Opel Commodore GS/E -77
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Vi kan inte anodisera på jobbet, vi köper färdiga profiler från SAPA.
Det finns en firma i Habo som sysslar med diverse ytbehandling, Ahlins heter de http://www.ahlins.com/
Det jag har hört om ytan i insugskanaler är att det ska vara lite struktur på ytan, typ som när man kört med grovt sandpapper.
Det gör att det blir lite extra turbulens så att bränsleblandningen atomiseras lite extra.
Avgaskanaler kanske man kan köra lite slätare, det borde minska risken för att sot och koks fastnar i kanalen.
Testade lite frigång i en fälg idag, verkar funka fint.
Det finns en firma i Habo som sysslar med diverse ytbehandling, Ahlins heter de http://www.ahlins.com/
Det jag har hört om ytan i insugskanaler är att det ska vara lite struktur på ytan, typ som när man kört med grovt sandpapper.
Det gör att det blir lite extra turbulens så att bränsleblandningen atomiseras lite extra.
Avgaskanaler kanske man kan köra lite slätare, det borde minska risken för att sot och koks fastnar i kanalen.
Testade lite frigång i en fälg idag, verkar funka fint.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Provmonterade adaptrarna på spindeln idag. De passade ungefär så bra som jag trodde.
Det ska ju vara en styrarm på spindeln också...
Blev lite tight med muttern till styrleden.
Inga problem, det räcker att fräsa bort 3 mm längst ut på adaptern så går muttern fritt.
Sen får man väl kanske skruva loss adaptern om man ska lossa styrleden, men det gör man ju inte varje dag så det kvittar.
Blir nog Helicoilgänga där oken ska sitta också, kan ju inte skada.
Det ska ju vara en styrarm på spindeln också...
Blev lite tight med muttern till styrleden.
Inga problem, det räcker att fräsa bort 3 mm längst ut på adaptern så går muttern fritt.
Sen får man väl kanske skruva loss adaptern om man ska lossa styrleden, men det gör man ju inte varje dag så det kvittar.
Blir nog Helicoilgänga där oken ska sitta också, kan ju inte skada.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Då var det dags för montering av de nya bromsarna!
Gamla skivorna ser ut att ha blivit lite varma, det var röd färg på navet när jag köpte bilen.
Nu är den mer brun...
Dän med skrotet och dit med lite andra doningar!
Muttern till styrleden går fritt, men jag får nog ta loss oket om jag ska lossa leden nån gång.
Byggde ett litet scoop för kylluft också. De tuffa killarna drar ju slang och grejer, men det här kostade gratis och funkar bättre än ingen kylning alls.
Den skarpögde ser på bilden ovan att jag har kört på genomslagsgummina, det är en rengnuggad fläck på kränghämmarfästet.
Bilen är alltså för mjuk fram, kanske att jag får skaffa hårdare fjädrar. Skruva upp stötdämparna på hårdaste läget känns inte bra, då blir det lätt att hjulen tappar kontakten med marken.
Det enda som fattas till bromsarna nu är slangar som passar, det är banjobult på Brembooken så mina gamla slangar passar inte.
Gamla skivorna ser ut att ha blivit lite varma, det var röd färg på navet när jag köpte bilen.
Nu är den mer brun...
Dän med skrotet och dit med lite andra doningar!
Muttern till styrleden går fritt, men jag får nog ta loss oket om jag ska lossa leden nån gång.
Byggde ett litet scoop för kylluft också. De tuffa killarna drar ju slang och grejer, men det här kostade gratis och funkar bättre än ingen kylning alls.
Den skarpögde ser på bilden ovan att jag har kört på genomslagsgummina, det är en rengnuggad fläck på kränghämmarfästet.
Bilen är alltså för mjuk fram, kanske att jag får skaffa hårdare fjädrar. Skruva upp stötdämparna på hårdaste läget känns inte bra, då blir det lätt att hjulen tappar kontakten med marken.
Det enda som fattas till bromsarna nu är slangar som passar, det är banjobult på Brembooken så mina gamla slangar passar inte.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Gör inte annat än skriver...
- Inlägg: 2698
- Blev medlem: 16 jul 2003 20:49
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Vi har en drös med banjoadaptrar på jobbet. Vet du vad du har för gänga på dina gamla bromsslangar? M10x1 eller 1/8? Samt vad de är för gänga i oken? Kanske kan gräva fram några och sponsra dig med, dom kostar säkert 10kr för 2st, inkl frakt.
// N.
// N.
Opel Ascona B -78
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Volvo V70 2,4d -08
VW Passat 1.8T -02
VW Typ 1 -72
Det är M10x1 på både slangar och ok. Vore ju schysst om du kunde hitta nåt som passar, ska kolla i helgen vad som kan behövas.Nicke Nyman skrev:Vi har en drös med banjoadaptrar på jobbet. Vet du vad du har för gänga på dina gamla bromsslangar? M10x1 eller 1/8? Samt vad de är för gänga i oken? Kanske kan gräva fram några och sponsra dig med, dom kostar säkert 10kr för 2st, inkl frakt.
// N.
Jag kommer att ligga ute på jobb en del framöver, så det är ingen brådska.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Behövdes visst ingen adapter, bara lite längre slangar.
Drog på svart krympslang på bromsslangen också, så tål den smuts bättre.
Oket går att skruva loss utan att ta bort slangen, det är bara att skruva loss adaptern från spindeln så får man med alltihop.
Jag ska ordna en klämma som håller slangen på ett ställe så är det klart sen, skönt att slippa klippa och klistra ihop en massa specialgrejer.
En av mina fina bromsluftarflaskor är med på bilden också, har fyra st gamla colaflaskor och Biltemas slangar. Funkar bra, slangarna har fått lite konstig färg...
Drog på svart krympslang på bromsslangen också, så tål den smuts bättre.
Oket går att skruva loss utan att ta bort slangen, det är bara att skruva loss adaptern från spindeln så får man med alltihop.
Jag ska ordna en klämma som håller slangen på ett ställe så är det klart sen, skönt att slippa klippa och klistra ihop en massa specialgrejer.
En av mina fina bromsluftarflaskor är med på bilden också, har fyra st gamla colaflaskor och Biltemas slangar. Funkar bra, slangarna har fått lite konstig färg...
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
-
- Legend!
- Inlägg: 4691
- Blev medlem: 31 okt 2001 01:00
- Ort: Tofteryd
- Kontakt:
Nu tycker jag du är oförskämd.Maccan skrev:Fett! Så du sitter och YouTubear Stefan och Krister du, Daniel...
Jag hörde den här lilla gobiten på radion idag och youtubade fram den. Såg nere i högra hörnet, en bild på Världsrekorden.
http://www.youtube.com/watch?v=pzlqwXx_-W0
Kanske passar in på Karlsson med snart
För Maccan i tiden.
Team GMBH Rennsport
Team GMBH Rennsport
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo