Grillclub
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen, Styrelse
Grillclub
Okej med en viss gnutt ironi och glimt i ögat men är det inte lämpligt att döpa om klubben till attitude grill och fikaclub? för speciellt många rena motorträffar är det ju inte längre....
/Andreas
Är ju så att vi som varit med länge blir äldre kanske får familj och andra prioriteringar. Jag själv prioriterar just nu mina små barn än bilar, även att jag fortfarande lika mycket gillar bilar mm. Att åka iväg att köra en lördag är inte alls lika lätt längre som för några år sedan för mig.
Jag känner också när jag varit med att arrangera att intresset är mycket lägre än innan. Är inte alls samma uppslutning som förr. Samt att det blivit dyrare att hyra flygfält och banor. Och vissa flygfält kan vi inte köra på längre på grund av gnällande grannar.
Jag känner också när jag varit med att arrangera att intresset är mycket lägre än innan. Är inte alls samma uppslutning som förr. Samt att det blivit dyrare att hyra flygfält och banor. Och vissa flygfält kan vi inte köra på längre på grund av gnällande grannar.
Robert Gustafsson
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2787
- Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
- Ort: Råslätt, Jkpg
Eldsjälar önskas. Jag känner att jag gärna vill ha mer träffar. Men som du säger, intresset har svalkat. Och trots att det har varit bestämt så har tiden sprungit iväg. NU är vi i Augusti, och vi skulle haft en träff här... det blir nog kanske en i september, men eftersom ingen har frågat vart augusti-träffen blev av, så funderar man ju på hur många som egentligen vill ha en träff...
Tiden saknas. Och engagerade människor... välkommen in och dra lite. vi är inte sena på att tagga igång.
Tiden saknas. Och engagerade människor... välkommen in och dra lite. vi är inte sena på att tagga igång.
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04
tel. 0725-423500
Det finns snart 7 miljarder människor i världen, gör man lite pr för klubben lär det väl finns några intresserade som vill komma och vara med. Har någon ex pratat med Dagen om de vill göra ett reportage om verksamheten? Jag har också varit med i MSU så vet att det är en hel del jobb.
Ex. som min tråd om Superstage, där var svaret att det är för dyrt men hade inte det varit bra reklam för klubben? Dvs att man hade subenventionerat ett sådan evenemang som är kopplat till ett reportage med ex 5000kr för att få ut PR för klubben?
Sedan tycker jag det skulle vara en bra idee att hitta någon att samarbeta med just i frågan om hyra anläggningar, någon annan liten klubb som har svårt att få ihop folk själva.
Ex. som min tråd om Superstage, där var svaret att det är för dyrt men hade inte det varit bra reklam för klubben? Dvs att man hade subenventionerat ett sådan evenemang som är kopplat till ett reportage med ex 5000kr för att få ut PR för klubben?
Sedan tycker jag det skulle vara en bra idee att hitta någon att samarbeta med just i frågan om hyra anläggningar, någon annan liten klubb som har svårt att få ihop folk själva.
/Andreas
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Grillclub... Både förstår dina tankar och inte Andreas.
Vi är inte någon renodlad bansmiskarklubb. Har aldrig varit och kommer inte att bli. Vi ska anordna grillträffar, bilorienteringar, gocart OCH asfaltsträffar precis som innan!
Att vi inte har motorträffar längre kan du ju inte påstå helt ärligt... Vi har haft två i år. (Vara och Eksjö) Sen kanske dom inte passar din corvette särskilt bra och även jag saknar de snabba konbanorna på flygfälten.
Nu försöker vi för fullt få till en träff till i September och det skulle innebära att vi har tre asfaltsträffar i år och där någonstans brukar vi ligga. Problemet i år har varit att hitta ställen att köra på men vi jobbar på flera ställen!
Jag hinner inte skriva allt jag vill nu märker jag. Men angående att det borde finnas fler som vill gå med i klubben så visst finns det det! Och din idé med Dagen tex är kanon! Du får gärna ta kontakt med dom och höra dig för!
Ang. Superstage så räcker inte 5000 kr långt... De tar ca 16000 har jag för mig och det skulle för det första vara rent brottsligt att betala så mycket för ett flygfält med medlemspengar! Då kan vi lika gärna hyra något annat flygfält där de är vettiga med priset och där hoppas vi som sagt hitta mer till nästa år!
Vi har pratat lite det senaste året hur klubben ska bli mer intressant för medlemmarna och det spåret vi är inne på är att vi vill bli bättre på att samarbeta med olika företag och kunna ge medlemmarna erbjudande som gör att de tjänar in medlemsskapet även om de inte har möjlighet att kunna delta på våra träffar.
Men det krävs mycket jobb å få till allt!
Ni på Karlsson buss kanske kunde anordna en för medlemmar billig bussresa till ringen som exempel!
Kul att du har tankar Andreas! Hoppas du kan engagera dig och hjälpa till att förverkliga dom med!
Vi är inte någon renodlad bansmiskarklubb. Har aldrig varit och kommer inte att bli. Vi ska anordna grillträffar, bilorienteringar, gocart OCH asfaltsträffar precis som innan!
Att vi inte har motorträffar längre kan du ju inte påstå helt ärligt... Vi har haft två i år. (Vara och Eksjö) Sen kanske dom inte passar din corvette särskilt bra och även jag saknar de snabba konbanorna på flygfälten.
Nu försöker vi för fullt få till en träff till i September och det skulle innebära att vi har tre asfaltsträffar i år och där någonstans brukar vi ligga. Problemet i år har varit att hitta ställen att köra på men vi jobbar på flera ställen!
Jag hinner inte skriva allt jag vill nu märker jag. Men angående att det borde finnas fler som vill gå med i klubben så visst finns det det! Och din idé med Dagen tex är kanon! Du får gärna ta kontakt med dom och höra dig för!
Ang. Superstage så räcker inte 5000 kr långt... De tar ca 16000 har jag för mig och det skulle för det första vara rent brottsligt att betala så mycket för ett flygfält med medlemspengar! Då kan vi lika gärna hyra något annat flygfält där de är vettiga med priset och där hoppas vi som sagt hitta mer till nästa år!
Vi har pratat lite det senaste året hur klubben ska bli mer intressant för medlemmarna och det spåret vi är inne på är att vi vill bli bättre på att samarbeta med olika företag och kunna ge medlemmarna erbjudande som gör att de tjänar in medlemsskapet även om de inte har möjlighet att kunna delta på våra träffar.
Men det krävs mycket jobb å få till allt!
Ni på Karlsson buss kanske kunde anordna en för medlemmar billig bussresa till ringen som exempel!
Kul att du har tankar Andreas! Hoppas du kan engagera dig och hjälpa till att förverkliga dom med!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
När det gäller engagemang så vet jag hur det kan bli, det är inte jättekul att rodda en konbaneträff nästan helt själv.
Bara en sån sak som att några frivilligt hjälper till att ställa ut/samla ihop konor är guld värt, mer sånt!
Ju mer man hjälps åt med allt desto lättare och smidigare blir det, och man tjänar körtid
Jag var på Kinnekulle för ett par veckor sedan och körde med gentlemännen i SSJ.
Pratade lite löst med deras ordförande och nån mer om att eventuellt köra nån banträff ihop, de skulle kunna bjuda in oss alltså.
De är anslutna till SBF, så ska man köra ihop med dem så krävs att man löser engångslicens. Funkar även att ha giltig licens i nån annan klubb (jag kör på den licensen jag har genom Opel Sport Club).
Bara en sån sak som att några frivilligt hjälper till att ställa ut/samla ihop konor är guld värt, mer sånt!
Ju mer man hjälps åt med allt desto lättare och smidigare blir det, och man tjänar körtid
Jag var på Kinnekulle för ett par veckor sedan och körde med gentlemännen i SSJ.
Pratade lite löst med deras ordförande och nån mer om att eventuellt köra nån banträff ihop, de skulle kunna bjuda in oss alltså.
De är anslutna till SBF, så ska man köra ihop med dem så krävs att man löser engångslicens. Funkar även att ha giltig licens i nån annan klubb (jag kör på den licensen jag har genom Opel Sport Club).
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Det är inte bara för mig jag tänker utan rent allmänt på klubbens utveckling sedan jag gick med för typ 10 år sedan. Men förr var de ju fler konbaneträffar osv som dessutom aviserade flera månader innan, nu var det två evenemang på vår tidig sommar och sedan ingenting. Man får gå tillbaka till 2007 för att det skall vara ett riktigt aktivt år. Det är klart det inte är en banträffsklubb eller liknande men ett par träffar av lite vettig kvalite är inte orimlig och dessutom nödvändigt för klubbens utveckling.
Förstår att det inte är lätt och att man kan önska att andra ska komma in och hjälpa till. Jag har varit aktiv tidigare men har inte möjlighet att avvara mer tid tyvärr, lätt för mig att säga helt klart. Men samtidigt måste man ju som klubbmedlem kunna ställa krav på sin klubb utan att svaret blir "kom och gör det själv då". Lite förenklat utryckt men har sett detta spår innan andra trådar. Det måste ju finnas folk som vill och hinner hjälpa till.
Med superstage menade jag att varje deltagare betalde själv men att man subventionerade något eftersom du aviserade om att det var för dyrt. Jag har en gång i tiden bett om att det skall finnas en "Mediaansvarig" i klubben och var det själv, det år så fixade jag så att teknikensvärld (har jag för mig) var med på en träff och gjorde ett reportage. Sådan marknadsföring skapar ett inflöde av medlemmar, kan man dessutom göra det i ex då som nämnt Dagen så får man ju in "rätt" medlemmar i klubben.
