Opel Speedster 2,2 SC 2002

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Adolfsson skrev:Kul med bilder Fredrik!

Ser ju fint ut... Tänkte på en sak, vad är vanligast på NA Speeders turbo eller kompressor konvertering? För och nackdelar?

Glöm inte dra åt dina slangar nu bara :wink:
Kompressor är klart vanligast. Det finns nåt eftermarknadskit från Dbilas men det har mest sålts i Tyskland.
Den här kompressorn är ju GM original och nästan bolt on. Fast det tog några år och gemensamma ansträngningar från några Tyska och Engelska trimfirmor innan de fick det att fungera OK.

Har nervöst kollat alla slangklämmor i fronten innan jag skruvade tillbaka all plast.
I motorrummet är det nu fullt av mojänger som är provisoriskt monterade och jag fasar för att missa nån skruv innan jag provstartar.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Skruvade bort det gamla Amerikanska insuget och fick dit det nya.
Fick lossa mina spridare igen för att få mer plats.
Ansluter kylslangar för fulla muggar.
Då inträffar detta.

Bild

När jag svetsade min "dual pass mod" i somras tittade jag på en massa bilder och höftade därefter till en bra vinkel på anslutningen.
Så här tight blev det mellan slangnippeln och oljefilterhuset.
1 mm.
Eftersom slangen är 2 mm så fick jag bekymmer.
Efter att har karvat lite på slangen, smörjt in allt med matolja och tagit i så jag var högröd i ansiktet så fick jag i alla fall dit allt på plats.
Dags att kröna det hela med en kompresor.
Fast den passar inte.
Jag får ta bort mina spridare igen......

Bild
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

OneYet skrev: Efter att har karvat lite på slangen, smörjt in allt med matolja och tagit i så jag var högröd i ansiktet så fick jag i alla fall dit allt på plats.
Känner igen detta, förutom matoljan har jag ej provat :)

Snyggt och det kommer se "orginal" ut med kompressorn
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Hmmm. En fråga.

Original ser det ut så här.

Bild

Ett insugsrör i plast med en sensor som sitter istoppad i en gummikrage.

Den sensorn skall på något sätt in i min nya flådiga insugsslang av silikon.
Eller i aluminiumröret som skarvar ihop det med luftfiltret.

Bild

Det borde väl räcka att borra ett hål i silikonröret som är så pass stort att jag får pressa in sensorn i hålet med milt våld. På detta sätt kan jag ju strunta i gummikragen helt och hållet.
Eller får man inte göra hål i silikonslang? De verkar liksom vävda på nåt sätt.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Jag menar att besiktningsman kommer se att det ser "orginal" ut. Då du ex. inte använder för "stark" utsmyckning i motorrum.
Jag giller själv detta utseende, då det ser ut som "orginal"-monterat :)
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Gunnar skrev:Jag menar att besiktningsman kommer se att det ser "orginal" ut. Då du ex. inte använder för "stark" utsmyckning i motorrum.
Jag giller själv detta utseende, då det ser ut som "orginal"-monterat :)
Jodå det var ju meningen så Gunnar.
Min fråga var mest om man kan borra hål i silikonslang utan att den självdestruerar på nåt sätt. Har aldrig ägt nån sån förut.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Sitter det bara på sugsidan så ska det inte vara några problem. Bara att borra. Skulle det inte fungera/kännas osäkert så finns det s.k. quicktap nipplar att montera.
Vad är det för givare?
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Lufttemperaturgivare?

Om den ska sitta på trycksidan efter kompressorn så skulle jag helst se till att den sitter ordentligt fast.
Det bästa vore nog om du kunde svetsa fast en rörstump eller nåt som liknar originalhålet i aluminiumröret och använda gummiplutten.
Sen säkra fast givaren med nån buntband eller liknande.

Ska den sitta på sugsidan före kompressorn så räcker det som Fredrik skriver att borra ett hål i silikonslangen och trycka dit givaren.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Det är en temperaturgivare som sitter monterad på sugsidan.
Kompressorn sitter bultad direkt på insuget så på trycksidan finns det inte en endaste slang som kan läcka i framtiden.
Senast redigerad av 1 OneYet, redigerad totalt 14 gånger.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Då borrar jag hål med frid i sinnet.
Tack pojkar.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Det här är ett extra remhjul som är till för att få mer drivyta på kompressorns och generatorns drivhjul. Designat och tillverkat av en trimfirma i England.

Bild

För att få dit det så lossar jag två av fyra bultar som håller generatorn.
Bultar fast hjulet med nya längre bultar och så är jobbet klart.
Det är ett så enkelt jobb så jag har inte gjort det förut för det gör jag på 5 min när jag får lust.
Trodde jag.
Lossar de två originalbultarna och får ett hmmmm i huvudet.
Det gick precis att få ut dem mellan generatorn och torpedväggen. De nya bultarna är 50 mm längre så det blir nog inte så lätt att få dit dem. Om man nu inte kan vinkla in dem på nått sätt.
Det kunde jag inte.
Får istället lossa alla fyra bultarna som håller generatorn och vinkla hela mackapären för att kunna få dit bultarna.
Om jag hade gjort detta innan jag skruvade dit insuget hade det inte varit trångt alls. Det är det nu.
Får i alla fall dit hjulet och kan t.o.m montera den nya drivremmen utan att ens klämma mig eller få blodiga knogar.
Dagen efter skall jag montera dit den här.

Bild

En MAP sensor. Den skall sättas fast i ett hål på insuget. Under spridarna. Gissa om det hade varit enkelt att få dit den innan jag skruvade ihop allt. Gissa om det var trångt nu. Den skall klämmas fast med en M6 bult och en liten aluminiummojäng som jag har sågat fram.
Jag lyckas tappa alltihop nedåt motorrummet. Hittar sensorn liggande på en slang till slut men fästet och bulten är borta.
Till slut skymtar jag dem inklämda mellan generatorn och motorn. Utom all räckhåll.
Får ta bort drivremmen och skruva bort generatorn igen.
Nu sitter sensorn och generatorn och drivremmen på plats i alla fall till slut.

Bild
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

http://www.forch.se/product.aspx?p=50d5 ... aa5fc&js=1

Mitt absolut viktigaste verktyg. Jag är en fummelpelle.
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Emil C
Megapostare!
Inlägg: 339
Blev medlem: 25 feb 2008 20:58
Ort: Vetlanda

Inlägg av Emil C »

Reco skrev:http://www.forch.se/product.aspx?p=50d5 ... aa5fc&js=1

Mitt absolut viktigaste verktyg. Jag är en fummelpelle.
Kan va det bästa som gjorts!! 8)
Emil Stenvall

Bmw M3 -02
Bmw 325i touring -03
Vw passat 1.8t -04
Vw golf mk1 cabriolet -89
Volvo 940 -95
Volvo 244 -75 rensad+sittastillstol
Toyota Starlet -82 (rwd) såld;(
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Visst är det kul att meka Fredrik! :D
Man glömmer saker, gör saker i fel ordning, tappar bort saker, tar sönder saker osv osv... :wink:
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Så här ser oljefiltermonteringen ut på Opel Speedster.

Bild

Förraförra året hade jag dragit åt locket (12) för hårt och då följde oljefilterhuset (13) med upp när jag skulle byta filter.

Bild

Suck.
Jag åkte bort med bilen till Holmgrens som ju skall vara Opelspecialister. "Tyvär har vi inget specialverktyg att dra åt huset med men det löser vi ändå"
Det blev tätt och fint men när jag skulle byta filter nu i år så händer samma sak igen. Locket är fruktansvärt hårt åtdraget och huset följde med upp.
Kunde sära på de bägge genom att använda svarv, fil och en väldig massa kraft.
Nu ville jag göra det hela rätt.
Jag klurade en stund och med hjälp av Robert på jobbet, som är en riktig klippa, så kom vi på det här verktyget.

Bild

Ta reda på rätt åtdragningsmoment (120Nm) och dra åt.
Det fungerade!!
Nu skall jag bara fixa en liten momentnyckel så att jag aldrig drar åt locket hårdare än avsett (25Nm) så skall det nog fungera i framtiden.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Det ser ju riktigt proffsigt ut!
Något att ta patent på & Sälja till Opelspecialisterna! :wink:
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Snygg konstruktion.

Du märker, mecket blir mer konstruktionstid än produktion :wink:
Samt den större delen av tiden kanske går åt i soffan med studering och
inläsning på nätet :typing:.
Då fruarna serverar med kaffe och god mat. Kanske var därför frugan/fruarna sade Ja på bröllopet :jaaaa: och bidrar till att man/vi får mer tid i garaget.
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

En fråga från en nervös Speedstermekare.
Jag är tvungen att böja bränslerören för att få undan dem från drivremmen.
Har då gjort som så att jag lossade muttrarna som håller fast rören mot bränslebryggan och lät rören vara kvar där lite halvlösa och böjde och bände i dem tills jag var nöjd.
När jag nu skulle dra fast allt igen så får jag inte nån riktig feeling för anslutningarna in i bryggan. De är liksom leasösa.
Var de det förut med?
Har jag haft sönder något?
Vad kan jag i så fall göra för att reparera det?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Hur går det med dina lealösa rör? Var det så illa som du trodde?
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Fick svar av en kille på engelska forumet att det kan kännas så ibland men det skulle bara vara att köra.
Så jag täckte upp med trasor runt omkring samt en 12-årig dotter som hade order att skrika så fort hon såg något konstigt.
Tändning på, hör hur bränslepumpen pumpar upp trycket, "ser du nåt" ropar jag till dottern.
Nej, säger hon men samtidigt hör jag en pump som pumpar för fullt.
Stänger av tändningen och tittar misstänksamt runt rören själv. Rent o fint.
På med tändningen och det pumpar för fullt.
Tittar misstänksamt under bilen och har en krypande känsla av sprutande bensin på golvet. (ingen doft dock)
Då kommer jag på vad det är. Det är ju min nya eldrivna vattenpump som pumpar vatten i det nya kylsystemet.
Puhh!
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Skriv svar