Opel Kadett Caravan -68 *såld*
Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen
Opel Kadett Caravan -68 *såld*
Jag vet, jag behöver egentligen inte ett projekt till men bilder säger mer än tusen ord. En kombi lägre än en standard Opel Speedster, vem kan motstå?
Byggd 1986, och har sett likadan ut sen dess... Taksänkt 3 tum, sektionerad 4 tum. Sitter en 1,6-liters CIH i den, som jag idag faktiskt brände igång och körde en runda på planen. Första turen för egen maskin sen 1997.
Jag tror aldrig 13-tummare sett så stort ut på en bil förr. Och tro det eller ej, men jag med mina 190+ cm sitter helt ok i den.
Byggd 1986, och har sett likadan ut sen dess... Taksänkt 3 tum, sektionerad 4 tum. Sitter en 1,6-liters CIH i den, som jag idag faktiskt brände igång och körde en runda på planen. Första turen för egen maskin sen 1997.
Jag tror aldrig 13-tummare sett så stort ut på en bil förr. Och tro det eller ej, men jag med mina 190+ cm sitter helt ok i den.
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 6 gånger.
Simon Johansson
Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
-
- Deluxpostare!
Maccan skrev:Kul projekt!
Skulle vara kul att se den brevid en "normal" bil, så man verkligen förstår hur låg den är.
Hittade även lite analogbilder på den i ett kuvert i handskfacket, bl. a. där den står bredvid en original Kadett B. Men den här visar också rätt bra.
(om nån undrar varför regnr är borta på mina bilder men jag har med det där, så tar jag bort det innan jag fått papprena och står som ägare, men förra ägaren har tagit den här bilden och laddat upp den så)
Simon Johansson
Huvfästet var trasigt så jag har gjort en liten skruv för att ersätta niten. En M6-insexbult med lite nerslipad skalle för att passa i gångjärnets lite större hål och en M12-bricka fastsvetsad på det. Gôrfint.
...och för att få lite perspektiv på hur låg den är.
Simon Johansson
Marginellt... Kadetten har långt bagage, det sitter ju inget baksäte i den. Och det går nog inte få dit nåt heller, jag satte mig där för att testa och fick vika mig dubbel för att få plats...Mats J skrev:Bilen till vänster verkar ha bättre lastutrymme
/Mats J
Sen kom jag på en annan grym sak jag glömt berätta, Svullo har blivit runtskjutsad i den här bilen vid nåt tillfälle
Simon Johansson
-
- Styrelseledamot
Yes!Kezo skrev:Marginellt... Kadetten har långt bagage, det sitter ju inget baksäte i den. Och det går nog inte få dit nåt heller, jag satte mig där för att testa och fick vika mig dubbel för att få plats...Mats J skrev:Bilen till vänster verkar ha bättre lastutrymme
/Mats J
Sen kom jag på en annan grym sak jag glömt berätta, Svullo har blivit runtskjutsad i den här bilen vid nåt tillfälle
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
-
- Deluxpostare!
Det jobbiga blir när man extragasat för lite så man får bommen i ansiktet istället...Knigth Rider skrev:Måste vara smidigt om man kommer för fort till järnvägsbomarna
Aja, framfälgarna är inlämnade på omdäckning då det var lite mycket sprickor i de gamla däcken, en ny lykta är beställd då glaset är sprucket på den, sen så var det en med dålig reflektor men jag ska rota lite i lagret och se om jag har nåt passande.
Efter det så är det mest elsystemservice och småskit kvar. Är det nån som vet reglerna för toning på främre sidorutorna? Är det nolltolerans?
Simon Johansson
Besiktigar man på sommaren kan man ju köra nervevat...
Men jag tror det kan vara kinkigt med mörka rutor i framdörrarna. Kanske enklare att kapa till ett par plexiskivor och trycka dit innan det börjar gnällas för mycket. Dom går ju att plocka loss sedan om det blir besvärande ljust inne i bilen.
/Mats J
Men jag tror det kan vara kinkigt med mörka rutor i framdörrarna. Kanske enklare att kapa till ett par plexiskivor och trycka dit innan det börjar gnällas för mycket. Dom går ju att plocka loss sedan om det blir besvärande ljust inne i bilen.
/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Ventilationsrutan är i plexi, vet inte om det är tonat plexi eller plexi med film. Själva sidorutan är glas med film. Slita dän filmen är inte så mycket jobb om det gör så man slipper ombes...
Edit: Det är film på ventrutorna med kom jag på, tonat plexi bubblar inte...
Tydligen så är det 70% ljusgenomsläpp som gäller för sidorutorna och det kan jag nästan garantera att det är det inte just nu.
Edit: Det är film på ventrutorna med kom jag på, tonat plexi bubblar inte...
Tydligen så är det 70% ljusgenomsläpp som gäller för sidorutorna och det kan jag nästan garantera att det är det inte just nu.
Simon Johansson
Decimeterlånga torrsprickor är inte uppskattat på besiktningen så nya framdäck är införskaffade. Dock hade 185/60-13 utgått ur allas sortiment för länge sedan så det fick bli 175/60-13 istället. Tror det kommer bli minst lika bra
Simon Johansson
Inhandlade nya blinkers fram idag, de gamla ville inte vara med så jag knäckte ett glas när jag försökte ta mig in och leta jordfel. Som tur är så är en del modeller populärare än andra, så samma modell finns fortfarande i produktion Hade faktiskt exakt likadana på min första bil (Audi 100 -86), bara därför jag visste det...
Och nu ska det äntligen bli lite bättre ljus i verkstan
När blinkers, torkarblad och den spruckna lyktan är bytt och förgasaren justerad så är det dags för SBP
Och nu ska det äntligen bli lite bättre ljus i verkstan
När blinkers, torkarblad och den spruckna lyktan är bytt och förgasaren justerad så är det dags för SBP
Simon Johansson