EXPANSI0NSKAMMARE ( Mopperacing)

Allt som handlar om bilar, mc, mm.

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

EXPANSI0NSKAMMARE ( Mopperacing)

Inlägg av Knigth Rider »

En enkel beskrivning på hur en Expansionskammare fungerar
till en tvåtaktare! Man ser hur en del av dom oförbrända avgaserna
strömmar tillbaka in i cylindern & ger en typ turboeffect!!

Se beskrivningen längst ner på sidan.




=== Tvåtaktarens expansionskammare ===
Eftersom de flesta tvåtaktsmotorer inte har någon avgasventil så åker en del av bränsleblandningen rakt i avgasporten och förblir därmed oförbränd. Denna förlust är tvåtaktsmotorns största stötesten. För att lösa detta har många tvåtaktsmotorer utrustats med ett expansionsrör som skapar mottryck av avgaserna och därmed höjer den effektiva kompressionen och hindrar oförbränd bränsleblandning att åka
ut i avgasröret.


Expansionsröret fungerar genom att avgaserna expanderar i den första "tratten", och suger ut avgas och också ny bränsleluftblandning i avgasröret. Då avgasstöten når den andra, motstående tratten studsar den tillbaka, och trycker åter in den färska bränsleblandningen i cylindern, då överströmningskanalen är stängd, men avgaskanalen ännu är öppen. Detta ger en överfyllning i cylindern redan före kolven har stängt avgaskanalen, därav den radikalt höjda effekten.


Expansionsrör fungerar vid ett visst, mycket smalt varvtalsområde, d.v.s. de varvtalen röret ger ifrån sig mest effekt på. Expansionsrörets längd har direkt inverkan på vilket varvtal toppeffekten uppnås, då avgasstötarna rör sig med ljudets hastighet inuti expansionskammaren. Om rörets totallängd halveras, dubbleras varvtalet där toppeffekten finns. Oftast fås en högre effekt ut vid ett högre varvtal. Detta avgassystem ger stor effektökning och utnyttjas ofta vid t.ex. mopedtrimning, då man ofta köper så kallat effektrör, vilket oftast är effektivare än originalröret. En moped utrustad med expansionskammare ger ofta ett så kallat "ketchupeffekt", d.v.s. att effekten kommer mycket plötsligt vid ett visst varvtal.

Dock så är nya tvåtaktsmotorer på tex en [[snöskoter]] nästan alltid utrustade med avgasventiler som gör att mindre oförbrännd bränsleblandning åker ut i avgasporten när kolvrörelsen är i botten, samtidigt gör avgasventilen så att motorn får en ökad effekt och vridmoment.
















Fick mej att drömma tillbaka när man mekade moppe! 8)



http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... eitakt.gif
Senast redigerad av 2 Knigth Rider, redigerad totalt 16 gång.
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

När jag körde mopperacing så räknade vi mycket på det här.
Ojojoj vilken skillnad några millimeter kunde göra.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Vad Roligt att höra! Var va du & körde?

Min bror & jag körde oxå Mopperace för ca 15-år sedan på halkbanan i Eksjö.
Vi har Mopperacern kvar. En Yamaha FS 1-a.
Ombyggd till slidmatad innsugs-styrning. En skiva som styr innsugstiderna.
Och elekrtoniskt tädsystem. Vi testade oxå olika expansionsformer och
längder tills man kom fram till bra resultat.

Vi startar upp den ibland när vi vill höra en liten Go tvåtaktare varva upp!! 8)
Calle Wennborg
Styrelseledamot
Inlägg: 2441
Blev medlem: 11 dec 2002 23:34
Ort: Habo

Inlägg av Calle Wennborg »

Fräsig FS-1a elekrtoniskt tädsystem lät fräckt på en moppe!

Hur fort gick den igentligen?
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Knigth Rider skrev:Vad Roligt att höra! Var va du & körde?

Min bror & jag körde oxå Mopperace för ca 15-år sedan på halkbanan i Eksjö.
Vi har Mopperacern kvar. En Yamaha FS 1-a.
Ombyggd till slidmatad innsugs-styrning. En skiva som styr innsugstiderna.
Och elekrtoniskt tädsystem. Vi testade oxå olika expansionsformer och
längder tills man kom fram till bra resultat.

Vi startar upp den ibland när vi vill höra en liten Go tvåtaktare varva upp!! 8)
Vi körde två tävlingar i Eksjö. Sedan körde vi runt i halva Sverige och roade oss.
Vi hade en Gilera byggd i retrostuk. Fodrad med gjutjärnsfoder, Zundapp kolv, Suzuki koppling, elektronisk motorsågständning, slicks mm, mm.
Har vi tävlat mot varandra då kanske.....
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Jag blev så nostalgisk när jag tänkte på det här så här kommer en gammal bild från Eksjö i mitten på nittitalet.
Tror att det var den första tävlingen och den var nog 1995.
Bild

Team döda höns vann och vi kom tvåa eller trea.
Sedan var vi fast.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Adolfsson skrev: Fräsig FS-1a elekrtoniskt tädsystem
lät fräckt på en moppe!

Hur fort gick den igentligen?



När vi körde var den utväxlad till typ Gocart-bana
Ock då gorde den ca 85km.
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

OneYet skrev:Jag blev så nostalgisk när jag tänkte på det här så här kommer en gammal bild från Eksjö i mitten på nittitalet.
Tror att det var den första tävlingen och den var nog 1995.
Bild

Team döda höns vann och vi kom tvåa eller trea.
Sedan var vi fast.


Läcker bild!! 8)

Det är nog inte helt omöjligt att vi körde sammtidigt & tävlade!!
Märkligt också att det var dej jag träffade först & lärde känna.
På mitt första Attitude-Årsmöte! :D
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Måste erkänna att vi lyckades inte få Racern att hålla fullt ut.
Skärningar & Kolvar som smälte. mm.
Så vi kunde inte fullfölja några lopp. Men det var roligt dom
första varven vi han att köra!

Vi hadde troligtvis trimmat upp den på för högt motorvarv!
För innan vi byggde om till elektronisk tändning så misstände den
på hövarv. Brytarspetsarna hängde nog inte med riktigt.
Klarade nog inte av att stänga riktigt.

Vi hadde också problem med kylningen. Mopperacingen var ju lång lopp!
Har också upptäckt nu på senare år. Att vi hadde problem med bränsle-
tillförslen. Fördåligt flöde genom bräslekranen.

Men nu är den uppborrad. Så nu håller den för några kortare repor allafall!! 8)
Ska försöka ta något kort på den. Om jag lyckas med att lägga ut bilden!
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Våran skulle nog passa bättre till rakt fram åka!

Typ sådant här: http://youtu.be/Ujg-3C0v1ok :wink:

http://youtu.be/f1DkQj8_oIg Blev lite sugen på att köra igen! :D
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Bilder på våran Mopperacer!
Nedersta bilden Förgasarplacering till slidmatning
(Skiva som styr innsugstiderna)

Inte dom bästa bildern men alltid något! :D
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Bild

Uploaded with ImageShack.us

Vi ska byta till ett lite mer lämpligt bakdäck! :wink:
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Vackert!!

Byggde ni en egen slidmatning?
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

OneYet skrev:Vackert!!

Byggde ni en egen slidmatning?
Ja det gjorde vi. Orginal är det ett membran. Så det var lite pyssel
med att få rum med en skiva & ett hus till den. Vi fick flytta ut
kopplingskorg för att det skulle få rum.

Fördelen med en skiva som styr innsugstiderna är ju att man kan
ändra stängning & öppningstiderna. Gokartmotorer har den typen
av styrning så man kan ha olika skivor beroende på vilket vilket
varvtal efekten ska komma till olika banor. :D
Robert Arvidsson

Pontiac Trans Am
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Hur snyggt som helst.
Vi byggde om vår till membran men det här är ju en mycket läckrare lösning.

Det blev mycket räknande och experimenterande antar jag.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Martin
Lever här på forat...
Inlägg: 1042
Blev medlem: 08 maj 2002 21:13
Ort: Habo

Inlägg av Martin »

gilera? har inte tänkt på dess caferacer potetial förr. riktigt snygg!

kanske måste ta fram min rd125:a -74 till våren..

Bild
obs, detta är inte min, men den ligger i stil med vad jag skulle modda till. plus att detta är en 350..
Martin .. Sköld
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Martin.

Vi funderar på att bilda en underklubb för oss med mc på pallbockar.

Du är välkommen du med. :mhihi:
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Martin skrev:gilera? har inte tänkt på dess caferacer potetial förr. riktigt snygg!

kanske måste ta fram min rd125:a -74 till våren..

[/size]
Nu börjar det bli kult, klart du skall ta fram pärlan :lol:
Fick goa minnen då jag hade Yamaha 125 AS0 och AS1 från början
av 70:e talet!
Martin Fåglefelt
Gör inte annat än skriver...
Inlägg: 2787
Blev medlem: 30 jan 2002 01:00
Ort: Råslätt, Jkpg

Inlägg av Martin Fåglefelt »

Moppe + Racing?

K50 med "5-halva" eller vad vi kallade dem. Omgjort insug. (Som kanske Karlsson ägde före mig), med trädgårdsslangsanslutning. Ombyggd förgasare. 15-28 drevning 50% Startgas 44% bensin 6%olja...

Jag vågade inte lägga i 4an, men den gjorde mätaren ut nånstans på 2an... (60km/h)...UHH!
Martin Fåglefelt
BMW 528 Sedan -99
BMW 530 Sedan -04


tel. 0725-423500
Martin
Lever här på forat...
Inlägg: 1042
Blev medlem: 08 maj 2002 21:13
Ort: Habo

Inlägg av Martin »

mc på pallbockar?

Jag är med.
Martin .. Sköld
Skriv svar