Opel Kadett Caravan -68 *såld*

Här lägger vi upp våra pågående projekt, t.ex. banracers, husbåtar, svulstiga gokarts, mm...

Moderatorer: Senior moderators, Moderators, Webgruppen

Kezo
Deluxpostare!

Opel Kadett Caravan -68 *såld*

Inlägg av Kezo »

Jag vet, jag behöver egentligen inte ett projekt till men bilder säger mer än tusen ord. En kombi lägre än en standard Opel Speedster, vem kan motstå?

Bild

Bild

Bild

Bild

Byggd 1986, och har sett likadan ut sen dess... Taksänkt 3 tum, sektionerad 4 tum. Sitter en 1,6-liters CIH i den, som jag idag faktiskt brände igång och körde en runda på planen. Första turen för egen maskin sen 1997.

Jag tror aldrig 13-tummare sett så stort ut på en bil förr. Och tro det eller ej, men jag med mina 190+ cm sitter helt ok i den.
Senast redigerad av 1 Kezo, redigerad totalt 6 gånger.
Simon Johansson

Ford Customline -54 || Opel Olympia -51 || Opel Rekord -63
pj
Postar så det viner...

Inlägg av pj »

snygg
Markus Eriksson

Subaru Forester 2,0 Turbo -00
Suzuki Alto -00 såld
VW Golf 3 GTD -93 stulen och utbränd
Opel Astra GT 2,0i -93 såld
skoda pick up -97 såld
Karlsson
Legend!

Inlägg av Karlsson »

Custom är coolt!

Som jag skrev på OSC, bygga ihop en snygg grill kanske? Undrar vad ursprungsbyggaren tänkte sig?
Anders Karlsson
Opel Commodore 3,0 24V -77, konbaneglidare
Opel Rekord -69, motorlös bandräpare
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Och som jag svarade där, ny ribbgrill står på att-göra-listan :) Jag har funderat på att ta kontakt med byggherren och se vad han har att säga om bilen :)
Simon Johansson

OneYet
Ultrapostare!

Inlägg av OneYet »

8) 8) 8) 8) 8) 8) :thumbsup: :racesmile :wOOt: :cheers: :check2: :lovies: :banana: :banana: :hyper: :jaaaa:
Fredrik Liljenberg

En brandgul Speedster
Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Vilket kap! :-)

Grattis!

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Grattis till en ny läcker bil i opelfamiljen! :racesmile
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Kul projekt! :thumbsup2

Skulle vara kul att se den brevid en "normal" bil, så man verkligen förstår hur låg den är.
Marcus Marklund

www.millway.se
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Maccan skrev:Kul projekt! :thumbsup2

Skulle vara kul att se den brevid en "normal" bil, så man verkligen förstår hur låg den är.
Bild

Hittade även lite analogbilder på den i ett kuvert i handskfacket, bl. a. där den står bredvid en original Kadett B. Men den här visar också rätt bra.

(om nån undrar varför regnr är borta på mina bilder men jag har med det där, så tar jag bort det innan jag fått papprena och står som ägare, men förra ägaren har tagit den här bilden och laddat upp den så)
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Bild

Huvfästet var trasigt så jag har gjort en liten skruv för att ersätta niten. En M6-insexbult med lite nerslipad skalle för att passa i gångjärnets lite större hål och en M12-bricka fastsvetsad på det. Gôrfint.

Bild

...och för att få lite perspektiv på hur låg den är.
Simon Johansson

Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Bilen till vänster verkar ha bättre lastutrymme :-)

/Mats J
Har: BMW 750 -92 Grå, BMW 750 -92 Svart, BMW 750 -91 Grå, BMW ALPINA B12 5,0 -90 Svart, Ford Thunderbird -60, Lincoln Continental MK V -78. Weinsberg Meteor på Fiat Ducato -92, Saab 9-3 SE Sport -99 (krockad), Saab 9-5 1,9 Tid automat -06
Maccan
Legend!
Kontakt:

Inlägg av Maccan »

Riktigt fränt!!!

