F1-säsongen 2012

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Nicke Nyman
Gör inte annat än skriver...
Kontakt:

F1-säsongen 2012

Inlägg av Nicke Nyman »

Jaha, vad tror ni?? Vem vinner VM? Första tävlingen är körd! Med följande slutresultat på topp 10.

1: Jenson Button, McLaren
2: Sebastian Vettel, RBR
3: Lewis Hamilton, McLaren
4: Mark Webber, RBR
5: Fernando Alonso, Ferrari
6: Kamui Kobayashi, Sauber-Ferrari
7: Kimi Räikkönen, Lotus
8: Sergio Perez, Sauber-Ferrari
9: Daniel Ricciardo, STR-Ferrari
10: Paul di Resta, Force India

Personligen så har jag funderat på hur de skulle gå för RBR när deras tester inför säsongen inte precis visat att de är lika bra nu som tidigare säsonger. Vettel 6a i kvalet och Webber 5a. Hamilton 1a och Button 2a. Jag själv som håller på RBR tyckte inte alls att de kändes bra inför loppet. Men de är väl som tidigare, man kan inte räkna bort Vettel. Nu hade han väldigt tur med Safety Car medan Hamilton hade otur och tappade 2a platsen till Vettel.

Den stora snackisen var väl comebacken för Kimi Räikkönen, i en svart Lotus. Och han har ju vart väldigt snabb på testerna, men samtidigt säger han själv att testerna är bara för dig själv och teamet. De andra teamen kan köra med mera bränsle, helt annat setup osv. Så han tyckte väl själv att de inte visar så mycket. Men givetvis är han glad att vara tillbaka och tror att de kan vara med och slåss i toppen. (Topp 6)

Vad tror ni andra?? :roll:

// N.
Senast redigerad av 1 Nicke Nyman, redigerad totalt 24 gånger.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
iceman
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av iceman »

Jag tycker det var ett grymmt roligt lopp att kolla på!!

Tycker det är riktigt roligt att Kimi är tillbaka i F1 han min stora idol innom sporten. sen ligger Vettel och imponerar på mig också!!
Och givet vis så hoppas jag ju att någon av ess står som segrare när sässongen är över!! men jag tror inte man får räkna ut någon från McLaren, RBR, Ferrari som kommer slåss om topp platserna. sedan kommer Merceders, sauber och torro rosso kommer att imponera.

detta kommer bli en grymmt spännande sässong!!
Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

iceman skrev:Jag tycker det var ett grymmt roligt lopp att kolla på!!

Tycker det är riktigt roligt att Kimi är tillbaka i F1 han min stora idol innom sporten. sen ligger Vettel och imponerar på mig också!!
Och givet vis så hoppas jag ju att någon av ess står som segrare när sässongen är över!! men jag tror inte man får räkna ut någon från McLaren, RBR, Ferrari som kommer slåss om topp platserna. sedan kommer Merceders, sauber och torro rosso kommer att imponera.

detta kommer bli en grymmt spännande sässong!!
Jo, jag hoppas att de blir tätt in till sista loppet. Sen såg Button och Vettel väldigt vänliga emot varann direkt efter loppet. Kramades osv. Kanske Webber tappar sin plats i stallet till nästa säsong och att Button kan vara ersättare??! Eller vice versa?

I vart fall, frågan är om Massa ens kommer få köra resten av säsongen hos Ferrari. Han har ju inte precis presterat. Men det återstår väl att se.

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Jaha, då var kvalet kört till Malaysias GP kört. RBR gick oroväckande dåligt. Jag hoppas verkligen att de får ordning på bilen till racet i morgon. Startgriden ser ut som följande:

1: Lewis Hamilton
2: Jenson Button

3: Michael Schumacher
4: Mark Webber

5: Kimi Räikkönen
6: Sebastian Vettel

7: Romain Grosjean
8: Niko Rosberg

9: Fernando Alonso
10: Sergio Perez

11: Pastor Maldonado
12:Filipe Massa

13: Bruno Senna
14: Paul Di Resta

15: Daniel Ricciardo
16: Niko Hulkenberg

17: Kamui Kobayashi
18: Jean-Eric Vergne

19: Heikki Kovalainen
20: Vitaly Petrov

21: Timo Glock
22: Charles Pic

23: Pedro de la Rosa
24: Narain Karthikeyan

De kommer bli väldigt spännande att se hur racet kommer arta sig. Känslan är väl att kommer McLaren iväg bra så tar de pallplatser båda två. Har svårt att se någon annan hota. Såg Hamiltons kvalvarv när man få åka med, helt otroligt vad bra den bilen måste gå med tanke på de små små misstag som gjordes där han tappade tid. Hade upplåsta framdäck någon gång, överstyrt emellanåt och åkte på ställ. Så de blir en mycket intressant söndag imorgon! Kul att Kimi är på G. Kommer han iväg bra imorgon så kan han säkert stressa Webber och Schumacher en hel del.

9:30 imorgon söndag, Viasat Motor går starten!

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

China GP till ända! Först och främst vill jag säga att ni som inte sett racet bör slå på TV10 i eftermiddag, 17:45 och se sammandraget. Säsongens absolut bästa race! Otroligt många omkörningar, tight racing av bästa klass! Och sen fick man se hur stor betydelse de har när däcken tar TOKSLUT!! Kimi R fick känna på detta i slutet av racet. Han låg 2a med 8 varv kvar tror jag det va. 2 varv senare låg han 12a. Vettel fick även han känna på detta i slutet på racet när han fick släppa både Button, Hamilton och Webber förbi sig. Han körde ändå upp sig bra från sin startposition. (#11)

Topp-10 resultatet:

1: Nico Rosberg, Mercedes
2: Jenson Button, McLaren Mercedes
3: Lewis Hamilton, McLaren Mercedes
4: Mark Webber, RBR
5: Sebastian Vettel, RBR
6: Romain Grosjean, Lotus
7: Bruno Senna, Williams
8: Pastor Maldonado, Williams
9: Fernando Alonso, Ferrari
10: Kamui Kobayashi, Sauber

Frågan är ju om Massa får fortsatt förtroende, hans körning är inte speciellt konkurrenskraftig mot de andra bilarna, och jag tror inte att det är vad Ferrari vill, naturligtvis. De vill slåss i toppen. Kapaciteten finns nog i bilen men inte i föraren.

Skrev ingen sammanfattning efter förra racet ser jag nu men Alonso vann före en Perez som var gaaaalet snabb och som kunde vunnit om han inte förivrat sig så Alonso fick vinna till slut ändå. Men de racet fick avbrytas pga regn och sen startas om, inte helt optimalt för många.

Nästa vecka är det dags igen. Bahrain är det som får ta emot F1-cirkusen, efter många om och men. Blir intressant och se om RBR får ordning på bilen, om Mercedes kan hålla i detta nu, och om McLaren ska fortsätta vara i toppen som tidigare och rycka i toppen av tabellen.

Väl mött!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Mercedes i pole och 2a startruta för första gången sen 1955!

Bild
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Sicket race, och vad fort de gick i Bahrain! Och Lotus, ojojoj va snabba bilar de är alltså.

Vettel tog pole vid kvalet igår och behöll ledningen genom loppet, stabil körning. Så fort de närmade sig bakifrån så hade han en växel till att lägga i och öka avståndet för att hålla dem bortom DRS-hjälpen.

Kimi som startade 11 körde upp sig till en andra plats och tog därmed sin första pallplats sen comebacken! Hans stallkompis, Grosjean tog sin första pallplats någonsin i F1. Och inte undra på för deras bilar var otäckt snabba. McLaren med en del problem, Button fick bryta med motorproblem på näst sista varvet och Hamilton fick slåss om poängplats. Ferrari har fortsatta problem och har nu 3 veckor på sig att hitta på något för att få ordning på bilarna.

Sammandrag på TV10 kl.17:45 för den som vill se de bästa från loppet.

Nico Rosberg va nog inte populärast i depån efter loppet iaf. :duel:

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Dina sammandrag är riktigt bra Nicke.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

OneYet skrev:Dina sammandrag är riktigt bra Nicke.
Tack!! Jag har fått upp ett grymt intresse för F1 de senaste åren faktiskt. Så de är bara kul om man kan få diskutera det ibland, än om detta mera liknar en blogg än en diskussionstråd. Men de kanske bara är jag som följer F1?!

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
iceman
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av iceman »

Nicke Nyman skrev:
OneYet skrev:Dina sammandrag är riktigt bra Nicke.
Tack!! Jag har fått upp ett grymt intresse för F1 de senaste åren faktiskt. Så de är bara kul om man kan få diskutera det ibland, än om detta mera liknar en blogg än en diskussionstråd. Men de kanske bara är jag som följer F1?!

// N.
Jag är också väldigt intresserad av F1 så det är inte bara du som följer det!!

Jag tycker också dina inlägg är kul att läsa även om man sett och vet resultatet! så hoppas du fortsätter!
Volvo V40 D2 2015 - Såld
ERnsT
Styrelseledamot

Inlägg av ERnsT »

Jag har tidigare haft ett riktigt F1 intresse, tyvärr har det dalat lite senaste åren, främst pga att man inte kunnat se loppen. Såg iallafall senaste loppet, och vilken känsla det var! Och vilket race!
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

ERnsT skrev:Jag har tidigare haft ett riktigt F1 intresse, tyvärr har det dalat lite senaste åren, främst pga att man inte kunnat se loppen. Såg iallafall senaste loppet, och vilken känsla det var! Och vilket race!
De var ju som både och när Viasat tog över F1. Men har man kanalen så är de ju toppen att följa. Jag har även kanalerna så jag kan följa bilarna över hela banan, resultat osv. Men de är ju roligast att titta på loppet.

Jag kommer givetvis fortsätta skriva! De är bara kul att få delge vad man själv tyckte och tänkte. Mitt största problem är nog att komma ihåg de. Men de ska nog lösa sig.

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Ohoj vänner!

Ursäkta för det sena sammandraget av Spaniens GP, men de har vart lite körigt på slutet!

I vart fall, en ny segrare blev de. En skräll kan vi väl säga. Pastor Maldonado, som kör för Williams gjorde ett fantastiskt kval och när Lewis Hamilton inte tog sig in i depå efter sitt avslutade kval så fick han ett straff, starta sist. Han hade Pole Position men den fick Pastor ta då han faktiskt tog sig in i depån. Loppet som sådant då? Jodå, de var väl en ganska trevlig tillställning, Lotusarna tog sig som vanligt mot slutet och hade de vart ett eller två varv till på loppet så hade nog Kimi tagit andra platsen istället för tredje.

Innan jag själv visste om att Hamilton skulle starta sist så såg jag framför mig en jättekrasch in i första kurvan med Hamilton och Maldonado ihopklistrade då båda två har en ganska aggressiv och brysk körstil. Men så blev de inte nu.

RBR hade "problem" under hela helgen, iaf om man ska tro på experterna. Jag tror mer att de är så att de andra teamen börjar komma ifatt. De börjar ha väldigt snabba bilar de med. RBR har ju vart kända för att kunna åka väldigt snabbt på kurviga banor och samtidigt spara däcken.

Lotus är bara spännande att se på. Grosjean har bra speed och kommer nog bli riktigt framgångsrik kommande säsonger, om Herren dröjer och han får vara frisk. Kimi, ja de finns nog inga gränser för honom tror jag. Om han bara kom igång lite tidigare i loppen så skulle han vara i topp, lopp efter lopp. Kapaciteten finns i bilen och i Kimi likaså, men han måste hitta det där tidigare i varje lopp, då blir de första platser rätt snart!