Jag kanske är lite tuff (sorry ) i mitt resonemang men vill gärna värna om att klubben bevaras och utvecklas.
Hur har medlemmsutveckligen varit? Hur många kommer på träffarna av medlemmarna?
Förstår att det inte är lätt och att man kan önska att andra ska komma in och hjälpa till. Jag har varit aktiv tidigare men har inte möjlighet att avvara mer tid tyvärr, lätt för mig att säga helt klart. Men samtidigt måste man ju som klubbmedlem kunna ställa krav på sin klubb utan att svaret blir "kom och gör det själv då". Lite förenklat utryckt men har sett detta spår innan andra trådar. Det måste ju finnas folk som vill och hinner hjälpa till.
Med superstage menade jag att varje deltagare betalde själv men att man subventionerade något eftersom du aviserade om att det var för dyrt. Jag har en gång i tiden bett om att det skall finnas en "Mediaansvarig" i klubben och var det själv, det år så fixade jag så att teknikensvärld (har jag för mig) var med på en träff och gjorde ett reportage. Sådan marknadsföring skapar ett inflöde av medlemmar, kan man dessutom göra det i ex då som nämnt Dagen så får man ju in "rätt" medlemmar i klubben.
Jag kanske är lite tuff (sorry ) i mitt resonemang men vill gärna värna om att klubben bevaras och utvecklas.
Hur har medlemmsutveckligen varit? Hur många kommer på träffarna av medlemmarna?
/Andreas
Till nästa säsong är det tänkt att det skall bli 2 kvällar i veckan vid Axamo
med aktivitet. Det är tänkt att den skall användas till olika intressenters intresse, såsom konbanekörning. Kanske kan vara intresse för klubben resp. medlemmar att medverka vid,......
Personligen är mitt intresse race rakt fram, en go sväng på skogssvägen och framförallt träff där det centrala är socialt och fika, där bilen används till att komma fram till fikat (fikautskott sponsrar man gärna ).
med aktivitet. Det är tänkt att den skall användas till olika intressenters intresse, såsom konbanekörning. Kanske kan vara intresse för klubben resp. medlemmar att medverka vid,......
Personligen är mitt intresse race rakt fram, en go sväng på skogssvägen och framförallt träff där det centrala är socialt och fika, där bilen används till att komma fram till fikat (fikautskott sponsrar man gärna ).
Förstår inte riktigt ditt resonemang Andreas, då vi är en ideell klubb som drivs av folk som gör saker frivilligt utan någon vinning förutom nöjet. Så är det svårt att begära att det ska finnas andra som har den tid man själv inte har.Tycker axel mm gör ett bra jobb utifrån vad man har att jobba utifrån. vad jag förstått är inte vi den enda motorklubb som fått minskat intresse för träffarna, för några år sedan blev det fullt och man fick släppa ex 5 platser på rejsa för det inte skulle bli för många, nu måste man göra reklam överallt för att få enstaka som kommer och kör.
Det ihop med högre priser samt flygfält som man inte längre får köra på gör att det är en helt annan situation än för några år sedan.
jag Skulle jätte gärna se att det kom in nya eldsjälar som har tid att ragga flygfält och göra reklam för klubben.
Det ihop med högre priser samt flygfält som man inte längre får köra på gör att det är en helt annan situation än för några år sedan.
jag Skulle jätte gärna se att det kom in nya eldsjälar som har tid att ragga flygfält och göra reklam för klubben.
Robert Gustafsson
Om det är 300 medlemmar i klubben som vardera betalar 150kr var per år så får klubben in 45000:- per år utöver sponsorintäkter. Jag tycker att man kan ha förväntningar på klubben när man betalar en medlemsavgift, sedan kan man inte ställa krav på enstaka ideella personer, de gör ett hedervärt jobb. Men jag tycker ändå man kan ha åsikter om klubbens verksamhet utan att för den delen själv behöva engagera sig. Det går ju inte begära att man har 300 aktiva medlemmar såvida inte klubbavgiften också är ideel.
Men det känns ju lite som resonemanget är "vi har en perfekt verksamhet och det är krafter vi inte kan påverka som gör att besöksantalet sjunker, det finns inget man kan göra åt det". Bristen på självdistans känns som ett bekymmer.
Jag är helt inne på att fokus inte kan ligga på banträffar utan att det skall vara en mix av olika evenamang i olika intressegrupper och prisgrupper.
Men det vore inte orimligt att chansa på ex en Anderstorpsträff vartannat år.
Men det känns ju lite som resonemanget är "vi har en perfekt verksamhet och det är krafter vi inte kan påverka som gör att besöksantalet sjunker, det finns inget man kan göra åt det". Bristen på självdistans känns som ett bekymmer.
Jag är helt inne på att fokus inte kan ligga på banträffar utan att det skall vara en mix av olika evenamang i olika intressegrupper och prisgrupper.