Nu förstår man verkligen hur låg och go den är!
Marcus Marklund

www.millway.se
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Mats J skrev:Bilen till vänster verkar ha bättre lastutrymme :-)

/Mats J
Marginellt... ;) Kadetten har långt bagage, det sitter ju inget baksäte i den. Och det går nog inte få dit nåt heller, jag satte mig där för att testa och fick vika mig dubbel för att få plats...

Sen kom jag på en annan grym sak jag glömt berätta, Svullo har blivit runtskjutsad i den här bilen vid nåt tillfälle 8)
Simon Johansson

Calle Wennborg
Styrelseledamot

Inlägg av Calle Wennborg »

Kezo skrev:
Mats J skrev:Bilen till vänster verkar ha bättre lastutrymme :-)

/Mats J
Marginellt... ;) Kadetten har långt bagage, det sitter ju inget baksäte i den. Och det går nog inte få dit nåt heller, jag satte mig där för att testa och fick vika mig dubbel för att få plats...

Sen kom jag på en annan grym sak jag glömt berätta, Svullo har blivit runtskjutsad i den här bilen vid nåt tillfälle 8)
Yes! 8)
CarlJohan Wennborg
Mitsubitshi Starion Turbo-84
Saab 99 L-73
Wv Passat GTE-18
Nissan Leaf 24Kw-16
Knigth Rider
Deluxpostare!

Inlägg av Knigth Rider »

Måste vara smidigt om man kommer för fort till järnvägsbomarna :wink:
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Knigth Rider skrev:Måste vara smidigt om man kommer för fort till järnvägsbomarna :wink:
Det jobbiga blir när man extragasat för lite så man får bommen i ansiktet istället...

Aja, framfälgarna är inlämnade på omdäckning då det var lite mycket sprickor i de gamla däcken, en ny lykta är beställd då glaset är sprucket på den, sen så var det en med dålig reflektor men jag ska rota lite i lagret och se om jag har nåt passande.

Efter det så är det mest elsystemservice och småskit kvar. Är det nån som vet reglerna för toning på främre sidorutorna? Är det nolltolerans?
Simon Johansson

Mats J
Deluxpostare!
Kontakt:

Inlägg av Mats J »

Besiktigar man på sommaren kan man ju köra nervevat...
Men jag tror det kan vara kinkigt med mörka rutor i framdörrarna. Kanske enklare att kapa till ett par plexiskivor och trycka dit innan det börjar gnällas för mycket. Dom går ju att plocka loss sedan om det blir besvärande ljust inne i bilen.

/Mats J
Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Ventilationsrutan är i plexi, vet inte om det är tonat plexi eller plexi med film. Själva sidorutan är glas med film. Slita dän filmen är inte så mycket jobb om det gör så man slipper ombes...

Edit: Det är film på ventrutorna med kom jag på, tonat plexi bubblar inte... :mhihi:

Tydligen så är det 70% ljusgenomsläpp som gäller för sidorutorna och det kan jag nästan garantera att det är det inte just nu.
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Bild

Decimeterlånga torrsprickor är inte uppskattat på besiktningen så nya framdäck är införskaffade. Dock hade 185/60-13 utgått ur allas sortiment för länge sedan så det fick bli 175/60-13 istället. Tror det kommer bli minst lika bra :)
Simon Johansson

Kezo
Deluxpostare!

Inlägg av Kezo »

Inhandlade nya blinkers fram idag, de gamla ville inte vara med så jag knäckte ett glas när jag försökte ta mig in och leta jordfel. Som tur är så är en del modeller populärare än andra, så samma modell finns fortfarande i produktion :thumbsup: Hade faktiskt exakt likadana på min första bil (Audi 100 -86), bara därför jag visste det...

Bild

Och nu ska det äntligen bli lite bättre ljus i verkstan :)

När blinkers, torkarblad och den spruckna lyktan är bytt och förgasaren justerad så är det dags för SBP :D
Simon Johansson

Skriv svar