Opel Speedster 2,2 SC 2002
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Nu har det hänt lite grand.
På bild ett sitter ECU:n uppe till höger.
Det är mojängen med kylflänsar och rediga kablar på.

Där ska det ju sitta en kompressor om en stund så det är bara till att lossa och börja klippa kablar. Jag har inget självförtroende alls när det gäller detta så jag har klippt en kabel, förlängt den klart och sedan klippt nästa.
Jag har även gjort en sådan här.

På den sitter nu ECU:n nere i vänstra hörnet på den här bilden.

Ni kan ju även se kabelhärvan (med betoning på härvan) som ger mig magsår.
Nåväl. Jag kopplade ihop allt och provstartade.
Det funkar!!!
Nu är det bara att förlänga kablarna till MAP-sensorn. Problemet är bara att jag inte har någon större aning om vad en sådan är mer än en sensor på insuget.....
Sedan skall jag ta bort bränslerören (aldrig gjort förut) och byta spridare (aldrig gjort förut) och då måste jag löda dit nya kontakter till dem.
Men det går framåt.
På bild ett sitter ECU:n uppe till höger.
Det är mojängen med kylflänsar och rediga kablar på.

Där ska det ju sitta en kompressor om en stund så det är bara till att lossa och börja klippa kablar. Jag har inget självförtroende alls när det gäller detta så jag har klippt en kabel, förlängt den klart och sedan klippt nästa.
Jag har även gjort en sådan här.

På den sitter nu ECU:n nere i vänstra hörnet på den här bilden.

Ni kan ju även se kabelhärvan (med betoning på härvan) som ger mig magsår.
Nåväl. Jag kopplade ihop allt och provstartade.
Det funkar!!!
Nu är det bara att förlänga kablarna till MAP-sensorn. Problemet är bara att jag inte har någon större aning om vad en sådan är mer än en sensor på insuget.....
Sedan skall jag ta bort bränslerören (aldrig gjort förut) och byta spridare (aldrig gjort förut) och då måste jag löda dit nya kontakter till dem.
Men det går framåt.
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
Stämmer, det borde finnas en tempgivare med...OneYet skrev:Fast det finns TVÅ sensorer i insuget.....Kezo skrev:Ser fint ut! Tar man det bara lugnt och metodiskt så ordnar sig allt, förr eller senare.
MAP = Manifold Air Pressure = Lufttrycket i insuget
En efter och en före trotteln.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
ALLA Attitudemedlemmar är välkomna.ERnsT skrev:Härligt att det går framåt med speedstermeckandet!
Jag känner att jag måste snart göra ett besök och titta till bygget, så att man blir motiverad själv att fortsätta

Jag gör ett fantastiskt gott kaffe. (har en Siemens maskin)
Det kan dock innebära en viss risk för handräckning eller hjälp med problemlösning...

Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster
Jag anar en spontanträff!OneYet skrev:ALLA Attitudemedlemmar är välkomna.ERnsT skrev:Härligt att det går framåt med speedstermeckandet!
Jag känner att jag måste snart göra ett besök och titta till bygget, så att man blir motiverad själv att fortsätta![]()
Jag gör ett fantastiskt gott kaffe. (har en Siemens maskin)
Det kan dock innebära en viss risk för handräckning eller hjälp med problemlösning...


[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
Reco skrev:Jag anar en spontanträff!OneYet skrev:ALLA Attitudemedlemmar är välkomna.ERnsT skrev:Härligt att det går framåt med speedstermeckandet!
Jag känner att jag måste snart göra ett besök och titta till bygget, så att man blir motiverad själv att fortsätta![]()
Jag gör ett fantastiskt gott kaffe. (har en Siemens maskin)
Det kan dock innebära en viss risk för handräckning eller hjälp med problemlösning...![]()

Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
-
- Deluxpostare!
- Inlägg: 553
- Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
- Ort: Ingatorp
OneYet skrev:Nu har det hänt lite grand.
På bild ett sitter ECU:n uppe till höger.
Det är mojängen med kylflänsar och rediga kablar på.
Där ska det ju sitta en kompressor om en stund så det är bara till att lossa och börja klippa kablar. Jag har inget självförtroende alls när det gäller detta så jag har klippt en kabel, förlängt den klart och sedan klippt nästa.
Jag har även gjort en sådan här.
På den sitter nu ECU:n nere i vänstra hörnet på den här bilden.
Ni kan ju även se kabelhärvan (med betoning på härvan) som ger mig magsår.
Nåväl. Jag kopplade ihop allt och provstartade.
Det funkar!!!
Nu är det bara att förlänga kablarna till MAP-sensorn. Problemet är bara att jag inte har någon större aning om vad en sådan är mer än en sensor på insuget.....
Sedan skall jag ta bort bränslerören (aldrig gjort förut) och byta spridare (aldrig gjort förut) och då måste jag löda dit nya kontakter till dem.
Men det går framåt.
Mycket kablar var det...... Men som min bror brukar säga!
Friskt kopplat hälften brunnit!!

Men rätt kopplat allt ting "vunnit!"

Hoppas allt går BRA allafall!

Jag kan ta hand om provkörningenOneYet skrev:ALLA Attitudemedlemmar är välkomna.ERnsT skrev:Härligt att det går framåt med speedstermeckandet!
Jag känner att jag måste snart göra ett besök och titta till bygget, så att man blir motiverad själv att fortsätta![]()
Jag gör ett fantastiskt gott kaffe. (har en Siemens maskin)
Det kan dock innebära en viss risk för handräckning eller hjälp med problemlösning...

Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Det blev en värdelös mekhelg men jag lyckades sno till mig en halvtimme i fredags kväll.
Och se!!

Nu luktar det bensin i källaren....
Har som sagt aldrig mekat med sådana här förut. Nu skall jag byta ut dem, löda dit nya kontakter, klämma dit dem och provstarta igen.
I lördags fick jag dock hem det här konstverket.

Resultatet av ett riktigt teamwork.
Mr Exmantaa (i Holland) har designat och gett mig yttermåtten.
Robban har vikt ut, stansat fram och bockat den.
Ivan har svarvat och gängat stosar.
Slutligen så har Mauro svetsat ihop den.
Väger inte mycket alls. Vilken skönhet va!
Och se!!

Nu luktar det bensin i källaren....
Har som sagt aldrig mekat med sådana här förut. Nu skall jag byta ut dem, löda dit nya kontakter, klämma dit dem och provstarta igen.
I lördags fick jag dock hem det här konstverket.

Resultatet av ett riktigt teamwork.
Mr Exmantaa (i Holland) har designat och gett mig yttermåtten.
Robban har vikt ut, stansat fram och bockat den.
Ivan har svarvat och gängat stosar.
Slutligen så har Mauro svetsat ihop den.
Väger inte mycket alls. Vilken skönhet va!
Fredrik Liljenberg
En brandgul Speedster
En brandgul Speedster