Men det vore inte orimligt att chansa på ex en Anderstorpsträff vartannat år.
/Andreas
Det har alltid varit en minoritet av klubbens medlemmar som varit med och kört på våra träffar är det rättvist att klubben skulle lägga ut 20 000kr för att några få medlemmar ska få köra en kväll på Anderstorp. (Det är nog en rimlig kostnad som det skulle kosta även att vi tar betalt av medlemmar och delar med en annan klubb?) Förr i tiden gick träffarna jämt ut eller till och med plus.
Att ge förklaringar till vad vi som arrangerar märker av tycker jag inte är att ha dålig självdistans, är väl medveten om att det funnits mer engagemang inom klubben och har full förståelse för att det är som det är nu. hade blivit jätteglad om det finns någon som har tid att ork att driva och anordna så det fanns mer träffar och med bättre kvalité, men kan inte begära det.
jag tycker du har många bra idéer och det är absolut värt att diskutera, och mycket av det antar jag har diskuterats i styrelsen? Och vet att endel diskuterats mellan oss i msu.
Att ge förklaringar till vad vi som arrangerar märker av tycker jag inte är att ha dålig självdistans, är väl medveten om att det funnits mer engagemang inom klubben och har full förståelse för att det är som det är nu. hade blivit jätteglad om det finns någon som har tid att ork att driva och anordna så det fanns mer träffar och med bättre kvalité, men kan inte begära det.
jag tycker du har många bra idéer och det är absolut värt att diskutera, och mycket av det antar jag har diskuterats i styrelsen? Och vet att endel diskuterats mellan oss i msu.
Robert Gustafsson
Anderstorp kostar ca 50k att hyra en heldag så en kväll bör ju åtminstone vara halva priset, det finns ju privatpersoner som får ihop en kväll på Anderstorp fortfarande. Så en kväll lär ju inte belasta andra med 20.000kr om man får ihop lite folk.
Likaså läste jag att Gelleråsen kostar ca 28.000:-+m känns inte heller helt orimligt att få ihop. Alternativen finns ju. Helt klart ska ju inte andra medlemmar stå för kostnaden däremot måste man väl kunna ta någotsånär rimliga risker när det finns en klubbkassa som stödjer det. Nu måste väl pengarna läggas på hög? Det verkar väl trevligare att läsa om någon extra konbaneträff (som råkade gå 3000kr back) än en förvaltningsberättelse om att årets ränta blev 327kr på medlemspengarna för gemene medlem?
Likaså läste jag att Gelleråsen kostar ca 28.000:-+m känns inte heller helt orimligt att få ihop. Alternativen finns ju. Helt klart ska ju inte andra medlemmar stå för kostnaden däremot måste man väl kunna ta någotsånär rimliga risker när det finns en klubbkassa som stödjer det. Nu måste väl pengarna läggas på hög? Det verkar väl trevligare att läsa om någon extra konbaneträff (som råkade gå 3000kr back) än en förvaltningsberättelse om att årets ränta blev 327kr på medlemspengarna för gemene medlem?
/Andreas
Jag vet att om vi skulle ställa upp med lite folk från klubben som flaggvakter när det är tävlingar på Anderstorp så skulle vi kunna få hyra banan billigare (hur mycket vet jag inte) finns också möjlighet att då det tex är kvällsträning så skulle vi kunna få komma till en rimlig peng och få köra. har nämnt detta för styrelsen men inte hört något mer.Andreas K skrev:Anderstorp kostar ca 50k att hyra en heldag så en kväll bör ju åtminstone vara halva priset, det finns ju privatpersoner som får ihop en kväll på Anderstorp fortfarande. Så en kväll lär ju inte belasta andra med 20.000kr om man får ihop lite folk.
Likaså läste jag att Gelleråsen kostar ca 28.000:-+m känns inte heller helt orimligt att få ihop. Alternativen finns ju. Helt klart ska ju inte andra medlemmar stå för kostnaden däremot måste man väl kunna ta någotsånär rimliga risker när det finns en klubbkassa som stödjer det. Nu måste väl pengarna läggas på hög? Det verkar väl trevligare att läsa om någon extra konbaneträff (som råkade gå 3000kr back) än en förvaltningsberättelse om att årets ränta blev 327kr på medlemspengarna för gemene medlem?
Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Till att börja med Andreas så tycker jag att du kan köra en lite lugnare ton och inte spela tuff som du själv skrev. Kanske svider att en "pajk" skriver så men det är så mycket felaktigheter i dina inlägg så det tar bort de bra ideér som finns där emellan och framförallt glädjen att diskutera.
Jag har ingen aning var vi ska börja men vi kör på ekonomin. Det verkar vara en stor sak som du ifrågasätter.
Vi har de senaste två åren haft ungefär 200 medlemmar som betalt medlemsavgiften. (På den tiden vi hade 5-600) medlemmar var det kanske 300 som betalade) Vi har alltså blivit tuffare med att man ramlar ur klubben tidigare om man inte betalar för att spara på porto och framförallt arbete.
Medlemsavgiften är som sagt på 150 kr. På årsmötet så bestäms varje år storleken och även fördelningen. Förra året avsattes 50kr av medlemsavgiften till vårat 10-års jubileum och åren innan dess har 50kr gått till motorbibelsprojektet. Du får då alltså ta 100kr gånger 200 personer. Det ger 20 000kr. Nu har vi ju andra kostnader med! Elmiamässan som är en viktig del i klubben kostar i runda slängar 10 000kr Sen har vi en medlemstidning som kommer ut 3ggr om året och med nuvarande medlemsantal kostar ett utskick ca 2000kr. Då har du 6000 kr till. Vi har alltså kvar 4000kr som ska täcka eventuella mindre förluster på våra konbanekörningar, kostnader för hemsida, reklammaterial som banderoller osv.
Sponsorintäkterna som du räknar med att vi får får jag tyvärr också göra dig besviken på. I år har vi fått in 1000kr från en sponsor och det är våran första sponsor som stöttar oss med rena pengar.
Som du förstår nu finns det inga 20-30-40 tusen att hyra banor för... Jag är ledsen men så är det!
Som det ser ut just nu så finns det heller inget underlag med bilar från våran klubb för att man överhuvudtaget ska våga chansa på en banträff. Utan det vi jobbar på är ett samarbete med tex SSJ eller någon annan.
Du skriver flera gånger att du skriver detta för att klubben ska överleva och utvecklas. Ska vi överleva långsiktigt då så måste vi ta ansvar för ekonomin och vara stabila. Det är vi och har varit hela tidenoch vi går lite plus varje år men vi snackar tusenlappar. Sen har vi en god kassa och det känns tryggt. Men den består till stor del av projektpengar för liknande projekt som motorbibeln och gåvor som vi får av folk som tycker att vi gör ett bra jobb.
Det finns massa ideér i mitt huvud och i hela styrelsen på hur vi skulle kunna få in mer pengar och på så vis kunna erbjuda ett större utbud i framtiden. Ett sätt är att få in mer medlemmar (hur man ska göra det är ett kapitel i sig) ett annat är sponsorer. Där finns mycket att jobba med men vi har aldrig hittat någon som hunnit jobba med det tillräckligt. Sen tror jag att vi skulle kunna få många stödmedlemmar om man hade löst något sånt administrativt. För visst känner vi alla flera som tycker att klubben är en bra sak men de ser ingen vits att vara medlemmar utan ett motorintresse. Däremot kanske de gärna stöttar oss.
Då kommer vi in på engagemang lite. Enligt dig finns det väldigt många med mycket tid och som gärna jobbar för klubben. I alla fall låter det så på dig. Tyvärr är det raka motsatsen! Om man känner en oro för att det är lite mindre bilar på träffarna nu mot innan så är det det lilla problemet i så fall. Det är jättesvårt att hitta folk till varje uppgift som ska lösas. De som var med när klubben startades börjar ramla ur och att få nya unga att engagera sig är supersvårt. Vi är ett gäng som gör mycket men vi borde vara fler! Häng med på ett årsmöte bara. Det borde ju vara de mest engagerade som kommer dit..? Och i år kunde vi knappt välja valberedning inför nästa år pga att ingen vill ta den uppgiften. Det gick med mycket vridande i stolarna och tjat. Att då läsa det du skriver och att det är så lätt att få saker gjort samtidigt som vi sliter så mycket som VI orkar, det gör ont faktisk... Jag har mått dåligt vissa stunder de senaste dagarna även om kritiken inte är rakt mot mig.
Glädjande är att det känns som att vi äntligen fått ihop en ny ung styrelse som börjar stabilisera sig och har mycket idéer och det generationsskiftet har tagit flera år.
Utifrån läget så tycker jag det är jättebra att vi fortsätter och kan leverera ett antal konbaneträffar och även övriga träffar varje år. Det är våran bas och grund just nu. Sen är det klart att bara för att vi agerar så just nu så handlar ju inte det om att vi inte drömmer om banträffar i framtiden mm men det tar vi när vi vuxit igen och är redo för det. Vi har aldrig tänkt att vi är perfekta så som du vill framställa det. Jag har aldrig suttít på ett styrelsemöte där vi varit nöjda med allt och inte haft nya idér. Tvärtom vi vill jättemycket men vi har inte kraft att verkställa allt utan det kommer lite hela tiden. Precis som för oss alla i vardagslivet eller hur?
Så din kommentar om bristen på självdistans tycker jag är rent oförskämd!
Det skulle vara väldigt roligt om du kunde hitta det där reportaget! Det har jag missat helt. Vad jag vet om har vi varit med ett antal gånger i Bilsport. Vi har varit med i Jönköpings Posten och när Samuel Silverudd fyllde 30 gjordes ett reportage i Dagen som jag tror handlade även om klubben. Sen har våran Andreas Sturesson flängt runt på jättemånga ställen och spridit reklam om våran klubb i samband med motorbibeln.
