Opel Speedster 2,2 SC 2002

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Ser mycket fint ut! Är det något typ expansionstank!??
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Ser ut att vara kanonkul med denna typ av mekning!
Du har väl vit rock och vita vantar, med goa filttofflor när du nu finmekar.
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Japp, en vattentank till kylsystemet för insugsluften.

Och nästan Gunnar. Fina mekhandskar, filttofflor och mattor på golvet är det som gäller. Än så länge har allt funkat utan problem och då är det faktiskt roligt att meka. 8)
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Lite fler saker.
En gavel för vattenkylningen till insuget.
Här har jag ändrat från två anslutningar till tre. Det skall bara gängas i en nippel i mitten.
Bild
Detta gör att istället för att vattnet går i serie genom de fyra kylelementen så kommer det nu att gå in i mitten-anslutningen, fördela sig och gå parallellt genom två kylelement. Teoretiskt sett skall det då kyla mer.
En så kallad dual core modifiering.
När det utgående vattnet skall gå ihop till en slang igen så behövs det en sådan här. Mauro har fått svetsa igen.
Bild

Den här bilden ser inte så märkvärdig ut. Ett drivhjul till en kompressor bara.
Men om ni tittar närmare så ser ni att drivhjulet sitter 1,4 mm längre ut än förut. Det gick åt en hel del mod, en värmepistol och en 25 tons hydraulpress för att åstadkomma detta.
Bild
Nu skall det nog linjera jättebra med resten hoppas jag.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Trevligt! Roliga moddar!
Det där med att kompressor hjul sitter hårt vet jag om sen bytet på en mini :evil: 8)

Verkligen kul detta Fredrik!
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Dubbelpost.
Senast redigerad av 1 OneYet, redigerad totalt 9 gånger.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Rapport från en mekkväll med Fredrik.
Skall ikväll byta till mina nya spridare och provstarta är planen.
De gamla spridarna sitter med ett u-format clips. Bort med dem.
Får med visst besvär ut de gamla spridarna.
Dit med de nya.
På med den nya modellen av el-kontakter som jag lött dit.
Montera tillbaks bränslebryggan med spridare och skruva tillbaks bränsleledningarna.
20 minuters mekning hittills.
Koppla in batteriet. Provstarta.
Bilen startar inte.
Sitter och funderar en stund med paniken liggande på lur i bakhuvudet.
Just det. Jag monterade tillbaks all el väldigt fint och provstartade för ett par veckor sedan men tog sedan bort en av styrboxens kontakter för att kolla en alternativ placering lite längre bort.
Mycket riktigt, enbart en av de stora multikablarna till styrboxen sitter på plats. Har jag förstört nåt elektroniskt nu? Svettas.
Sätter tillbaks kontakten, provstartar.
Bilen startar.
På tre cylindrar.
Ställer mig och tittar på motorrummet. Drar i lite kablar på måfå.
Kontakten till spridaren på treans cylinder är loss.
Suck. Mitt självförtroende är inte på topp just nu.
För att få dit den eländans kontakten får jag lossa hela bränslebryggan och lyfta på paketet lite grand.
Klickar dit kontakten.
Provstartar.
Bilen startar på tre cylindrar.
Drar i lite kablar i motorrummet. Kontakten till treans spridare är loss igen!!
Lossar bränslebryggan, trycker dit kontakten och skruvar tillbaks bryggan under nogsam bevakning.
Märker då att när spridaren pressas nedåt av bryggan så fastnar kontakten i något och dras då sakta men säkert ur spridaren.
Om jag vrider på spridaren då?
Icke.
De gamla spridarna kunde roteras med clipsen på plats. När jag roterar den nya sorten så vill clipset pressas bort.
Jaja, jag provstartar utan clips då tänker jag och tar bort clipset. Plopp! säger det då bränsletrycket trycker ut spridaren och det sprutar ut bensin.
Torka, torka, torka, torka.
Tillbaks med allt på plats utom det där clipset och med spridaren 45 graden vriden.
Nu startar bilen på alla fyra cylindrar till slut.
Varför utsätter jag mig för sådant här?

En fråga till slut. Behövs de där clipsen egentligen? De gamla spridarna var ju vridbara även med clips på plats. Allt de gör är att hålla spridarna på plats under monteringen tror jag.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Kezo
Deluxpostare!
Inlägg: 403
Blev medlem: 28 jun 2004 13:06
Ort: Aneby

Inlägg av Kezo »

Det där verkar ha varit en ganska smidig och produktiv mekkväll ändå, det funkade ju mer när du var färdig. Det är inte alltid det gör det...