Resultat Spaniens GP:
(Topp 10)

1: Pastor Maldonado, Williams - Renault
2: Fernando Alonso, Ferrari
3: Kimi Raikkönen, Lotus - Renault
4: Romain Grosjean, Lotus - Renault
5: Kamui Kobayashi, Sauber - Ferrari
6: Sebastian Vettel, RBR - Renault
7: Nico Rosberg, Mercedes
8: Lewis Hamilton, McLaren - Mercedes
9: Jenson Button, McLaren - Mercedes
10: Nico Hulkenberg, Force India - Mercedes

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

Vad vad det som hände Schumi?
Läste nånstans att han inte var glad.......
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Det var ett riktigt bra lopp, spännande till sista varvet!

Gött för Williams att ta en första plats, gamle Frank såg riktigt glad ut :D

Schumacher körde rakt in i baken på Bruno Sennas Williams. Jag tror att det var hans eget fel, låg för tätt bakom och missbedömde när Senna bromsade in i kurvan.

Det pratades mycket om att en del team som varit lite långsamma nu har börjat komma upp i fart.
Tex Sauber-Ferrari som man kanske inte räknat in bland toppteamen, nu tog de en fin 5e plats :thumbsup:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Då va Monacos GP kört. Och som vanligt är de väl kanske inte de roligaste loppet på året, de är väl allt runt omkring som kanske är mera roligt. Båtarna osv.

Jag tycker de är lite så att detta lopp avgörs i kvalet, samt under första varvet. Har du pole position och kommer iväg bra i starten och får en lucka så ska de strula till sig med regn eller varvningar för att man inte kunna vinna.

Men, i vart fall, de började komma lite regn mot andra halvan av loppet och de blev lite spännande, de fem (Webber, Rosberg, Alonso, Vettel och Hamilton) åkte tåg under ett par varv och där räckte de nog med att en gick snurrade eller så för att förändra slutställningen. De var slirigt ett tag men de torkade upp och Webber kunde vinna, för andra gången i sin karriär i Monaco. Jag ser fram emot nästa lopp där de är riktigt racingbana och omkörningstillfällena är fler!

Topp 10:

1: Mark Webber, RBR
2: Nico Rosberg, Mercedes
3: Fernando Alonso, Ferrari
4: Sebastian Vettel, RBR
5: Lewis Hamilton, McLaren - Mercedes
6: Felipe Massa, Ferrari
7: Paul Di Resta, Force India - Mercedes
8: Nico Hulkenberg, Force India - Mercedes
9: Kimi Räikkönen, Lotus - Renault
10: Bruno Senna, Williams - Renault

MVH
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

5h och 40min till start i Kanadas GP! :) Jag är riktigt laddad att få se ett race på riktig bana igen! Och dessutom min favorit i pole!! 8)

// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Huvva vilket race de blev i Kanada. Besvikelsen är total!!

Vettel startar i pole och rycker åt sig en ledning på 1-2s efter några varv. Utom DRS-avstånd och bra tryck i bitarna så borde de hela gå vägen. Men då har McLaren och Hamilton givetvis hittat precis rätt i allt. Ursnabb och sen bra depåstopp gjorde att han kunde ta ledningen. Sen gjorde på Vettel och Alonso en chansning när de låg 1a och 2a. Gå för en 1-stoppare på racet. Vettel insåg dock att detta inte skulle gå och valde att gå in i depå. Han kunde till slut ändå passera Alonso som blev tvungen att köra väldigt långsamt för att ens ta sig i mål.

Hamilton (tyvärr) gjorde säsongens överlägset bästa lopp och kunde vinna, tämligen enkelt. Romain Grosjean som alltid är snabb mot slutet på racen körde in på en andra plats och Perez på en tredje. Vettel fyra och jag orkar inte ens se presskonferensen efteråt. (Mest för att frun ville se nåt annat, win win situation!)

Nåväl, resultatet:

1: Lewis Hamilton, McLaren Mercedes
2: Romain Grosjean, Lotus Renault
3: Sergio Perez, Sauber Ferrari
4: Sebastian Vettel, RBR Renault
5: Fernando Alonso, Ferrari
6: Nico Rosberg, Mercedes
7: Mark Webber, RBR Renault
8: Kimi Räikkönen, Lotus Renault
9: Kamui Kobayashi, Sauber Ferrari
10: Felipe Massa, Ferrari

7 lopp, 7 olika segrare.

VM-tabellen (Top 5)

1: Lewis Hamilton, 88p
2: Fernando Alonso, 86p
3: Sebastian Vettel, 85p
4: Mark Webber, 79p
5: Nico Rosberg, 67p

Fruktansvärt jämnt!! Nästa lopp, Valencia, midsommarhelgen!!

Väl mött då!! 8)
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
iceman
Styrelseledamot
Kontakt:

Inlägg av iceman »

ja gode värd vilket lopp det blev!! allt kändes ju som det skulle gå Vettels väg efter kvalet och med den ledningen han fick!! men denna säsongen så kan ju visst vad som helst ske!! och det är ju kul det!! nu hoppas ju jag på att Kimi ska få ta en seger med!! kan man hoppas på en ny förare nästa lopp..
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Nicke Nyman
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Här ligger jag efter BIG TIME!!!

Men för att sammanfatta de senaste loppen så kan vi väl säga såhär,

# Alonso började prata om VM-titeln för tidigt

# Alonso har tagit bra med poäng trots dåliga starter/dåligt kval.

# Hamilton började även han prata om VM-titeln lite väl tidigt efter några bra placeringar.

# Vettel har inte börjat prata om titeln än, men lär väl göra det så i slutändan vinner Alonso ändå.

Dagens lopp från Japan var inte ens spännande, iaf inte om segern och andra platsen. Såg träningen i fredags, kvalet igår lördag och kunde redan då konstatera att de fanns inte mycket för de andra stallen att göra åt Red Bull Racing med Vettel och Webber. Vettel såg otäckt bra ut under kvalet och var aldrig hotad där. Bilen låg som ett strykjärn på banan och var aldrig ens de lilla orolig trots höga farter och kurvig bana. Imponerande minst sagt.

Loppet började med en bra start från de flesta, Alonso föll på eget kort då han prejade Kimi, som i sin tur svängde tillbaka på banan och skar sönder Alonsos bakdäck och sen var de kört för hans del. Vettel kunde rycka ifrån rätt snabbt ändå trots säkerhetsbil. Massa (Ferrari) gjorde ett taktiskt depåstop en bit in i loppet och kunde ta över andra platsen från Kobayashi.

Kobayashi kunde dock knipa 3e platsen, 8/10 före Button som jagade Kobayashi hela loppet i stort sett. Stort för Japan och stort för japanen Kobayashi att få kliva upp på pallen, första gången i sin egen F1 karriär och 3e gången i historien en Japan är med på prispallen.

Top 10 i loppet:

1. Sebastian Vettel
2. Felipe Massa
3. Kamui Kobayashi
4. Jenson Button
5. Lewis Hamilton
6. Kimi Räikkönen
7. Niko Hulkenberg
8. Pastor Maldonado
9. Mark Webber
10. Daniel Ricciardo

VM-tabellen (Topp 6) med 5 race kvar:

1. Fernando Alonso, 194 poäng
2. Sebastian Vettel, 190 poäng
3. Kimi Räikkönen, 157 poäng
4. Lewis Hamilton, 152 poäng
5. Mark Webber, 134 poäng
6. Jenson Button, 131 poäng

Spontant känns det som att det kommer avgöras i Brasilien, igen. Vilket är toppen. Säsongen ska inte avgöras innan sista racet är kört. Personligen hoppas jag på Vettel eller Kimi. Alonso tycker jag är en "cry-baby" som gnäller till F1 ledningen om det mesta. Men de är ju vad jag tycker. Många stör sig på Vettels finger så fort han vinner. :)

Bild

Ska försöka uppdatera bättre i fortsättningen. Nästa helg är det Korea som gäller!!

Väl mött då!
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Skriv svar