Just mediaansvarig avskaffades ju för några årsedan pga att just inget hände tyvärr. Nu har vi en sponsoransvarig istället i Emil Edstrand som vi hoppas mycket på när han är tillbaka fullt ut efter pappaledighet.
Att du upplever det som att jag skriver "kom och gör det själv då" är tråkigt och inte alls menat så! Jag vill bara peppa dig pecis som med andra som ha idéer!
Vi drömmer varje höst om att ha ett färdigt träffschema till januari/februari och det jobbar vi efter. Någon gång ska vi lyckas med det!! Men detta året har varit väldigt extremt. Det har varit jättetufft att lösa körningarna. Men det positiva är att vi har varit tvugna att tänka bredare och till nästa år har vi med oss många nya kontakter att jobba med.
Vissa träffar förr kom ut i god tid men vi hade minst lika många som kom ut två veckor innan träffen. Det gick då för det var många som körde. Du borde själv komma ihåg diskussionen i motorsportutskottet som alltid har funnits att vi måste bli bättre på att få ut informationen i god tid.
Och det gäller fortfarande! Vi jobbar hela tiden på att bli bättre såklart!
Ang nya medlemmar så är det svårt att avgöra vad som gör att det kommer nya medlemmar... För att det skapas en våg av nya medlemmar efter tidningsreportage har vi aldrig märkt tyvärr. Det är en väldigt jämn ström hela tiden och det gör det svårt att analysera. Det som gjort att medlemsantalet sjunkt under åren handlar inte så mycket om att det inte kommer nya medlemmar utan att många gamla medlemmar som varit med från början ramlat ur och takten på nya medlemmar är inte den samma idag som när klubben var ung.
Jag har själv varit med i säkert 7-8 år och rest runt på tonårskvällar 4-5 ggr per år och försökt att få med nya unga medlemmar. Hur mycket det har gett är svårt att säga men känslan är ofta att det borde gett lite mer. Men förhoppningsvis ger vi de tonåringar som inte blir medlemmar en rolig kväll och med lite eftertanke att man kan använda det man tycker är roligt för att föra fram sin tro på Gud.
Men självklart är alla tips välkommna på hur vi ska få fler medlemmar! Jag beskriver mest hur det har varit hitills.
Det får räcka för ikväll! Hoppas jag rett ut några av dina tankar Andreas!
Jag har ingen aning var vi ska börja men vi kör på ekonomin. Det verkar vara en stor sak som du ifrågasätter.
Vi har de senaste två åren haft ungefär 200 medlemmar som betalt medlemsavgiften. (På den tiden vi hade 5-600) medlemmar var det kanske 300 som betalade) Vi har alltså blivit tuffare med att man ramlar ur klubben tidigare om man inte betalar för att spara på porto och framförallt arbete.
Medlemsavgiften är som sagt på 150 kr. På årsmötet så bestäms varje år storleken och även fördelningen. Förra året avsattes 50kr av medlemsavgiften till vårat 10-års jubileum och åren innan dess har 50kr gått till motorbibelsprojektet. Du får då alltså ta 100kr gånger 200 personer. Det ger 20 000kr. Nu har vi ju andra kostnader med! Elmiamässan som är en viktig del i klubben kostar i runda slängar 10 000kr Sen har vi en medlemstidning som kommer ut 3ggr om året och med nuvarande medlemsantal kostar ett utskick ca 2000kr. Då har du 6000 kr till. Vi har alltså kvar 4000kr som ska täcka eventuella mindre förluster på våra konbanekörningar, kostnader för hemsida, reklammaterial som banderoller osv.
Sponsorintäkterna som du räknar med att vi får får jag tyvärr också göra dig besviken på. I år har vi fått in 1000kr från en sponsor och det är våran första sponsor som stöttar oss med rena pengar.
Som du förstår nu finns det inga 20-30-40 tusen att hyra banor för... Jag är ledsen men så är det!
Som det ser ut just nu så finns det heller inget underlag med bilar från våran klubb för att man överhuvudtaget ska våga chansa på en banträff. Utan det vi jobbar på är ett samarbete med tex SSJ eller någon annan.
Du skriver flera gånger att du skriver detta för att klubben ska överleva och utvecklas. Ska vi överleva långsiktigt då så måste vi ta ansvar för ekonomin och vara stabila. Det är vi och har varit hela tidenoch vi går lite plus varje år men vi snackar tusenlappar. Sen har vi en god kassa och det känns tryggt. Men den består till stor del av projektpengar för liknande projekt som motorbibeln och gåvor som vi får av folk som tycker att vi gör ett bra jobb.