Du har väl redan testat utan clips? :mhihi:

Jag tycker projektet verkar gå riktigt bra för dig :)
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Fredrik!

Du bygger självförtroende genom att gå igenom detta!
Kul att se att det går så bra framåt!
Funderar, man kanske skall sätta dit insprut på gamla V8:an.
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Efter en fredagskväll i garaget så har jag följande succéhistoria att förtälja.
Jag har en cirkulationspump som antagligen kommer att fungera. Dvs, Jag har dragit fram strömmen till den.
Detta innebar att jag för första gången fick koppla in ett relä på frihand.
Det gick bra. Inte en enda säkring gick. 8)
Jag har även fått dit den där tanken jag har skrutit om förut. Jag har inte skruvat fast den än men den har kommit ned på rätt ställe.
Det var inte helt enkelt.
Jag har även börjat tejpa ihop kabelhärvan så att den ser lite med civiliserad ut.
Det börjar bli dags för nästa fas. Sätta dit den nya kylaren i fronten och dra slangar till motorrummet.
Det ironiska är att förra året när jag bytte kylare så tänkte jag för mig själv: Vad skönt, nu kommer jag nog aldrig behöva skruva bort den här fronten igen....
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
kardanaxel
Klubbordförande
Inlägg: 2228
Blev medlem: 23 sep 2003 11:52
Ort: Månsarp

Inlägg av kardanaxel »

UNDEBART!!! Att det skulle behövas lite lotushot för att få fram detta :wink:

Tycker det verkar rulla på väldigt bra för dig! Framförallt så får du något gjort! Det är inte alla som lyckas med det... :roll:
/Axel Byrmo
-------------------------------------------

Har haft ett fordon med 1hk / kg!! :hey:
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Jag tycker det är välldigt spännande & intresant att följa allas projekt!
När man själv inte får eller har den tid man vill till mekande.

Kan också trösta dig med att varje nytt försök är inget misslyckande.
Utan ett nytt steg framåt att lyckas!! :racesmile
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

fredrik,

Vad har du för kompförhållande i motorn?
Kommer du använda orginal kammar?
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Dags att montera bort fronten.
Här har vi en avklädd skönhet.
Bild

Det går inte att provmontera kylaren utan att göra hål.
Jag hatar att göra hål i min bil men vad gör man?
Jag mätte, tog ett djupt andetag och borrade.
Det passade.
Bild
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Nu skall det bara dras slang mellan motorn och den nya kylaren.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Härligt, kul att det går frammåt.
Var försiktig när du lyfter fronten bara, dom är riktigt sköra. Det stabilaste på min är mina egna lagningar :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

ERnsT skrev:Härligt, kul att det går frammåt.
Var försiktig när du lyfter fronten bara, dom är riktigt sköra. Det stabilaste på min är mina egna lagningar :wink:
Små försiktiga rörelser är det som gäller.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Här är en bild på tröskeln när jag tagit bort plastskyddet.
Häri skall det gå ett par slangar.

Bild

Lossade innerskärmen vid bakhjulet, förde in ett vp-rör, matade fram det så långt det gick, fångade upp det i hålet ni såg ovanför, ökade ytterdiametern på röret med silvertejp, tejpade därefter fast slangen så gott det gick och ömson drog, ömson tryckte slangen/röret bakåt genom tröskeln.
Det ligger en massa foamblock och andra prylar ivägen inne i tröskeln så det är inte helt enkelt.

Bild

Fick efter en del smärta och blåmärken ge mig och sågade upp hålet där framme för bättre åtkomst.
(tycker inte om att såga hål i min bil)

Bild

Men till slut så fanns det slang hela vägen.
Då var det bara att ta fram stora borret igen (suck) och göra hål så att slangarna kan komma in i fronten.

Bild

Trä igenom slangarna, dra dem till rätt ställe fram och bak samt kapa dem i rätt längd. Nervöst.

Bild

Klar i fronten.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Kul med bilder Fredrik!

Ser ju fint ut... Tänkte på en sak, vad är vanligast på NA Speeders turbo eller kompressor konvertering? För och nackdelar?

Glöm inte dra åt dina slangar nu bara :wink:
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Smidigt jobb Fredrik! :wink:

Påminner lite om när jag skulle trä batterikabeln från bagaget genom tröskeln på Commodoren.
Det var ganska pilligt, särskilt när jag skulle dra fast kabeln med buntband.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Skriv svar