Opel Speedster 2,2 SC 2002

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Löda ordentligt, på med krympslang och bunta fast kabblera ordentligt så håller det bra.

Mina Megasquirt boxar har hållit ihop bra, där har jag haft lödda kablar.
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

Fredrik,

behöver du utesluta någon? Använd sockerbitar tills du är klar, ifall du behöver förlänga, dra om, komplettera eller skifta och därefter ta lödmetoden + krympslang.
Du kanske nästa vinter sätter en stor höfläkt som komplement till kompressorn och då har turbo + kompressor! :lol:
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Aldrig i livet Gunnar.
När/om jag får dit den här mojängen skall jag aldrig meka mer.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Gunnar
Deluxpostare!
Inlägg: 452
Blev medlem: 08 feb 2006 21:33

Inlägg av Gunnar »

"...jag aldrig meka mer."

De orden kommer jag ihåg! :mhihi:

Hörde viskandes om en Triumph i garaget och en Triumph behöver väl konstant mek som en gammal jänk :wink:
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Väntar med spänning på hur det går med det nya "motor-reseptet"! :wink: 8)
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Knigth Rider skrev:Väntar med spänning på hur det går med det nya "motor-reseptet"! :wink: 8)
Hrrm. Jo, ja.
Håller som ett litet sidoprojekt på att dränera huset......
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Då förstår jag! Men det är ju långt till Våren än! :D
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Nu har det hänt lite grand.
På bild ett sitter ECU:n uppe till höger.
Det är mojängen med kylflänsar och rediga kablar på.
Bild
Där ska det ju sitta en kompressor om en stund så det är bara till att lossa och börja klippa kablar. Jag har inget självförtroende alls när det gäller detta så jag har klippt en kabel, förlängt den klart och sedan klippt nästa.
Jag har även gjort en sådan här.
Bild
På den sitter nu ECU:n nere i vänstra hörnet på den här bilden.
Bild
Ni kan ju även se kabelhärvan (med betoning på härvan) som ger mig magsår.
Nåväl. Jag kopplade ihop allt och provstartade.
Det funkar!!!
Nu är det bara att förlänga kablarna till MAP-sensorn. Problemet är bara att jag inte har någon större aning om vad en sådan är mer än en sensor på insuget.....
Sedan skall jag ta bort bränslerören (aldrig gjort förut) och byta spridare (aldrig gjort förut) och då måste jag löda dit nya kontakter till dem.
Men det går framåt.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
ERnsT
Styrelseledamot
Inlägg: 1683
Blev medlem: 16 apr 2006 13:23
Ort: Hok

Inlägg av ERnsT »

Härligt att det går framåt med speedstermeckandet!
Jag känner att jag måste snart göra ett besök och titta till bygget, så att man blir motiverad själv att fortsätta :wink:
Fredrik N
"Alla borde köra peugot"
Kezo
Deluxpostare!
Inlägg: 403
Blev medlem: 28 jun 2004 13:06
Ort: Aneby

Inlägg av Kezo »

Ser fint ut! Tar man det bara lugnt och metodiskt så ordnar sig allt, förr eller senare.

MAP = Manifold Air Pressure = Lufttrycket i insuget
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Kezo skrev:Ser fint ut! Tar man det bara lugnt och metodiskt så ordnar sig allt, förr eller senare.

MAP = Manifold Air Pressure = Lufttrycket i insuget
Fast det finns TVÅ sensorer i insuget.....
En efter och en före trotteln.
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

Roligt att se att "Motor- receptet" flyter på! :wink:
Kezo
Deluxpostare!
Inlägg: 403
Blev medlem: 28 jun 2004 13:06
Ort: Aneby

Inlägg av Kezo »

OneYet skrev:
Kezo skrev:Ser fint ut! Tar man det bara lugnt och metodiskt så ordnar sig allt, förr eller senare.

MAP = Manifold Air Pressure = Lufttrycket i insuget
Fast det finns TVÅ sensorer i insuget.....
En efter och en före trotteln.
Stämmer, det borde finnas en tempgivare med...
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

ERnsT skrev:Härligt att det går framåt med speedstermeckandet!
Jag känner att jag måste snart göra ett besök och titta till bygget, så att man blir motiverad själv att fortsätta :wink:
ALLA Attitudemedlemmar är välkomna. :D
Jag gör ett fantastiskt gott kaffe. (har en Siemens maskin)
Det kan dock innebära en viss risk för handräckning eller hjälp med problemlösning... :mhihi:
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Reco
Styrelseledamot
Inlägg: 1949
Blev medlem: 15 jun 2002 13:14
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av Reco »

OneYet skrev:
ERnsT skrev:Härligt att det går framåt med speedstermeckandet!
Jag känner att jag måste snart göra ett besök och titta till bygget, så att man blir motiverad själv att fortsätta :wink:
ALLA Attitudemedlemmar är välkomna. :D
Jag gör ett fantastiskt gott kaffe. (har en Siemens maskin)
Det kan dock innebära en viss risk för handräckning eller hjälp med problemlösning... :mhihi:
Jag anar en spontanträff! :banana: :bang:
[David Knutsson]
Volkswagen Polo -96. Liten, lila, pendling.
Kawasaki ZX9R -98. Snabb, grön, nice. - till salu
iceman
Styrelseledamot
Inlägg: 565
Blev medlem: 02 sep 2008 12:38
Ort: Jönköping
Kontakt:

Inlägg av iceman »

Reco skrev:
OneYet skrev:
ERnsT skrev:Härligt att det går framåt med speedstermeckandet!
Jag känner att jag måste snart göra ett besök och titta till bygget, så att man blir motiverad själv att fortsätta :wink:
ALLA Attitudemedlemmar är välkomna. :D
Jag gör ett fantastiskt gott kaffe. (har en Siemens maskin)
Det kan dock innebära en viss risk för handräckning eller hjälp med problemlösning... :mhihi:
Jag anar en spontanträff! :banana: :bang:
:thumbsup2
Volkswagen Golf Sportkombi R-line 2018 - bruksbil
Volvo V40 D2 2015 - Såld
Volvo S60 2.4 2005 - Såld
Volvo 850 2,5S 1996, the red Pearl - Såld
Volvo 740 GLT 16V 1988 - Skrotad
Knigth Rider
Deluxpostare!
Inlägg: 553
Blev medlem: 11 mar 2010 19:45
Ort: Ingatorp

Inlägg av Knigth Rider »

OneYet skrev:Nu har det hänt lite grand.
På bild ett sitter ECU:n uppe till höger.
Det är mojängen med kylflänsar och rediga kablar på.
Bild
Där ska det ju sitta en kompressor om en stund så det är bara till att lossa och börja klippa kablar. Jag har inget självförtroende alls när det gäller detta så jag har klippt en kabel, förlängt den klart och sedan klippt nästa.
Jag har även gjort en sådan här.
Bild
På den sitter nu ECU:n nere i vänstra hörnet på den här bilden.
Bild
Ni kan ju även se kabelhärvan (med betoning på härvan) som ger mig magsår.
Nåväl. Jag kopplade ihop allt och provstartade.
Det funkar!!!
Nu är det bara att förlänga kablarna till MAP-sensorn. Problemet är bara att jag inte har någon större aning om vad en sådan är mer än en sensor på insuget.....
Sedan skall jag ta bort bränslerören (aldrig gjort förut) och byta spridare (aldrig gjort förut) och då måste jag löda dit nya kontakter till dem.
Men det går framåt.

Mycket kablar var det...... Men som min bror brukar säga!
Friskt kopplat hälften brunnit!! :wink:


Men rätt kopplat allt ting "vunnit!" :racesmile
Hoppas allt går BRA allafall! :D
Kezo
Deluxpostare!
Inlägg: 403
Blev medlem: 28 jun 2004 13:06
Ort: Aneby

Inlägg av Kezo »

OneYet skrev:
ERnsT skrev:Härligt att det går framåt med speedstermeckandet!
Jag känner att jag måste snart göra ett besök och titta till bygget, så att man blir motiverad själv att fortsätta :wink:
ALLA Attitudemedlemmar är välkomna. :D
Jag gör ett fantastiskt gott kaffe. (har en Siemens maskin)
Det kan dock innebära en viss risk för handräckning eller hjälp med problemlösning... :mhihi:
Jag kan ta hand om provkörningen :mhihi:
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
Karlsson
Legend!
Inlägg: 3973
Blev medlem: 25 okt 2001 01:00
Ort: Jönköping

Inlägg av Karlsson »

Jag kan dricka kaffe och babbla om gamla järnbitar från 70-talet 8)
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
OneYet
Ultrapostare!
Inlägg: 960
Blev medlem: 19 nov 2004 10:46
Ort: Huskvarna

Inlägg av OneYet »

Det blev en värdelös mekhelg men jag lyckades sno till mig en halvtimme i fredags kväll.
Och se!!
Bild
Nu luktar det bensin i källaren....
Har som sagt aldrig mekat med sådana här förut. Nu skall jag byta ut dem, löda dit nya kontakter, klämma dit dem och provstarta igen.

I lördags fick jag dock hem det här konstverket.
Bild
Resultatet av ett riktigt teamwork.
Mr Exmantaa (i Holland) har designat och gett mig yttermåtten.
Robban har vikt ut, stansat fram och bockat den.
Ivan har svarvat och gängat stosar.
Slutligen så har Mauro svetsat ihop den.

Väger inte mycket alls. Vilken skönhet va!
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Skriv svar