns inget roligare än en konbana för där kan jag ligga precis på, eller lite över, gränsen av vad jag klarar av. Snurrar jag så händer inget mer än att jag få skämmas lite och sätta upp konorna igen.
Förutom den där gången i Uråsa när jag körde över tidtagarutrustningen då alltså.
Jaja, nu hände det igen. Snurrade rejält ut i det långa gräset.
Gräset fastnade i och rev loss min svarta skärmkant som på vägen bort knäckte lite av plasten.
Det får bli lite spackel och lack.
Hur gick det på körningen då?
Jodå, tackar som frågar. Snabbaste tiden för dagen. Snabbaste tiden någonsin för den klubben. Klådde t.o.m Gallardon som var där i våras.
Det var en del tappade hakor faktiskt.
Själva flygfältet var otroligt lappat och gropigt. Inget kul alls att köra på.
Senast redigerad av 1 OneYet, redigerad totalt 10 gånger.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Det värsta var att plasten även tog med sig en bit av självförtroendet...ERnsT skrev:Kul! Förrutom plasten, men det är sånt som händer.
På bilden så ser man att det är massa mönster kvar i däcken. Är det så illa som du pratade om, eller är det för att försöka få mig att låta bli turbomotorn?
Turbomotor eller ej ErnsT. Se bara till att få ihop den där leksaken så är jag nöjd.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Börjar också få en liten önskelista inför vintern.
* Fixa stoppningen i förarstolen. (får skavsår på ryggen efter en konbanedag)
* Byta ut de slitna tygbitarna på stolarna mot Alcantara eller nåt liknande.
* Göra en 2,5 tums 180 graders-böj till avgassystemet.
* Modifiera mitt originalluftfilter så jag kan slänga sportluftfiltret jag har haft i sommar.
* Köpa en Harrop kompressor så jag kan få 370 hk i motorrummet.
( Nja den där sista tror jag jag hoppar över i år...)
* Fixa stoppningen i förarstolen. (får skavsår på ryggen efter en konbanedag)
* Byta ut de slitna tygbitarna på stolarna mot Alcantara eller nåt liknande.
* Göra en 2,5 tums 180 graders-böj till avgassystemet.
* Modifiera mitt originalluftfilter så jag kan slänga sportluftfiltret jag har haft i sommar.
* Köpa en Harrop kompressor så jag kan få 370 hk i motorrummet.
( Nja den där sista tror jag jag hoppar över i år...)
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
har vi inte hört det där med att hoppa över kompressor förrOneYet skrev:Börjar också få en liten önskelista inför vintern.
* Fixa stoppningen i förarstolen. (får skavsår på ryggen efter en konbanedag)
* Byta ut de slitna tygbitarna på stolarna mot Alcantara eller nåt liknande.
* Göra en 2,5 tums 180 graders-böj till avgassystemet.
* Modifiera mitt originalluftfilter så jag kan slänga sportluftfiltret jag har haft i sommar.
* Köpa en Harrop kompressor så jag kan få 370 hk i motorrummet.
( Nja den där sista tror jag jag hoppar över i år...)
Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Grattis till körningen. Olyckligt med skadan, tur att det enbart var materiella skador. Fick du någon uppfattning om det var chassit, däck,.. som inte hängde med på banan? Eller kombinationer?OneYet skrev:
* Göra en 2,5 tums 180 graders-böj till avgassystemet.
* Modifiera mitt originalluftfilter så jag kan slänga sportluftfiltret jag har haft i sommar.
* Köpa en Harrop kompressor så jag kan få 370 hk i motorrummet.
( Nja den där sista tror jag jag hoppar över i år...)
Kul med önskelista!
Är böjen till för mer effekt?
Vilken Harrop kompressor är det som är aktuell till bilen? Finns det färdiga kit till din bil?
Finns det även några roliga toppar och kammar till motorn?
Spännande!
Du är snäll du Gunnar. "Förarmisstag" var inte ens med på listan.