Det finns massa ideér i mitt huvud och i hela styrelsen på hur vi skulle kunna få in mer pengar och på så vis kunna erbjuda ett större utbud i framtiden. Ett sätt är att få in mer medlemmar (hur man ska göra det är ett kapitel i sig) ett annat är sponsorer. Där finns mycket att jobba med men vi har aldrig hittat någon som hunnit jobba med det tillräckligt. Sen tror jag att vi skulle kunna få många stödmedlemmar om man hade löst något sånt administrativt. För visst känner vi alla flera som tycker att klubben är en bra sak men de ser ingen vits att vara medlemmar utan ett motorintresse. Däremot kanske de gärna stöttar oss.
Då kommer vi in på engagemang lite. Enligt dig finns det väldigt många med mycket tid och som gärna jobbar för klubben. I alla fall låter det så på dig. Tyvärr är det raka motsatsen! Om man känner en oro för att det är lite mindre bilar på träffarna nu mot innan så är det det lilla problemet i så fall. Det är jättesvårt att hitta folk till varje uppgift som ska lösas. De som var med när klubben startades börjar ramla ur och att få nya unga att engagera sig är supersvårt. Vi är ett gäng som gör mycket men vi borde vara fler! Häng med på ett årsmöte bara. Det borde ju vara de mest engagerade som kommer dit..? Och i år kunde vi knappt välja valberedning inför nästa år pga att ingen vill ta den uppgiften. Det gick med mycket vridande i stolarna och tjat. Att då läsa det du skriver och att det är så lätt att få saker gjort samtidigt som vi sliter så mycket som VI orkar, det gör ont faktisk... Jag har mått dåligt vissa stunder de senaste dagarna även om kritiken inte är rakt mot mig.
Glädjande är att det känns som att vi äntligen fått ihop en ny ung styrelse som börjar stabilisera sig och har mycket idéer och det generationsskiftet har tagit flera år.
Utifrån läget så tycker jag det är jättebra att vi fortsätter och kan leverera ett antal konbaneträffar och även övriga träffar varje år. Det är våran bas och grund just nu. Sen är det klart att bara för att vi agerar så just nu så handlar ju inte det om att vi inte drömmer om banträffar i framtiden mm men det tar vi när vi vuxit igen och är redo för det. Vi har aldrig tänkt att vi är perfekta så som du vill framställa det. Jag har aldrig suttít på ett styrelsemöte där vi varit nöjda med allt och inte haft nya idér. Tvärtom vi vill jättemycket men vi har inte kraft att verkställa allt utan det kommer lite hela tiden. Precis som för oss alla i vardagslivet eller hur?
Så din kommentar om bristen på självdistans tycker jag är rent oförskämd!
Det skulle vara väldigt roligt om du kunde hitta det där reportaget! Det har jag missat helt. Vad jag vet om har vi varit med ett antal gånger i Bilsport. Vi har varit med i Jönköpings Posten och när Samuel Silverudd fyllde 30 gjordes ett reportage i Dagen som jag tror handlade även om klubben. Sen har våran Andreas Sturesson flängt runt på jättemånga ställen och spridit reklam om våran klubb i samband med motorbibeln.
Just mediaansvarig avskaffades ju för några årsedan pga att just inget hände tyvärr. Nu har vi en sponsoransvarig istället i Emil Edstrand som vi hoppas mycket på när han är tillbaka fullt ut efter pappaledighet.
Att du upplever det som att jag skriver "kom och gör det själv då" är tråkigt och inte alls menat så! Jag vill bara peppa dig pecis som med andra som ha idéer!
Vi drömmer varje höst om att ha ett färdigt träffschema till januari/februari och det jobbar vi efter. Någon gång ska vi lyckas med det!! Men detta året har varit väldigt extremt. Det har varit jättetufft att lösa körningarna. Men det positiva är att vi har varit tvugna att tänka bredare och till nästa år har vi med oss många nya kontakter att jobba med.
Vissa träffar förr kom ut i god tid men vi hade minst lika många som kom ut två veckor innan träffen. Det gick då för det var många som körde. Du borde själv komma ihåg diskussionen i motorsportutskottet som alltid har funnits att vi måste bli bättre på att få ut informationen i god tid.
Och det gäller fortfarande! Vi jobbar hela tiden på att bli bättre såklart!
Ang nya medlemmar så är det svårt att avgöra vad som gör att det kommer nya medlemmar... För att det skapas en våg av nya medlemmar efter tidningsreportage har vi aldrig märkt tyvärr. Det är en väldigt jämn ström hela tiden och det gör det svårt att analysera. Det som gjort att medlemsantalet sjunkt under åren handlar inte så mycket om att det inte kommer nya medlemmar utan att många gamla medlemmar som varit med från början ramlat ur och takten på nya medlemmar är inte den samma idag som när klubben var ung.
Jag har själv varit med i säkert 7-8 år och rest runt på tonårskvällar 4-5 ggr per år och försökt att få med nya unga medlemmar. Hur mycket det har gett är svårt att säga men känslan är ofta att det borde gett lite mer. Men förhoppningsvis ger vi de tonåringar som inte blir medlemmar en rolig kväll och med lite eftertanke att man kan använda det man tycker är roligt för att föra fram sin tro på Gud.
Men självklart är alla tips välkommna på hur vi ska få fler medlemmar! Jag beskriver mest hur det har varit hitills.
Det får räcka för ikväll! Hoppas jag rett ut några av dina tankar Andreas!
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
Det vore väldigt bra! Vi har försökt med detta för två årsedan dock och vi blev kanske 3-4 st eller hur var det? Så det handlar om att hitta folk som kan tänka sig att ställa upp.iceman skrev:Jag vet att om vi skulle ställa upp med lite folk från klubben som flaggvakter när det är tävlingar på Anderstorp så skulle vi kunna få hyra banan billigare (hur mycket vet jag inte) finns också möjlighet att då det tex är kvällsträning så skulle vi kunna få komma till en rimlig peng och få köra. har nämnt detta för styrelsen men inte hört något mer.Andreas K skrev:Anderstorp kostar ca 50k att hyra en heldag så en kväll bör ju åtminstone vara halva priset, det finns ju privatpersoner som får ihop en kväll på Anderstorp fortfarande. Så en kväll lär ju inte belasta andra med 20.000kr om man får ihop lite folk.
Likaså läste jag att Gelleråsen kostar ca 28.000:-+m känns inte heller helt orimligt att få ihop. Alternativen finns ju. Helt klart ska ju inte andra medlemmar stå för kostnaden däremot måste man väl kunna ta någotsånär rimliga risker när det finns en klubbkassa som stödjer det. Nu måste väl pengarna läggas på hög? Det verkar väl trevligare att läsa om någon extra konbaneträff (som råkade gå 3000kr back) än en förvaltningsberättelse om att årets ränta blev 327kr på medlemspengarna för gemene medlem?
/Axel Byrmo
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
-------------------------------------------
Har haft ett fordon med 1hk / kg!!
Hehe. Jag har undrat lite grand på vad som skulle hända i augusti men inte velat sätta för mycket press på er eftersom jag antar att ni har fullt upp ändå.Martin Fåglefelt skrev:Eldsjälar önskas. Jag känner att jag gärna vill ha mer träffar. Men som du säger, intresset har svalkat. Och trots att det har varit bestämt så har tiden sprungit iväg. NU är vi i Augusti, och vi skulle haft en träff här... det blir nog kanske en i september, men eftersom ingen har frågat vart augusti-träffen blev av, så funderar man ju på hur många som egentligen vill ha en träff...
Tiden saknas. Och engagerade människor... välkommen in och dra lite. vi är inte sena på att tagga igång.
Själv har jag löst det så att jag har hittat andra körningar och där har jag gjort så mycker reklam för Attitude jag har kunnat.
Jag har kört SS med Opel Speedsterklubben. (ej fullt)
Konbana i Hultsfred med Peugeot-klubben ( 5, ja fem, bilar)
Nu på lördag skall jag köra i Eksjö med MX5 Racing club. ( 3 anmälda bilar hitills!!)
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Har några frågor som jag önskar ställa till styrelsen;
Vem har ansvaret för att anordna ex. aktivitet som konbaneträff, rallyträff, elmia, etc....? Är det utskotten eller styrelsen, eller båda? Uppfattade att utskotten var de aktiva och styrelsen är paraply-organisation över utskotten, som ex. att stödja med det administrativa, så utskotten skulle få mer tid till de praktiska aktiviteterna. Kommentera gärna!
Viket utskott har hand om konebaneträffar?
Är det träffar eller tävling som vi diskuterar i denna tråd ex. konabaneträff?
Ni får ursäkta men jag kan inte skillnaden ex mellan konbanekörning, superstage, slalom,...
Vem har ansvaret för att anordna ex. aktivitet som konbaneträff, rallyträff, elmia, etc....? Är det utskotten eller styrelsen, eller båda? Uppfattade att utskotten var de aktiva och styrelsen är paraply-organisation över utskotten, som ex. att stödja med det administrativa, så utskotten skulle få mer tid till de praktiska aktiviteterna. Kommentera gärna!
Viket utskott har hand om konebaneträffar?
Är det träffar eller tävling som vi diskuterar i denna tråd ex. konabaneträff?
Ni får ursäkta men jag kan inte skillnaden ex mellan konbanekörning, superstage, slalom,...
Det är för att du envisas med att köra rakt fram Gunnar.Gunnar skrev: Ni får ursäkta men jag kan inte skillnaden ex mellan konbanekörning, superstage, slalom,...
På en konbaneträff sätter man upp konor och kör slalom mellan dem.
Om man kör Superstage så har tidningen Bilsport redan satt upp fasta pinnar i på flygplatsen i Emmaboda så då är det bara att köra slalom mellan dem.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster