Opel Speedster 2,2 SC 2002
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Lite fler saker.
En gavel för vattenkylningen till insuget.
Här har jag ändrat från två anslutningar till tre. Det skall bara gängas i en nippel i mitten.
Detta gör att istället för att vattnet går i serie genom de fyra kylelementen så kommer det nu att gå in i mitten-anslutningen, fördela sig och gå parallellt genom två kylelement. Teoretiskt sett skall det då kyla mer.
En så kallad dual core modifiering.
När det utgående vattnet skall gå ihop till en slang igen så behövs det en sådan här. Mauro har fått svetsa igen.
Den här bilden ser inte så märkvärdig ut. Ett drivhjul till en kompressor bara.
Men om ni tittar närmare så ser ni att drivhjulet sitter 1,4 mm längre ut än förut. Det gick åt en hel del mod, en värmepistol och en 25 tons hydraulpress för att åstadkomma detta.
Nu skall det nog linjera jättebra med resten hoppas jag.
En gavel för vattenkylningen till insuget.
Här har jag ändrat från två anslutningar till tre. Det skall bara gängas i en nippel i mitten.
Detta gör att istället för att vattnet går i serie genom de fyra kylelementen så kommer det nu att gå in i mitten-anslutningen, fördela sig och gå parallellt genom två kylelement. Teoretiskt sett skall det då kyla mer.
En så kallad dual core modifiering.
När det utgående vattnet skall gå ihop till en slang igen så behövs det en sådan här. Mauro har fått svetsa igen.
Den här bilden ser inte så märkvärdig ut. Ett drivhjul till en kompressor bara.
Men om ni tittar närmare så ser ni att drivhjulet sitter 1,4 mm längre ut än förut. Det gick åt en hel del mod, en värmepistol och en 25 tons hydraulpress för att åstadkomma detta.
Nu skall det nog linjera jättebra med resten hoppas jag.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo
Rapport från en mekkväll med Fredrik.
Skall ikväll byta till mina nya spridare och provstarta är planen.
De gamla spridarna sitter med ett u-format clips. Bort med dem.
Får med visst besvär ut de gamla spridarna.
Dit med de nya.
På med den nya modellen av el-kontakter som jag lött dit.
Montera tillbaks bränslebryggan med spridare och skruva tillbaks bränsleledningarna.
20 minuters mekning hittills.
Koppla in batteriet. Provstarta.
Bilen startar inte.
Sitter och funderar en stund med paniken liggande på lur i bakhuvudet.
Just det. Jag monterade tillbaks all el väldigt fint och provstartade för ett par veckor sedan men tog sedan bort en av styrboxens kontakter för att kolla en alternativ placering lite längre bort.
Mycket riktigt, enbart en av de stora multikablarna till styrboxen sitter på plats. Har jag förstört nåt elektroniskt nu? Svettas.
Sätter tillbaks kontakten, provstartar.
Bilen startar.
På tre cylindrar.
Ställer mig och tittar på motorrummet. Drar i lite kablar på måfå.
Kontakten till spridaren på treans cylinder är loss.
Suck. Mitt självförtroende är inte på topp just nu.
För att få dit den eländans kontakten får jag lossa hela bränslebryggan och lyfta på paketet lite grand.
Klickar dit kontakten.
Provstartar.
Bilen startar på tre cylindrar.
Drar i lite kablar i motorrummet. Kontakten till treans spridare är loss igen!!
Lossar bränslebryggan, trycker dit kontakten och skruvar tillbaks bryggan under nogsam bevakning.
Märker då att när spridaren pressas nedåt av bryggan så fastnar kontakten i något och dras då sakta men säkert ur spridaren.
Om jag vrider på spridaren då?
Icke.
De gamla spridarna kunde roteras med clipsen på plats. När jag roterar den nya sorten så vill clipset pressas bort.
Jaja, jag provstartar utan clips då tänker jag och tar bort clipset. Plopp! säger det då bränsletrycket trycker ut spridaren och det sprutar ut bensin.
Torka, torka, torka, torka.
Tillbaks med allt på plats utom det där clipset och med spridaren 45 graden vriden.
Nu startar bilen på alla fyra cylindrar till slut.
Varför utsätter jag mig för sådant här?
En fråga till slut. Behövs de där clipsen egentligen? De gamla spridarna var ju vridbara även med clips på plats. Allt de gör är att hålla spridarna på plats under monteringen tror jag.
Skall ikväll byta till mina nya spridare och provstarta är planen.
De gamla spridarna sitter med ett u-format clips. Bort med dem.
Får med visst besvär ut de gamla spridarna.
Dit med de nya.
På med den nya modellen av el-kontakter som jag lött dit.
Montera tillbaks bränslebryggan med spridare och skruva tillbaks bränsleledningarna.
20 minuters mekning hittills.
Koppla in batteriet. Provstarta.
Bilen startar inte.
Sitter och funderar en stund med paniken liggande på lur i bakhuvudet.
Just det. Jag monterade tillbaks all el väldigt fint och provstartade för ett par veckor sedan men tog sedan bort en av styrboxens kontakter för att kolla en alternativ placering lite längre bort.
Mycket riktigt, enbart en av de stora multikablarna till styrboxen sitter på plats. Har jag förstört nåt elektroniskt nu? Svettas.
Sätter tillbaks kontakten, provstartar.
Bilen startar.
På tre cylindrar.
Ställer mig och tittar på motorrummet. Drar i lite kablar på måfå.
Kontakten till spridaren på treans cylinder är loss.
Suck. Mitt självförtroende är inte på topp just nu.
För att få dit den eländans kontakten får jag lossa hela bränslebryggan och lyfta på paketet lite grand.
Klickar dit kontakten.
Provstartar.
Bilen startar på tre cylindrar.
Drar i lite kablar i motorrummet. Kontakten till treans spridare är loss igen!!
Lossar bränslebryggan, trycker dit kontakten och skruvar tillbaks bryggan under nogsam bevakning.
Märker då att när spridaren pressas nedåt av bryggan så fastnar kontakten i något och dras då sakta men säkert ur spridaren.
Om jag vrider på spridaren då?
Icke.
De gamla spridarna kunde roteras med clipsen på plats. När jag roterar den nya sorten så vill clipset pressas bort.
Jaja, jag provstartar utan clips då tänker jag och tar bort clipset. Plopp! säger det då bränsletrycket trycker ut spridaren och det sprutar ut bensin.
Torka, torka, torka, torka.
Tillbaks med allt på plats utom det där clipset och med spridaren 45 graden vriden.
Nu startar bilen på alla fyra cylindrar till slut.
Varför utsätter jag mig för sådant här?
En fråga till slut. Behövs de där clipsen egentligen? De gamla spridarna var ju vridbara även med clips på plats. Allt de gör är att hålla spridarna på plats under monteringen tror jag.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Det där verkar ha varit en ganska smidig och produktiv mekkväll ändå, det funkade ju mer när du var färdig. Det är inte alltid det gör det...
Du har väl redan testat utan clips?
Jag tycker projektet verkar gå riktigt bra för dig
Du har väl redan testat utan clips?
Jag tycker projektet verkar gå riktigt bra för dig
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Efter en fredagskväll i garaget så har jag följande succéhistoria att förtälja.
Jag har en cirkulationspump som antagligen kommer att fungera. Dvs, Jag har dragit fram strömmen till den.
Detta innebar att jag för första gången fick koppla in ett relä på frihand.
Det gick bra. Inte en enda säkring gick.
Jag har även fått dit den där tanken jag har skrutit om förut. Jag har inte skruvat fast den än men den har kommit ned på rätt ställe.
Det var inte helt enkelt.
Jag har även börjat tejpa ihop kabelhärvan så att den ser lite med civiliserad ut.
Det börjar bli dags för nästa fas. Sätta dit den nya kylaren i fronten och dra slangar till motorrummet.
Det ironiska är att förra året när jag bytte kylare så tänkte jag för mig själv: Vad skönt, nu kommer jag nog aldrig behöva skruva bort den här fronten igen....
Jag har en cirkulationspump som antagligen kommer att fungera. Dvs, Jag har dragit fram strömmen till den.
Detta innebar att jag för första gången fick koppla in ett relä på frihand.
Det gick bra. Inte en enda säkring gick.
Jag har även fått dit den där tanken jag har skrutit om förut. Jag har inte skruvat fast den än men den har kommit ned på rätt ställe.
Det var inte helt enkelt.
Jag har även börjat tejpa ihop kabelhärvan så att den ser lite med civiliserad ut.
Det börjar bli dags för nästa fas. Sätta dit den nya kylaren i fronten och dra slangar till motorrummet.
Det ironiska är att förra året när jag bytte kylare så tänkte jag för mig själv: Vad skönt, nu kommer jag nog aldrig behöva skruva bort den här fronten igen....
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Klubbordförande
- Inlägg: 2228
- Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
- Ort: Månsarp
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Här är en bild på tröskeln när jag tagit bort plastskyddet.
Häri skall det gå ett par slangar.
Lossade innerskärmen vid bakhjulet, förde in ett vp-rör, matade fram det så långt det gick, fångade upp det i hålet ni såg ovanför, ökade ytterdiametern på röret med silvertejp, tejpade därefter fast slangen så gott det gick och ömson drog, ömson tryckte slangen/röret bakåt genom tröskeln.
Det ligger en massa foamblock och andra prylar ivägen inne i tröskeln så det är inte helt enkelt.
Fick efter en del smärta och blåmärken ge mig och sågade upp hålet där framme för bättre åtkomst.
(tycker inte om att såga hål i min bil)
Men till slut så fanns det slang hela vägen.
Då var det bara att ta fram stora borret igen (suck) och göra hål så att slangarna kan komma in i fronten.
Trä igenom slangarna, dra dem till rätt ställe fram och bak samt kapa dem i rätt längd. Nervöst.
Klar i fronten.
Häri skall det gå ett par slangar.
Lossade innerskärmen vid bakhjulet, förde in ett vp-rör, matade fram det så långt det gick, fångade upp det i hålet ni såg ovanför, ökade ytterdiametern på röret med silvertejp, tejpade därefter fast slangen så gott det gick och ömson drog, ömson tryckte slangen/röret bakåt genom tröskeln.
Det ligger en massa foamblock och andra prylar ivägen inne i tröskeln så det är inte helt enkelt.
Fick efter en del smärta och blåmärken ge mig och sågade upp hålet där framme för bättre åtkomst.
(tycker inte om att såga hål i min bil)
Men till slut så fanns det slang hela vägen.
Då var det bara att ta fram stora borret igen (suck) och göra hål så att slangarna kan komma in i fronten.
Trä igenom slangarna, dra dem till rätt ställe fram och bak samt kapa dem i rätt längd. Nervöst.
Klar i fronten.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Styrelseledamot
- Inlägg: 2441
- Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
- Ort: Habo