Nja, jag har mina teorier om vad det var.
När jag efter att ha fått tillbaka bilen på banan tar en okulär besiktning över skadorna ser jag nåt mystiskt på banan.
Ni vet att när asfalten lappas så kan det vara en tjär-rand i skarven mellan lapparna. Det var det här också. Det var bara det att den låg som en 3-4 cm tjock elkabel på asfalten. Det var nån gubbe som hade ääälskat att trycka ut tjära där.
Misstänker starkt att sidogreppet inte är optimalt på en sådan sträng.....
Rörkröken är som skall ersättas är allmänt känd som en liten flaskhals. Förhoppningsvis liiite mer effekt på ett enkelt sätt.
Harrop, glöm att jag nämnde det. Fast det kan kanske finnas ett färdigt kit. Dyrt
Nja, jag har mina teorier om vad det var.
När jag efter att ha fått tillbaka bilen på banan tar en okulär besiktning över skadorna ser jag nåt mystiskt på banan.
Ni vet att när asfalten lappas så kan det vara en tjär-rand i skarven mellan lapparna. Det var det här också. Det var bara det att den låg som en 3-4 cm tjock elkabel på asfalten. Det var nån gubbe som hade ääälskat att trycka ut tjära där.
Misstänker starkt att sidogreppet inte är optimalt på en sådan sträng.....
Rörkröken är som skall ersättas är allmänt känd som en liten flaskhals. Förhoppningsvis liiite mer effekt på ett enkelt sätt.
Harrop, glöm att jag nämnde det. Fast det kan kanske finnas ett färdigt kit. Dyrt
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Stort grattis!!OneYet skrev:Bilen smög igenom besiktningen idag.
Jag var fruktansvärt nervös.
då är det bara att tuta och köra ett år till
Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Grattis till besiktning och tid på banan.
Men du hjälper till ganska bra på min önskelista för vinterprojekt.
Väghållning diffbroms och effekt behöver en omgång på lotusen tror jag.
Tycker inte du ska få köra ifrån mig utan kamp nästa säsong.
Men du hjälper till ganska bra på min önskelista för vinterprojekt.
Väghållning diffbroms och effekt behöver en omgång på lotusen tror jag.
Tycker inte du ska få köra ifrån mig utan kamp nästa säsong.
Stor slödiesel
Stor Go-cart
Ett par snabba mopeder
_________________________
Oscar Rådbo
Stor Go-cart
Ett par snabba mopeder
_________________________
Oscar Rådbo
Säger bara en sak Oscar.rådbo skrev:Grattis till besiktning och tid på banan.
Men du hjälper till ganska bra på min önskelista för vinterprojekt.
Väghållning diffbroms och effekt behöver en omgång på lotusen tror jag.
Tycker inte du ska få köra ifrån mig utan kamp nästa säsong.
PROJEKTTRÅD!!
Det här vill jag följa.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Var ute och tog en fintur i söndags.
Har varit väldigt osugen på att köra efter avåkningen i Vårgårda men nu kom suget tillbaka.
Hade dock en liten incident när motorn dog helt plötsligt. Motorlampan började lysa samtidigt.
Som tur var startade bilen igen men lampan lyser ju fortfarande.
Tur att jag skall till Mekonomen i Skillingaryd på lördag. De skall visst vara skickliga har jag hört.
[/img]
Har varit väldigt osugen på att köra efter avåkningen i Vårgårda men nu kom suget tillbaka.
Hade dock en liten incident när motorn dog helt plötsligt. Motorlampan började lysa samtidigt.
Som tur var startade bilen igen men lampan lyser ju fortfarande.
Tur att jag skall till Mekonomen i Skillingaryd på lördag. De skall visst vara skickliga har jag hört.
[/img]
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
det lät inte roligt.. ja, dom ska visst va det.. tyvärr kan inte hela manskapet vara där då..OneYet skrev:Var ute och tog en fintur i söndags.
Har varit väldigt osugen på att köra efter avåkningen i Vårgårda men nu kom suget tillbaka.
Hade dock en liten incident när motorn dog helt plötsligt. Motorlampan började lysa samtidigt.
Som tur var startade bilen igen men lampan lyser ju fortfarande.
Tur att jag skall till Mekonomen i Skillingaryd på lördag. De skall visst vara skickliga har jag hört.
[/img]
Säsongen är slut.
Tvättade av bilen med diskmedel i vattnet. Skall tydligen ta bort gammalt vax på ett bra sätt.
Sista gången jag använde en enda tvätthink.
Har fått lära mig att man alltid skall använda två hinkar. En som jag hämtar schamponerat vatten i och en som jag sköljer ur svampen i.
Alltid lär man sig något....
Garaget dammsuget, mekmattorna utlagda, bilen inkörd. Suck.
Nu är det bara 4-5 månader till den skall ut igen.
Tvättade av bilen med diskmedel i vattnet. Skall tydligen ta bort gammalt vax på ett bra sätt.
Sista gången jag använde en enda tvätthink.
Har fått lära mig att man alltid skall använda två hinkar. En som jag hämtar schamponerat vatten i och en som jag sköljer ur svampen i.
Alltid lär man sig något....
Garaget dammsuget, mekmattorna utlagda, bilen inkörd. Suck.
Nu är det bara 4-5 månader till den skall ut igen.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Har även fyllt på "attgöralistan"
* Fixa stoppningen i förarstolen. (får skavsår på ryggen efter en konbanedag)
* Byta ut de slitna tygbitarna på stolarna mot Alcantara eller nåt liknande.
* Göra en 2,5 tums 180 graders-böj till avgassystemet.
* Modifiera mitt originalluftfilter så jag kan slänga sportluftfiltret jag har haft i sommar.
* Göra en manuell av/på-knapp till kylfläkten så att jag kan styra kylningen till CC-kylaren.
* Montera en ny bränslepump som har lite bättre flöde.
* Montera mína nya bromsar.
Bromsarna ja.
Jag har länge dividerat med mig själv.
Jag har flera gånger kommit fram till att jag inte skall köpa några nya bromsar. Har läst en massa om dem. En del säger att de är helt underbara och förvandlar bilen medan nästa säger att det inte gör nån skillnad alls.
Har funderat på att bygga själv. Porsche skall ju t.ex ha bra OK säger en del folk....
Men, så dök de här begagnade skönheterna upp på det engelska forumet jag håller till på.
Bolt on. Nästan billiga. Och så blir jag ju helt klart tuffast vid korvkiosken.
4-kolvs ok, aluminiumcenter och 308 mm istället för original 286 mm.
* Fixa stoppningen i förarstolen. (får skavsår på ryggen efter en konbanedag)
* Byta ut de slitna tygbitarna på stolarna mot Alcantara eller nåt liknande.
* Göra en 2,5 tums 180 graders-böj till avgassystemet.
* Modifiera mitt originalluftfilter så jag kan slänga sportluftfiltret jag har haft i sommar.
* Göra en manuell av/på-knapp till kylfläkten så att jag kan styra kylningen till CC-kylaren.
* Montera en ny bränslepump som har lite bättre flöde.
* Montera mína nya bromsar.
Bromsarna ja.
Jag har länge dividerat med mig själv.
Jag har flera gånger kommit fram till att jag inte skall köpa några nya bromsar. Har läst en massa om dem. En del säger att de är helt underbara och förvandlar bilen medan nästa säger att det inte gör nån skillnad alls.
Har funderat på att bygga själv. Porsche skall ju t.ex ha bra OK säger en del folk....
Men, så dök de här begagnade skönheterna upp på det engelska forumet jag håller till på.
Bolt on. Nästan billiga. Och så blir jag ju helt klart tuffast vid korvkiosken.
4-kolvs ok, aluminiumcenter och 308 mm istället för original 286 mm.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster